Streamovací služby sledují téměř dvě třetiny mladých Čechů

28. 2. 2024

Sdílet

VOD služby, streaming, video Autor: Filip Rožánek/Midjourney AI

Alespoň jednu placenou službu typu Netflixu využívá minimálně několikrát měsíčně 42 % Čechů ve věku 15–69 let. Čím mladší publikum, tím víc dává přednost digitálním platformám. 

„Ve druhém pololetí roku 2023 aktivně využívalo placené služby s videem na vyžádání celkem 2,8 milionu lidí ve věku 15–69 let, což je o více než 150 tisíc lidí méně než v prvním pololetí,“ upozornil Pavel Müller ze společnosti Atmedia, která si průzkum objednala.

Tento mírný pokles však podle Müllera neznamená, že by trh s placenými videotékami narazil na svůj strop. V meziročním srovnání stejných období totiž naopak počet uživatelů vzrostl, a to o dva procentní body.

Z výsledků průzkumu Atmedia Index, který probíhá každé tři měsíce, dále vyplývá, že aplikace typu Netflix, HBO Max nebo Disney+ jsou nejoblíbenější mezi zástupci generací Z a Y, tedy lidmi ve věku 15–24 let a 25–34 let. Sleduje je celkem 61 % z nich. 

„Podle aktuálních výsledků využívá aktivně placené služby video on demand 63 % lidí ve věku 15–24 let a 60 % lidí ve věku 25–34 let, což jsou v porovnání s jakoukoliv jinou věkovou skupinou nejvyšší procenta,“ tvrdí Pavel Müller.

S přibývajícím věkem sledování placených streamovacích služeb klesá. Ve druhé polovině roku 2023 je využívalo konkrétně 39 % lidí ve věku 35–54 let a 19 % lidí ve věku 55–69 let. Nejmladší generaci vyhovuje obsah uzpůsobený na míru osobnímu vkusu a časová flexibilita. 

Atmedia Index dále ukázal, že více než čtyři pětiny uživatelů placených služeb je sleduje minimálně několikrát za týden, nejčastěji pak denně nebo téměř denně. Vůbec nejvíce času tráví sledováním videoobsahu na těchto platformách mileniálové, tedy lidé ve věku 25–34 let. Téměř 60 % z nich je sleduje denně nebo téměř denně a dalších téměř 30 % aspoň několikrát týdně. 

Za nimi následují možná překvapivě uživatelé ve věku 55–64 let – mezi denní uživatele patří více než polovina z nich. „Frekvence sledování je také různá v rámci jednotlivých placených služeb. Zatímco některé mají i více než jednu třetinu denních uživatelů, jiné i méně než jednu pětinu,“ podotýká Pavel Müller. 

Jeden uživatel využívá v průměru dvě streamovací služby najednou. Žebříček nejvyužívanějších platforem zůstává stejný v porovnání s prvním pololetím roku 2023. Služby se přitom dají rozdělit do několika skupin.

První skupinu tvoří jenom Netflix, který od července do prosince loňského roku využívaly dvě třetiny všech uživatelů placených služeb. „Do druhé skupiny bychom mohli s určitým odstupem od Netflixu zařadit Voyo, HBO Max, Disney+ a Prima+. Třetí skupinu pak reprezentují například SkyShowtime, Amazon Prime Video, FilmBox+ nebo Canal+, u nichž podíl diváků nepřekračuje jednu desetinu všech uživatelů placených VoD služeb,“ popisuje Pavel Müller. 

Dodává, že do čtvrté skupiny bychom mohli zařadit služby, které svým zaměřením cílí na malá specifická publika diváků s nižšími jednotkami procent. 

Výzkum pro firmu Atmedia zajistila výzkumná společnost ResSolution / Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4153 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za třetí a čtvrté čtvrtletí roku 2023 (2.–16. 10. 2023, 2.–15. 1. 2024).

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).