Jenze cely ten VIES system neni prilis spolehlivy. Meli jsme to implementovane do eshopu a upustili jsme od toho a vratili se k rucnimu reseni. Casto je to pretizene a odmita to odpovidat - nejcasteji v dobe uzaverky DPH za dany mesic a obzvlast za dany kvartal, kdy srejme rada firem resi prusery na posledni chvili.
Je to horor, asi nejvetsi byrokraticka prekazka na "volnem" trhu EU.
Daleko lepsi reseni by bylo, kdyby se EU chovala z pohledu firem skutecne jako jeden trh, tedy
-platce DPH z Polska nakoupi u ceske firmy za cenu vcetne DPH
-ceske DPH si necha vratit od polskeho financaku
-polsky a cesky financak si to vyuctuji mezi sebou
Financni urady si tak jako tak vzajemne vymenuji data o vsech fakturach, ktere uvedu do souhrnneho hlaseni, nevim proc by si pak rovnou nemohly provest jednou mesicne vyuctovani..
Jistě, je to vyšší riziko než dodávat v ČR vždy s DPH.
Ale řekl bych, že to zase takový problém není, ne?
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/
Místo dodání Alza ví z objednávky a navíc má i jistotu odeslání a potažmo i doručení - sama objednává přepravu.
No ten praktický rozměr by mě zajímal, protože sám jsem toto kdysi řešil a pak jsem si řekl, že se na to vyprdnu a nebudu do zahraničí dodávat, protože bych se z té byrokracie zbláznil.
Představte si, že si tedy kdosi z Polska objedná telefon, informační systém Alzy mu vygeneruje objednávku, on zaplatí kartou, pak se někde v administraci objeví faktura a Polák začne řvát, jaktože mu Alza fakturuje s DPH, když on je v Polsku plátce a začne se domáhat vystavení nové faktury a vrácení DPH. Tohle je na palici a přesně ten důvod, proč jsem dodej do ciziny zavrhl.
Co se týče VIESu - pokud se správně dívám, nelze z něj tahat data automaticky, nemá to API. A ručně v Alze asi nikdo nic kontrolovat nebude, že?