Je to legální. Vytvořili online produkt, mají na něj práva a určili podmínky, za kterých k tomu smí uživatel. Ty máš na výběr, jestli a který podmínky akceptuješ.
Jinak včera jsem dostal odkaz od kamarádky na jedno video na Streamu. Nebyl jsem tam cca tři měsíce a nejspíš tři měsíce nebudu. No a vybaflo rozhodnutí "peníze nebo soukromí". Jako fakt 20 minut videa za registraci a 79 Kč???
Ale je to jejich rozhodnutí. Mohli zobrazit 3x necílenou a 0x cílenou. Takhle zobrazili 0x necílenou a 0x cílenou, tak nutně to zase vidět nemusím... Mají, co chtěli, pitomci.
A ne, fakt nemám problém data poskytnout Seznamu. Konzumuju jejich službu, tak ať si tam klidně tu cílenou reklamu dají. Ale neexistuje, že bych data strčil časově nekonzistentní nedefinované množině kdoví koho, co se schovává za "oprávněný zájem". Tohle nejde uhlídat. Buďto jenom Seznam, nebo nikdo. A tahle volba tam záhadně chyběla.
Tak ono se to dá skousnout, pokud člověk chodí na 2-3 weby. Ale u webů, kde se člověk vyskytne 2x - 3x ročně, tam si nikdo nezaplatí. A když nezaplatí, tak se nepodělí se známýma, že tam našel něco zajímavýho. A když se o tom webu nedozví, tak na něj logicky nejdou...
Sleduju asi 10 podcastů. V každý je něco ve stylu "A pokud nás chcete podpořit a poslechnout si bonus, za pouhou stovku měsíčně na HeroHero, dostanete kromě jednoho hodinovýho podcastu týdně ještě 2x za měsíc čtvrthodinový bonus." Podpořit všechny, tak je litr v háji za blbosti. To samý s webama... Dát love každýmu, kdo natáhne ruku, tak je půl výplaty v háji. Sorry
Nejprve agresivní reklamou donutí lidi odmítat cookies a případně používat adblock a pak si zavedou placené členství. Jsem zvědav kdy toto zavede lupa.cz (iinfo), velikost na to má, i když je na hraně. Ti malí bohužel utřou a zkrachujou, abych si na webu s pár tisícovkama návštěv zaváděl subscription, to fungovat nebude.
Zpracovavat osobni udaje muzete ve 3 rezimech.
1) ze zakona
2) z nezbytnych provoznich duvodu
3) se souhlasem
Ze zakona to znamena za vam to uklada zakon, tudiz treba banka nebo zamestnavatel. Z nezbytnych duvodu je to treba eshop, ktery to nekam poslat musi, ovsem i ten smi ta data mit jen po dobu nezbytnou = jakmile je doruceno, je povinen je odstranit. A pak tu je prave ten posledni rezim, ze ziska vas souhlas. A ten nelze dat nijak vseobecne, ale vyhradne zcela konkretne na konrektni udaje a ke konkretnimu ucelu.
Zadna 4. moznost "za penize ty udaje zpracovavat nebudem" neexistuje.
Priznam se, ze bych asi Lupu v pripade zpoplatneni vyradil z okruhu sveho zajmu. Je to tu sice zajimave, ale zase pro me nejsou informace z Lupy naprosto nezbytne, takze by pro me skoncila jako treba Zive a spol., kam jsem po zavedeni obdobne sluzby prestal chodit.
U malych webu je asi jedinna sance, ze jim to nabidne jako sluzbu provozovatel reklamy, byt neumim zatim domyslet, jak by to v praxi vypadalo. Jinak asi budou mit problem, protoze pokud na trhu, kde vsichni vyznamni hraci maji personalizovanou reklamu nabizite reklamu nepersonalizovanou, tak jste v dost nevyhodnou pozici.
tumis:
Minimálně 80% uživatelů internetu reklamy blokuje, takže těch zbylých 20% nepadá až tak na váhu. A když blokuješ, je úplně jedno, zda reklama je, nebo není cílená, protože se tak jako tak nezobrazí. A když máš prohlížeč nastaven na anonymní prohlížení, ochranu soukromí na Přísnou, zákaz sledování a vymazání paměti po ukončení běhu prohlížeče, tak už vůbec není co řešit.
Samozrejme ze to neni legalni, existuji v EU, tu sluzbu take provozuji v EU a legislativ a v EU nedovoluje provozovat zadne sluzby vyzadujici zpracovavani jakyhkoli udaju. To muzebyt pouze s dobrovolnym souhlasem, a za penize to neni souhlas, natoz dobrovolny. Nemluve o tom, ze i ta sluzba za penize je v rozporu s tou legislativou, protoze data sbira.
Ovsem v nasem babanistanu jim prislusny urad misto miliardy napari tisicovku, a i to mu bude trvat 10 let.
Jak ve zprávě vysvětluju, o ty příjmy z předplatného tady moc nejde. Spíš o to, aby lidé dali souhlas s cílením.
Hloupé a arogantní vůči uživatelům.
Proč hloupé: oborová reklama, jakou pamatujeme z tištěných médií, bude do budoucna preferovanou volbou seriózních inzerentů, protože spotřebitel takovou reklamu v médiu očekává a eventuálně ji i ocení.
Proč arogantní: Tohle je nabídka mafiána, který si přišel pro výpalné: zaplať a budeme tě obtěžovat trochu méně agresivně. Facebook dává uživateli jasnou volbu: buď reklamy nebo předplatné bez reklam.
25. 3. 2024, 21:04 editováno autorem komentáře
Když si koupíš něco za 3000 a dva týdny ti připomínají, že sis to mohl koupit za 2500, tak je to cílená.
Mimochodem, provozovatelé e-shopů jsou někdy fakt chytří. Dají si dobrovolně na stránky relamní trackery, uživatel se podívá na pračku, pět reklamních systémů vidí, že hledá pračku a už mu jeden nabízí 10% slevy na pračky, druhý instalaci nově zakoupené pračky zdarma, třetí ho láme na pračku kombinovanou s rádiem, čtvrtý k pračce prací prášek na půl roku zdarma a pátý pětiletou záruku na knoflík voliče programů... A on neprodá, protože vyřvával pěkně nahlas, že jeden konkrétní jouda uvažuje u nákupu pračky a zelenej skřet to zaslechl, tak mu ho odlákal... Tomu vždycky tleskám. Jednou rukou o čelo.
Kdyby nemohly existovat služby, vyžadující osobní údaje, pro který není daný účel ze zákona, tak nemůže fungovat ani soukromá služba pro komunikaci (protože tam už máš vyhledávání lidí), e-shopy (protože tam je doručovací adresa,...) a podobně.
To ale nic nemění na tom, že tohle rozhodnutí je sviňárna. Ale kdo je potřebuje podstupovat? Největší komplikace je mail u nich, ale to vyřeší e-mailový klient připojený přes IMAP a SMTP. V browseru se nastaví, že se otevře na poslední stránky místo na Seznamu a hledat normálně z adresního řádku pomocí Google, Bingu nebo DDG.
Nemá cenu frflat a čekat, že to někdo jiný vyřeší. Kopanec do peněženky bolí víc jak do rozkroku, stačilo by vyhlásit měsíc bojkotu a on se jim ten pitomý nápad rozleží.
Ze nikdo nezminil ten klasicky ojeb jako je i u googlu apod. Zaplatite jim penize, ale oni vas budou dale smirovat, jen vam nezobrazi par baneru s reklamama. Jakto ze tohle nikdo neresi? Pritom nam vsem (predpokladam) jde hlavne o to sledovani nez jen o vizual reklam…
Treba youtube premium by melo i smysl, kdyby po zaplaceni nepokracovala spionaz a offline obsah nepotreboval online pripojeni, aby fungoval….
Urad nemusi resit zadneho ducha, v tom zakone je jasne napsano, ze souhlas musi byt dobrovolny, a NEZAVISLY na poskytnute sluzbe. Totozna sluzba MUSI byt poskytnuta i bez souhlasu. A je uplne jedno, jestli zdarmo nebo za penize.
Navic kdokoli muze kdykoli ten souhlas odebrat, a provozovatel sluzby je pak povinen obratem veskera data znicit a to i ze zaloh. Nesmi totiz v zadne pripade ta data mit.
Není. Zákonu jsou, ač Tě to zřejmě překvapí, podřízeni i provozovatelé webů. Nikdo v EU si nemůže "nastavit podmínky podle sebe". Všichni musí podmínky nastavit podle zákona a vždy platí, že nezákonná ustanovení podmínek a smluv jsou neplatná.
Ale pochopení širších souvislostí není pro každého, nic si z toho nedělej ;)
Nikdo je nenutí poskytovat službu zadarmo. Pokud by to bylo tak, že služba je placená pro všechny a kdo nám dá souhlas se zpracováním, u toho budeme zpracovávat i osobní data, tak by to v pořádku. Ale handlování "peníze, resp. 100% sleva, za osobní data" je porušením, minimálně ducha, GDPR.
Pokud by byl ÚOOÚ silnější, tak by jim to nejspíš neprošlo.
V podstatě nenutí - a v podstatě tam ani nelezu.
Jen občas musím něco najít (ukázat) na mapy.cz
, příležitostně mi od kolegů přijde odkaz na zajímavý člínek na Seznamu, či tam zabloudím omylem, odkliknutím nějaké reklamy na úplně jiných stránkách.
Pokud i to vytváří můj profil, pokud i to personalisuje reklamu (i mimo Seznam.cz ?), pak bych měl mít možnost s tím nesouhlasit či odmítnout jejich podmínky.
Problém je v tom, že je potřeba aktivní nesouhlas
, třebas v podobě předplatného. Jenže nesouhlasit s tím, aby si Seznam dělal můj profil
tak, že si založím profil (účet) na Seznamu, kam se tato informace uloží, by nejspíš mělo být v podmínkách rovnou napsané jako hlava XXII
.
Muzete si jit do kramu koupit papirovy mapy a ukazovat jim to z nich.
Tož to si cvičně zkuste: dojděte do krámu, kupte automapu Česka, plán Pardubic, a vysvětlete někomu, jak se dostane do čerstvě stavěného areálu u nádraží... ;oD
Jasně, že lze používat alternativy, OSM, Google.... Stejně tak můžu včas rozpoznat, že odkazovaný článek se nachází na stránkách patřících pod Seznam a prostě ho nečíst (a doufat, že to není něco pracovního a důležitého). Stejně tak můžu dávat bedlivý pozor, abych náhodně neťuknul do reklamy kdekoliv, která mne na ten Seznam rychle přesměruje.
Jenže to už je asi mnohem jednodušší být úplně off-line a shánět plány měst v knihkupectvích.
Hlavní problém totiž není ani tak v tom, že by člověk a priori nesouhlasil s podmínkami, jako spíše v tom, jaké ty podmínky vlastně jsou. A pokud (hypoteticky) nějaký web profiluje/sleduje uživatele i při takovém náhodném použití, pokud například dělá model uživatele i na základě dat ze svého reklamního systému, zobrazujícího reklamy na různých jiných webech - a pokud by vypnutí takového sledování znamenalo zaplatit a registrovat se, tak pak by s takovým webem bylo něco špatně. (Čímž ani v nejmenším netvrdím, že by tohle věechno Seznam splňoval.)
Já si myslím, že by to fungovalo jako bundle víc webů za jednu cenu. Ale v tom případě by se to spíš nelíbilo těm webům, protože by z toho měli stejně peněz jako doteď nebo ještě míň.
Brave se snažili tohle celé vyřešit s jejich BAT tokenem a nevidím zatím, že by to mělo velký úspěch.
Textový obsah není zajímavý. Je toho plný internet. Hudba nebo filmy nebo užitečná služba je jiná věc.
Koneckonců brzo si ten článek napíšu sám s OpenAI a zaplatím 0.0001 usd za token. A už to generuje i video.
25. 3. 2024, 11:19 editováno autorem komentáře
On asi nejvetsi paradox teto debaty je, ze je-li Seznam v tomto inpsirovan Metou (Facebookem), tak tam se prave ze soudniho rozhodnuti vychazi. Tady na Lupe se o tom uz pomerne dost napsalo.
Konkretne jde o rozhodnuti Soudniho dvora Evropske unie.v pripade C-252/21
"150 Tito uživatelé proto musí mít v rámci smluvního procesu možnost individuálně neudělit souhlas se zvláštními operacemi zpracování údajů, které nejsou nezbytně nutné pro splnění smlouvy, aniž by byli povinni se v plném rozsahu vzdát využívání služby nabízené provozovatelem sociální sítě, což znamená, že uvedeným uživatelům bude nabídnuta, případně za přiměřenou odměnu, rovnocenná alternativa, se kterou nejsou spojeny takovéto operace zpracování údajů."
Pokud necekame, ze nejake pristi rozhodnuti ma to soucasne postavit na hlavu, tak lze v podstate jen debatovat o tom, co je to primerena odmena, ale moznost zpoplatni neudeleni souhlasu se v tuto chvili jevi zcela legitimni.
Je fakt, ze existuji aktiviste nebo skupiny (napriklad nejaka sdruzeni na ochranu spotrebitelu), kterym se model zaplat nebo se vzdej vetsi casti soukromi nelibi a je pravdepodobne, ze prijdou nejake pokusy to napadnout, tedy alespon v pripade Mety, zda nekomu bude za zalobu stat Seznam, netusim, ale samozrejme i Seznam muze na pripadny rozsudek s Metou reagovat.
Tady na Lupe asi nejlepe projit clanky v tematu Facebook
Jo a podle ktereho ze zakona tu je povinnost ma subjekt povinnost zadarmo poskytovat sve sluzby? :-) Sem s nim, nestydte se a budte konkretni.
A nebo ten Seznam dejte k soudu, kdyz jste tak skalopevne presvedcen o te sve pravde :-) Pochybuju, ze se sem prijdete pochlubit s vysledkem onoho soudniho sporu.
Pokud zadám v prohlížeči Chrome (verze 124.0.6367.60) adresu "seznam.cz" objeví se vyskakovací okénko s textem "Naše služby jsou oblíbené a zdarma díky reklamě, kterou vidíte. Zvolte si ...." Vyzkoušel jsem vše a pořád to musím odklikávat. Ať jdou někam. Nechci nic zadarmo, ale tohle je silný opruz. Nedělá mi problém ukončit návštěvy seznam.cz. Třeba jim jde i o tohhle.
Tak ono by bylo fér, kdyby vyskočil výběr samoplátce / 5x necílená / 3x cílená.
U samoplátce myslet i na to, že jinak to vychází, když tam člověk leze 3x denně a jinak, když se tam dostane jednou za měsíc a nabídnout třeba SMS platbu 20 článků za 5 Kč a podobně, klidně během třeba tří let. S poučením, že bez registrace bez náhrady přijdeš o platbu v anonymním režimu nebo po smáznutí sušenek, pro uložení na serveru a přenos mezi zařízeníma se registruj.
U reklamy, pokud provozovatel používá externí reklamní systémy, by měl návštěvník mít na výběr - zaškrtni minimálně 2 z 5 a máš zaplaceno. Problém totiž je, že služba, u které nesouhlasíš s pravidly užívání a cíleně ji bojkotuješ, klidně drží tvůj stínový profil a ty se nedostaneš ani k informacím, co o tobě mají, protože nedokážeš, že ty data mají o tobě. Takhle kdyby se člověk rozhodl, že nechce existovat pro xichtoknihu, tak si všude vyhodí xichtoknihu a má jistotu, že ho Cukroušek nešmíruje.
V podstatě dlouho čekali na to, jak zlegalizovat vlastnictví datových informací na které neměli právo, které jim dlouho padali do klína a které neskončili v prázdnu, tak jak původně měli a jak také dříve končili.
Prostě někdo tak dlouho zneužíval těchto znalostí, dokud mu je úředně neposvětili a jsou bílé a voňavé jako lilie.