Těsně před půlnocí 22. května 2013 Google vypustil delší dobou připravovanou čtvrtou aktualizaci algoritmu nazvanou Penguin. Netrvalo dlouho a na českém internetu se začaly objevovat diskusní vlákna „SEO je mrtvé a vrahem je tučňák“ nebo „SEO je definitivně mrtvé“ atp. Česká internetová populace má zajímavou vlastnost. Dokáže velmi sebevědomě bez hlubšího porozumění tématu generovat negativní zprávy, které nemají s realitou moc společného.
Rád bych vysvětlil, jak se to vlastně se SEO a s aktualizací Penguinem má a jestli SEO umírá, nebo ne.
Penguin je mladší bráška Pandy
Aktualizace Penguin tvoří společně s aktualizací Panda příslovečná siamská dvojčata. Oba algoritmy jsou reakcí na kritiku Google na nerelevantní výsledky vyhledávání a množství obsahového spamu. Antispamový tým Matta Cuttse tvrdě pracoval na řešení. Tím řešením měla být aktualizace Panda, která cílila zejména na nekvalitní a duplicitní obsah na internetu. Další podobná aktualizace pod názvem Penguin vyšla více než rok po Pandě. Penguin byl zaměřen zejména na přeoptimalizaci webu, diverzifikaci anchor textů, nekvalitní odkazový profil a podobné zakázané techniky. Jinými slovy, Panda smetla ten nejhorší póvl internetu a Penguin dodělal to, co nedokázala odstranit Panda.
Aktualizace Penguin 2.0 je v pořadí už čtvrtá aktualizace. Penguin spatřil světlo světa 24. 4. 2012 a zasáhl 3,1 % vyhledávaných frází v angličtině, 3 % v čínštině, arabštině a němčině, a poměrně velké procento frází v dalších jazycích. Pouze 9 % celkově zasažených webů se z jeho zásahu dokázalo vzpamatovat (Schwartz, 2013) a úspěšně provedlo úpravy pro úspěšné odstranění algoritmické penalizace. Další aktualizace (ovšem pouze ve formě aktualizace dat proběhly 25. 5. 2012 a 5. 10. 2012. Proto má v pořadí 4. verze číslovku 2, protože se reálně jedná o 2. aktualizaci algoritmu Penguin.
První Penguin byl poměrně velký šok a Google přiznal tento update i jeho jméno až dva dny po jeho nasazení. Co platí na „tučňáka“, se zjišťovalo postupně, a možná proto tu máme oněch děsivých 9 % vyřešených penalizací. Google věděl, že jeho algoritmus není bezchybný, a proto zřídil online formulář pro nahlašování neoprávněně penalizovaných webů.
Oproti prvnímu Penguinu byl Penguin 2.0 ohlášen dostatečně dopředu a všichni věděli, co přijde, co bude Penguin 2.0 řešit a nevědělo se pouze přesné datum. Všechny potřebné informace sdělil Matt Cutts ve svém videu:
Detailní zaměření Penguinu 2.0 rozebírám na blogu H1.cz včetně jeho výhod a řešení. Prohlédněme si proto raději v přehledné tabulce srovnání signálů, na které se obě aktualizace zaměřují.
Faktor |
Penguin |
Penguin 2.0 |
Nediverzifikované anchor texty |
Ano |
Ano |
Tapetování odkazy ve fórech |
Ano |
Ano |
Odkazy z nekvalitních webů |
Ano |
Ano |
Nerelevantní site-wide odkazy |
Ano |
Ano |
Zaslání zprávy v GWT |
Ano |
Ano |
Zapojení do systému nákupu odkazů |
Ano |
Ano |
Nákup odkazů |
Ano |
Ano |
Přeoptimlizace |
Ano |
Ano |
Komunikace s webmastery |
– |
Ano |
Lepší identifikace hacknutých stránek |
– |
Ano |
Postižení reklamních článků |
– |
Ano |
Postihování spamových frází |
– |
Ano |
Snížení počtu odkazů z jedné domény na 1. straně SERPu |
– |
Ano |
Počet zasažených anglických frází |
3,1% |
2,3% |
Zlepšení hodnocení autora obsahu |
– |
Ano |
Duplicitní obsah |
Ano |
Ano |
Je Penguin „nové SEO“?
Uživatelé jsou poměrně konzistentní v tom, co po kvalitním vyhledávači chtějí: dobré výsledky. A Google je poměrně konzistentní ve snaze jim je poskytovat. Takže každý, kdo bude kazit výsledky vyhledávání nekvalitním obsahem nebo se bude snažit zneužívat slabá místa vyhledávače, bude mít s Googlem dřív nebo později problém. Jinými slovy – Google bude maximálně podporovat každého, kdo, slovy Matta Cuttse, tvrdě pracuje na zajímavém, kvalitním a unikátním obsahu svého webu. Z tohoto pohledu se v SEO už léta nic nemění. Cílem je poskytnout dobré pozice těm webům, které si to zaslouží.
A právě v tom, kdo si to zaslouží, se Google a někteří majitelé webů rozcházejí. Google moc dobře ví, že odkazy se nakupují, nakupovaly a nakupovat budou, a stejně dobře ví, že technickou stránku webu tak lze poměrně jednoduše vyladit. Zejména v konkurenčních oborech tak je SEO často jen o tom, kdo má vetší rozpočet, lepší agenturu a více flexibilní developery. A ne vždy vyhrává web, „který si to zaslouží“.
Tento nesoulad se Google snaží minimalizovat tím, že přikládá váhu subjektivnějším ukazatelům, které jdou podstatně hůře zmanipulovat. Například sociálním signálům nebo tomu, že je důležitější, kdo odkazuje, a už méně důležité je, odkud.
Webtržnické SEO
Jsem však dalek toho, že bych si myslel, že Google dokáže rozpoznat kvalitní web. Nedokáže. SEO je neustálá hra s pravděpodobností, a proto SEO konzultant nyní rozhodně není jen člověk, který zná technické SEO, umí psát SEO články s frekvencí klíčového slova 7,2 % a ukecá každého webmastera k umístění odkazu. Pozice a role se za ta léta změnily. Dříve jsme dokázali dělat úspěšné a funkční SEO takřka bez podpory majitele webu. Tzv. „Brutal Force Linkbuilding“ fungoval a byl relativně levný.
Neohrnujte však nad těmi metodami nos. Byly masově používané, fungovaly a nikdy nebyly zakázané, ale patřily spíše do šedé zóny. Ani Black Hat ani White Hat, něco mezi tím. Byly to metody, pomocí kterých klienti renomovaných SEO agentur dokázali dobře vydělávat na návštěvnících z přirozeného vyhledávání. A majitelé webů byli spokojení, protože právě díky těmto metodám byli úspěšní. A například v segmentu finančnictví, kdy vám na záda dýchá dalších deset tvrdých konkurentů, se hrálo o hodně. Pravidla hry se však nyní změnila.
Dnes už je SEO konzultant marketingovým poradcem a stratégem v plné podobě. Realizace SEO strategie mnohem více přechází na majitele webu a samotné podnikatele a konzultant jim pomáhá vybrat kulervoucí strategii, která všem konkurentům natrhne zadek. SEO má obrovský přesah do obsahové a komunikační strategie, použitelnosti, optimalizace konverzního poměru, ale i placených aktivit jako PPC, RTB či bannerových kampaní nebo do propojení offline i online marketingu. SEO je součást velké marketingové i obchodní strategie a nemůže být od ní odtrženo.
Webtržnické SEO už nefunguje a fungovat nebude. Tedy, alespoň na Google ne.
Není totiž možné budovat úžasné weby se skvělým obsahem bez spolupráce s dalšími obory a bez aktivního zapojení klienta. Nicméně je třeba si přiznat, že pro někoho, kdo se nedokáže flexibilně přizpůsobovat, může být změna drtivá.
Kdo se má Penguina bát?
- Ti, kdo na svých webech realizují levné (myšleno nekvalitní) SEO
- Ti, kdo realizují linkbuildingovou strategii zaměřenou na jednu, masivně provozovanou metodu (reklamní články, PR články, nákupy odkazů)
- SEO spameři (komentářový spam, tapetování diskusních fór, MFA weby aj.)
- Systémy nákupu odkazů, např. BackLinksGenius („Nakupujte od těch, co neprodávají“ – Marek Prokop)
- Systémy zprostředkující realizaci reklamních článků (PlaCla, PayPost, WebPost, Kupclanek.cz, aj.)
Jinými slovy všichni, kteří chtějí dělat SEO jednoduše, levně a rychle. Takové SEO pak rychle skončí. Opět jednoduše, levně a rychle.
Jak vypadá zásah Penguina
Pokud vás Penguin zasáhne, nečekejte žádnou zprávu v Google Webmaster Tools. Nejedná se o manuální, ale algoritmickou penalizaci, proto žádné upozornění neobdržíte. Zpravidla dojde k propadu pozic u vyhledávače Google o desítky procent. Může to vypadat například nějak takto:
Americký server State of Search shrnul tabulku poražených po Penguin 2.0 v USA:
Doména |
Propad v % |
2dplay.com |
–58,95 |
lifed.com |
–57,09 |
dressupjunior.com |
–52,26 |
reeds.com |
–37,79 |
dailydot.com |
–36,90 |
dressupgamesite.com |
–36,80 |
movie2k.to |
–34,63 |
ets.org |
–33,84 |
psychicguild.com |
–33,82 |
tvrage.com |
–33,19 |
concerthotels.com |
–30,88 |
Zajímavé je také srovnání zásahu Penguina 2.0 od Dr. Petea ze (SEO)Mozu na opravdu velké weby:
- 5.66% (+0.29%) – en.wikipedia.org
- 2.35% (-0.75%) – www.amazon.com
- 2.22% (+3.11%) – www.youtube.com
- 1.49% (+6.05%) – www.facebook.com
- 1.35% (-8.11%) – www.yelp.com
- 0.84% (+4.77%) – twitter.com
- 0.58% (+0.37%) – www.webmd.com
- 0.58% (+1.87%) – pinterest.com
- 0.52% (+1.24%) – www.walmart.com
- 0.49% (+4.54%) – www.tripadvisor.com
- 0.47% (+0.45%) – www.foodnetwork.com
- 0.47% (-0.44%) – allrecipes.com
- 0.44% (+1.98%) – www.ebay.com
- 0.41% (-0.76%) – www.mayoclinic.com
- 0.38% (+1.72%) – www.target.com
- 0.37% (-4.37%) – www.yellowpages.com
- 0.37% (+0.58%) – popular.ebay.com
- 0.36% (+2.12%) – www.huffingtonpost.com
- 0.33% (+3.27%) – www.overstock.com
- 0.32% (-0.32%) – www.indeed.com
Tolik pro úvod. A jaké jsou nejčastější důvody zásahu Penguina 2.0? Z tuzemského i mezinárodního pohledu se na to podíváme v pokračování příští týden.