Kdyz to vezmem od konce, tak BBR fakt neni default, co by mel zaply kazdy BFU. Stejne jako bezne BFU se fakt nebude zabyvat tunningem TCPIP stacku, ale pojede s tim, co ma default tvurce jim pouzivaneo OS. Bandwidth-delay product je vec, kterou jsem si ja z prstu nevycucal, ta tu s nami proste je ;-) A kdyz uz jsme u tech problemu po ceste, nemusi to byt jen ucpane trubky, oni i takovy bufferbloat dokaze zmrsit hodne veci.
Oversubscribed jsou v principu i ty mnohasetmegabitove domaci pripojky. Cenovka za vyhrazenou rychlost by byla taky o dost jinde, ze? ;-) Aneb ano, vzdy je to taky o penezich, ktere je v dane situaci dotycny ochotny zaplatit. A holt i kvalitni konektivita... neco stoji, kdyz to vezmu z te "serverove" casti. Ale u te "klientske" jen malokdo bude ochotny platit vagon penez za to, aby mel ten "poctivy" 10Gbit az do obyvaku...
TCP není limit (skoro nikdy).
CDN řeší latence (video, web) a taky to, že většina ISP na planetě má oversubscribed linky do tranzitu, ucpaný peering, a nebo levný tranzit, který selhává (zase oversubscribed podmořské kabely nebo chea.p routing).
Tohle si jednoduše ověříš, když zkusíš přes Cogent přenést traffic US->US a US->EU (o stejné latencí).
Reálně pokud to nejde o latencí tak obsloužíš celý svět 10 Gigabitem ze 4 datacenter, a z jednoho pokud máš pod kontrolou celou trasu.
Což prostě takhle nikdy není. Proto to musíš strčit ISP do PNI, do peeringu nebo tranzitu, který nemá ucpané trubky.
Tohle je 80% procent vědy, vědět kam to strčit a kdy má kdo ucpané trubky. TCP vyřešíš jen troškou tuningu, bbr, ..
Na low latency video to tak nepojede, ale čistý multi-stream download, kde jde zvyšovat okno, ano.
Já to vidím tak, že i na těch 250Mbps máš reálně doma cca 1,75GB za minutu. To už je na každém, jestli si tu aktualizaci stáhne během večeře a za ušetřené peníze si koupí další jednu dvě hry ročně, nebo to stáhne rychleji. Jen aby nakonec nebyla větší brzda počítač, než takovou obrovskou aktualizaci schroustá, ale to nevím. Hry nehraju.
Tak samozrejme, ze na velke vzdalenosti ala opacny konec sveta to vyznam zas tak nema, jednoduse proto, ze propustnost TCP se odviji od latence. A latence je dana vlastnostmi prenosoveho media. A tady se fyzika neocura...
Coz ale neznamena, ze to smysl nema jen proto, ze to nevyuziju "celosvetove", u lokalnich zdroju to proste a jednoduse zafunguje. Aneb hadejte, proc se CDN posouvaji co nejbliz k uzivatelum... ze? ;-)
Dají se aktualizace tahat přes noc, kdy člověk spí a nehraje. Měl jsem 50Mbit a přesně takhle jsem to dělal. Stačilo to. Vodafone to ale psychicky nevydržel a raději mi za stejnou cenu dal 100Mbit, takže můžu seriozně říct, že opravdu ten 100Mbit je lepší a jsem rád, že mi ho dali, ale víc rozhodně nepotřebuji. :-)
Osobně mám tedy mnoho důvodů, proč mám vyšší rychlost a reálně ji využívám. Ale i u normálního uživatele mě napadá hned jedna věc. Vyjde update hry na Steamu, dnes má klidně řádově desítky giga. Na straně Steamu žádný problém s rychlostí není. A co teprve, když se těch updatů sejde několik najednou. A co teprve, když mám doma více dětí, co hrají stejnou hru, každý na svém stroji. To jsou situace, kdy je i ten gigabit málo a to se pořád bavíme o normálních uživatelích. A chudáci děti, které zároveň mají časový limit, který mohou na PC trávit, když se jim občas stane, že celý ten limit stráví aktualizacemi. Pak nemají být závislí na stupidních mobilních hrách a sociálních sítí.