Takže si myslíte, že je mnohem lepší, aby státní investice do IT probíhaly stejně nekoordinovaně, chaoticky a pro každý subjekt odděleně jako doteď? Myslíte, že se tu celých těch 20 let, co se tu mělo digitalizovat nějak koncepčně, dělalo vždy a všude správně a nestálo nás to všechny vlastně nějaké ty miliony až miliardy navíc? Myslíte, že je lepší, aby stejný počet lidí, co jednou bude v DIA měl být zvlášť a nezávisle v každém subjektu, jako je to doteď? Myslíte, že tím, že se bude jednotná digitalizace neustále odkládat, že tím my všichni nějak ušetříme, zatím co bude platit všechno, na co jsem se ptal předtím?
Asi jako každý si tak nějak myslím "že vím naprosto přesně, kde je chyba"..
podle mě ten "božský" - v našich reálných podmínkách naprosto nereálný cíl. za (nepředstavitelného) stavu, že by skutečně došel naplnění, zní vcelku lákavě.. jenže to je něco, co se na základě zkušeností předchozích cca 20 let vůbec nestane..
já naprosto nechápu ty K-KOTY, co pořád vytahují nějaká podobná, neskutečná ambiciozní témata! vůbec na to nemají ani lidi, ani zázemí, ani know -how..
at radši začne stát tzv. od podlahy - tj.
a) základní registry - data má, vynutit si jejich používání všemi státními subjekty a podřízenými organizacemi je v jeho moci během12 měsíců
b) konečné dokončení digitalizace právního uspořádání (legislativy) včetně navazujících usnesení soudů - dneska ani nemají jednotný formát!!! krajský soud XX publikuje své rozhodnutí ve Wordu.. Městský soud v Praze v přijatelném PDF formátu.. Nejvyšší soud a US pak preferuje text na webu v Nalusu.. to je zkrátka bordel..
když ani Ministerstvo spravedlnosti není schopno v rámci svého resortu vydat jasné pokyny, jak se budou publikovat rozhodnutí soudu - co jako někdo čeká od nějaké kvazi "digitální agentury" - jen zbytečné těleso, které je totálně na nic a jen požírá finance na zbytně HR zdroje, nájemné a kdo ví co ještě..
Mimochodem zrovna případ MPSV by si zasloužil zpracování důkladně case study. Ve 2014 tehdejší ministryne Marxova a náměstek Baxa zahájili kroky, aby se zbavili letitého vendor locku. Postup jako z učebnice, vsechno správně. Maximální otevřenost, pronajatý sál v hotelu na Proseku, kde se svými plány seznamovali všechny IT dodavatele, kteří chtěli přijít. Velký monolitický system rozděleny na moduly, které se soutěžily samostatně. Žádný lobbying dodavatelů, technické zadání připravovali lidé z ministerstva a odborníci z cvut. Verejne výběrové řízení, dosaženy velmi příznivé ceny.
Střih, v roce 2022 oznamuje náměstek Trpkoš zrušení projektu poté, co se v něm utopilo cca 1,5 mld.
Otázka za milion dolaru - co se nepovedlo?? Udělat důkladnou case study by za ty peníze aspoň pomohlo vysvětlit, proc se velké projekty státni správě nedaří.
16. 12. 2022, 22:16 editováno autorem komentáře
ad a) Během 12 měsíců? Že ty vlastně ani netušíš, jak stát funguje? Během jednoho roku se nestihne ani vypsat a dokončit výběrové řízení na změnu používaného SW. Ano ty omezení si udělal sám stát, ale zase na druhou stranu chrání proti zbrklým radikálním změnám.
ad b) o tom se diskutuje a směřuje to k digitálním spisům, ale ten proces je dlouhý a dlouho trvá než se na tom všichni dohodnou
Na nic? Vždyť přejímá agendu s MV vč. zaměstnanců, narozdíl od současného stavu bude mít daleko širší pravomoci v rámci ostatních ministerstev. Na jednu stranu si stěžuješ, že soudy nezveřejňují usnesení jednotně a na druhou stranu úřad, který by to měl mít pod dohledem dehonestuješ slovy kvazi, zbytečné těleso, totálně na nic. Není v tom trochu rozpor?
Nejde o to, co si myslíme i historii. Jde spíše o to, co si myslíme o tom, jaká bude díky těmto i jiným krokům budoucnost. No a historie ukazuje, že to bude s pravděpodobností blížící se jistotě stejně špatné, jenom v bleděmodrém. Úspěchem ve státní správě pak proto často nehodnotíme změny k lepšímu, ale stačí, že to alespoň není horší.
asi oba čteme jiný zákon, současná RVIS nemá skoro žádné pravomoci, MV nemělo pravomoce mimo své ministerstvo a taky to tak vypadalo, DIA umožňuje vznik pravidel, metrik a ty vymáhat, stejně tak pokryje rámcové smouvy a provoz společných služeb. Důležitá součást je i zajišťování a vynucování školení úředníků.
Ministerstvo Informatiky vzniklo asi příliž brzo a mělo příliš širokou působnost a tedy neefektivitu, agentura bude snad moci lépe prosazovat ten svůj cíl.
Není to nový nápad, spousty jiných zemí šly touhle cestou (Dánsko, Švédsko atd.).
Jaké změny na MPSV proboha? Ze budou na další dva roky uzavírat v režimu JRBU smlouvy s OK Sys za 600 mega? To je tradice, ne změna. Ze velkolepě vypsali tendry na bodyshop, aby je pak potichu zrušili? Že nemají peníze ani na to, aby dodavatelům platili dopady letošních legislativních změn do IT systémů? Ničemu z toho nějaká DIA nepomůže ani o fous.
Budte realista. Jednotlive resorty maji svoje agendy a pro ne porizuji a rozvijeji podpurne IT systemy. DIA ani nahodou nebude schopna pobrat problematiku zemedelstvi, socialni podpory, zdravotnictvi, financi,..... Takze maximalne budou "koordinovat" na urovni dnesniho odboru hlavniho architekta, ktery do DIA prechazi. Kdyz prectete zakon, zjistite, ze krome provozu zakladnich registru a portalu obcana nema DIA zadnou zodpovednost - jen pravo kontrolovat a koordinovat. Takze pravo do vseho kecat a nulova zodpovednost. Je zrizena jako novy urad. Fakt verite, ze problemy vznikle tim, jak funguji nase urady, vyresite zrizenim noveho uradu?