Sdružení Iuridicum remedium vyhlásilo výsledky tradičních Cen Velkého bratra. V čtrnáctém ročníku Big Brother Awards u devítičlenné poroty zabodoval Facebook, Finanční správa ČR, společnost iRobot a Petr Stuchlík. Jediná pozitivní cena Edwarda Snowdena putovala spotřebitelské organizaci BEUC.
Cenu pro Dlouhodobého slídila získala společnost FACEBOOK za invazivní a dlouhodobě nezodpovědný přístup k osobním datům uživatelů i dalších osob. Společnost v roce 2018 sérií skandálů ještě předčila skandály spojené s přístupem ke zpracování dat z minulých let. Facebook tak úspěšně navázal na vítězství z roku 2009, kdy mu byla cena udělena naposled. Porota Facebook „ocenila“ za skandály v čele s kauzou Cambridge Analytics, bezpečnostními mezerami, které umožnily neoprávněný přístup k desítkám milionům účtů nebo neetické praktiky při sledování obsahů mobilních telefonů užívaných dětmi.
Cenu pro Úředního slídila získala tento rok FINANČNÍ SPRÁVA ČR za vyžadování informací o svatebních hostinách od novomanželů. V rámci dalšího kontroverzní akce spojené s fungování EET zaslal Finanční úřad Olomouckého kraje novomanželům, kteří dle informací z matrik uzavírali sňatek v určitý den, výzvu k dodání informací o jejich svatební hostině jako byla útrata, počet hostů, místo hostiny a místo, kde hosté byli ubytováni. Pokud by informace nebyly poskytnuty, hrozil správce daně statisícovými pokutami. Postup navíc později posvětilo svým vyjádřením i Generální finanční ředitelství a ministryně financí. Samotnou oprávněnost výzvy následně zpochybnila řada expertů na daňové právo. To, že jde navíc o střelbu naslepo, dokládá skutečnost, že takto byli osloveni i novomanželé, kteří měli svatební hostinu doma.
Cenu pro Firemního slídila získala společnost iROBOT za své inteligentní vysavače Roomba. Nové modely jejích vysavačů sbírají osobní údaje o místnostech, v nichž se pohybují včetně vizuálních dat. Tato data mohou být propojována k marketingovým účelům s řadou dalších osobních údajů klientů, které iRobot sesbírá z jiných zdrojů včetně údajů o životním stylu, volnočasových aktivitách a příjmech. Společnost se přitom snaží údaje sdílet s dalšími společnostmi.
Aktualizace:„Rádi bychom se důsledně vymezili vůči nařčení ze strany organizátorů ankety Big Brother Awards, které se nezakládá na pravdě. Společnost iRobot neprodává a nebude prodávat data našich zákazníků, protože jejich soukromí je pro nás na prvním místě. Vedle toho nesdílíme žádná data se třetími stranami bez vědomí či kontroly ze strany zákazníka. Pravidla ochrany soukromí společnosti iRobot totiž umožňují sdílet údaje zákazníka se třetími stranami v případě, že je to ve prospěch zákazníka, a zákazník si to sám zvolí.
Data, která Roomba aktuálně sbírá, jí umožňují efektivní úklid a zároveň po jeho skončení získá zákazník report o jeho průběhu. Společnost iRobot nepředává společnosti Google žádné citlivé informace ohledně domácností našich zákazníků. Stejně jako při přiřazování chytrých světel či jiných zařízení, Google Assistant se pouze dozví, jakými jmény označují zákazníci určitá místa v domácnosti, aby pak na tato místa mohl za účelem úklidu vyslat robotický vysavač. Společnost Google tak nezískává žádné informace ohledně půdorysu domácnosti nebo kde přesně se dané pokoje či oblasti nachází,“ ohradila se proti nařčení společnost iRobot.
V kategorii Výrok Velkého bratra tento rok zabodoval někdejší kandidát hnutí ANO na pražského primátora PETR STUCHLÍK. Když měl minulý rok okomentovat volební nápad svého hnutí, aby do stovek pražských škol byly instalovány bezpečnostní kamery, tak pronesl: „Nedokážu si představit, proč by náš návrh školy odmítly.“
Pozitivní cenu Edwarda Snowdena za ochranu soukromí si odnesla spotřebitelská organizace BEUC, která zastřešuje spotřebitelské organizace napříč Evropou. Důvodem ocenění je podání podnětu ke kontrole společnosti Google, který byl koordinovaně podán k dozorovým úřadům v sedmi členských státech EU, včetně České republiky. Podnět upozorňuje na porušování předpisů o ochraně osobních údajů při získávání informací o poloze uživatelů. Porota ocenila zejména rychlý a koordinovaný postup, který reagoval na studii norského člena BEUCu Forbrukerrådet „Every step you také“ poukazující na konkrétní praktiky, které v rozporu s GDPR Google používá k manipulaci uživatelů k tomu, aby umožnili přístup k citlivým údajům o poloze jejich mobilního telefonu.
Soutěž, která má své kořeny ve Velké Británii, pořádá nevládní organizace Iuridicum Remedium již od roku 2005.