Od iPodů lehce odtrženou novinkou je nová verze Apple TV. Tento videopřehrávač je na trhu již několik let, ovšem Apple od něj neočekává žádné zásadní komerční úspěchy a označuje ho za hobby-projekt. Apple TV je úzce propojen s aplikací iTunes a obchodem iTunes Store a dovoluje snadno konzumovat zakoupený či zapůjčený obsah v obýváku u televize a kvalitní zvukové aparatury. Nová verze Apple TV opustila dosavadní koncepci odlehčeného počítače s diskem pro obsah a nyní bude spoléhat na obsah v domácích počítačích a hlavně na Internetu. Krabička se smrskla na 20 % původních rozměrů, neobsahuje už pevný disk a nově ji pohání procesor Apple A4, tedy stejný jako je v iPhonu, iPadu a iPodu touch. Smrskla se také cena – z 299 USD na 99 USD. Jelikož Apple TV bude běžet na nějaké variaci iOS, spekulovalo se o možnosti nákupu aplikací v App Store, ale ta se zatím nekoná. Naopak je nyní možné přes Apple TV sledovat obsah americké streamovací služby Netflix, ovšem z pohledu Apple bude těžiště spočívat na možnosti „půjčování“ videa – jeden díl TV seriálu si lze půjčit za jeden dolar, filmy začínají na třech dolarech, a vše lze realizovat přímo z Apple TV. Zakoupené filmy a seriály lze potom streamovat z domácího počítače. Dálkové ovládání je buď klasické tlačítkové přímo v balení, nebo bude možné použít iPhone či jiné iOS zařízení. A někoho potěší i možnost streamovat přes Apple TV video například z iPadu do televize. Pro český trh bude Apple TV zajímavý jen jako „streamovač“ obsahu z jiných počítačů, bez návaznosti na iTunes Store s možností půjčování filmů a TV seriálů se významná část funkcionality ztrácí.
iPody a Game Center
I když se zdá, že samostatným hudebním přehrávačům pomalu odzvonilo, Apple stále inovuje a stále se snaží zákazníky přesvědčit ke koupi. A tak nejmenší iPod shuffle dostal po dvou letech zpět standardní ovládací tlačítka, neboť zákazníci si neoblíbili ovládání na sluchátkách. iPod nano se razantně smrskl a je z něj tak trochu iPod shuffle na steoroidech – má také klip pro přidělání na oděv (ovšem zachoval si rozšířený dokový konektor), je jen o necelý centimetr větší na výšku a šířku, ale místo tlačítek nabízí malý 1,5" dotykový displej s rozlišením 240×240 bodů. A ten displej je multi-touch, podobně jako u iPhonu či iPodu touch, ovšem podle všeho nepoužívá iOS, ale jen uzavřený „iPod systém“. iPod touch dle předpokladů dostal novinky od iPhonu – nyní má také kvalitní „Retina“ displej s vysokým rozlišením, dvě kamery, zadní pro natáčení videa v HD rozlišení a přední pro videorozhovory FaceTime, gyroskop a také procesor A4. Prostě iPhone bez telefonní části.
Jelikož iPod touch je dle Apple nyní nejprodávanějším mobilním herním zařízením, na které se prý prodává víc her než na přenosné konzole od Nintenda a Sony, přináší nová verze iOS 4.1, která bude pro iPod touch a iPhone dostupná příští týden, novou funkci Game Center. Tato novinka byla již představená letos na jaře a je to v podstatě herní sociální síť, kterou mohou vývojáři pro iOS využít k rozšíření možností svých her. Prostředí Game Center je dostupné z jednotlivých her i jako samostatná aplikace a umožní se sdružovat s kamarády, sledovat navzájem své herní úspěchy, vyzývat se na souboje a podobně. Pokud žádné kamarády nemáte, systém pro vás sám vybere někoho vhodného pro hru, aby schopnosti hráčů byly vyrovnané. Kromě rozšíření možností pro uživatele a vývojáře samozřejmě bude mít prospěch také Apple – dá se předpokládat, že kamarádi více motivují k utrácení penízků za nové hry. Neboť doporučení kamarádů bude jistě důvěryhodnější než doporučení vygenerovaná sebechytřejším Geniem, tedy automatizovaným nástrojem, který uživatelům vybírá aplikace či hudbu, která by je mohla zajímat.
Ping – hudebně sociální síť
Podobnou novinku jako je Game Center pro hry představuje pro hudbu nejvýznamnější nová funkce v iTunes 10, nazvaná Ping. Je to hudební sociální síť pro uživatele iTunes Store. Jak řekl přímo Steve Jobs při uvedení, Facebook a Twitter se potkaly s iTunes. A i když má Facebook půl miliardy uživatelů, Apple má možná něco hodnotnějšího – 160 milionů zákazníků iTunes Store v 23 třech zemích. Tedy reálných zákazníků s účtem obvykle provázaným s platební kartou, kteří mohou nakupovat na jedno klepnutí myši v iTunes. Je nutné zde zdůraznit, že Česká republika mezi těch 23 zemí nepatří – sice je u nás možné nakupovat aplikace na App Store, ale nikoliv hudbu a video na iTunes Store. Ping proto nevyužijete, pokud nemáte účet v některé ze zemí, kde je hudební iTunes Store, Česká republika je z tohoto pohledu stále druhořadou zemí.
Pamatujte na to, že Ping nefunguje v prohlížeči, ale pouze v iTunes 10 nebo mobilních zařízeních Apple …
Mimochodem, Ping v daný okamžik stojí zcela osamoceně, nelze ho nějak provázat s libovolnou jinou existující sociální službu, například Twitter nebo Facebook, i když o spolupráci s Facebookem se mluvilo. Jak však Jobs řekl v jednom z rozhovorů po uvedení novinek, podmínky Facebooku byly takové, že na ně Apple nemohl přistoupit. Což může znamenat cokoliv, Apple je známý tím, že chce vše dělat podle svých představ a kooperuje, jen pokud se mu to opravu vyplatí. I když se na Internetu objevily screenshoty, které dovolovaly vyhledávat uživatele z Facebooku, při testování se nám tato možnost nezobrazila.
Ping funguje na podobném principu jako další sociální služby, tedy sledování jiných lidí a sdílení informací. Sledovat lze buď obyčejné lidi, například kamarády, pokud to dovolí, anebo hudebníky, kteří (nebo jejich marketingové teamy) takto mohou komunikovat se svými fanoušky. Sdílet lze různé informace. K dispozici je přehled nejoblíbenější hudby daného uživatele (tedy i hudebníků), lze publikovat texty a fotky, u hudebníků je k dispozici přehled koncertů, na které se lze přihlásit, což zase uvidí přátelé, kteří vás sledují. Lze doporučit koupenou hudbu, od které lze snadno vyslechnout ukázku, a pak ji jedním klepnutím koupit. Na základě preferencí vašich přátel se vytvářejí žebříčky nejlepší hudby – opět z databáze iTunes, takže si ji lze snadno koupit.
To je totiž hlavní cíl celé služby Ping, rozšířit zákazníkům obzory a pomoci jim vybrat si v nepřeberném množství hudby. K čemu Apple je, pokud zákazník je ochoten za hudbu utrácet, ale není schopen si vybrat, co se mu líbí? Propojení s lidmi, které zná, případně s hudebníky, které má rád, mu výběr usnadní.
Mimochodem, při prezentaci se Jobs také lehce dotkl bezpečnosti sdílení informací – profily na Pingu lze nastavit tak, že může následovat (follow) kdokoliv, nebo je nutné ruční potvrzení daného uživatele, a tak si lze snadno vytvořit uzavřený kroužek kamarádů.
Jelikož Apple uvolnil iTunes 10 ke stažení, Ping jsme si samozřejmě vyzkoušeli. Po přihlášení pod českým účtem nás nečekalo žádné příjemné překvapení, Ping prostě není dostupný. Pod americkým a německým účtem funguje bez problémů a naštěstí je Ping síť globální, sdílená mezi všemi zeměmi – obsah na iTunes je totiž striktně rozdělen podle jednotlivých zemí, ale Ping je jen jeden, celosvětový. Zřízení účtu je jednoduché, systém se zeptá hlavně na to, zda uživatel chce, aby jiní měli možnost ho následovat, případně zda je nutné ruční schvalování, a také ho zajímají preference v oblasti hudebního stylu. Pak si lze vybrat z několika hudebníků či skupin, které mají na Pingu již založené své profily (Lady Ga-Ga, U2, Coldplay a několik dalších), a ty lze následovat, jejich příspěvky se pak objevují v hlavním feedu. Stejně tak lze sledovat jiné „obyčejné uživatele“. Tvůrci dávají na své profily například fotky nebo videa z natáčení či cestování, ostatní běžní uživatelé hodnotí a doporučuji hudbu – tedy vcelku jednoduché „jednoúčelové“ použití. Služba funguje v ostrém provozu jeden den, takže slabý počet hudebníků a jiných uživatelů nelze zatím nijak hodnotit, uvidíme za pár měsíců, zda tvůrci budou aktivně Ping využívat.
Ping je dostupný jak z iTunes 10 v počítači, tak v iPhonu – v iTunes v iPhonu není potřeba žádná aktualizace, prostě se objeví další položka.
Ping na iPhone
Apple pro někoho možná překvapivě posunul své působení také do oblasti sociálních sítí, byť v tomto případě nikoliv vytvořením jedné sítě, která má zvládnout všechno a pro všechny, ale jednou sítí pro hráče her a druhou pro fanoušky hudby. V obou případech je však jasná motivace – kromě rozšíření možností svých produktů také lepší využití zákazníků ochotných platit za obsah. Pokud se obě sítě uchytí, profitovat z toho budou všichni – Apple, vývojáři a tvůrci obsahu a také zákazníci. Apple nepotřebuje konkurovat existujícím sítím v počtech uživatelů, v jeho případě je důležité přímé navázání kontaktu se zákazníkem a měřítkem úspěchu jsou utracené peníze. Snad se tedy Ping a Game Center také trochu otevřou ostatním sítím, aby nestály zcela samostatně, uživatelé mají dnes rádi vše propojené mezi sebou.