Zajimave… cca pred dvema roky me sikanovalo cislo, ktere se i pres blokaci na telefonu dovolalo do hlasovky a tam zanechavalo to stvoreni ruzne zvuky v radech minut. Zadal jsem tenkrat operatora tmobile zda by neslo to cislo zablokovat uz u nich, protoze me nebavilo kazdy den plna schranka a bylo mi receno, ze oni nic takoveho nedelaji a nemuzou… a ted toto? Ale tohle mi prijde jak zbytecna nahrada aplikaci jako Zvednout to? Apod. Proc si nemuzeme standardne u operatoru nastavovat filtry apod jako jdou v mailu treba? Proc ma mit nekdo pravo me sikanovat mobilem jenom proto ze ho mam?
V tomhle případě ale nejde ani tak o to, že by šlo o volání do zahraničí nebo na linky zpoplatněné vyšším tarifem. Tady jde o číslo tuzemského subjektu podvržené za účelem zvýšení důvěryhodnosti volajícího. Aby volaný uvěřil, že podvodník je tím, za koho se vydává.
Mám pocit, že to většina zde diskutujících nepochopila.
Nejedná se podle toho co jsem z článku pochopil o blokaci či whitelistování telefonních čísel, ale o to, že operátor má techniky, kterými může zjistit zda volající číslo je opravdu volající číslo, které je uvedeno. Toto žádná mobilní aplikace na straně telefonu zjistit nemůže, nemá možnosti se k těmto datum dostat, operátor asi má.
Toto by se mělo zapnout všem a na všechna čísla. Už jen možnost podvrhnout číslo volajícího je blbost. Hádám, že to ověření čísla volajícího je technicky náročné a nasadit to na všechna čísla a všechny hovory by mohlo vést ke zvýšení náročnosti provozovaní daných služeb.
Tak jako tak, i když mě volá banka, tak je slušně pošlu někam. Když by mě volala PČR tak mají prostě smůlu, pokud nenabídnou ověřitelnou možnost komunikace. To že lze podvrhnout číslo volajícího je prostě fail a na profláknutá čísla by to mělo být automaticky.
Existuje spousta legitimnich pouziti funkce podvrzeni cisla volajiciho. Nejobvyklejsi asi bude, kdyz vas kontaktuje pracovnik nejake firmy, ktery nepotrebuje, abyste se dovolal zpet primo jemu, ale spise nekam na callcentrum.
Ja jsem to treba historicky pouzival pri volani pres VoIP, kde jsem obvykle ani na prijmu nebyl a chtel jsem, aby lide videli me mobilni cislo, ktere znaji a na ktere se mi mohou dovolat zpet.
Problem samozrejme je, ze to pouzivaji i podvodnici, kteri pak volaji jakoby z duveryhodneho cisla vasi banky nebo jine instituce a snazi se z vas vylakat informace nebo vas k necemu zneuzit. Je otazka, zda kvuli tomu zcela znemoznit podvrhovani cisel nebo by bylo rozumnejsi na to nesahat nebo udelat nejaky kompromis ala T-Mobile, kde, pokud to dobre chapu, budou blokovat jen nektere podvrhy.
Neco s tim chce delat. Mel jsem podobne obdobi trvajici cca mesic-dva kdy mi spoofnota cisla volala. Bylo to vsechno mozne od nejake lekarky z horni dolni (realne to pochopitelne nebyla ona) pres "obycejne lidi" po nejake instituce (ty cisla jsem pro zajimavost vetsinou pak googlil) Vetsinou se mi stalo, ze jsem poslal na cislo co mi volalo automatickou zpravu, ze mam napr. schuzku a nemuzu mluvit, nasledne kdyz jsem obvolaval zmeskane hovory, vzdy se mi minimalne 1-2x tydne stalo, ze jsem se dozvedel "jo, me od vas prisla zprava, ale ja vam nevolal".
Dokazu si zive predstavit, ze pokud volaji nejakymu starsimu cloveku (mozna i mladsimu) a ten vidi na telefonu napr. "Policie", tak vetsina podvod na prvni dobrou rozhodne nepozna, protoze to nema sanci nijak technicky domyslet, ze je neco podobnyho vubec mozne. Faktem ale je, ze VoIP ustrednu vam do pouzitelnyho stavu, kdy tohle muzete delat nastavi schopnej clovek behem chvile a muze to sazet jak Bata cvicky.
Rada je aktualne jedina, na prichozi hovory, kde nekdo tlaci, nebo chce nejakou akci nereagovat a pokud to ma byt hovor z banky, tak ten prichozi hovor polozit a zavolat do te banky sam na cislo napr. z overenych stranek, nebo primo bankeri, ktereho znam.