Ne, opravdu nehledám práci ve Facebooku, jako třeba Jakub Vrána. Ostatně co bych tam dělal? Řeč bude o tom, jak se dá v dnešní době také hledat nebo ztrácet práce. Sociální média nás totiž sice obírají o soukromí, pokud ale chcete svoje jméno dostat netradiční formou mezi lidi, máte nepřeberné množství možností.
Moderní doba nás tlačí k tomu, abychom byli sví, odlišili se od ostatních uchazečů, projevovali zvýšenou aktivitu a zájem. K tomu všemu přibývá to, že je velmi snadné si o zaměstnancích či kolezích vygooglit velké množství informací. Každý se v podstatě může stát přes noc celebritou, jejíž život je veřejným majetkem. A ne každý o to stojí.
Pokud ale chcete jít s kůží na trh (nejen ten pracovní), je tu spousta inspirace. Aktuálně český internetový svět sleduje Honzu Bambase a jeho Honza hledá novou výzvu. Od spousty lidí samozřejmě hned přiletí námitka: „No jo, internetový profesionál hledající práci na internetu, to je přece jasný jak facka.“ A spoustu úspěšných case studies, jak někdo získal pomocí internetové prezentace práci, opravdu tvoří internetoví profesionálové. Ostatně sám jsem získal práci pomocí Facebook Page. Ale najdou se i odlišné vlaštovky.
Úspěšně zřejmě skončila minikampaň Hledám místo v projekci. Ve stavebnictví není situace vůbec růžová, o to je pozitivnější, že i v takovém oboru mohou sítě pomoci. Před necelým rokem proběhla českým internetem a na Twitteru byla velmi zmiňovaná snaha Petra Krále najít práci své mámě. A snaha to byla úspěšná. I v této kampani pomohlo právě šíření přes sociální sítě.
Není totiž důležité ani tak to, zda váš potenciální zaměstnavatel využívá online nástroje ke své práci nebo zda na nich vůbec je aktivně přítomen. Tím nejcennějším jsou zde vaši známí a přátelé, se kterými na síti komunikujete. Právě přes ně totiž nejčastěji získáváme novou práci, tipy na místa a doporučení. Tato sociální síť nám pak může pomoci získat práci v jakémkoliv oboru. Musí ale dostat možnost nám pomoci. A v tom je právě síla online sociálních sítí.
Kolik vašich přátel a známých by se například před deseti lety dozvědělo, že hledáte práci a hodila by se vám nějaká pomoc? Byly by to nejspíše nižší desítky. Dnes už jich díky sociálním sítím jako je Facebook, Linkedin nebo Twitter mohou být stovky. A tím se logicky násobí pravděpodobnost, že vám něco vhodného doporučí. Online sociální sítě tedy plní krásnou úlohu „rozšiřovatele“ vztahů z offline prostředí.
Problémem samozřejmě může být samotný první krok z vaší strany. Přestože to při pohledu na Zdi některých uživatelů tak nevypadá, lidé stále mají přirozené bariéry studu. A to, že někdo přišel o práci a hledá novou, může některým připadat jako informace, se kterou se rozhodně nechlubí. Z tohoto pohledu ale nejspíše problém vyřeší generační obměna, protože mladí lidé jsou více zvyklí vystřídat několik pracovních pozic a ztráta práce či odchod z ní už pro ně není žádné stigma.
A když už se odvážíte využít svoji sociální síť k nalezení místa, je už jen krůček k tomu, udělat to zajímavěji, než jen jednoduchým dotazem ve statusu. Nikdy nevíte, kdo vás zrovna googlí a koho byste mohli zaujmout.
Honza hledá na Facebooku novou výzvu