Hlavní navigace

Atlas a iDnes spustily Internet zadarmo

15. 8. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

S Internetem zadarmo jako by se poslední dobou roztrhl pytel - nejdříve jej spustily České radiokomunikace a nyní následují Atlas a iDnes. Počet jeho poskytovatelů se tak na českém Internetu rozšířil na rovných deset. Poslední jmenovaní však přišli s novou marketingovou fintou spočívající v nabídce anonymního přístupu.

Až do roku 2001 byl Internet zadarmo doménou telekomunikačních operátorů, kteří primárně nabízeli internetové připojení a sekundárně ostatní služby (například obsah). Již počátkem roku 2000 se sice spekulovalo, že Internet zadarmo připravuje internetový portál Seznam, ovšem nakonec zůstalo pouze u spekulací. Zlom měl teprve přijít. Internet zadarmo nabídl až o rok později internetový portál Centrum (viz Centrum nabízí Internet zadarmo!), který se rozhodl využít skutečnosti, že jeho uživatelé na něm trávili přibližně sedm milionů minut denně a třetina z nich se připojovala prostřednictvím vytáčeného připojení. Seznam se k tomuto kroku odhodlal až s přibližně ročním dostupem za Centrem (viz Seznam jde do Internetu zadarmo).

Ani jeden z portálů samozřejmě nemá technické ani jiné kapacity na to, aby mohl samostatně provozovat kompletního poskytovatele připojení. Jejich služba proto funguje formou outsourcingu. Využívá přitom nabídky Minutový partner, kterou velkým poskytovatelům obsahu nabízí společnost Aliatel. Podstatou je jakýsi pronájem přístupových bodů s kompletním servisem. V praxi to funguje tak, že Aliatel vyinkasuje od Českého Telecomu provizi za provolané minuty, část z této částky předá Centru – a spokojení mohou být všichni. Osobně to považuji za velmi rozumné řešení, protože se oba partneři mohou věnovat tomu, v čem jsou silní (jeden technické, druhý marketingové stránce).

O této formě Internetu zadarmo v minulosti uvažoval i zpravodajský server iDnes, ale nakonec myšlenku zaplašil z toho důvodu, že pro využívání Minutového partnera jsou přece jen nutné nějaké ty počáteční investice a vzhledem k tomu, že poskytování připojení je pro iDnes terra incognita, je míra rizika příliš vysoká. iDnes má však podle iAuditu měsíčně 900 tisíc návštěvníků, z nichž každý stráví na serveru v průměru 41 minut, což by mohlo představovat slušné výnosy, takže nedávno byla tato myšlenka opět oživena. Internetový portál Atlas je na tom sice momentálně s měsíční návštěvností o padesát tisíc uživatelů lépe, avšak průměrná doba strávená návštěvníkem na serveru je o deset minut kratší, což jej řadí na druhé místo.

Oba subjekty mají na celou věc obdobný pohled. „My v tom nevidíme ani tak ‚Internet zdarma‘ jako spíše službu našim uživatelům, aby se kdekoliv a kdykoliv mohli jednoduše připojit k Internetu a nemuseli trávit čas registrováním osobních údajů a pamatováním si složitých hesel a přístupových jmen,“ říká Petr Matoušek, kreativní ředitel iDnes. „Jde nám především o uživatele Internetu. Chceme jim nabídnout balíček služeb, který bude obsahovat vše, co na Internetu potřebují – vyhledávání, mail, připojení, zprávy, počasí, mapy, obchody atd. Tím pádem naleznou vše potřebné na jednom místě – v jedné metropoli,“ říká Alexandra Gjurić, ředitelka komunikace Atlasu.

Asi ze všeho nejzajímavější je „obchodní model“, na jehož základě Atlas a iDnes Internet zadarmo nabízejí – totiž anonymní přístup (třebaže slovo anonymní by si zasloužilo uvozovky). Zatímco Atlas proklamovanou anonymitu zmiňuje pouze v boxíku nazvaném Co získáte, iDnes na anonymitě založil veškeré své marketingové snažení. Na titulní straně iDnes je odkaz Na Internet anonymně vedoucí na stránky Internetu zdarma, kde je například napsáno: „Proč by měl někdo vědět, jaké stránky si prohlížíte? Zapomeňte na povinnou registraci a hesla a prohlížejte si internetové stránky jednoduše, rychle a anonymně.“ Nebo se zde nachází srovnávací tabulka hodného anonymního iDnes se zlými neanonymními Internety zadarmo jiných poskytovatelů.

WT100

V čem ona anonymita spočívá? Jednoduše v tom, že při používání nemusíte vyplňovat žádné registrační údaje (jméno, adresa, telefon, pohlaví, narození atd.). Jinými slovy: pokud u jiného poskytovatele uvedete jako jméno kupříkladu „hroch123“ a do ostatních kolonek naťukáte libovolné nesmysly, dosáhnete identického efektu, pouze přitom spálíte více cukru. iDnes se odpovědi na otázku, zda právě v tom spočívá ona anonymita, vyhnul. Jinak to ovšem být ani nemůže, protože poskytovatel je ze zákona povinen po určitou dobu udržovat přístupové logy, v nichž mechanismus identifikace spočívá a které slouží k odhalování počítačové kriminality. Skutečný anonymní Internet by se patrně rázem stal nástrojem k páchání nepravostí.

Slovy klasika reklamy Davida Ogilvyho: pokud výrobek nemá žádnou vlastnost, která by jej odlišovala od ostatních, je třeba ji vymyslet. A to se myslím iDnes (Atlas se stejným „obchodním modelem“ vystartoval až později) povedlo docela dobře – dokonce se mu tím podařilo zamaskovat i skutečnost, že oproti jiným Internetům zadarmo tomu jejich chybí některé základní komponenty (poštovní schránka). Zpravodajský server však registrované uživatele ani nepotřebuje – peníze mu plynou z pouhého faktu, že internetový hovor začíná v síti Českého Telecomu a končí v síti Contactelu, který za to od Českého Telecomu dostává peníze a část jich dá Atlasu nebo iDnes (ano, Contactel zabodoval a technicky zabezpečuje obě tyto služby…).

Kterému Internetu zdarma se bude dařit více?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).