Apríl 2004 aneb hranice mezi reálnem a mystifikací je tenká

2. 4. 2004
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vývoj technologií jde kupředu mílovými kroky. Zprávy, které vypadají první aprílový den jako vydařený žert, se za různě dlouhou (či spíše krátkou) dobu ukáží jako uskutečnitelné. Někdy se tak stane hned druhý den. Asi nejvíc lidí z internetové komunity včera zaměnilo s vtipem zprávu společnosti Google. Ale ani obsah českých tvůrců nezklamal.

Internetovým aprílovým výtvorům se Lupa věnovala v posledních letech pravidelně, sám jsem zde rozebíral žertíky v roce 2001. Když jsem si teď staré články pročítal, zastavil jsem se nad textem Nový firmware pro telefony Nokia [šlo o model 7110 – pozn. aut.] s HTML prohlížečem. Přidal jsem tehdy ke zprávě komentář : „Možná, že za pár let se dočkáme nejen u Nokií, kdo ví?“. Už nějaký ten pátek nosím v kapse Nokii 3650 s interne­tovým prohlížečem Opera, který je dostupný mobilům pěti výrobců.

Google umí

Pojďme se nejdříve podívat za hranice země (i Země). Zastavím se u aprílového žertu, který se povedl společnosti Google. Nemyslím tím ovšem nový freemail Gmail.com s kapacitou schránky 1 GB, jemuž se dostalo pozornosti na nejednom českém zpravodajském serveru. Den po aprílu se totiž zdá velice pravděpodobné, že tento freemail vůbec není brán jako vtip. Google mínil jako aprílový vtípek jen stránky, kde nabízel pod titulkem Google Copernicus Center is hiring pracovní pozice na měsíční základně. Kdo by bral vážně informace: „(…) Na Googlunplexu bude 35 inženýrů, 27.000 web serverů, dva maséři a kuchař, který dříve sloužil u popové skupiny Hanson (…) Zájemcům musí být 1. dubna 2007 nejméně 18 let. (…)“?

Ale zpět ke Gmail.com. Například pod článkem na Živě jsou diskutující nakloněni verzi, že jde o apríl. Osobně jsem zprávu nebral jako apríl ani vteřinu. Stačí si vzpomenout, že pouhé vyhledavače se proměnily v portály i díky přidání freemailů. Email je více používanou službou Internetu, než je surfování po webu, a surfování samo teprve obsahuje podmnožinu vyhledávání. Email tedy skrývá obrovský potenciál. Zejména pro textovou reklamu, kterou Google hodlá prodávat i na stránkách Gmailu. Co se týče paměťové kapacity, tak 1 GB dnes není žádné závratné číslo – navíc každý hned celou schránku jistě nezaplní.

Agentura Reuters vydala už 1. dubna večer (našeho času) zprávu Google: ‚Gmail‘ No Joke, Lunar Jobs Are. Mluvčí Google, David Krane, také přímo potvrdil, že v případě Gmailu nejde o žert, pro článek v E-Commerce Times.

Jistý Harry2 z blogu Search Engine Positioning and Web Marketing News? se domnívá, že je jedno, jestli jde o vtip nebo ne. Pokud ano, lidem z Google se povedl, protože se zpráva dostala na hlavní stránky zpravodajství, a pokud to vtip není, tak spekulace pomohly zprávu rozšířit.

Efekt je stejný – zpráva přitáhla pozornost i v malé České republice, Google se celosvětově pořádně zviditelnil.

Dobře viditelní bloggeři a Euro off-line

Zvýšená aktivita blogerů částečně zachránila minimálně jeden povedený aprílový kousek. Blogeři se věnovali komentování a sbírání odkazů na aprílové kousky už 1. dubna ráno. Filip Rožánek ve svém blogu napsal: "Husarský kousek se podařil online edici ekonomického týdeníku Euro. Jeho redakce vypustila zprávu, že Aleš Hušák končí ve všech funkcích v Sazce. Text je včetně citací tak věrohodný, že málokdo na první pohled poznal, že je to kachna. Euro tím spustilo lavinu telefonátů tiskovému mluvčímu Sazky. ‚Je to nesmysl, kachna, apríl,‘ reagoval mluvčí Sazky Zikmund, když jsem se mu jako jeden z mnoha dovolal (…).

Lze však gratulovat také následné akci, kdy Euro vymazalo kus historie tím, že předmětný článek ze svého webu zcela stáhlo? Ve večerních hodinách 1. dubna už odkaz směřoval pouze ke komentáři „Do této části prezentace Vám bohužel není v tuto chvíli umožněn přístup.“ Finanční skupině PPF, ke které má časopis Euro velice blízko (popis personálních propojení), asi opravdu záleží na dobrých vztazích se Sazkou. Zřejmě kvůli sílící konzumaci reklamního času Sazkou na TV Nova, která patří pod křídla PPF. Každá legrace něco stojí.

Apríl mimo zpravodajství

Apríla si neudělaly jen zpravodajské servery, ale např. i webhostingová firma Explorer, která oznámila: „Vzhledem ke zvyšující se frekvenci vítězných soudních sporů vyvolaných komerčními subjekty a veřejnými institucemi, a na základě ustanovení zákona č.137/1995 Sb., o ochranných známkách, zvažuje společnost Explorer a.s. podání žaloby na výrobce nejrozšířenějšího webového prohlížece Internet Explorer – společnost Microsoft“. Prosba uživatelům o vyjádření názoru, zda se soudit či nikoliv, skončila po hlasování přáním příjemného prožití zbytku aprílového dne.

WiFi E-shop zařadil od 1. dubna do sortimentu WiFi lahůdkové párky – set pro výrobu antény. A to rovnou ve dvou základních provedeních – plném za 120 korun a prázdném za 60 korun (včetně DPH, což bude jistě daň z párkové hodnoty). Prázdné balení však nabízí s poznámkou, že se dá objednat jen po obědě a dohodě s personálem obchodu. Pokud není WiFi váš obor, tak vězte (a párky jezte), že taková doma vyrobená anténa skutečně funguje a zmínka o ní se dostala až do oficiálních novin Prahy 9. Osobně bych ale s nákupem počkal na květen, párky se nezkazí a DPH o něco klesne.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

1122

Další aprílové články:

finance.centrum.cz: ČNB: Pětitisícovky končí!
iDnes: Po pěvecké star se hledá PornoStar?
Lidovky: Na Marsu byl objeven život!
Lidovky: Hypermarkety půjčují zákazníkům brusle
Marigold: Teslácké GDMA dostane šanci v CDMA2000
Technet: Spammer Aleš Slabý si v Praze otevřel železářství!
Technet: Nová technologie bezdrátového přenosu dat nevyžaduje elektřinu

To nejlepší nakonec. Asi už to víte, ale opakování je matka moudrosti – firma RobertBorec.com změnila majitele, ale to snad ani nebude apríl, protože tady jsem to četl už 29. března.

Kdy se podle vás podaří zakladatelům Google, v SSSR narozenému Brinovi a Američanovi Pageovi, vytřít nám zrak z firemní pobočky na Měsíci?

Autor článku

Autor pracuje intenzivně s Internetem od roku 1993. Dlouhodobě se. Věnuje publikační činnosti, spolupracoval např.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).