V lednu letošního roku došlo ke vzájemné fúzi druhého a třetího největšího kabelového operátora v České republice, společností TESmedia a Intercable CZ. Stalo se tak akvizicí Intercable CZ stejnou skupinou investorů (vedených společností JPMorgan Partners), která již vlastní TESmedia, a rozhodnutím oba operátory sloučit v jeden jediný subjekt (podrobněji viz článek TESmedia a Intercable se slučují. Ten se svou velikostí (počtem zákazníků cca 270.000) řadí na druhé místo mezi tuzemskými kabelovými operátory, za UPC (které uvádí cca 370.000 zákazníků).
Jméno a image nového subjektu bylo hledáno opravdu dlouho – a představeno bylo teprve včera. Jak již víte z nadpisu, toto jméno zní: Karneval. Logo vidíte na obrázku, domovské stránky najdete na adrese www.karneval.cz (dostupnost domény prý byla jedním k významných kritérií pro volbu nového jména).
Mediální kampaň propagující vznik nového subjektu bude probíhat od října do listopadu snad ve všech sdělovacích prostředcích, i na Internetu, a bude těžit také z popularity starší písně Karla Gotta „Lady Karneval“. Tu si autoři reklamní kampaně dokonce nechali trochu předělat a přezpívat (nikoli Karlem Gottem, ale jistým Davidem Uličníkem, všechna autorská práva jsou prý plně vypořádána). Pokud si chcete reklamní píseň poslechnout s předstihem, zde je její verze v MP3 (2 MB).
Jaký bude karnevalový Internet?
Nový Karneval se hodlá profilovat nejen jako provozovatel kabelové televize, ale také jako poskytovatel vysokorychlostního Internetu (do tzv. „triple play“ mu zbývají ještě hlasové služby, o kterých se nezmiňuje). Konkrétně u Internetu pro domácnosti (služby Turbo) hodlá od 1. října zvýšit rychlost ze stávajících 200/100 kbit/s na 600/150 kbit/s a současně dojde i ke zvýšení objemového limitu, dokonce ještě ve větším poměru, než v jakém dochází ke zvýšení rychlosti: ze stávajících 5 GB na 20 GB. Zde je vhodné dodat, že po vyčerpání limitu nedochází ani k zablokování služby, ani k explicitnímu zpoplatnění „dat navíc“ – ale k poklesu na rychlost 64/32 kbits.
Samotná existence objemového limitu byla na včerejší tiskovce prezentována jako nástroj boje proti uživatelům, kteří přípojku dimenzovanou pro domácnosti používají ke komerčním účelům (resp. k intenzivnímu stahování). Jelikož v tiskových materiálech (i na webu) se hovoří o „oprávněnosti snížit přístupovou rychlost“, nedalo mi to nezeptat se, zda celé opatření bude aplikováno skutečně striktně, nebo s určitou rozvahou, jen proti tomu, kdo bude svou přípojku evidentně přetěžovat. Odpověď vyzněla ve prospěch určité shovívavosti a selektivního uplatňování. To ale budou muset posoudit až přímí zákazníci. V nabídce je pět dalších tarifů, již bez limitu, ale také za vyšší cenu.
Méně příjemné jsou cenové aspekty. Současně se zrychlením přípojek pro domácnosti z 200/100 kbit/s na 600/150 kbit/s (a zvýšením objemového limitu) totiž dochází i k jejich zdražení o 200 korun měsíčně, na 1199 korun (podle ceníku na webu na 1200 korun, vše včetně pětiprocentní DPH). Toto však platí pro nové zákazníky a jen tehdy, pokud si pořídí pouze Internet. Pokud si nový zákazník pořídí také základní programovou nabídku KOMPLET, která přijde na 449 korun měsíčně, ušetří na obou službách dohromady 200 korun měsíčně. Stávající uživatelé internetových služeb budou dostávat zrychlenou verzi do konce roku za nezměněné ceny.
Hlavní konkurent Karnevalu, společnost UPC, také slibovala zvýšení rychlosti svého Internetu, v reakci na konkurenci v podobě ADSL, a to již na září. Podle posledních neoficiálních zpráv by se tak mělo stát až k počátku října (takže vlastně souběžně se zrychlením u Karnevalu). Pokud jde o ceny, ty by se prozatím (zřejmě alespoň do konce kalendářního roku) neměly měnit.
Jak to bude s dostupností Internetu?
Zájemce o vysokorychlostní Internet v podání nového Karnevalu jistě bude zajímat, kdy a kde mají šanci služby využít. Obecná odpověď je taková, že Karneval hodlá především upgradovat své již existující rozvody a na nich začít nabízet Internet. Jinými slovy: šanci má ten, kdo je již nyní v dosahu kabelů bývalého TESmedia či Intercable CZ.
Společnost Karneval, vzniklá spojením obou subjektů, uvádí, že má rozvody vedoucí do cca 500.000 domácností. Do konce letošního roku by mělo být možné nabízet vysokorychlostní Internet na 180.000 z nich. Do konce roku 2004 pak na 300.000 přípojek. Zbývající pak zřejmě budou upgradovány v delším časovém horizontu.
Pokud jde o konkrétní lokality, zde tiskové materiály uvádí:
Na podzim bude připravena síť v Brně, Ostravě, Mostě a Zlíně. Příští rok bude vysokorychlostní Internet dostupný také v Plzni, Chomutově a Ústí nad Labem.
Kabel vs. ADSL
Na včerejší prezentaci nového Karnevalu zaznělo také zajímavé srovnání kabelového Internetu s ADSL:
Narozdíl od ADSL jsou deklarované rychlosti vysokorychlostního Internetu sítě Karneval garantované. S rostoucím počtem zákazníků zůstává rychlost stabilní.
Když jsem se ptal na to, zda garantovaná rychlost znamená agregaci 1:1, odpověď byla kladná.
Jak na nové ADSL
Když už jsme u ADSL, nedá mi to nezmínit dvě příznačné události uplynulých dní. Ledva jsem si v úterním článku (ADSL: přípojek je (jen) deset tisíc) povzdechl nad tím, že internetoví provideři dosud příliš nepublikují nové nabídky a podmínky přechodu na nové varianty ADSL, hned se dva ozvali.
První z nich, konkrétně GTS, se nechal slyšet ještě v úterý – a to tak, že svým zákazníkům nebude (do konce roku) účtovat za nadlimitní data:
V reakci na změnu velkoobchodní nabídky Českého Telecomu se GTS rozhodla, že nebude zpoplatňovat objem přenesených dat. Tyto podmínky jsou platné od 15. září do konce letošního roku, kdy GTS hodlá otázku zpoplatnění znovu analyzovat.
K tomu pak tisková zpráva GTS dodává:
‚Koncem roku chceme problém tarifikace dat znovu otevřít,‘ řekl Tomáš Budník, ředitel Komerční divize GTS. ‚Pokud se náš model ukáže ekonomicky životaschopný, nebudou zákazníci GTS omezeni ani nadále. A to i přes zpoplatnění dat ze strany Českého Telecomu,‘ dodal Budník.
Pravdou je, že dosavadní ADSL služby v podání GTS patří spíše k dražším (viz např. tato srovnání), takže určitý prostor pro zmírnění dopadů objemových limitů zde může být. Hůře na tom jsou firmy, které nasadily koncové ceny ADSL nejníže, resp. k „základu“ (velkoobchodní ceně od Českého Telecomu) si přidaly nejméně. To je případ společnosti Tele2, která právě včera oznámila, že s poskytováním ADSL úplně končí. Za pozornost určitě stojí její zdůvodnění:
Důvodů, které nás vedly k tomuto rozhodnutí, je hned několik. V prvé řadě je to velmi nízká kvalita služby, která je poskytována Českým Telecomem směrem k ISP (Internet Service Provider).
K rozhodnutí zastavit poskytování ADSL přispělo mimo jiné také představení nové podoby služby ADSL v srpnu 2003, která je z našeho pohledu pro koncového uživatele méně výhodná.
Tím Tele2 dala zapravdu kritikům nové podoby ADSL služeb, kteří je také kvalifikovali jako zhoršení. Dovolím si v této souvislosti připomenout stanovisko ZUI z 5. srpna:
Telecom si novou podobou ADSL možná vyřešil své technické problémy (dashboard, NAT) a naplnil své obchodní cíle. Z našeho pohledu však výrazně snížil užitnou hodnotu služby ADSL.
Z tábora Českého Telecomu přišla ještě včera opačná reakce (viz ČTK):
Telecom je podle mluvčího Vladana Crhy oznámením Tele2 překvapen a s uvedenými důvody nesouhlasí.
‚S důvody uvedenými Tele2 nesouhlasíme, neboť služba ADSL je dnes již poskytována v dostatečné kvalitě a nová varianta, která bude nabízena od 15. září, je pro koncového uživatele podstatně výhodnější,‘ uvedl. Firma již podle něj podepsala smlouvy o nové podobě ADSL s devíti operátory a s dalšími sedmi jedná. O zákazníky Tele2 se chce Telecom postarat.