Agregátory dopravy slibují e-shopům úspory, dopravci jim moc nefandí

19. 6. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Střední e-shopy, které vyřizují kolem stovky objednávek denně, jsou typickými zákazníky nových služeb, které se chtějí dostat jako mezičlánek mezi obchodníky a dopravce.

„Do konce roku bychom rádi měli kolem tisícovky zapojených e-shopů,“ tvrdí šéf Balíkobotu Martin Šauer. Projekt týmu, který vzešel z cenového srovnávače Srovnáme.cz, se rozjel během května a už po prázdninách by se mohl dostat do provozních černých čísel. 

Novinka pomáhá e-shopům rychle odbavit zásilky, vytisknout etikety s adresami a objednat svoz jedním tlačítkem přímo v administraci obchodu. Stejně tak pak sledovat zásilky na jejich cestě k zákazníkovi. „Zatím jednáme s tvůrci velkých e-shopových řešení jako třeba Shoptet, Sunlight nebo OxyOnline. Zájem má ale třeba i MegaPixel,“ dodává Šauer s tím, že právě od větších obchodnických systémů si slibuje rychlý růst uživatelů. 

Služba, za kterou stojí i investor Martin Kasa, chce do konce roku spolupracovat s drtivou většinou dopravců. „Postupně se s nimi domlouváme. Nejkomplikovanější je zatím Česká pošta, která nikoho nepouští ke svému API,“ vysvětluje Šauer. Balíkobot chce vydělávat hlavně na platbách od e-shopů, odstupňovaných podle množství poslaných balíků. „Typickým zákazníkem je pro nás e-shop, který odbaví kolem stovky balíků denně,“ dodává. 

Prvním zákazníkem Balíkobotu byl právě obchod bratří Kasových - Pilulka.cz. "Odpadlo nám importování adres a expedice v dávkách už nemá na našem skladě co dělat. A navíc umíme okamžitě sdílet informace o zásilkách přímo zákazníkům, “ vysvětluje výkonný ředitel Pilulky Michal Hanáček.

Agregace cen nebo logistiky

Podobnou službu začal jako první nabízet startup Balíkonoš. Jeho služeb zatím využívají necelé dvě stovky obchodů. Jejich byznysmodel ale byl dosud jinde – původně sliboval díky agregaci snížení ceny za dopravu až o 65 procent. 

„Teď ale byznys model měníme. Agregaci procesů poskytujeme zdarma a chceme vydělávat na přidružených službách, jako je třeba neadresná distribuce nebo zvýhodněný nákup obalového materiálu,“ vysvětluje šéf firmy Martin Jareš s tím, že druhý pilíř Balíkonoše bude spuštěn hned po prázdninách. Firma také momentálně hledá strategického partnera pro globální rozvoj.

Dopravci jsou ale zatím k podobným službám poměrně skeptičtí. „Konceptu agregátorů v logistice příliš nevěříme. Nemyslíme si, že by přinášel výraznou hodnotu pro zákazníky a ze středně až dlouhodobého pohledu tyto projekty nejsou nijak výrazně úspěšné ani v ČR ani jinde ve světě,“ tvrdí regionální manažer DPD Daniel Mareš s tím, že spolupráci s logistickými agregátory řeší individuálně. 

Podobně se na agregaci tváří i třeba Uloženka. „Služby Balíkonoš a Balikobot jsou startupy, které zde již byly a kterých se v blízké budoucnosti objeví celá řada. My už ale podobnou službu poskytujeme tři roky,“ tvrdí šéf marketingu Uloženky Roman Čížek

Naopak provozovatelé e-shopových systémů novinky vítají. „V Shoptetu se snažíme jít cestou zjednodušování života našich uživatelů a tento typ služeb mezi ně určitě patří. Stejně jako třeba u agregátorů plateb,“ tvrdí šéf Shoptetu Miroslav Uďan

Nový web

Balíkonoš provedl včera výraznou změnu webu. Ta dosavadní totiž podle Jareše obsahovala chybné informace, které přinesly zbytečné komplikace. Startup na nich například uváděl, že spolupracuje s logistickou firmou DPD a zobrazoval na svém webu i její logo.

„Od spojení DPD s projektem Balíkonoš se ostře distancujeme a aktuálně zvažujeme další kroky proti neoprávněnému používání loga DPD na jejich stránkách,“ řekl Lupě Mareš s tím, že zástupci Balikonoše firmu oslovili, ale DPD spolupráci odmítlo.

„Šlo o nedorozumění, už jsme to ale vyřešili. Připravili jsme nový web a pokračujeme v jednání s dopravci,“ brání se Jareš z Balíkonoše. 

Startupy, které agregují dopravce, získávají od e-shopů informace o jejich zákaznících. Data by ale měla být v bezpečí. „Ve všech smlouvách se zavazujeme, že neobchodujeme s daty a nepředáváme je třetím stranám,“ vysvětluje Jareš. „Dozvíme se v podstatě jenom jméno a adresu a hmotnost balíku,“ dodává ve shodě Šauer. 

Pro e-shopy cokoliv

Sedmatřicet tisíc tuzemských e-shopů je masa, která láká i další startupy, nejen ty logistické. Své služby jim nabízí i analytické nástroje jako třeba Visidom, který doplňuje čísla z Google Analytics. 

„Tradiční analytika dokáže říct provozovateli obchodu, že sedm z deseti zákazníků nedokončí objednávku. My ale umíme říct proč,“ tvrdí spoluzakladatel služby Michal Repetný, jehož startup teď končí štaci v sanfranciském akcelerátoru Rocket Space. 

Další analytickou službu nabízí třeba aktuálně první tuzemští absolventi hub:raumu – korporátního akcelerátoru Deutsche Telekomu – Monkey Data. Ti dokáží na jedno místo shromáždit data z více než dvaceti online nástrojů. 

„Během prázdnin bychom rádi rozjeli službu v Česku a Slovensku, a pak chceme pokračovat do Polska, Německa a Británie,“ tvrdí šéf ostravského agenturního startupu Jan Laštůvka. Podobné expanzní ambice má i slovenský systém pro správu Google kampaní Blue Winston. Ten v červnu vlétl na český trh a okolní země plánuje během prázdnin. 

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).