Softwarová společnost ze San José, známá především svými produkty pro počítačové grafiky, před několika lety razantně nastoupila do rozjetého vlaku Internetu a webu. Akvizicí společnosti Macromedia se podařilo Adobe získat do svého portfolia balík nástrojů zaměřených na grafiku a web, v čele s populárním a zatracovaným Flashem. Během čtyř let od akvizice se Flash zásadně změnil: Na webu je jeho penetrace přes 99 %, a zároveň se z něj stala „centrální technologie“ v ekosystému webových aplikací Adobe. Flash se zároveň proměnil z nástroje pro reklamní grafiku na opravdu silnou RIA platformu, která je, i přes všechny drobné problémy, jednoznačně nejrozšířenější a nejkomplexnější platformou dneška.
Flash je základ
Flash se pod vlajkou Adobe proměnil z nástroje pro tvorbu skriptovaných animací, používaného převážně k vytváření interaktivních reklam, jednoduchých her a webových úvodních stránek („Skip intro“), v nástroj, který lze použít k tvorbě komplexních aplikací (např. online Photoshop či HOBNOX AudioTool). Nová verze ActionScriptu (jazyk používaný ve Flashi pro skriptování akcí), open-source knihovny (Flex) a desktopové běhové prostředí (AIR) pomohlo překlenout bariéru mezi Flashem a programátory. Někdejší opovržení bylo zapomenuto, a vývojáři nyní oceňují homogenitu běhového prostředí a jeho rozšířenost (podobně homogenní prostředí a penetraci nenabídne žádný WWW prohlížeč; neustále je potřeba psát WWW aplikace pro dva prohlížeče a testovat je alespoň v pěti).
Cílem Adobe je, aby Flash byl všude. Je proto portován na hlavní platformy (Win, Mac, Lin), v Lite verzi funguje na více než 600 modelech mobilních telefonů (a pro další je dostupný Flash Lite Distributable Player), v některých set-top boxech, konzolích či Blu-Ray přehrávačích se stará o zobrazení uživatelského rozhraní…
K posilování pozice Flashe přispívá například i to, že nástroje v Creative Suite 4 dokáží Flash nativně exportovat.
Kam směřuje?
Adobe stojí za iniciativou OpenScreen Project, jejímž cílem je zaručit plynulý a nativní běh Flashe na většině zařízení na světě (od PC přes spotřební elektroniku až po mobilní telefony). jedním z výraznějších výsledků OSP je oznámení spolupráce Adobe a nVidia na implementaci hardwarové akcelerace Flashe u chipů Targa a přímé System on Chip (SoC) instalaci – tzn. že všichni výrobci, kteří tento čip použijí ve svých zařízeních, budou mít k dispozici i hardwarem akcelerovaný Flash, a to bez nutnosti instalace jakéhokoli podpůrného software.
Z novinek představených na letošní konferenci MAX jasně vyplývá, že Adobe bere Flash velmi vážně. Verze Flash Player 10.1, která má přijít v nejbližší době (aktuální verze je 10.0) přináší víc změn, než by se očekávalo od „pouhé desetinové verze“: Adobe se podařilo snížit nároky Flash playeru na CPU i paměť, čímž se poněkud snížila hranice nutná pro běh flashových aplikací a rozšířil se záběr. To s sebou nese některé pozitivní jevy, např. i to, že verzi 10.1 budou moci používat i smartphony (namísto výše zmíněné Lite verze). I další novinky (podpora pro multitouch, podpora rozpoznávání orientace zařízení) dávají tušit, že Adobe hodlá prosadit Flash mimo jiné i jako platformu pro mobilní aplikace.
Další novinky, zmíněné na konferenci MAX, zahrnují např. DRM technologii, vylepšení streamingu, podporu internacionalizace aplikací či zlepšení typografických vlastností…
Největší tahák, představený na konferenci Max, ale souvisel s mobilními telefony, a bylo jím vytváření aplikací pro iPhone ve Flashi.
iPhone
Ne, neznamená to, že by na iPhone fungoval Flash Player. Něco takového se nechystá, a důvodem je především snaha Apple udržet si distribuci aplikací pod kontrolou. Pokud by existoval Flash Player pro iPhone, fungovaly by na něm v podstatě jakékoli flashové (Flexové) aplikace, což není pro Apple pravděpodobně žádoucí. To, co Adobe ve skutečnosti oznámilo pro verzi CS5, je drobná obezlička: Půjde vytvořit aplikaci ve Flashi/Flexu jako normálně, a zkompilovat ji do podoby binární aplikace pro iPhone. Tu lze pak šířit běžným způsobem přes AppStore.
V tuto chvíli už některé aplikace vytvořené ve Flashi v AppStore jsou.
Výhrady
Na adresu Flashe padají pochopitelně i silné výhrady, nejčastěji pak ze strany zastánců Open Source, kteří považují uzavřenost Flash playeru za špatnou a snaží se prosadit nějakou otevřenou náhradu. Nabízí se Moonlight, což je open-source implementace MS Silverlight v prostředí Mono (opensource obdoba platformy .NET). Dalším možným kandidátem a protihráčem by mohla být JavaFX, o které se již několik let mluví. Žádná z otevřených platforem však nedokáže v tuto chvíli, a v nejbližších letech jen stěží, nabídnout srovnatelnou penetraci, přenositelnost a homogennost prostředí, jakou má Flash.
Adobe na výhrady zareagovalo tím, že poměrně velkou část svých technologií uvolnilo pod otevřenou licencí – namátkou např. Flex – a portuje své produkty pro Linux. Portace není vždy ideální (např. známá chyba týkající se unicode a INPUT boxu v linuxové verzi Flash playeru), ani prioritní (přeci jen segment trhu zabraný Linuxem je v porovnání s Windows, Mac či smartphony marginální). Na druhou stranu je pochopitelná nechuť otevřít zdrojové kódy Flash playeru, a tato nechuť pravděpodobně poroste s tím, jak budou do Playeru přibývat části, které spolupracují s konkrétním HW.
Výhrady ze strany vývojářů webových aplikací směřují k tomu, že Flash player nepoužívá systémovou akceleraci, že nerespektuje nastavení prostředí (písma apod.) a že vnáší do webové aplikace „black box“.
Další novinky
Adobe samosebou nevyvíjí jen Flash, ačkoli ten je nyní v Adobe klíčový. V přípravě je samo sebou nová verze nástrojů Creative Suite s pořadovým číslem 5, která by měla být dostupná v betaverzi do konce roku 2009, v plné pak během 2010.
Adobe představilo Distribution Services, což je nástroj pro distribuci, propagaci a sledování aplikací na mobilní platformy či do sociálních sítí – jakási obdoba AppStore. Pro placené aplikace nabízejí DS plně automatizovanou platební bránu, v níž uživatel může za aplikaci zaplatit pomocí platební karty (MasterCard, Visa, AMEX, atd.), PayPalu či Gamer Card kupónu. Propagace a distribuce aplikace přes Distribution Services je zdarma, jaký podíl si Adobe bude brát z plateb, zatím není známo.
Opensource Media Framework je framework pro vývojáře ve Flexu, který usnadňuje a sjednocuje práci s videem a streamovaným obsahem a zrychluje tak vývoj multimediálních aplikací v tomto prostředí.
Na konferenci se rovněž hovořilo o poněkud překvapivé akvizici společnosti Omniture, která se specializuje na produkty, které umožňují provozovatelům webů a marketérům analyzovat chování uživatelů na Internetu. Do budoucna je plánována výraznější integrace Omniture do Flash Platform.
Kam tedy míří Adobe?
Adobe dnes už není rozhodně firmou, která by byla spojována jen s PostScriptem, Illustratorem a Photoshopem, tedy s nástroji pro „offline“ grafiky. Je víc než evidentní, že se snaží ukrojit svůj podíl na rychle se rozvíjejícím trhu webových a mobilních aplikací. Zatím se jí to daří velmi dobře: Flash nabízí homogenní běhové prostředí napříč širokým spektrem zařízení, od počítačů přes domácí elektroniku až po mobilní zařízení. Jeho penetrace je téměř pohádková. Adobe se podařilo přiblížit Flash jak grafikům, tak programátorům, a úspěšně stírá rozdíl mezi desktopovou a webovou aplikací.
Z novinek, představených na konferenci MAX pro rok 2010, lze usuzovat, že Adobe si je vědomo své silné pozice v několika oblastech, klíčových pro budoucí rozvoj Internetu a mobilních služeb, a že se jí nehodlá vzdát. I když si můžeme o technologii Flash myslet ledacos, jedno je jasné: v současné době pro něj neexistuje vážnější konkurence. Microsoft se Silverlightem se jej snaží dohonit, bohužel vývojářů schopných pracovat s Flashem je mnohonásobně víc a MS tak ztrácí. Java se po okouzlení v 90. letech z webu pomalu ztratila a stáhla se na pole enterprise aplikací. Na uvolněné místo po appletech nastoupil Flash a Flex a Java dnes podobnou pozici získá jen stěží.
Adobe na konferenci MAX potvrdilo svou pozici mezi společnostmi, které hrají hlavní roli v utváření současné podoby webu a mobilních služeb, a rozhodně dalo najevo, že z ní nehodlá ustoupit. V nejbližších letech se tedy pravděpodobně budeme setkávat s Flashem čím dál častěji, a to nejen v podobě hloupě uřvaných reklam na webových stránkách…