Když si chvilku počkáme, za 4 roky budeme mít platy jako v Německu. Pan profesor Fiala přeci nelže. ;-)
Nechci se vás nějak dotknout, ale upřímně řečeno to, že dostanete plat, jaký máte v IT a že se na základě toho rozhodnete jít učit, z vás neudělá ani dobrého, dokonce ani použitelného učitele... Ve školství je spousta lidí, kteří nejsou úplně špatně zaplacení a přesto neodvádí kvalitní práci a naopak spousta mizerně placených lidí, kteří dělají kvalitní práci, ale tak je to ostatně všude. Problémy (nejen) českého školství jsou mnohem hlubší.
Peníze jsou jedna věc (ať už na platy nebo v případě SŠ i peníze na provoz a tragický stav mnohých budov), mnohem důležitější je ale otřesný stav pedagogického vzdělávání. Střední školy pedagogické mají obvykle mnohem horší úroveň, než běžná gymnázia. Pedagogické fakulty jsou zcela oprávněně nazývány jedinými vysokoškolskými institucemi, které poskytují pouze středoškolské vzdělání. Příčina je pravděpodobně v celospolečensky nepochopeném významu vzdělávání a formování nové generace a tedy absenci prestiže. Což je začarovaný kruh s tím, jak vypadá průměrný pedagog v českých školách.
Je pravda, že lepší peníze by část problému vyřešily, protože znám spoustu kvalitních lidí, kteří ze školství kvůli penězům odešli. Ale nemalé procento jich odešlo i kvůli naprosté nekompetenci a arogantnosti vedení, dále kvůli aroganci rodičů a neochotě aparátu se učitelů zastat v situacích, kdy měl být žák trestaný. Vzdělávání nemůže fungovat, pokud arogantní spratek chodí do školy pozdě, ruší zbytek třídy, obtěžuje spolužáky, kteří i možná něco dělali, a učitel proti němu nezmůže vůbec nic, protože rodič všechny průšvihy i absence kryje a vedení se bojí jít do konfliktu. Na ZŠ není žáka kam vyhodit, na SŠ se nevyhazuje, protože je to nepříjemná byrokracie a riziko soudních sporů.
Za mě je třeba větší průšvih, než samotné peníze, děsné přetěžování kvalitních lidí. Kdo něco umí musí odvádět práci za 4 další neschopné kolegy a posily se nedočká. Takže pak sám odvádí práci polovičatě, protože to prostě fyzicky nedává...
Špatné řešení, pokud nechceme z Česka jen robotárnu. Kdo bude živit humanitně vystudované? Financování/platy musí být zaručeny ve státních školách státem. Pro soukromé školy (jež jsou stejně financovány státem) může být plusem.
27. 11. 2024, 12:47 editováno autorem komentáře
Nemusím do nikoho kopat. Dotyčný svým nesmyslným prohlášení, které prošlo medii, popírajícím základy logiky a ekonomie, do sebe kopnul a zesměšnil se sám. Stačí si projít vyjádření známých ekonomů, kteří si ťukají na čelo. Ano, hodnotit se mají splněné cíle, ale tyto jsou tak nesplnitelné a nesmyslné, že je to odborníkům jasné již předem.
28. 11. 2024, 09:21 editováno autorem komentáře
Ano, jako fráze to zní dobře. Ale nic to nevypovídá o tom, zda pokud má někdo velké cíle, je opravdu splní. Viz Fiala.
To už říkal Klaus v 90kách, že za 10 let doženeme Německo. A jak to dopadlo vidíme. Stále stejná pohádka, jen pro jinou generaci voličů.
Když na to přijde, tak se o názor ekonomů ani nemusím opírat. K poznání, že dotyčný tvrdí nesmysly, stačí zdravý rozum a matematika ze základní školy. Pomocí ní zjistíte, o jak nereálnou částku by se každoročně musela zvýšit průměrná mzda v ČR, abychom do 4 let dohnali Německo. A to prosím ještě za předpokladu, že růst Německa po dobu těch 4 let se úplně zastaví. Tím končím zbytečnou debatu s Vámi, protože se nezabývám nesmysly z říše zázraků.
Zaplať Pán Bůh, že tak hloupé a arogantní názory nemá víc lidí. Jinak byste musel své děti učit sám a k doktorovi byste jezdil do Německa - věřte že i čeští lékaři mají na trhu práce větší cenu, než za jakou pracují v českých podfinancovaných špitálech. Naštěstí jsou mezi námi i tací, kteří nedělají svou práci jen pro peníze, ale mají i nějakou morálnější motivaci...
Dejte mi plat jako mám teď v IT a jdu vám matiku a fyziku učit hned. Z učitelského platu mých pět dětí neuživím. Btw - obdivuju kantory, co půl dne učí a půl dne programují nebo někde správcují, aby se uživili! Další třeba učí a pak ještě dělají školení pro firmy.
Znamy ekonom (ci odbornik) je meritko kvality odbornosti? To ze je nekdo medialne znamy, neznamena vubec nic... Jen to, ze je ochotny komunikovat s medii... Kolik dukazu jste u techto odborniku nasel, ze jejich predikce se vzdy vyplni? Verim ze jste je ani nehledal a presto jim slepe verite... Diky mediim...
Vite ono existuje i druhy pohled na danou vec. Kdyby vsichni tu tezi nemeckeho platu vzali za svoji a hledali cestu jak ji naplnit, uplne vsichni, i s temi kritickymi odborniky, kteri urcite vedi, jak to udelat jinak, je vysoka pravdepodobnost, ze by se cil naplnil (nebo se k nemu nasmerovalo)... Neni tohle co vsichni chceme?
To mohou. Ale v zajmu cele spolecnosti je, aby byl dostatek kvalitnich ucitelu, protoze na tom stoji nase budoucnost.
Tak toto tvrzeni muzete aplikovat na kazdeho politika, neb kazdy se ridi tim, ze slibem nikdy nikoho nezarmouti. Ostatne tomu se do detailu venuje jiny web.
A co na tom zalezi? Resit se to ma az v dobe, kdy maji byt cile splneny a nikoliv spekulovat predem.... Vy jste si chtel jen kopnout, ze?
Naštěstí mají i učitelé právo a možnost volby a nikdo je nenutí učit. Pokud vědí, že mají na trhu práce větší cenu, než za jakou pracuji ve školství, mohou klidně přejít jinam.
A za doktory si dosaďte i popeláře, elektrikáře, ty co dělají úplný ho..o atp. Všichni tihle mají v Německu lepší platy než u nás. To jsme teda všichni tak morálně na výši? Ne. Prostě máme v česku své závazky (rodiče, babičky, kámoše atp..) anebo se nám v Česku prostě líbí. Zase tak nemoralizujte.
A ohledně učitelů, pravdu má ten přispěvatel nahoře. Kdyby to bylo tak hrozně blbý, tak tam není nikdo. Asi to hodně lidem stojí za to, tam být.