Facebook se v noci z pondělí na úterý z pohledu marketérů dost výrazně změnil. V podstatě se vrátil v čase o několik let nazpět. Je otázkou, jestli jde o návrat k pozitivním osvědčeným věcem, nebo naopak o krok zpět a boření toho, co mezitím budoval. A social marketéři o tom samozřejmě na Facebooku vedou spory.
Čtenáři Lupy nejspíš budou patřit spíše mezi ty poučené a vědí, že soutěže na Facebooku se dosud mohly provozovat pouze v aplikacích, nikoliv na Timeline stránek. Facebook překvapivě tuto podmínku zrušil a umožnil stránkám soutěžit přímo na svých Timeline a ve zprávách, či využívat jako hlasovací mechanismus lajkování. Zachoval zákaz podmiňovat soutěž tagováním a soutěže nesmí vyžadovat ani posty na uživatelově Timeline.
Možnost vytvářet aplikace nadále zůstává, a pro rozsáhlejší soutěže, které se snaží například sbírat e-mailové kontakty, předat soutěžícím komplikovanější zprávu nebo mají jiné složitější cíle, zůstávají aplikace stále tou vhodnější volbou. Přesto však bude mít tato změna vliv na business některých firem specializujících se na Facebook a aplikace pro něj.
Naopak pro krátké a rychlé soutěže postavené jednoduše na zajímavém obsahu či interakci je tahle změna požehnáním. Už se nemusíte bát, že by vás někdo nahlásil nebo veřejně pranýřoval za porušování pravidel. Když dostanete nad hezkou fotkou okamžitý nápad, jak vtipně zapojit fanoušky do diskuze a ještě je za to odměnit, můžete jej ihned provést. Samozřejmě s podstatně nižšími náklady.
Obávám se ale, že mnoho firem nepochopí, že podobné soutěže bude třeba stavět na kvalitním obsahu a čím více jich bude, tím větší slepotu si vůči nim uživatelé vypěstují. Mnoho manažerů stránek pak určitě sáhne po placené inzerci, která post se soutěží zpropaguje, což Facebook uvidí velmi rád.
Soutěžení na Timeline stránek ale zřejmě přinese problém i na straně uživatelů. Už teď se děsím množství spamu, který na nás začne vyskakovat. Ano, jaký Facebook si uděláš, takový ho máš, a když budou stovky tvých přátel komentovat fotky, k nimž shánějí lajky do soutěže, asi jsi při jejich výběru udělal chybu. Ale právě ta jednoduchost podle mě protrhne hráze i v newsfeedech uživatelů s jinak rozumnými přáteli.
Právě potenciální hromada spamu pak může Facebook z hlediska marketingu změnit v horší platformu. Pokud opravdu začne uživatele otravovat mnoho soutěžních postů, začnou k nim být postupně slepí. A třeba také poruší známé pravdy o tom, že fanoušci téměř vůbec nedávají Unlike. Ve výsledku to může vést k tomu, že marketing na Facebooku začne být méně efektivní. Samozřejmě můžeme doufat, že si Facebook toto riziko pohlídá a bylo by naivní si myslet, že se tomuto tématu před změnami vůbec nevěnoval. Osobně jsem ale v tuto chvíli trochu skeptický k tomu, jak se mu to podaří.
Každopádně je jasné, že pro uživatele i marketéry udělal Facebook změnu zásadnější, než byl přechod na Timeline, a nejspíš nejen já v tuto chvíli čekám, co z toho bude.