Televizní sledovanost je v Česku nad evropským průměrem

4. 6. 2024

Sdílet

Televize - divák Autor: Depositphotos

Průměrná sledovanost televize v České republice překonala celoevropský průměr za loňský rok. Oznámila to Asociace televizních organizací na základě dat z elektronického měření sledovanosti.

Hodnota průměrné doby strávené u televize letos v květnu navíc zaznamenala meziroční nárůst, z loňských 3 hodin a 6 minut na 3 hodiny a 11 minut. Mistrovství světa v hokeji totiž bylo silnější než jarní počasí. Závěrečné minuty finále se Švýcarskem sledovaly na televizních obrazovkách více než čtyři miliony lidí, další čtvrt milionu závěr sledovalo živě na internetu na dalších zařízeních.

Sledovanost televize v České republice v roce 2023 dosáhla v cílové skupině všech osob starších 4 let průměrné denní hodnoty 3 hodiny a 19 minut. Tím překonává evropský průměr, který činí 3 hodiny a 13 minut.

Dlouhodobě roste podíl odložené sledovanosti na celkové sledovanosti na televizorech: v roce 2023 již představoval 11 %. Celkovou sledovanost TV pořadů dále navyšuje jejich sledovanost přes internet na dalších zařízeních, což je zvlášť patrné u mladších cílových skupin, zejména u 15–24 let.

Projekt elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM), který je nejrozsáhlejším mediálním výzkumem v ČR, oslavil v neděli 2. června už 27 let své existence. Jádrem zůstává reprezentativní panel měřených domácností. Velikost panelu se od roku 1997 ztrojnásobila a nyní činí 1900 domácností. Do měření realizovaného pod hlavičkou Asociace televizních organizací (ATO) je aktuálně zařazeno celkem 59 denně samostatně reportovaných televizních stanic. ATO ale také poskytuje prostor pro ověření TV sledovanosti pro nové vysílatele, zejména malé stanice, ve formě jednorázových reportů.

Měření sledovanosti se postupně rozšiřuje o nové platformy. Od roku 2018 byl výzkum rozšířen o digitální část, která měří konzumaci televizního obsahu šířeného pomocí internetu na digitální zařízení typu PC, tablety, mobilní telefony a chytré televizory prostřednictvím platformy HbbTV. Na začátku letošního roku bylo zahájeno měření Smart TV aplikací. 

Aktuálním tématem je možné rozšíření projektu o měření sledovanosti mimo domov (např. na chalupách či v restauracích), které je jedním z trendů i v zahraničí. Dodavatelem dat je agentura Nielsen.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).