10 nejlepších startupů z Webexpo

29. 10. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: 29
Nedávno proběhlá konference o webu a trendech, které internetem v poslední době hýbou, se kromě obvyklých témat zabývala také novými českými startupy. Jaké perspektivní projekty a firmy v přehlídce získaly nejvíce pozornosti?

Jak už to u podobných konferencí bývá, bylo Webexpo rozděleno na několik tématických okruhů a co více, byla rozdělena i na dvě základní části, na startupovou scénu a řekněme běžnou, již zavedenou praxi. Zatímco o té druhé části se již na Lupě a i v jiných mediích hovořilo poměrně dost, o mladých projektech, které mezi sebou soutěžily, se zatím moc nehovořilo.

Přesto si myslím, že je důležité mluvit i o této části, která na Webexpu byla možná tou nejdůležitější ze všech, protože konferencí, které se zabývají pouze tématy již zavedených firem, je mnoho, zatímco na menší a vznikající projekty se moc často nemyslí. Inovace však přicházejí především z těchto nově vznikajících firem (startupů) a projektů a proto se vyplatí je sledovat.

Co jsou to startupy?

Obecně jsou startupy nově vznikající firmy, které se budují na základě nového projektu. V obecném principu se jedná o jakoukoli nově vznikající společnost, ale ustálené spojení startup se většinou používá pro nově vznikající technologickou společnost, a svou největší slávu toto slovo zaznamenává ve vztahu k webovým firmám.

Ty jsou tak samotnou kapitolou startupů, které se především v Americe chovají, jako kdyby pro ně neexistovala žádná ekonomická pravidla, a utrácejí miliony dolarů bez jakékoli vize a představy, jak získat ze svého projektu peníze. V českých podmínkách je však situace trošku odlišná, a protože zde není tak dobře promazaný stroj pumpující investice do nově vznikajících projektů, je pro nové firmy důležité, aby měly celkem jasnou představu, jak budou na místním trhu svůj projekt monetizovat.

Možná až finanční krize trošku srovnává podmínky, investoři již nebudou investovat do jakéhokoli projektu, protože v současné době je na padajících burzách velmi složité udělat IPO (vydání emise akcií). Je tak na všechny startupy tlak na životaschopný provoz již v začátcích projektu.

Uveďme ještě pár příkladů úspěšných projektů a firem, které vznikly v České republice a i přes svoji geografickou lokaci získaly financování od rizikových kapitalistů a případně jejich majitelé provedli úspěšný exit. Nejznámějším projektem je zcela jistě NetBeans, který založil Roman Staněk. Ten je zřejmě nejúspěšnějším naším zakladatelem technologických firem a nyní opět rozjíždí další startup, Good Data, který se věnuje poskytování business inteligence (BI) formou softwaru jako služby (SaaS).

Dalšími příklady mladých technologických firem, které získaly investice, může být Jyxo, které nedávno exitovalo a bylo prodáno Nově, a nebo brněnský Webnode, do kterého před několika týdny vstoupili investoři z Centralway.

Jaké startupy se na Webexpu představily?

Ačkoli to nikdo nečekal, na Webexpu se přihlásilo celkem 34 startupů do soutěže o nejlepší vznikající projekt. Kromě čisté touhy po vítězství motivovala k soutěži také hlavní cena, kterou byl reklamní prostor na serveru Buzzmag, kde také naleznete seznam všech přihlášených projektů.

Podrobněji se pojďme podívat na prvních deset projektů, podle hodnocení porotců Webexpa.

QPOS – 10. místo

Qpos

Je pokladní systém pro ubytovací a restaurační zařízení. Tato služba je zajímavá tím, že se jedná o jeden z mála projektů, který není čistě webový, ale má také desktopového klienta. Mimochodem na Webexpu bylo poměrně silně diskutováno, který koncept má v budoucnu více šancí, zda služby nebo desktopové aplikace.

Srazy – 10. místo

srazy.info

Zajímavá služba, která vám pomůže najít akci v blízkosti vašeho bydliště, a to podle vašeho zájmu. Z již proběhlé akce je pak možné na webu psát reporty a recenze. Zdá se, že služba trošku trpí malým množstvím obsahu, který doporučuje.

Týmuj – 10. místo

Tymuj

Týmuj je služba pro sportovní kluby. Je možné si plánovat tréninky, zápasy, evidovat si docházku. Z již proběhlých zápasů je možné nahrávat fotky a videa. Prostě pokud máte sportovní klub a potřebujete ho jednoduše administrovat, Týmuj vám pomůže.

Agentka.cz – 9. místo

Agentka.cz

Agentka je nový vyhledávač pracovních míst. Její čisté rozhraní a kvalitní vyhledávací stroj ji předem pasoval na jednoho z velkých favoritů soutěže. Nakonec se mezi nejlepší čtyři startupy neprobojovala, ale je velmi pravděpodobné, že o ní ještě uslyšíme. Agentku je také možné sledovat na Twitteru.

Capsa.cz – 8. místo

Capsa

Systém Capsa umožňuje sdílení souborů, kalendáře a kontaktů pro více uživatelů přes jednoduché webové rozhraní. Capsa se pouští do boje na místech, kde je velmi silné konkurenční prostředí (kalendář, e-mail), takže další vývoj bude zajímavé sledovat.

GwtPHP Framework – 7. místo

gwtphp-framework

Jeden ze dvou frameworků, které se na Webexpo přihlásily. GwtPHP Framework je určený na vývoj web aplikací s bohatým uživatelským rozhraním. Framework vznikl propojením dvou programovacích jazyků Gwt (Java) (Google Web Toolkit) a PHP5. Pravděpodobně přináší nové prvky, které ve standardním GWT nejsou, a navíc jeho integraci s PHP.

Abakowiki – 6. místo

Abakowiki

Abakowiki je online nástroj pro týmovou spolupráci, snižuje objem e-mailové komunikace, usnadňuje přístup k aktuálním informacím a pomáhá rychleji zaškolit nové zaměstnance. Jedná se o aplikaci dodávanou jako služba, která do firem přináší technologicky vyspělé intranety, které využívají komunitních (social) prvků. Jednalo se o jednu z mála služeb, které míří na firmy místo na koncové uživatele. Abakowiki má také svou skupinu na Facebooku a pokud vás zajímá užití firemních wiki nebo enterprise 2.0, Abakowiki by vám neměla uniknout.

Tahuti – 5. místo

Tahuti

Tahuti je produkt pro školství obcí a krajů, školy a jejich komunikaci se školní komunitou. Zřejmě jejich cílení právě na školní komunitu drží projekt poměrně konzervativní.

Správný krok – 4. místo

Spravnykrok

Podobně jako Agentka je i Správný krok nový vyhledávač pracovních pozic, který nabízí více funkčních prvků, mimo jiné i hodnocení zaměstnavatele. Správný krok se na vyhledávání práce dívá z pohledu co nejmenšího úsilí o dojíždění do práce a s tímto konceptem se stal jedním ze čtyř startupů, které měly na Webexpo prezentaci. Nutno říci, že jejich prezentace byla asi nejlepší ze všech startupů.

Velké diskuze vzbudil jejich koncept hodnocení zaměstnavatelů, kterým je možné dávat kladné i záporné hodnocení za to, jak se v jejich firmě pracuje. Správný krok tuto funkcionalitu pojímá tak, že každá firma se musí snažit, aby se v ní lidem dobře pracovalo, a proto by toto hodnocení nemělo být pro inzerenty problém. Jsem docela zvědav, jak se tento koncept uchytí v českých podmínkách.

Glogster – 3. místo

Glogster

Pokud jste malá americká holčička, budete z Glogsteru nadšení, pokud jste kdokoli jiný, budou se vám určitě líbit technologické prvky využité v Glogsteru, ale jinak pro vás bude služba nepoužitelná. Jedná se o jakýsi flashový blogovací systém, který umožňuje na jednu stránku naházet bez ladu a skladu mnoho různých multimediálních souborů.

Zajímavé na Glogsteru je jeho návštěvnost, která se pohybuje v řádech milionů lidí. Samozřejmě musela a také padla otázka na business plán Glogsteru a na možné zpeněžení celého projektu. Bohužel jsme se dočkali odpovědi, že jsou v plánu tři možnosti, ale že prozrazovat je nyní nebudou. Zkusím hádat: reklama, licencování technologie, rychlý prodej někomu, kdo tenhle zcela jistě nákladný projekt bude chtít živit.

Telfa – 2. místo

Telfa

Pokud jste někdy uvažovali nad tím, že potřebujete do firmy nebo domů svou vlastní telefonní ústřednu, Telfa je tou správnou volbou. Jedná se o službu, která vám dovolí doslova si naklikat libovolné akce na vaší ústředně tak, aby vám již neutekl žádný důležitý telefonní hovor. Je možné nastavit mnoho podmínek a například podle času, kdy k vám do firmy někdo zavolá, se budou hovory přesměrovávat na různá čísla.

Telfa funguje jak pro pevné linky, tak i pro mobilní čísla, ale v případě mobilů je nutné dokoupit si speciální zařízení. Telfa funguje přes protokol SIP a pokud ji chcete provozovat na pevné lince, je nutné mít IP telefon. Myslím, že se jedná o chytrý a užitečný nástroj pro všechny, kterým utíkají telefonní hovory na pevných linkách.

OnTheRoad.To – 1. místo

OnTheRoad

Webexpo startup show vyhrál projekt cestovatelského webu, který umožňuje uživatelům plánovat svou cestu a zároveň informovat své blízké i široké okolí o tom, jak cesta probíhá. Je možné informovat pomocí textů i videí a fotek. Jedná se o velmi zajímavou a ambiciózní službu, která míří především na zahraniční trh. Pokud lidé v dnešní turbulentní ekonomice nepřestanou nějak dramaticky cestovat, má OnTheRoad.To zaděláno na úspěch.

OnTheRoad.To umožňuje cestovatelům naplánovat si cestu, kam jedou a z těchto míst dávat o sobě vědět. Chytré na systému je, že dává cestovatelům, kteří si cestu naplánovali informace o lokalitách, kam jedou. Zajímavý je i systém, který automaticky rozpozná, o které lokality se vlastně jedná, podle jejich vzdálenosti. Když tedy napíšete Brno-Praha, automaticky se cesta naplánuje a následně vizualizuje na mapě právě mezi dvěma největšími českými městy.

Když už hovoříme o mapách, tak je jistě zajímavé zmínit, že OnTheRoad.To využívá mapy Live.com. Důvodem údajně bylo lepší pokrytí turisticky zajímavých oblastí. Další zajímavou informací ze zákulisí projektu je, že ačkoli neprovádí žádnou reklamní kampaň a funguje prakticky v utajeném režimu, má již 150 registrovaných uživatelů, kteří si naplánovali celkem 200 cest a nahráli přes 3000 obrázků a videí.

No a v neposlední řadě je na projektu zajímavé i to, že jeho zakladatelem je bývalý spolumajitel a technický ředitel Atlasu, Michal Bláha.

OnTheRoad.To určitě patří mezi projekty, které by mohly mít značný úspěch na mezinárodní scéně, má zajímavé funkce, je originální, vypadá pěkně a má smysluplné využití. Snad jediná věc, na které by měl ještě zapracovat, je zjednodušení prezentace. Na svém webu se totiž snaží postihnout co nejvíce možností, jak se systémem pracovat, ale spíše to přispívá k zamlžení celé myšlenky než k jejímu rychlému objasnění.

Startupy a využití web 2.0 nástrojů

Webexpo bylo prezentováno jako web 2.0 konference, proto je zajímavé se podívat, jak startupy využívají blogy, tedy typický web 2.0 nástroj pro komunikaci se svými uživateli a komunitou. Dalo by se očekávat, že co startup, to blog, není to však pravidlem. Mezi blogující startupy patří pouze Srazy, Agentka, GwtPHP Framework, Abakowiki, Správný krok, Telfa a OnTheRoad.To.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Dalo by se říci, že i využívání web 2.0 komunikačních prostředků ukazuje na snahy startupů o co nejbližší interakci se svými uživateli, která dále stimuluje inovační počínání, proto jsou zajímavé i snahy startupů o komunikaci s komunitou pomocí Facebooku. Takto komunikuje Agentka, Abakowiki a Glogster.

Závěrem

Jak je vidět, přihlášených startupů bylo poměrně hodně a jsou navíc velmi různorodé. Každý z těchto projektů má za sebou několikaměsíční práci několika lidí, a tak nezbývá než všem popřát mnoho zdaru, rychlý průchod údolím smrti a dostatek motivace do další práce. Doufejme, že i příští ročník Webexpa přinese podobně zajímavé projekty.

Zalíbil se vám některý ze soutěžních startupů?

Autor článku

Autor se zabývá ekonomickými přínosy IT v podnicích. Jeho hlavními. Zájmy jsou enterprise 2.0, software jako služba a cloud computing.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).