Twisto loni udělalo další ztrátu 164 milionů. Akcie nového majitele jsou stále u dna

12. 9. 2022

Sdílet

Michal Šmída - Twisto Autor: Twisto

Český fintech Twisto loni opět skončil ve významné ztrátě. V roce 2021 to dělalo mínus 164 milionů korun. Rok předtím ztráta činila 124 milionů a ještě předtím 137 milionů. Tržby vyskočily o zhruba 35 procent na 151 milionů.

Většinu výnosů, konkrétně 117 milionů, udělaly úroky. Poplatky a provize vynesly 34 milionů a ostatní provozní výnosy 47 milionů.

Twisto má vysoké náklady. Na úroky a podobné náklady padlo 57 milionů. Náklady na poplatky a provize činily 13 milionů. Správní náklady se dostaly na 240 milionů. Do toho spadají zejména mzdy a další poplatky za zaměstnance. Odpisy a tvorba a použití rezerv spolky vysoce přes 50 milionů.

Zip nyní ovládá australská společnost Zip, která Twisto koupila za více než dvě miliardy korun. Podílníci Twista nezískali hotovost, ale akcie Zipu. Ty za poslední rok spadly o 90 procent a zatím se jim nedaří zotavit se.

Dlouhodobě ztrátový je také další český fintech zaměřený na odložené platby. Podle ČSOB, která firmu nyní stoprocentně ovládá, tomu tak ještě nějakou dobu bude.

Šéf Twista Michal Šmída výsledky v účetní závěrce okomentoval takto:

Oblast e-commerce stále vidíme jako klíčovou pro náš další růst, který je doplněn i růstem karetních transakcí v kamenných obchodech. Silná poptávka obchodníků po odložených platbách vedla k růstu obchodních příležitostí a uzavření důležitých partnerství. Výsledkem bylo více než 7,6 milionu transakcí na obou trzích v roce 2021.

Naši zákazníci dále intenzivně používají možnost odložení splatnosti nad rámec bezúročného období stejně jako možnost rozložit si jednotlivé větší transakce do splátek na 3–12 měsíců. Díky tomu jsme zaznamenali významný 34% meziroční růst výnosů v Čechách (79% růst na obou trzích dohromady). Spolu s postupným zlepšováním nákladů na riziko se nám podařilo doručit 28% meziroční růst v Čechách (a 72% na obou trzích) na hrubé marži (výnosy očištěné o náklady na riziko).

Zároveň se nám dařilo udržet pod kontrolou provozní náklady v obou zemích i přes výše zmíněné expanzní aktivity (podpora Zipu v Turecku a Středním východě) reflektované zejména ve zvýšené kapitalizaci technologického vývoje.

Zatímco rok 2021 byl ve znamení velkého růstu a expanzních plánů v rámci ZIP skupiny, rok 2022 přináší určité změny ve strategii a zaměření. Vidíme silné makroekonomické tlaky v podobě inflace, rostoucích úrokových sazby a geopolitických tlaků a nejistot. Musíme tedy přehodnotit naši strategii směrem k profitabilitě a udržitelnosti našeho podnikání na klíčových trzích s cílem dosažení skupinové profitability během následujících 12–18 měsíců. Plány na další regionální expanzi tak budeme kriticky vyhodnocovat s ohledem na výše zmíněné. I tak jsme ohledně dalšího vývoje optimističtí a soustředíme se na vybudování silného hráče na poli BNPL nejen v Evropě.

Odložené platby Mall Pay budou ve ztrátě další tři roky, chystá se změna názvu Přečtěte si také:

Odložené platby Mall Pay budou ve ztrátě další tři roky, chystá se změna názvu

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).