Klid před bouří
Oba jmenovaní hráči českého Internetu nejprve vzbudili rozruch pondělním oznámením změny své homepage. Nejdříve ji ohlásil Atlas (který ji také včera ráno nasadil), o pár hodin později představilo screenshoty Centrum. Ponechme nyní stranou jejich nápadnou podobnost vzájemnou, i zjevnou inspiraci zahraničním portálem Yahoo. Mnohem zajímavější je, že se v prostředí českých portálů „něco“ děje. Relativně neohrožená jednička Seznam svou působnost rozšiřovala v posledních měsících na vlastní cestě, zatímco o konkurenci příliš slyšet nebylo: Centrum.cz od dob vzniku Aktuálně.cz příliš nových a zásadních služeb nepředstavilo, pomineme-li zlepšení vyhledávání v obrázcích, seznamovací server, případně spolupráci na televizních reality show (mnohem více zaujaly jeho personální otázky).
O Atlasu platí to samé v bledě modrém. Přicházející podzim, který bývá očekáván pro návrat lidí z dovolených k počítačům, ovšem může být ve znamení značného portálového neklidu. Zvláště když na český trh se vší pravděpodobností vstoupí Google s mnohem větší pozorností a doménou .cz.
Atlas chce být dvojkou
Atlas.cz včera veřejně vyhlásil útok na Centrum. Jaké zbraně vytasil? Nejprve se pochlubil oficiálními (ale neauditovanými) obchodními výsledky: obrat v lednu až červnu tohoto roku činil 108 milionů korun. To je o 44 milionů více než za stejné období loni.
Jaké služby Atlas chystá? Není jich moc, na jeho poměry jsou ale významné. Začněme od vizuální stránky – tu Atlas kompletně přepracoval.
Stará a nová homepage portálu Atlas.cz
Do očí na první pohled „praští“ nový levý sloupec s abecedním pořadím služeb, který známe z Yahoo, obdobně jako zbývající uspořádání stránky – zpravodajství uprostřed obrazovky podpořené přepínajícími záložkami (rubrikami). Změna grafiky a rozvržení je k lepšímu, ale za originalitu Atlas (a vlastně i hodně podobné Centrum) nepochválíme. Představitelé Atlasu evidentní inspiraci portálem Yahoo nezastírali – David Duroň, generální ředitel, argumentoval podle očekávání stylem zdůrazňování průmyslových vzorů a výrobou aut v automobilovém průmyslu. Na obranu David Duroň také použil to, že levé menu s odkazy Atlas používal již dříve, a to do roku 2002.
Petr Staníček, známý tvůrce webů, nám k podobnosti portálu Atlasu (i Centra) s Yahoo napsal: Viděl jsem kopii Yahoo s logem Atlas i kopii Yahoo s logem Centrum. Zhnuseně jsem to zase zavřel a dále se o podobné, vlastního tvůrčího počinu neschopné příživníky nehodlám zajímat.
S čím dále Atlas přichází?
Celý design je laděn do modra, Atlas opustil oranžovou barvu. Další zásadní změnou je transformace loga. Logo se sluníčkem (fungující od roku 2002) nahradil panáček (motiv obra Atlase) s hlavičkou (symbolizující svět Internetu). Za povšimnutí rovněž stojí také odebrání domény .cz ze značky – Atlas na základě výzkumu usoudil, že jeho samotný název je dostatečně známý.
Novinkou na webu Atlasu je vylepšená personalizace, kterou mohou využívat také nezaregistrovaní uživatelé. Boxíky s informacemi si návštěvník může přetáhnout myší na libovolné místo a systém si to bude pomocí cookies pamatovat. Otázkou je, jestli je možnost přesouvání boxů to, po čem lidé touží.
Možná nejpozitivnější změna se odehrála v oblasti vyhledávání. Ne snad, že by Atlas představil nový vyhledávací stroj, ale došlo ke zpřehlednění výpisu výsledků, které byly dosud nevzhledně namačkané. Ať už bude kvalita vyhledávání na Atlasu jakákoliv, od včerejška se ve výsledcích budou uživatelé alespoň orientovat.
Vyhledávání se dočkalo také tzv. Chytrých tipů. Nejde o princip našeptávače, který se nachází na Seznamu a Centru, uživateli ale mohou pomoci: v pravém sloupci totiž vypisují na zadanou frázi relevantní výsledky z hledání v regionech, e-shopech či encyklopedii zároveň. Tyto tipy tedy mohou být nápomocné těm, kteří nezadávají do vyhledávače dostatečně kvalitní dotaz. Tuto technologii podobně využívalo už Jyxo, které vyhledávání Atlasu dodává i nadále.
Jaké služby Atlas chystá?
Ohlášených nových služeb je jako šafránu, přesněji jsou dvě. Navíc spolupráce s instant messangerem ICQ i kooperace s IDOSem na poskytování jízdních řádů pronikly na veřejnost už dříve. Atlas své záměry s ICQ příliš neodhalil, podle svých slov tato spolupráce představuje exkluzivní zastupování mediálního prostoru. Vzhledem k tomu, jaké oblibě se tento komunikační program v českých zemích těší, bude jakákoliv těžba z popularity ICQ jistě přínosná. Podrobnosti ale Atlas odmítl sdělit.
Spolupráci s IDOSem – jízdními řády – Atlas zahájil již před několika měsíci. Od srpna jsou ovšem klasické adresy jizdnirady.cz a idos.cz přesměrovány na jizdnirady.atlas.cz, což oceňují statistiky návštěvnosti, které Atlasu pochopitelně rázně stouply (jizdnirady.cz měly více než jeden milion unikátních uživatelů měsíčně). To se příliš nezamlouvalo Centru, David Duroň mi ovšem včera řekl, že postup Atlasu a přisvojení serveru jizdnirady.cz posvětila výkonná rada Sdružení pro internetovou reklamu. Centrum se ovšem nedalo a včera poněkud překvapivě spustilo své jizdnirady.centrum.cz, rovněž od IDOSu. David Duroň včera na tiskové konferenci odvážně prohlásil, že ho těší, jak konkurence Atlas kopíruje i v poskytování jízdních řádů. Boj o jejich implementaci dobře dokumentuje nervózní situaci na trhu.
Co ještě zaznělo?
Co ještě zaznělo z úst představitelů Atlasu? Zajímalo mě, jak moc je Atlas nervózní z předpokládaného intenzivnějšího nástupu Googlu na český trh. Petr Šnajdr, technický ředitel, nejprve odvětil, že Google je přece jen více vyhledávačem, zatímco Atlas je portál. David Duroň posléze konstatoval, že mu nevadí, když uživatelé hledající specializované vyhledávání budou chodit na Google – s „obrem“ prý soupeřit nebudou. Nepřímo tak přiznal, že ve vyhledávání informací Atlas nehodlá podnikat zásadní kroky pro zlepšení či vývoj vlastní technologie. David Duroň věří, že i tak Atlas dokáže uspokojit masy.
Další otázka směřovala směrem k poskytování zpravodajství – v tomto ohledu Atlas rovněž nechystá žádné velké změny alá vlastní zpravodajský server. Čtenáři budou muset vystačit převážně s agenturními zprávami. Tým, který se o zprávy na třetím největším portále stará, není klasickou redakcí, nýbrž se skládá z pracovníků na bázi dohody o provedení práce.
Berete Atlas?
Portál Atlas včera vyhlásil útok na pozici české dvojky, není ovšem jasné, zda mezi konkurenty počítá Google, který už je dvojkou, co se týče vyhledávání. Jeho podíl bude jistě nadále růst, a tak bude zajímavé sledovat, zda se Atlas dotáhne na Centrum. Přestože své plány Centrum kromě zveřejnění screenshotů nové homepage zatím veřejně neodhalilo, není zcela jasné, čím by chtěl Atlas konkurenty už teď zaskočit. Přisvojení domény jizdnirady.cz a „umělý“ nárůst návštěvnosti byl přínosný krok, stále to ale nestačí k tomu, aby měl Atlas unikátní službu, nějakou přidanou hodnotu, se kterou by mohl o nové uživatele do budoucna bojovat.
Chcete kvalitní vyhledávání? Sám David Duroň vás posílá na Google. Chcete kvalitní zpravodajství? Nejspíš zvolíte konkurenční zpravodajské servery… Chcete kvalitní freemail? Atlas konkurenci ničím významným nepřevyšuje. A mapový server Atlasu, který před několika dlouhými měsíci patřil k chloubě portálu? S vývojem u konkurence zastarává. Bude mít i přes absenci unikátní služby a alespoň jedné zbraně šanci dostát svým cílům?
Zajímavostí včerejška byla účast herce Petra Čvrtníčka, jakožto „nového majitele“ Atlasu. Jeho výstupy a časté ironické zasahování do průběhu tiskové konference vyvolávaly pobavené úsměvy, leckdy ale i rozpaky. Jak symbolické…
Video ze včerejší tiskové konference si můžete prohlédnout na této stránce.