AdSense: Vyvinuto v Google

27. 6. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Textová reklama vázaná na klíčová slova táhne reklamní průmysl nahoru - nejen v zámoří. Google se rozhodl využít příznivé situace a před dvěma týdny otevřel reklamní síť zaměřenou výhradně na textovou reklamu cílenou na kontext obsahu stránek. Kvalita přiřazování je výtečná, výnosy pro poskytovatele obsahu ovšem zůstávají neznámé.

Když se řekne cílení reklamy, máme dnes na výběr z několika málo možností: cílení na IP adresy uživatelů, cílení podle uživatelských profilů, cílení podle zaměření webu, ale to je asi tak všechno. Pokud jste ale třeba chtěli na Lupě objednat reklamu, která by se objevovala jen u článků Martina Kopty, nebo jen u článků o vyhledavačích, měli jste s největší pravděpodobností smůlu. Google AdSense tohle změnil.

Google AdSense cílí reklamu na základě kontextových kritérií. Google analyzuje klíčová slova na stránce, jejich frekvenci, způsob vyznačení, strukturu odkazů. Na základě této analýzy reklamní systém odvodí, o čem se na stránce píše, a dosadí textové reklamní sdělení, jaké znáte z reklamy vázané na klíčová slova ve vyhledavači. Z vyhledavače se nepřebírá jen princip navázání na klíčové slovo nebo textový formát, ale také zpoplatnění nikoli za zobrazení, nýbrž za přechod na stránku inzerenta. Výhodou AdSense je, že reklamním sdělením zasáhnete pouze ty příjemce, které zvolené téma zajímá.

Ačkoli současná verze AdSense je určena výhradně pro anglicky psané webové stránky, SEO konzultant Marek Prokop ze společnosti Prokop Software vysledoval dobré výsledky také při testování na stránkách v češtině. Obdobný test, který jsem provedl pro DigiWeb, nabídl reklamu na služby SMS, e-shop s DVD a ADSL, což jsou výsledky přiměřené obsahu. Snad prominete drobné rýpnutí, když se podělím o výsledky Lupy: Chorvatsko, dovolená, outdoor, Nízké Tatry – Lupa tedy nejspíš zůstane u klasických agentur. (Výsledky testu se mění s obsahem stránek a dostupností vhodné reklamy.)

Z výsledku testů usuzuji, že přiřazování reklamních sdělení neprobíhá na základě sémantické analýzy nebo porovnání slov v tezauru, jak by se mohlo zdát po zprávě o akvizici Applied Semantics z letošního dubna. Naopak tu přijde k řeči akvizice staršího data, totiž ovládnutí Pyra Labs – provozovatele systému pro správu obsahu Blogger.com. Právě na webu BlogSpot určeném k bezplatnému publikování weblogů jste se totiž mohli s textovou reklamou vázanou ke stránkovému kontextu záhy po akvizici setkat (viz třeba Nárazník).

Proč Google vlastně AdSense zavádí? Google textovou reklamu vázanou na kontext využívá ve výsledcích vyhledávání a týž reklamní systém nabízí i dalším společnostem (například AOL). Textová reklama je uživateli Internetu přijímána vstřícněji nežli reklama obrazová a ve spojení s kontextovým cílením dosahuje vyššího poměru odkliku. Podle hospodářských výsledků reklamního průmyslu ve Spojených státech amerických navíc po dvou letech opět stoupají tržby z reklamy – opět především vlivem textové reklamy.

Textová reklama je progresivní. Kromě toho se žádná z klasických reklamních sítí (rozuměj DoubleClick) do textové reklamy nehrne. Konkurenci představují jen Overture a Sprinks, ty se ovšem zaměřují zatím jen na sponzorované odkazy ve vyhledavačích. Snad proto se Google rozhodl založit reklamní síť, která bude zobrazovat textovou inzerci také na běžných stránkách mimo vyhledavače; se svými sto tisíci zákazníky pro službu AdWords nebude mít síť o klienty nouzi.

Google v tiskové zprávě tvrdí, že AdSense pomůže zajistit, případně zvýšit příjmy především vydavatelům málo navštěvovaných médií. Otázkou je, kolik uživatelů Google už považuje za malé množství. Souhlasím s editorkou magazínu ClickZ Pamelou Parkerovou, že pro vydavatele málo navštěvovaných webů AdSense žádný zlatý důl nepředstavuje. Ano, opravdu dovede distribuovat reklamu v kontextu, ale při průměrně jednom odklepnutí ze sta a ceně jednoho odklepnutí v řádech centů bych na první stodolarový šek čekal nejspíš několik týdnů.

Obávám se, že Google AdSense a podobné reklamní sítě, které jistě na sebe nenechají dlouho čekat, zaznamenají u webmasterů málo navštěvovaných webů masový zájem srovnatelný s rozšířením výměnných reklamních systémů v roce 1997. O reálném výnosu z AdSense pro „malovydavatele“ pochybuji. Textová reklama svoje místo i mimo vyhledavače na webu má a může přinést zpestření v příjmech i málo navštěvovaným serverům – to ukazuje jak příklad českého serveru Sexus, tak i zájem inzerentů na malém slovenském webu Digitálna fotografia. Pokud se ale provize pro servery nebude pohybovat ve výši několika desítek centů, bude pro poskytovatele obsahu výhodnější, když inzerenty zkusí najít sami.

Domníváte se, že se Google AdSense prosadí i v českém jazykovém prostředí?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).