Amazon ukázal nový Kindle, s ústupem čteček se ale soustředí na tablety

19. 9. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Amazon
Kromě dvou modelů e-čteček tak Amazon uvedl i nové modely tabletů – jeden je přizpůsoben pro děti, druhým se firma pouští do konkurence s Applem a Samsungem.

Dva nové modely čtečky Kindle s e-inkovým displejem a celkem čtyři nové modely tabletů. Amazon tento týden představil nová zařízení, přes která chce svým zákazníkům prodat co nejvíce obsahu. Prodávat se začnou během října.

Nové čtečky přicházejí ve dvou variantách: levnější startovní Kindle má 6palcový e-ink dotykový displej s rozlišením 167 ppi, nemá podsvícení a umí se připojit jen přes Wi-fi. Oproti původnímu startovnímu modelu má rychlejší procesor a větší paměť. Dražší Kindle Voyage přichází s rozlišením 300 ppi, podsvícením, které se automaticky přizpůsobuje okolí, a novými dotykovými senzory na otáčení stránek. 


Autor: Amazon

Kromě těchto dvou modelů Amazon dále prodává i Kindle PaperWhite, který je z hlediska vybavení i ceny někde uprostřed.

Jak se prodávají čtečky

Zlatá doba e-čteček ale už ve světě zřejmě minula. Podle nedávné předpovědi firmy Forrester jejich celosvětové prodeje vyvrcholily v roce 2011 a od té doby postupně klesají. Je to jednak nasycením trhu, jednak tím, že se uživatelé přesouvají k tabletům a smartphonům.

Obchodníci v ČR ale mají zatím odlišné zkušenosti: „Prodeje e-čteček každoročně rostou již od roku 2009, kdy se v naší nabídce objevily první modely těchto zařízení,“ říká obchodní ředitel e-shopu CZC.cz Tomáš Pilský. „V porovnání se stejným obdobím roku 2013 přitom prodeje rostly i v prvních osmi měsících letošního roku, a to o 45 %. Mezi lety 2013 a 2012 prodeje e-čteček vzrostly o 38 %, mezi lety 2012 a 2011 pak zaznamenaly dosud rekordní růst o 350 %,“ dodává.

A podobně to vidí i Alza.cz: „Ačkoliv v posledních dvou letech prodeje čteček spíše stagnovaly, v současné době cítíme oživení zájmu spotřebitelů, které potvrzují i prodejní výsledky tohoto roku. Například v měsících červen až srpen jsme zaznamenali 30% nárůst prodejů ve srovnání s předcházejícími měsíci letošního roku,“ říká mluvčí firmy Šárka Jakoubková. To by ovšem šlo vysvětlit i tím, že lidé více nakupovali čtečky na dovolenou. 

K nejprodávanějším čtečkám na Alza.cz dlouhodobě patří modely od Amazonu, v těsném závěsu za nimi jsou čtečky PocketBook. Lidé si podle Jakoubkové čtečky často kupují jako další zařízení k tabletu, když zjistí, že čtení na tabletu více unavuje oči. „Kvalitní čtečka bývá dražší než levný tablet a zákazník často zvolí nepříliš kvalitní neznačkové zařízení s vidinou jeho univerzálnosti. Jakýkoliv tablet je ale pro čtenářovi oči horší, než speciální e-ink čtečka,“ dodává.

I z českých čísel je ale jasné, že se růst zpomaluje. Je zřejmě jen otázkou času, kdy „tabletový trend“ naplno dorazí i k nám.

Postupný ústup čteček ale neznamená, že by klesal zájem o elektronické knihy. Naopak. Podle průzkumu Pew Research Center v loňském roce typický Američan přečetl celkem pět knih (jde o medián, nikoli o průměr). A 28 % z nich si přečetlo aspoň jednu elektronickou knížku (69 % tištěnou). Nejvíce e-čtenářů je mezi lidmi do 30 let – aspoň jednu e-knihu přečetla skoro polovina z nich (47 %).   

Tablety, tablety, tablety

Amazon na světový trend reaguje tím, že svou pozornost stále více přesouvá k tabletům, které se dají kromě čtení e-knih využít i k dalším činnostem. Firma ovšem už dávno není jen knihkupcem, prodává také například aplikace, video a velké plány má v oblasti počítačových her (viz Amazon vyfoukl Googlu Twitch, utratí za něj 970 milionů dolarů). 

A není ani primárně hardwarovou firmou – svá zařízení vnímá hlavně jako nosič, přes který může uživatelům prodat svůj obsah – a na tom pak vydělává.

Novinkami tak jsou dva levné tablety řady Fire HD – jeden s šestipalcovým a druhý se sedmipalcovým displejem. Levnější varianta se cenou vejde těsně pod 100 USD, za což zákazník dostane čtyřjádrový procesor, IPS displej s rozlišením 1280×800 px, 1 GB RAM a 8 GB paměti.


Autor: Amazon

Zajímavý je i nový tablet Fire HD Kids Edition určený pro děti od 3 do 10 let. Amazon k němu nabízí dvouletou záruku výměny zařízení, pokud se ho dítěti podaří rozbít, a roční předplatné své služby Amazon FreeTime Unlimited, nabízející hry, filmy nebo seriály pro děti. 

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu


Autor: Amazon

Nejdražším přírůstkem je Fire HDX 8.9 s displejem o velikosti 8,9 palce, rozlišením 2560×1600 px, čtyřjádrovým procesorem, 2 GB RAM, od 16 do 32 GB paměti a podporou LTE. 


Autor: Amazon

Vypadá to, že se Amazon rozhodl zkusit přímo konkurovat drahým tabletům Applu či Samsungu. A jak vyplývá z některých vyjádření firmy, časem bychom se mohli od Amazonu dočkat i tabletu zaměřeného na firemní uživatele.

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).