Electro World hlásí slevy desítky procent
Jeden z největších řetězců prodejen s elektronikou – Electro World – hlásí obrovské slevy 3D televizorů. O tom, že je elektronika a zvláště pak televizory skutečně spotřebním zbožím, svědčí i pokles cen, které jsou ovšem stále pro běžného zákazníka nadprůměrné. Cenová eroze u této nové kategorie jako takové je poměrně velká. Cenový pokles se pohybuje v desítkách procent,
sdělil serveru DigiZone.cz šéf sekce Spotřební elektronika řetězce Electro World Martin Matlocha. Jako konkrétní příklad uvedl například televizor UE40C7000 od společnosti Samsung. Full HD LED 3D televizor stál při svém startu téměř 45 tisíc korun, nyní ho pořídíte za necelých 30 tisíc Kč. V době uvedení na jaře 2010 jsme ho prodávali za 44 990 Kč, o Vánocích 2010 se jeho cena dostala na 29 990 Kč,
potvrdil Matlocha. Dalším modelem je pak Samsung UE46C7000, který byl uveden na český trh ve stejnou dobu a prodával se za 57 990 Kč. Na konci roku už byl k sehnání za 39 990 Kč. Největší zájem je o 3D televizory s úhlopříčkou 46” a větší,
řekl šéf sekce věnované spotřební elektronice s tím, že zájem zákazníků v oblasti 3D televizorů v těchto úhlopříčkách naplnil očekávání firmy. Ve větších úhlopříčkách se dobře prodávají jak 3D televizory s LCD/LED technologií, tak i 3D TV s technologií plasmovou. Výše uvedené potvrdil také marketingový ředitel Luděk Kováč z konkurenčního řetězce OKAY elektrospotřebiče.
Daří se Samsungu i Panasonicu. Špatně na tom není ani Sony
Nejlépe prodejnými modely se staly řady 8000 od Samsungu a celá řada VT od Panasonic. Poměrně úspěšně se prodávají také 3D televizory Sony. Zatímco očekávání bylo splněno u již zmiňovaných úhlopříček 46” a výše, o něco za očekáváním zůstává segment úhlopříček 40 – 42”. Je vidět, že zákazník, který si přeje doma využít naplno 3D efektu, hledá spíše větší úhlopříčky,
domnívá se Matlocha. Zájem o značky Panasonic a Samsung je též v obchodech OKAY. Prodej před Vánocemi představoval v průměru více než 10 kusů 3D televizorů denně, podobně silný byl i poslední týden roku 2010 a první týden roku letošního. A jak je na tom prodejnost modelů v jednotlivých městech? Například společnost AVI Servis, která je specializovaným Plazma&LCD centrem v Brně, si pochvaluje možná překvapivě prodej dražších modelů, což je ovšem dáno také tím, že se jedná o specializovaný obchod. Neměli jsme problém s tím prodat plazmu za padesát nebo sto tisíc. Od léta, kdy jsme 3D televizory prodávali, se jich prodalo docela dost. Od října do prosince se prodávalo také. Propagujeme 3D technologii od Panasonicu, na kterou máme dokonce speciální stojan,
uvedl Jan Matulík z AVI Servisu. Také v Brně šly ceny 3D televizorů dolů. Například televizor Panasonic s padesátipalcovou úhlopříčkou, který stál na počátku léta 2010 šedesát tisíc, stojí nyní čtyřicet. Propad za necelý rok byl tedy přibližně dvacet tisíc,
konstatoval Matulík.
Statistiky prodejců ukazují, že zákazníci mají zájem o televizory s většími úhlopříčkami. Pod 40 palců prý u 3D televizí nejdou. (Archiv: Philips)
Zájem o 3D televizory byl i v internetových obchodech
Server DigiZone.cz se snažil získat vyjádření též od některých internetových obchodů, tedy on-line e-shopů, kde si je možné elektroniku objednat z pohodlí domova a kurýrní služba pak domluvenou zásilku dopraví až do domu. Vyjádření největšího obchodu tohoto typu, Mall.cz, se bohužel získat nepodařilo, server DigiZone.cz ho však má od konkurenčního e-shopu levnéELEKTRO, konkrétně pak od jednoho ze zaměstnanců obchodního oddělení, který si však nepřál zveřejnit své jméno. Ten potvrdil slova dvou předchozích pánů. I zde je největší zájem o značky Panasonic a Samsung. Jsou to takoví dva favorité našich zákazníků,
konstatoval obchodní zástupce společnosti. Co se týká úhlopříček, největší zájem je o televizory se 42” a výše. O menší úhlopříčky prý není mezi zákazníky vůbec poptávka. Zájem tohoto internetového obchodu o 3D televizory je nad očekávání, alespoň o Vánocích. Trojrozměrné zobrazování tedy zákazníky chytilo a marketingová masáž některých firem se vyplatila. Na jakých prodejích levnéELEKTRO.cz je, však firma nechce sdělovat. Jedná se o obchodní tajemství. Mohu říci, že jich byly desítky,
konstatoval zástupce obchodního týmu společnosti Elektra PV, která e-shop provozuje. Firma je také vlastníkem jedné kamenné prodejny, avšak většina objednávek na 3D televizory směřuje právě na internet. Zde ale ceny příliš neklesaly. Mohlo jít maximálně o deset procent.
Vypadá to, že o Quatron technologii Sharp zatím příliš zájem není, alespoň u oslovených prodejců. Na obrázku model Aquos LE820E. (Foto: Sharp)
V menších městech zatím prodeje váznou
Zatímco velká města (Praha, Brno, Ostrava) si prodej 3D televizorů pochvalují, ta malá na tom příliš dobře nejsou a daří se jim prodávat maximálně jednotky kusů. Svědčí o tom například vyjádření Viktora Kmenta z prostějovské prodejny Elektro Fresh. Zákazníkům doporučujeme 3D plazmové televizory Panasonic,
uvedl Kment. Firma má například v sortimentu úhlopříčku o velikosti 165 cm. Podařilo se nám prodat také televizor od firmy Sharp s úhlopříčkou 117 cm, který má LED podsvícení. Zde jde ale o klasickou LCD,
konstatoval Kment, který má ve firmě na starosti též chod internetového obchodu. Na prodejně Elektro Fresh se však příliš nedaří Sharpu. Kment to přikládá tomu, že zákazníci mají o této značce menší povědomí než u Panasonicu s plazmovou technologii. Zájem je však velice malý – v podstatě zanedbatelný. Od společnosti Sharp prodala firma pouze dva televizory, ovšem s úhlopříčkou 152 centimetrů, u Panasonicu na tom byla lépe, avšak také se nedá mluvit o velkém úspěchu. Konkrétně šlo o nějakých čtyři až pět kusů. Kdo technologii zná, tak se na ni zeptá. Většinou jde však o lidi, kteří přijdou a nemají finance. Chtějí se pouze podívat,
přiznává Kmenta. Co se týká konkrétních cen, například u Panasonicu s úhlopříčkou 165 centimetrů byla cena na počátku někde okolo 150 až 160 tisíc, nyní se pohybuje přibližně okolo 120 tisíc Kč.