Zničení zásilky se může i při běžné dopravě. Před časem mi v jižní Francii shořel balík v kamionu DHL při nehodě. Dostal jsem finanční náhradu. Zásilky jsou pojištěné.
Co finanční otázka? Kolik by stálo dělo s dostřelem 12 km (a potřebuješ dělo na obou stranách)? Jaké zásilky přežijí takové zrychlení? Při střelbě, dokážeš kompenzovat vítr (obzvlášť na padáčku)? Získáš povolení na civilní dělo s dopadem v obydlené oblasti (co když se neotevře padák)?
Kvadroptéra dneska moc nestojí (tipuji nízké desítky tisíc - i ve větším provedení s GPS), sama let zvládne let podle GPS. Rychlost 18m/s = 1km/minutu, takže těch 12km, zvládne do 15 minut (dle větru). Prostě ideální, ekonomická varianta.
pisal som o napr. lodi
Rovnako sa mozem opytat - vies kolko taka lod toho uvezie? :) Kvadrokoptera 1.2kg, lod kludne aj pol tony, lod mozes vyslat aj vnoci, ...
Predpokladam ze v DHL si to vsetko spocitali - takze ak sa toto dorucovanie bude pouzivat aj o rok, bude najskor ekonomicky rentabilne. Ak to ostane vo forme maskota, tak zrejme nie.
Mě tyhlety mnohovrtuláci příjdou jako hračka, která se kdykoliv může nečekaně zřítit. Lepší by byl motorový kluzák, kterej má delší dolet při stejně spotřebovaným palivu,elektřiny. V extrému na dlouhý vzdálenosti v řádu stovek km by se mohl vynášet a většinu cesty urazit zavěšen na balonu.
Pravda, bylo by to mnohem levnější. Ale kluzák není tak sexy a cool jako x-koptéra, kluzáky se běžně dělají už mnoho desetiletí, x-koptéry jsou vcelku novinka.
Každopádně helikoptéry mají tu výhodu, že potřebují minimální přistávací plochu. Na tom ostrově by to asi bylo fuk, ale jinde ne.
Proč srovnáváš malý model s reálnou lodí? Ta loď přece může být také klidně model řízený automaticky pomocí GPS.
Jako celek by to bylo spolehlivější (při výpadku motoru se nezřítí ;-), řízení jednodušší (nemusí řešit pohyb ve 3D ale jen 2D prostoru), levnější a klidně i rychlejší než coptera. Ale jak už psal někdo jiný, nebylo by to tak sexy a média by to nezajímalo...
Jste odborný magazín, tak proč podobné články píšou lidé co tématu nerozumí? :-(
O nejnovější variantě šifrování wifi signálu nebo o konfiguraci serveru byste taky nezveřejnili článek od sekretářky, pro níž je vrchol "IT znalostí" otevření Wodru.
Tak proč o kvadrocopterách s automatickým řízením píšou lidé, kteří umí maximálně složit papírovou vlaštovku?
bola to len uvaha :)
Zrutit sa moze aj ta kvadrokoptera, platit niekoho kto na nu dozera a pripadne zasahuje do riadenia - bude drahsie nez posadit niekoho na cln a nechat ho odviezt zasielky.
Skor ma zaujima ci to je len marketingovy tah alebo vazne je ekonomicky vyhodnejsie pouzivat drony
To bohužel rozhodně. Řešil jsem to jenom z hlediska technologie. Dokud se nechytne legislativa - a že to bude trvat dlouho - tak se to nikam moc nepohne. Zatím se zdá, že naopak zákony jdou silně proti tomu, což sice chápu, ale je to i tak škoda. Jsou to neuvěřitelné strojky.
Dodávka bude levnější jak na co. Na převoz malých nákladů na několik od sebe vzdálených míst bych neřekl. Na převoz mezi továrnami a skladišti / velkých nákladů určitě, ale neřekl bych, že je ta legislativa o tolik dál. Respektive ona je dál, přeci jen na to tlačí obrovské množství společností, ale zatím jde jen o testovací provozy např. v Kalifornii. Jakmile něco nevyjde, tak podle mne začnou státy zase couvat.
Takový drone někoho zabije leda tak když se porouchá hardware a on na něj spadne, jinak je jen opravdu malá šance. Dodávka by vyžadovala renovaci okolní infrastruktury na takovou úroveň, aby mohla opravdu spolehlivě fungovat a to bude trvat ještě desetiletí. Google car ani DARPA grand challenge vozidla nejsou ani zdaleka v takovém stavu aby se nějak ostře nasadila, ať už je tomu Google sebeblíž. Technologie, která je namontovaná přímo na autě jednoduše nestačí k tomu, aby mohla vyloučit nehody. To drony na druhou stranu nevyžadují. Je tu jenom otázka nějaké koordinace s jinými létajícími dopravními prostředky, případně pak nějaké omezení týkající se provozu v chráněných oblastech. I když je teď na ně z velké části pohlíženo jako na problém, zlomí se to podle mně řádově dřív než na trh přijdou autonomní auta.
Co si dovedu představit je využití autonomních vozidel na železnici nebo na podobném systému, kde je nějaká pevně daná mřížka po které se mohou pohybovat. Dokonce bych řekl, že to je i možná budoucnost dronů, kde se to do určité míry dá určitě zajistit taky. Takový systém se pak dá krásně a extrémně efektivně koordinovat a odpadá i spousta výhrad ke všem systémům. Ale je pravda, že by se vlaky asi musely zásadně zmenšit aby mohly nějak rozumně reagovat na vnější podněty... Což se asi taky jen tak nestane.
Možná se prostě musíme smířit s tím, že dokud nezačneme osidlovat vesmír, ničeho podobného se masově nedočkáme. :)
max 12km, let musi niekto monitorovat, moze to kedykolvek kychnut do vody a zasielku stratit, nasledne niekto musi zasielku dorucit, dron dat nabijat, ...
nebolo by lacnejsie dat to do nejakej kapsuly a cez kanal to prestrelit nejakym kanonom - na druhej strane by to pristalo padakom? :)
"Nema prakticky nic zbytecneho navic. Zadny clovek, tuny zeleza..."
Jenže dopravní společnosti (PPL apod.) zvládají vyřešit cca 100-120 balíků za den kdy "najedou" kolečko zhruba 180 km. Dron ovšem kolečko nemůže protože nemůže vzít dva balíky současně, takže musí vždy cestovat na trase základna - doručení - základna. Pokud se tedy bude předpokládat, že jedna zásilka poletí řekněme průměrně 60 minut (v článku se píše trasa základna - ostrov 12 km, 30 minut ale ještě cesta zpět), s tím že dron bude moct létat jen 14 hodin denně (doručování od 7.00 do 21.00, těžko předpokládat že by to šlo o moc víc posunout), pak je potřeba zhruba 8-10 dronů místo jedné dodávky a řidiče, a blíže nespecifikované množství paliva protože jakkoli to nemusí tahat tunu "rámu na zboží", každý z těch dronů zřejmě nalétá vzdálenost zhruba srovnatelnou s tím, co ujede ta jedna dodávka.
Nepsal jsem o tomto konkrétním případě (kde jsou uvedená čísla pochopitelně nelogická). Předpokládám že DHL nevráží peníze do dronů proto, aby mohlo řešit logitistiku pro jeden ostrov v Německu ale aby mohlo řešit logistiku pro dostatečně obydlené území, až to právo povolí.
Z tohoto důvodu jsem vycházel z údajů které lze najít od řidičů DHL/PPL atd. protože předpokládám, že snahou těchto společností je používat drony na území, které je natolik obydlené aby to mělo smysl.
Problém je v tom že ve spoustě států nesmíte drony používat pro tohle komerční ani soukromé využití.
Už to tu jednou bylo http://www.lupa.cz/clanky/robodrone-na-podzim-nas-novy-dron-unese-patnactikilovy-balik/nazory/#n1
-nesmíte létat v noci
-xxx metrů od zástavby
-xxx metrů od letiště.
-... u bezpilotního letounu nad xkg vzletové hmotnosti se nesmíte přiblézit k jiné osobě na vzdálenost menší než 50m
-nesmíte xxx m vysoko.
-nesmíte zahazovat náklad
Je toho mnohem víc, co ten provoz upravuje.
Levnější rozhodně bude autonomní robotická dodávka, tem je legislativa dál.
A těch 12 km za 15 minut jste spočítal z čeho? Zřejmě z údaje "rychlost až 18 metrů za sekundu"...
Jenže z toho lze usoudit leda to, že těch 12 km mu bude trvat minimálně lehce přes 11 minut, o maximální či průměrné době z této formulace nic usoudit nemůžete.
Naproti tomu se v článku vyskytuje toto:
"Trasa z pevniny na ostrov je dlouhá asi 12 km a dron ji má urazit asi za 30 minut – bude ovšem záležet na počasí"
a
"Baterie by měla stroji zajistit až 45 minut letu, za které má dokázat uletět přibližně 12 km (podle síly větru)."
A teď to zkuste nějak srovnat, trasu "asi 12 km" zvládne za "asi 30 minut", zatímco "přibližně 12 km" mu bude trvat "až 45 minut"... Tak buď je "přibližně 12 km" výrazně více než "asi 12 km" a pak tam rezerva bude... nebo je "asi 30 minut" údaj velimi blízký "až 45 minut" a pak tam ta rezerva není.
Ono je to hlavne ekonomictejsi z pohledu paliva. Samozrejme toho drone neutahne moc, ale zase se pohybuje extremne efektivne. Nema prakticky nic zbytecneho navic. Zadny clovek, tuny zeleza...
Dalsi vec je, ze nejde podcenovat jak automatizovana takova sluzba uz dneska muze byt. Drone si na nabijeci stanici sedne klidne sam. Dokonce si teoreticky muze sam vyzvednout zasilku, takze muzete mit 10 dronu a 100 zasilek, zadat adresy a do vecera se proste doruci. O to jak se postara planovaci system. Na velke vzdalenosti se o navigaci postara gps a dalsi senzory, na male kamera. Co se tyce spolehlivosti, ty kvadrokoptery sou neskutecne obratne. Myslim, ze poradne navrzeny system by si poradil treba i s bourkou, silnym vetrem atd. Jediny teoreticky problem jsou lidi. Pokud by slo primo o doruceni cloveku, tak se vzdycky muze neco podelat. Podobne jako holuba muze nekdo sestrelit atp.
Už vidím, jak na nákladního koně naložíš 100-120 balíků a 5x obejdeš ostrov dokolečka. ;o) Oni si ty lehké léky a hlavně tenhle ostrov nevybrali náhodou.
Cituji z Wikipedie:
Juist je ostrov v Severním moři vzdálený zhruba 8 km od východofríského pobřeží (SRN, spolková země Dolní Sasko). Délkou 17 km a šířkou několika stovek m je nejdelším a nejužším z Východofríských ostrovů. Jeho bezprostředním sousedem je na západě ostrov Borkum, na východě Norderney a na jihozápadě Memmert. Dopravu zde zajišťují pouze koně a kola, neboť správa ostrova nepovoluje na svém území provoz automobilů – ty je třeba zanechat na pevnině v přístavu Norddeich.
A to je možná ta chyba. Tady šlo o tento konkrétní případ. Google, Amazon, ... o tom spíš mluví, ale DHL to spustilo a to dokonce v hustě zalidněné Evropě. Média si ihned všimla, jací to jsou "borci". Super reklama.
To že to jde o nějaký ostrov a maximálně jim cestou žuchne do moře hračka za pár tisíc € nikoho už moc nezajímá.
Nemyslím si, že by bylo reálné, aby hromada těchto hraček zaplavila městské aglomerace, ale umím si představit, že za nějaký čas přijdou, aby jim to dovolili nasadit v nějaké horské oblasti. V drsných podmínkách nad mořem nám to přece lítá dobře a ježdění dodávkou tam někam do prdele s pěti balíky týdne jen znečišťujeme zbytečně ovzduší. Rizika taky minimální, maximálně to spadne do lesa.