Automatické dokupování dat jako nekalá praktika: ČTÚ vyšetřuje O2

16. 9. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: O2
Během srpna se regulátor pustil do vyšetřování rozděleného operátora. Narozdíl od Vodafonu ale s O2 rozjel hned dvě správní řízení.

Možná ani Vodafone netušil, co se rozjede po jeho rozhodnutí z loňského září, kdy spustil službu, která zákazníkům automaticky dokoupí vyčerpaný datový limit. Nakonec z toho byla milionová pokuta od ČTÚ.

Po Vodafonu podobnou službu nabídlo i O2. A i tento operátor si tím vysloužil pozornost úředníků z vysočanského úřadu. ČTÚ na základě podnětů účastníků a také na základě vlastních zjištění zahájil v měsíci srpnu se společností O2 správní řízení z moci úřední pro podezření ze spáchání deliktu spočívajícího v porušení zákazu užití nekalé obchodní praktiky, potvrzuje monitorovací zpráva ČTÚ.

O2 mělo pochybit v tom, že všem účastníkům, kteří dosáhli limitu FUP, automaticky aktivovalo obnovení objemu dat, aniž by si předem účastníci tuto možnost výslovně zvolili. Účastníkům, kteří automatickou obnovu objemu dat aktivně neodmítnou (například z toho důvodu, že změnu smlouvy nezaregistrovali), může být vyúčtována podstatně vyšší cena oproti ceně základního balíčku dat, který do této chvíle využívali, vadí telekomunikačnímu úřadu.

O2 se brání a vytasilo se s čísly. „Statistiky nám po čtyřech měsících potvrzují, že obnova dat se ve skutečnosti týká zatím jen velmi malé části náročných zákazníků – zhruba čtyř procent. Tři čtvrtiny z nich patří do věkové skupiny do 35 let a 83 procent jich vlastní chytrý telefon vyšší kategorie. Pro většinu ostatních lidí se tak nic nemění, protože jim stačí základní objem dat v jejich tarifu,“ tvrdí mluvčí operátora Kateřina Mikšovská. 

Podle Mikšovské je rozšíření možností čerpat služby logickým důsledkem rozvoje odvětví a firma podobnou změnu v minulosti několikrát uskutečnila, například při plošné aktivaci roamingu. „Správnost tohoto postupu přitom potvrzuje i rozhodnutí kontrolních úřadů. Podstatné bylo, že samotná aktivace roamingu byla zdarma a zákazník za něj platí až ve chvíli, kdy skutečně využil nějakou službu v zahraniční síti. Obdobně funguje i obnova dat – zákazníkům se čerpaná data na faktuře objeví až ve chvíli, kdy je skutečně využijí, samotné zpřístupnění možnosti data i po vyčerpání FUP dále čerpat samozřejmě zpoplatněno není,“ dodává Mikšovská.

ČTÚ se na O2 zaměřil hned potom, co se obnovování rozjelo. Těm účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, důrazně doporučujeme z důvodu zachování práv a lhůt pro případné vedení sporného řízení (o námitce proti vyřízení reklamace) daný postup u společnosti O2 reklamovat, říkal už v květnu mluvčí úřadu Martin Drtina.

To ale není všechno. Automatické obnovení dat si v případě O2 vyžádalo ještě jedno správní řízení. A to pro podezření ze spáchání správního deliktu spočívajícího v „nedodržení zákonem stanovené informační povinnosti týkající se předmětné změny smlouvy, kterou bylo do smluvních podmínek implementováno automatické obnovení objemu dat.“

Jinými slovy – ČTÚ si myslí, že šlo o změnu podstatné náležitosti smlouvy, která vede ke zhoršení postavení účastníků. Tím pádem mělo O2 informovat zákazníky o tom, že mohou bez sankcí ukončit smlouvu v případě, že se jim nové podmínky nelíbí. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).