Stát se youtuberem a vydělávat na reklamě, která se zobrazuje u videí na YouTube, bude výrazně složitější. Videoserver Googlu oznámil zásadní zpřísnění podmínek pro tzv. Partnerský program YouTube. V jeho rámci mohou autoři dostávat podíl z reklamy, která se u jejich videí zobrazí.
YouTube podmínky pro zapojení do programu zpřísnil už loni v dubnu, kdy začal vyžadovat, aby zapojený kanál měl nejméně 10 tisíc zhlédnutí svých videí. Teď jde ještě dál: aby se autor mohl do programu zapojit, bude potřebovat mít nejméně tisíc odběratelů a 4 tisíce hodin zhlédnutého obsahu za posledních 12 měsíců.
Nových žadatelů o vstup do programu se přísnější požadavky týkají už teď. Autoři, kteří už v programu jsou, jim budou muset vyhovět od 20. února. Pokud kritéria nesplní, YouTube jim možnost vydělávat peníze pozastaví do doby, než novým podmínkám vyhoví.
YouTube navíc bude u kanálů sledovat také další signály, které mohou potenciálně vést k jejich vyřazení z programu. Má jít například o šíření spamu, porušování pravidel YouTube nebo časté nahlašování nevhodného obsahu uživateli.
Podle YouTube nové podmínky vyřadí z partnerského programu velké množství kanálů. Server ale tvrdí, že většina z nich (údajně 99 %) dosud na reklamě u svých videí vydělávala méně než 100 dolarů ročně a 90 % dokonce nedosáhlo na více než 2,5 dolaru měsíčně. Velkých a populárních autorů se tak opatření nemá dotknout.
Krok se dá vykládat jako reakce na kritiku zadavatelů reklam, kteří se v poslední době museli potýkat s tím, že se jejich inzerce zobrazuje v nevhodném kontextu. Připomeňme například loňský skandál s přehráváním britských vládních spotů u videí extremistů či kontroverzi kolem podivných videokanálů pro děti. Některé skandály se ale týkaly i velkých youtuberských jmen.
Google vychází zadavatelům vstříc i dalšími opatřeními. Slibuje například, že bude pečlivěji vybírat videa zařazená do programu Google Preferred (jde o výběrové, kategorizované balíčky reklamy na nejpopulárnějších kanálech). Nově má každé video předem schválit editor a reklamy se tak budou přehrávat jen u prověřeného obsahu.
A Google také slíbil, že s externími firmami připravuje spuštění systému, ve kterém si firmy budou moci ověřit, že jejich reklamy se na YouTube přehrávají jen u vhodného obsahu.