První desítky tisíc uživatelů služeb Seznam.cz od tohoto týdne dostaly na výběr, zda dají Seznamu souhlas se zpracováním svých osobních údajů pro cílení reklam, nebo zaplatí za to, že jim firma nebude reklamu cílenou podle jejich aktivity online zobrazovat. Předplatné Seznam bez cílené reklamy chce firma postupně nabídnout všem uživatelům, popisuje na svém blogu.
Cenu předplatného Seznam stanovil na 79 Kč měsíčně. O plánech firmy na zavedení plateb Lupa informovala koncem února.
„Služby Seznamu jsou pro naše uživatele dlouhodobě zdarma. Jejich vývoj, kvalitu a neustálý rozvoj platí každý, kdo je používá, zobrazováním reklamy a svými daty, konkrétně cílenou reklamou. Naprosto však respektujeme uživatele, kteří o tento typ cílené inzerce na našich službách nemají zájem a aktivně vyjadřují nesouhlas se zpracováním dat. Abychom však nadále mohli pokračovat v tom, co děláme, nabízíme variantu využívání našich služeb bez cílené reklamy za poplatek 79 korun měsíčně,“ vysvětluje ředitel divize Identity a uživatelského profilu Seznam.cz Jiří Udatný.
Předplatitelům Seznam bez cílené reklamy se budou reklamy dále zobrazovat, ale nebudou personalizované podle jeho zájmů a aktivity (například dat o navštívených webech, dat o poloze, informací o zařízení a podobně).
Ještě letos firma plánuje také zavedení platby za to, že se uživatelům nebude na službách Seznamu zobrazovat žádná displayové reklama. Cena této služby ještě není známá, jak ale Udatný už dříve Lupě řekl, bude určitě vyšší než u předplatného Seznam bez cílené reklamy.
Ačkoli Seznam předplatné prezentuje jako službu pro lidi, kteří nechtějí sledovat cílenou reklamu, jde spíš o snahu přimět uživatele, aby firmě dali souhlas s tím, že budou reklamu na Seznamu sledovat a firma může sbírat údaje o jejich aktivitě a reklamní sdělení na ně cílit. Podrobněji jsme to už dříve popsali v komentáři v našem newsletteru Lupa+.
V Česku dnes uživatele před obdobné rozhodnutí staví server Zive.cz či web časopisu Reflex vydavatelství Czech News Center (za web bez reklam si účtují 99 Kč měsíčně).
Z globálních služeb začaly dávat uživatelům na výběr mezi platbami nebo sběrem dat například sociální sítě Facebook a Instagram. Proti jejímu mechanismu „souhlas, nebo plať“ protestují některé organizace na ochranu soukromí či spotřebitelů. Firma Meta, která Facebook a Instagram provozuje, nedávno naznačila, že by mohla předplatné výrazně zlevnit.