Flattr je hezká myšlenka, která moc nefunguje – vyzkoušeli jsme si to na vlastní kůži i na Lupě. Na svůj účet u Flattru musíte nabít peníze, pak klikáte na tlačítko u článků nebo webů, které chcete podpořit, a ony dostávají díl z měsíční částky, kterou jste se rozhodli jim věnovat.
Je to prostě příliš složité a příliš málo uživatelů chce něco podobného podstupovat. Startup proto přichází s inovací v podobě služby Flattr Plus, která momentálně běží v betatestu. Má fungovat podobně jako klasický Flattr, ovšem s jedním rozdílem – uživatelé už nemusí na webech klikat na žádná tlačítka.
O rozdělení peněz mezi jednotlivé weby se má totiž postarat algoritmus, který bude sledovat aktivitu uživatelů v jednotlivých článcích. Jak konkrétně bude ono sledování probíhat, zatím firma nezveřejnila. Zcela jasná zatím nejsou ani kritéria, kterými bude aktivitu uživatelů měřit. Podle informací serveru TechCrunch ale mají zahrnovat třeba čas strávený na stránce nebo míru scrollování.
Vybrané peníze pak budou dostávat jen média, která se u Flattru zaregistrují (firma si pravděpodobně ponechá svůj standardní 10% poplatek). Pokud tak neučiní, budou prý na ně vybrané peníze čekat tak dlouho, než se ke službě připojí. Ostrý start Flattru Plus je naplánován na konec letošního roku.
Zajímavé je, že Flattr službu vyvinul ve spolupráci s nejrozšířenějším blokátorem reklam AdBlock Plus německé firmy Eyeo. Podle TechCrunche společnost do startupu dokonce investovala blíže neupřesněnou částku.
Není zatím jasné, jak konkrétně se blokátor bude podílet na fungování nové služby. Nabízí se ale nějaký způsob integrace do rozšíření AdBlocku Plus pro prohlížeče. To by zároveň mohlo sledovat, na jakých webech se uživatel pohybuje. To je ale samozřejmě zatím jen spekulace.
Podle Bena Williamse z AdBlocku Plus firmy plánují přes Flattr Plus vybrat pro vydavatele v příštím roce půl miliardy dolarů. O podobnou službu je podle něj zájem zejména mezi uživateli, kteří reklamu úplně odmítají, ale přesto by rádi podpořili své oblíbené servery.
Tak uvidíme.