Acomware: Kromě obratu se letos e-shopy chtějí poprvé zaměřit na zisk

29. 1. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Počet hráčů na e-commerce trhu se během loňska mírně smrskl – E-commerce Holding skoupil, co se dalo. Letošní rok vidí obchodníci ještě optimističtěji.

Víc, výš a rychleji. Tuzemské e-shopy letos očekávají, že začnou významněji měnit své miliardové obraty na zisk. Tvrdí to alespoň studie konzultantů z Acomware. "Podobně jako každý rok je hlavním cílem obchodníků zvýšit obrat. Zajímavé ale je, že e-shopy se vůbec poprvé výrazněji zaměří též na zisk. Téměř třetina z nich tvrdí, že se pokusí zisk maximalizovat, loni se ke stejnému cíli hlásilo o polovinu e-shopů méně,“ tvrdí šéf firmy Jan Penkala. 

Na obrat se ale nezapomíná. „Téměř 78 procentům obchodů se loni podařilo zvýšit obrat. Pokles hlásí pouze desetina prodejců,“ říká Penkala. Sedmi nebo dokonce desetimístná čísla vypadají pořád pěkně. Navíc podle Tomáše Čupra je rychloobrátkový byznys hlavně o velkých obratech. "Malá čísla nemají v FMCG žádnou hodnotu,“ vysvětlil Čupr na čtvrtečním setkání Eshopista s tím, že Rohlík loni protočil 300 milionů korun a letos by se rád dostal k miliardě.

Tuzemská scéna objemově neustále roste a e-commerce se vlévá do nových oborů. Rozjely se tak on-line supermarkety, začala se pořádně prodávat móda nebo léky. „Loňský rok byl pro Pilulku naprosto přelomový. Příchod investora, růst ve všech ukazatelích, výhra v soutěži Křišťálová Lupa a v neposlední řadě meziroční růst online tržeb o více než 250 procent. Poprvé jsme prodali více než 1 milion krabiček zboží za rok,“ vyjmenovává Martin Kasa z Pilulky. 

Internetový byznys neodpouští zaváhání. Podle Penkaly letos plánuje zvýšit investice 72 procent obchodníků. Peníze by měly směřovat především do marketingu a technologií. „Investujeme výrazně do kamenné sítě lékáren, což bude pokračovat i nadále. Určitě ale letos vzrostou investice do marketingu a posílení týmu pracovníků,“ dodává i Kasa. 

Velké obchody chystají sypat peníze především do infrastruktury. „V plánu jsou investice do dalších distribučních center, centra sdílených služeb, zákaznické podpory nebo rozvoje obsahu Alza Premium,“ říká Šárka Jakoubková z Alza.cz.

Pokud jde o marketingové investice, směřovali obchodníci loni nejvíc peněz do PPC reklamy a remarketingu, dále do zbožových srovnávačů, sociálních sítí, SEO a e-mailové komunikace. „Prioritou pro rok 2016 bude znovu PPC, poroste ale význam SEO nebo e-mailingu,“ vysvětluje Penkala. 

Z průzkumu Acomware vyplynulo, že tři čtvrtiny obchodníků vůbec nepřemýšlí o tom, že by se spojily s investorem nebo konkurencí. 

Nakupujeme hlavně na webu

Se svými daty přispěchala i Asociace pro elektronickou komerci. Ta každoročně sleduje, jak a kdo na webu nakupuje. „73 procent internetových uživatelů nakoupí alespoň jednou za čtvrt roku. Oproti tomu v roce 2010 to bylo pouze 49 procent uživatelů internetu,“ říká předseda APEKu Jan Vetyška

Data APEKu hovoří Vetyškovými ústy i o tom, o jaké zboží je na internetu největší zájem. Oblečení a obuv dosáhlo za uplynulých pět let významného růstu a drží se na prvním místě mezi nákupy spotřebitelů. Poskočily za pět let z 36 procent na 48 procent. Dlouhodobě stoupá také obliba produktů pro zdraví a krásu (z 26 na 36 procent) nebo knih (z 30 na 35 procent). V kratším horizontu samozřejmě raketově rostou nové produkty, jako byly v roce 2012 slevové kupony (z nuly ihned na 38 procent),“ dodává Vetyška.

Mobily a nové trendy

Ačkoliv v zahraničí už probíhá mobilní revoluce, v tuzemsku to jde pomaleji. Alespoň podle průzkumu Acomware. „Pokud jde o podíl mobilních zařízení na obratu, u dvou třetin e-shopů nepřesahuje deset procent. Pouze pro desetinu obchodníků znamenají mobilní zařízení tržby nad 20 procent,“ tvrdí Penkala. 

V tomto případě ale praxe překonává průměry. „Máme za loňský rok třicet procent mobilních transakcí a považuji to za potvrzení trendu, o kterém se dlouho mluví,“ tvrdí Tomáš Čupr. „Mobilní telefony nám tvoří 29 procent návštěvnosti a šestnáct procent obratu,“ dodává Martin Rozhoň z Vivantisu. 

Mobilní aplikaci má během letošního roku v plánu i Zoot. „Během jara by měl přijít mobilní web i aplikace – s aplikací přemýšlíme v kontextu věrnostního programu a sbírání dat o zákaznících,“ potvrdila na Eshopistovi Pavlína Louženská ze Zootu.

E-shopy také integrují nové způsoby plateb. Loni si prošel křtem model odložených plateb v podobě služeb Twisto nebo Kup Najisto. S jednodušším vracením zboží operuje v tuzemsku i globální PayPal. Po roce a půl provozu služby PayPal Refunded Returns ji chce dál rozšiřovat. „88 procent zákazníků na místním trhu věnuje při online nakupování pozornost tomu, zda je k dispozici možnost bezplatného vrácení zboží,“ popisuje svá data regionální šéf prodeje PayPalu Matt Komorowski.

Velké peníze mění scénu

Letošní rok přinese dokončení přesunů velkých e-shopů pod křídla velkých hráčů. E-commerce Holding, poháněný penězi už nejen dua Křetínský & Tkáč, ale i Kellnerovy PPF, by měl dokončit převzetí Mall.cz a Heureky a začít expandovat.

Ambice ECH jsou jasné – stát se jedničkou v Česku, trumfnout Alzu a vyrazit do zahraničí. Loni obchodům pod křídly ECH poskočily tržby o čtvrtinu na čtyři miliardy korun. Až si k tomu započítá příjmy Mall.cz, může se v obratu dostat přes deset miliard. Zajímavé tak bude především to, jak skupina zvládne rychlý růst. 

„Celý on-line byznys směřuje k nějaké konsolidaci. Dnes je ten osmdesátimiliardový trh s dvacetiprocentní dynamikou růstu zajímavý i pro velké hráče. Do budoucna to bude všechno o velikosti a úsporách z rozsahu. Na našich výsledcích je to už vidět, protože jsme třeba ušetřili miliony korun na dopravě,“ komentoval situaci v ECH Rozhoň s tím, že za posledních devět měsíců se zisk firmy dostal před zdaněním a odpisy z nuly na 25 milionů při obratu 570 milionů korun.

Jedničkou je ale i přes všechny akvizice Alza. Ta za loňský rok ohlásila nárůst tržeb o 26 procent na 14,5 miliardy a její zisk se pohybuje kolem půl miliardy. „Právě prodej do dalších zemí se v loňském roce nemalým způsobem podílel na našem růstu. Rosteme v průměru o sto procent za měsíc a očekáváme, že brzy překročíme miliardovou hranici. Daří se nám zejména ve Velké Británii, Německu, Francii a Španělsku,“ dodává Jakoubková.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).