Aktuální průzkum o používání streamovacích služeb v Česku potvrdil, že americký Netflix má velký náskok před svými konkurenty. Netflix využívají přes dvě třetiny Čechů, kteří si platí přístup k nějaké službě tohoto typu. Do první pětice se dostaly ještě Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+.
„Žebříček nejvyužívanějších placených VoD služeb je od začátku roku 2023 stabilní. Ustálil se poté, co na český trh vstoupilo v červnu 2022 Disney+ a televizní skupina Prima představila v únoru 2023 svou streamovací službu Prima+. Oba hráči se vzápětí dostali do žebříčku TOP 5 streamovacích služeb na českém trhu,“ uvedl Pavel Müller, ředitel výzkumu ve společnosti Atmedia, která výsledky zveřejnila.
Sběr dat proběhl ve 2. a 3. čtvrtletí letošního roku. Spuštění české verze služby SkyShowtime nebo aplikace Canal+ s pořadím nehnulo. Alespoň jednu placenou streamovací službu sleduje minimálně několikrát měsíčně už 43 % Čechů ve věku 15–69 let, což je 2,8 milionu osob.
Na jednoho uživatele v průměru připadají dvě předplacené služby. Ne všichni ovšem za všechny streamovací služby platí. Pětinu přístupů tvoří sdílené účty se známými nebo přáteli, někteří na tento sdílený přístup přispívají, jiní nikoliv. Podíl sdílených účtů se u jednotlivých placených služeb liší, u nejčastěji využívaných je to podle Pavla Müllera od 18 % do 24 %.
Uživatelé, kteří za streamovací služby platí přímo (tedy ne přes operátora), za ně měsíčně utrácí v průměru 333 Kč. Nejdražší službou je z hlediska průměrné měsíční platby Netflix.
Hlavní motivací k pořízení předplatného je originální obsah. Uživatelé využívají jednotlivé placené služby především proto, že chtějí zhlédnout konkrétní pořad, například film nebo seriál. Dalším důvodem je možnost vybrat si videoobsah podle aktuální nálady a poté bohatá nabídka videoobsahu.
„Ačkoliv placené VoD služby nabízí svým uživatelům výhody ve formě sledování videoobsahu bez reklam nebo možnosti sledovanost videoobsah kdykoliv a kdekoliv, nejdůležitější motivací pro využívání streamovacích služeb je samotný obsah,“ tvrdí Pavel Müller. Zároveň upozorňuje, že mezi jednotlivými placenými VoD službami jsou z hlediska vnímaných benefitů rozdíly. „Například pro lokální VoD služby patří k dalším významnějším důvodům možnost sledovat videoobsah dříve, než je dostupný v televizi,“ popisuje Pavel Müller.
Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSOLUTION / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4175 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za druhé a třetí čtvrtletí roku 2023 (3.–31. 7. 2023, 2.–16. 10. 2023).