V Shoptetu, který poskytuje nástroje pro provoz více než třiceti tisíc e-shopů, podle informací Lupy řešili podezření na únik dat. Prostředníkem se měla stát společnost MonkeyData a její doplněk. Ta uvádí, že jde o dezinterpretaci.
Podezření na problém vycházelo z toho, že si MonkeyData měla jednorázově stáhnout objednávky e-shopů včetně zákazníků, a to těch, kteří v Shoptetu použili doplněk MonkeyData.
“Nejde o únik dat ve smyslu hackerského útoku, tj. nejednalo se o úmyslný útok na data, jako například když uniknou data z platebních karet. Koncoví zákazníci e-shopů se tak nemají čeho obávat, informace o nich nejsou ohroženy,” sdělil Lupě Tomáš Holý z Shoptetu.
“Dle vyjádření společnosti MonkeyData došlo ke stažení dat exportů i po ukončení poskytování statistik chybou a to z toho důvodu, že daní klienti nebyli v systému uvedeni jako ti, co o zrušení požádali. Byli jsme ujištěni o neprodleném vymazání příslušných dat. Toto se týkalo klientů, kteří v minulosti služby od zmíněné společnosti využívali a dali ke zpracování dat explicitní souhlas,” uvedl dále Holý.
“U všech ostatních klientů jsou data mezi těmito eshopaři a společností MonkeyData sdílena na základě platné obchodní smlouvy o zpracování dat i smlouvy o zpracování osobních údajů. Situaci intenzivně řešíme a o dalších krocích budeme naše zákazníky informovat. Našim zákazníkům v souvislosti s touto situací poskytneme veškerou podporu.”
MonkeyData vydala vlastní prohlášení:
Rádi bychom se tímto rezolutně ohradili proti tvrzenému zneužití či úniku dat. K žádnému úniku či zneužití nedošlo, jedná se o dezinterpretaci. Rádi bychom tímto vše znovu zrekapitulovali a uvedli na pravou míru.
Komu a v jakém rozsahu jsou stahovány data: Pouze e-shopům, které si nainstalovaly jeden z doplňků Pokročilé statistiky, Souhrnný přehled a aplikace MůjShoptet. Veškerá data jsou stahována pouze po instalaci doplňku a autorizaci zpracování dat a to v rozsahu a intervalech nezbytných pro provozování služby. Rozsah zpracovávaných dat je definován v našich smluvních podmínkách. Tzn. vždy jsme měli přístup pouze k datům, které nám daný e-shop schválil a tato data nikam dále neunikla ani nebyla nijak zneužita, tato data zůstala u nás a byla užita pouze v souladu se smluveným účelem.
Export a zpracování dat: Data vždy zpracováváme pouze za účelem poskytnutí služeb, nebo její údržby, aktualizace či poskytnutí podpory. Pokud tedy došlo ke stažení exportů i po ukončení poskytování statistik, pak k tomu mohlo dojít pouze z důvodu, že daní klienti nebyli v systému uvedeni jako ti, co o zrušení zažádali. Jednalo se o jednorázovou situaci, která byla způsobena chybou v komunikaci a kterou jsme obratem řešili se Shoptetem a došlo neprodleně k vymazání příslušných dat. V každém případě se za tuto situaci omlouváme.
Ukončení doplňků, zrušení přístupu a smazání dat: Všichni naši klienti mají současně vždy možnost kdykoliv službu zrušit a požádat o smazání veškerých dat a to způsobem popsaným v našich smluvních podmínkách. Tzn. zasláním požadavku na email info@monkeydata.com. Ve smlouvě o zpracování jsou definovány lhůty a procesy k výmazu takových dat. V případě, že byla žádost zaslána jiným způsobem/kanálem tak je možné, že nemusela být řádně zpracována.