Poslanci budou ve středu 2. října diskutovat o zvýšení televizních a rozhlasových poplatků. Sejdou se na mimořádné schůzi, která bude mít jen dva body: druhé čtení zákona o důchodovém pojištění a druhé čtení velké mediální novely.
Očekává se, že oba zákony vyvolají na plénu dlouhou diskusi. K mediální novele připravili opoziční poslanci sérii pozměňovacích návrhů, o kterých se diskutovalo při středečním jednání mediálního výboru. Výbor, kde má většinu vládní koalice, nedoporučil ani jeden z nich.
Členové výboru naopak podpořili pozměňovací návrh poslance Petra Bendla (ODS), který zakazuje prakticky veškerou reklamu na webech a v aplikacích České televize a Českého rozhlasu. Výjimka bude pro sebepropagaci a placené umístění produktů v pořadech.
Bendlův návrh také přesněji omezuje sponzorské vzkazy ve vysílání České televize. Podle novely nebude dovoleno víc než 260 hodin sponzorských vzkazů na programech České televize za celý rok. Bendlův návrh k tomu dodává, že na nejsledovanějším kanálu ČT1 to může být maximálně 50 hodin z celého limitu.
Opoziční poslanci chtěli například posunout účinnost mediální novely až na 1. července 2025, odsunout zvýšení poplatků až po schválení obsahu memorand o veřejné službě, vyškrtnout novou povinnost bojovat proti dezinformacím nebo zrušit povinnost firem platit televizní poplatky vypočítané podle počtu zaměstnanců.
Na některých dalších změnách panuje obecná shoda, hospodaření České televize a Českého rozhlasu by nově mohl prověřit Nejvyšší kontrolní úřad. Tuto změnu ale musí vláda připravit samostatně, protože kompetence úřadu vymezuje ústavní zákon. Poslanci a senátoři už toto rozšíření pravomocí probírali v minulém volebním období, tehdy se ho těsně nepodařilo dotáhnout do konce před volbami.
Závěrečné třetí čtení mediální novely, kde poslanci odhlasují finální podobu, by se mělo uskutečnit ještě do konce října. Potom zákon půjde do Senátu a k prezidentovi. Vláda předpokládá, že zvýšení poplatků a další změny začnou platit od 1. ledna 2025.