Honza Potucek zapomel jeste na jednu klicovou podminku fungovani 3D a tim dynamicky pohyb v obraze.
Mnoho z Vas si jeste vzpomene na porad TutiFruti na OK3 kratce po "revoulci", ktery bezel ve 3D systemu firmy Nuoptix (nutne "barevne" bryle).
A urcite si pamatujete, ze obraz byl porad v pohybu (jinak 3D efekt zanika) ....bud ze se pohybovaly slecny po obrazovce nebo ze slecny staly na jednom miste v obrazovce a "hvezdicky" letaly okolo nich.
Prislo to obchodne moc brzo a navic firma Nuoptix spatne poresila licence.
Jinak jeste za bolsevika jsem v Tuzexu kupoval stereokameru SuperVHS-C co mela ze predu dve cocky. Na pasek VHS se do sikmych stop u VHS nahrava 50 pulsnimku a u S-VHS 100 pulsnimku (cernobila-jasova a barevna zvlast = Y/C..na videu je to ten PS/2 konektor miniDIN), pricemz u stereoNuoptix kamery (tusim to byl Samsung, mozna tu mam jeste prospekt...kupoval jsem ji pro znameho) se obraz z leve cocky nahraval do prvnich 25 pulsnimku (pripade 50 u S-VHS rezimu...S-VHS je zpetne kompatibilni s VHS) a prava cocka (dalsi CCD cip) se nahraval do druhejch "sudejch" pulsnimku.
Cili po prehrati na normalnim VHS/S-VHS videu sel temer normalni kompatibilni a po nasazeni bryli sel 3D obraz.
Pamatuji si, ze v navodu byla podminka vzniku obrazu:
1) u silne barevne kontrastnich obrazu musel byt horizontalni pohyb kamerou alespon 30cm/s
2) u slabe barevne kontrastnich obrazu musel byt horizontalni pohyb kamerou alespon 50cm/s
U CB obrazu nebyl 3D obraz vytvoren a vertikalni pohyb musel byt o 40% rychlejsi nez horizontalni.
Pamatuji si, jak jsme nataceli jeho psa.
Honili jsme ho po louce, kamera natacela a byla drzena za horni "ucho" temer u zeme.
Takto se s kamerou pobihalo za psem....tim behem pres travu vznikl 3D obraz diky ubihajici zelene trave.
Proste jsem "okopiroval" to co davali na prirodopisnem programu ze satelitu kdy honili nejakou jesterku s kamerou asi 30cm nad zemi po zemi a tak vznikl 3D efekt, protoze v 85% obrazu byl pohybujici se obraz.
Ano, mam s tim osobni zkusenost.
Myslim si, ze u sportovnich poradu lze docilit trvaleho pohybu snimaci kamery ci pohybu obrazu jinym zpusobem. Takze uvidime.
Ted pro dopsani me napadla jeste jedna hruznost.
Ze ten znamej by po letech kameru opet vytahl a po zakoupeni 3D televizoru by koukal na vlastni 3D porady :)))
Mozna tu kameru nechal nekde v Plzni v bazaru..uz je to tusim 20 let.
Teda, to jsem netušil, že už v tý době tohle existovalo. Já poprvé slyšel o 3D obrazu někdy v roce 2002 a to jsem to ještě bral jako že je to je víc marketing, než skutečný 3D obraz a že je takové kino i v Praze jsem zjistil až někdy v roce 2007 (myslel jsem, že je to hudba vzdálený budoucnosti, dost mě to tehdy překvapilo).. :-) Do 3D kina se teprve chystám, jsem zvědav, jaké to bude. :-)
jen pro upřesnění, ta první věta vyzněla, jako kdyby byl ten pohyb v obraze nutný i u ostatních 3D systémů, což není pravda. Jak u té TV výše tak u polarizačních, LCD a dvoubarevných brýlí funguje 3D i pro statický obraz.
Někdy v polovině padesátých let minulého století jsem jako kluk viděl v nějakém pražském kině kolem Václaváku svůj první "plastický" film. Snad byl čínský, o nějakých samurajích a co si živě pamatuji, že pochopitelně nebyl černobílý, ani opravdu barevný, ale převážně červenomodrý. Samozřejmě i nutné brýle měly v očnicích červenou a modrou fólii. :-)
To co popisujete, je metoda zvaná Pulfrich. Takové stereozáběry si může natočit každý. Podmínkou je, aby byla kamera v neustálém horizontálním pohybu. Potom se stačí podívat přes jednoduché brýle, které mají jednu očnici zateměnou. Statické snímky touhle metodou zobrazit nelze. Brýle můžete sehnat např. zde http://www.3dakt.eu/bryle/pulfrich.htm. Video zhlédnout např. zde http://www.youtube.com/results?search_query=pulfrich&search_type=&aq=f