Nevím, kdo systém vyvíjel a testoval, ale jen během první hodiny jsem narazil na následující problémy:
- Landing page vracela až do poslední minuty chyby (žádost o přihlášení, HTTP 403, 404, 503, úvodní stránku IIS)
- Prvním krokem bylo zaslání SMS s PINem 1, na což nebyla naškálována SMS brána (tisíce SMS nelze při tempu 10 SMS/sec. odbavit v řádu sekund)
- Úplně chybí jakékoli provázání s eIdentitou, takže (jak jsme zvyklí u našeho státu) občan znovu a znovu vyplňuje údaje, které už stát má
- Web registrace.mzcr.cz porušuje vládní nařízení z roku 2009 a není dostupný po IPv6
- Druhá fáze odkazuje na web reservatic.com a rodné číslo i s PIN2 se posílá v query stringu, což vede k tomu, že správci webserveru teď mají v access logu tisíce rodných čísel (bravo!)
- Druhá fáze je zjevně provozovaná na serverech a doméně třetí strany
- Registraci lze projít s jedním r.č. víckrát, a pokud chcete změnit "preferované očkovací místo", nemáte jinou možnost než právě opakovanou registraci provést
- s tím související: Preferované očkovací místo nelze změnit
- CAPTCHA na serveru reservaticu je opravdu ostudná (je špatně použitelná i pro toho, kdo dobře vidí; hledání semaforů, kopců, kol a aut na takový web nepatří; navíc byl uživatel ověřen pomocí SMS)
- Výběr termínů prakticky nefungoval (server byl přetížen); pokud se podařilo načíst úvodní stránku reservaticu, odkliknout captchu a souhlasit s pravidly, stránka se odeslala pomocí HTTP POST a skončila chybou (ti šťastnější tam měli výběr data a času)
- Autorům systému nikdo nevysvětlil princip FIFO front, tj. registrací "dopředu", i když zatím nejsou dostupné očkovací dávky
- Celý průšvih se kvůli absenci FIFO front bude opakovat, až se zase "v systému objeví volná místa"
- Uživatel nemá šanci zjistit, v jakém očkovacím místě jsou volná místa, a kam se tedy může zaregistrovat
A to určitě není všechno.
Opravdu tam je CAPTCHA?
To snad nemyslí vážně...! Jednak to pro mne znamená povolovat scripty z "google.com" a "gstatic.com", druhak tuhle hru neumím vyhrát - posledně jsem marně klikal na auta, motorky a lodě tři čtvrtě hodiny a pak jsem musel jít dělat něco užitečného.
Podle mne by na takových stránkách skripty z jiných domén (natož CAPTCHA!) vůbec neměly být.
Pavel Bělobrádek na twitteru:
Říkal jsem, že ve veřejné správě může řídit akorát tak tříkolku. Nepřátelský převzít, predátorsky uchvátit menšího, monopolizovat, oligarchizovat, zatlačit, vymačkat, zničit konkurenci, agresivitou a neomaleností zaskočit,zastrašit ...tohle v řízení státu fakt moc nefunguje.
A tak nám všem, kdo jsme se pokusili zaregistrovat své 80+ (pra)rodiče zbývá jen černý humor.
Nora Fridrichová na twitteru:
Udělali registrační systém, ale začali se jim tam registrovat lidi.
Myslim na h@vinkach vysel prave clanek o tom, ze si mladas ve formulari zmenil par hodnot false na true a propasiroval se na ockovani ac je mu jen 24 let. Nejlepsi je ale ta diskuse, kdy lidi vubec netusi co to znamena a chteji ho trestat a kdo vi co jeste. Vubec jim nedochazi ze tohle je fakt provar, dalo by se rict snad jeste vetsi nez tady vyjmenoval jeden z predrecniku ( ted pri psani komentare myslim Radek Zajic?). Tohle je fakt prukak ktery by byl hodny tak zaku zakladni skoly, ktery maj za ukol zmastit v hodine informatiky rezervaci listku na skolni ples pres web.
Dle mých informací, systém vytvořila firma ATS Praha, známá mj. neúspěšným projektem "centrálního registru vozidel" (2012) a údajně si objednala u operátorů "nadstandardní" službu: 20 sms/s... Kolik ještě tito "profíci" dostanou státních zakázek? U těch vozidel alespoň nešlo o životy lidí...
15. 1. 2021, 16:58 editováno autorem komentáře
Ale tady jde přece o to, že je to zase paskvil a nedodělek. To co tato vláda předvádí je komedie.
Digitalizace vázne, stát si vynucuje některé úkony elektronicky, ale sám na to kašle.
Např. u MPO pokud chcete žádat Covid nájemné, musíte se přihlásit přes eIdentitu a jinak to neuděláte. Sama žádost je navíc tak komplikovaná, že IT nezkušení starší jedinci s tím mají problém.
Prostě ta navázanost na eIdentitu tam měla být z několika důvodu:
- je přesně ověřeno kdo je kdo a stát má všechny údaje
- veškeré informace se maji automaticky před vyplnit
Díky bankovní identitě by to mohlo použít dost lidí. Kdo by chtěl tak by použil eIdentitu, vše by se mu předvyplnilo a jen by si vybral termín apod.
Kdo nemá/nechce eIdentitu by to dělal jako teď a vše vyplňoval.
Já si všiml, že google captcha pracuje na způsobu sociálního statusu.
Pokud si za vpn, ale na chrome + v něm logunutý, tak tě to pustí kdykoliv.
Pokud si v chrome anonymní, tak to kapek kulhá, ale s 1 chybou to jde.
Pokud si za vpn, v mozille, blokuješ fingerprints, cookies (mám auto-delete), tak nemáš šanci ani když to 3x správně vyplníš.
Proto jsem na svých webech přestal použivat google captchu.
Jiste. Cely SZU je plny infrastrukturnich zamestnancu, kteri na home office neustale prichazi do styku s nakazenymi lidmi. "Z nebe nam tu spadlo 1000 vakcin a kdyz jsme podle pravidel naockovali jednoho zamestnance, ktery bokem jezdi se sanitkou, tak prece ten zbytek bedny nevyhodime". Kdo prijde dal? Treba veledulezite urady prace? Financaky? Vite, kdo je skutecne infrastrukturni zamestnanec? Treba prodavacka v obchode, instalater, elektrikar. Ti prichazi do styku s lidmi denne a bez nich bysme se jen tezko obesli. Kdyz vam praskne voda v byte, tak se bez instalatera vetsina lidi neobejde. Bez urednika ano.
Bez velké většiny úředníků by byl svět krásnější místo pro život... a bez byrokracie, kterou představují a kterou udržují při životě.
Tak 70 % naší byrokracie je jenom modernější ekvivalent "hladové zdi" pro neschopné budižkničemy.
"Když mi praskne voda, zavolám instalatéra. Pokud nemůže, tak jiného."
Lol. Vy si to predstavujete jak hurvinek valku. Objednaval jste nekdy nejakeho remeslnika? Nevim, kde zijete, ale remeslnik obvykle neceka doma s rukama v kline na telefonat. Ten ma naplanovanou praci minimalne na nekolik dni dopredu. A kdyz jeden vypadne, tak jsou o to vic vytizeni ostatni a vy budete klidne 14 dni bez vody. Ja to prave resil nedavno... nakonec prijel v nedeli a to nejspis jen diky tomu, ze uz pro me par zakazek delal.
"Když vypadne úředník, který má rozpracované objednávání aut pro distribuci vakcín, nastává problém."
Jo, desny problem. Bude muset doma otevrit pocitac, nebo to za nej dodela jiny urednik.
Tak jo, máme 137 tisíc zaregistrovaných seniorů a termín má 34 tisíc - to jako 100 tisíc nemá o termín zájem?
Ne, jen ten krám nefungoval ještě na další úrovni - nebyl navázán na očkovací místa - FN Ostrava, FN Motol.
Takže dnes, po náhodném pokusu, naše seniorka má konečně termín.
Ne, to fakt není funkční systém.
Když tohle (pro 60+) spustili v Izraeli 20.12., první den ze zaregistrovalo 200 tisíc lidí. Nic nepadalo, funguje to.
A taky očkování tam probíhá jinak: očkují sestry a venku je nachystaný paramedik pro případ vážnější reakce očkovaného. Doktor u toho vůbec není. Takže sestra naočkuje 100 lidí za 5 hodin.
Ovšem má to snazší: anamnézu má každý v mobilu, takže se podívá na kontraindikace a očkuje.
Připadá mi, že jsme v nějaké rozvojové zemi.
Ani RČ s kontrolní číslicí nemusejí být vždy dělitelná 11.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rodn%C3%A9_%C4%8D%C3%ADslo#Kontroln%C3%AD_%C4%8D%C3%ADslice
- první dva body nemá asi smysl řešit, navrhovat systém, který bude v provozu po několik měsíců (let?) podle náporu v první hodině je blbost.. ale mohlo to být řešeno o něco lépe - např. hodina spuštění neměla být dopředu vůbec avizována, aby se předešlo klasicky učebnicovému přetížení systému marketingovým bomba efektem.. takhle to např. udělali i s elektronickými dalničními známkami - web byl nedostupný a až opadl ten první nával, tak to v klidu o pár hodin později spustili a nedošlo k přetížení..
- eIdentita - škoda, že tam ta možnost není, ale ruku na srdce, kolik z lidí má eIdentitu? kolik lidí v první cílov skupině 80+ má eIdentitu? tohle má být dostupné masám, s co nejmenší náročností
- ke zbytku se asi nebudu ani vyjadřovat, každý systém má mouchy, tohle se odladí.. ale tu captchu bych teda vyhodil, když jsem to viděl ve zprávách a představoval si seniora, který přemýšlí, proč po něm chtějí na obrázku vyklikat semafory (jako chápu, že třeba senioři to mohou brát jako trénink poznávácích schopností a tudíž jako hru, ale... ), tak jsem si ťukal na čelo, to tam fakt museli dávat??
Urednik muze bez problemu sedet doma na homeoffice(to je dnes pripad vetsiny uredniku). Takovy instalater mi ale vodu z domova neopravi. Kdyz zarve urednik na urednicke hotline, tak se za pul hodiny vyskoli novy. Noveho instalatera ale za pul hodiny nezaucite. Bez soupani lejster spolecnost muze fungovat, bez lidi co fyzicky zajistuji zakladni ZIVOTNI potreby ale tezko.
Celý je to blbě.
1) Nespouštět to na konkrétní hodinu a podle pořadí. Říct prostě "během týdne" a hotovo. Pondělí, statická stránka "registrace ještě neběží." Úterý, lidi ti přestává bavit. Středa, občas někdo pinkne a rozloží se to do celýho dne. Čtvrtek, zapneme to kolem třetí ráno a jak to lidi začnou zkoušet, špička se rozloží. Nápor začne s tím, jak se to začne pomalu roznášet mezi lidma. A to se nestane v jednom okamžiku.
2) Registrace zájemců už mohla běžet několik týdnů. Pro všechny. Registrace typu "ten a ten má zájem o očkování v tom a tom místě". Databáze by to snesla. Ale to by musel být dopředu známý seznam očkovacích míst. O tom, že se bude očkovat, se začalo, pokud se nepletu, mluvit v květnu, takže zase papali, bumbali, spinkali a houby dělali.
3) O pořadí očkování může rozhodovat systém. Podle věku, podle toho, že zájemce najde v databázi zdravotníků,... Není problém mít na základě parametrů hodnotící číslo a podle něj to řadit ve frontě. Když se řekne "od 80 nahoru", tak se spustí skript, který lidi nad 80 vytáhne o 100 bodů nahoru a jsou první na řadě. Technicky to není problém.
4) Jeden člověk = jedna registrace (test unikátnosti např. podle RČ nebo čísla pojištěnce) s možností vybrat si z několika center, kam se může dostat. Tím se předejde tomu, že zájemce bude mít skóre třeba 70, "jeho" očkovací centrum bere až od 75 a centrum stejně daleko, ale jiným směrem očkuje od skóre 65.
5) Pokud se ověřuje mobilem, není problém, aby v případě jakékoliv změny, nebo když je člověk na řadě, došla SMSka, ať se člověk přihlásí a domluví si termín.
6) Pokud je ověření mobilem, tak ať si slavnou CAPTCHA naočkují do zadnice. Už tak musí mít člověk na přihlášení mobil, přípojku k internetu, pevný nervy a litr slivovice jako anestetikum, aby to tak nebolelo.
7) Měl by to programovat někdo, kdo o tom něco ví. Ne samouk po přečtení knížky "naučte se PHP za 21 dní" a skouknutí instruktážních videí na téma "jak přidat do stránek googlí spyware" a "jak nejlíp vytočit uživatele vašich webovek"
8) Někdo by si měl vzít papír a tužku, rozkreslit si infrastrukturu, komu co patří a ve spolupráci s majiteli/provozovateli infrastruktury si ověřit, že to bude stíhat!
9) Ví někdo, jak to bude třeba v případě, že člověk dostane befelem "jsi se očkovat zítra v 9:30" a bude zrovna na týden na služebce 300km daleko? Myslím, že tohle soudruhy na MZ ještě nenapadlo...
Nevíte o tom nic, ale víte, že operátoři udělali chybu. To, že jste dostal SMS vypovídá o čem? Že se posílalo méně než 20 SMS za sekundu, nebo více? Já vám to prozradím – nevypovídá to vůbec o ničem. Když nevíte, kolik bylo požadavků na zaslání PINu přes SMS, nevypovídá vaše jediná zkušenost vůbec o ničem. Ten prvotní nápor měl předvídat provozovatel. Vy, kdyby si u vás někdo objednal 20 SMS za sekundu, tak si řeknete „aha, oni tomu určitě nerozumí, radši jim dodám 500 SMS za sekundu“?
Pokud byste chtěl argumentovat tím, že operátoři mohli odhadnout, že 20 SMS za sekundu nebude stačit – víte, oni možná předpokládali, že ta registrace bude vypadat nějak rozumně. Třeba tak, že se SMS bude rozesílat jen lidem starším 80 let, každému jen jednou, a třeba až po výběru termínu – aby se ta zátěž rozložila. Jenže ten systém byl navržen tak, že těch SMS potřeboval úplně zbytečně rozeslat o řád víc, navíc všechny hned najednou, prakticky při spuštění systému.
Že to není parta dětí na pískoviště ale profíci? No, ještě u tvůrců toho systému to možná platí. Ale bohužel to celé neřídí profíci, ale jeden neschopný mikromanažer – Andrej Babiš. To se pak to pod ním mohou postavit na hlavu, ale dopadne to jako vždycky.
Když pravidla nastavíte tak, že kdo se zaregistruje dřív, je na tom o dost lépe, je logické, že u toho bude chtít spousta lidí být první. Nemyslím si, že by těch, kteří neměli v úmyslu se registrovat, bylo nezanedbatelné množství.
Nelogické je např. nikde na první stránce neuvést, že je registrace zatím povolena jen pro občany starší 80 let. Takže zařadíte všechny mladší do fronty na rozesílání SMS, což je úzké hrdlo toho systému, abyste je po obdržení SMS vyhodili. On by to ten systém možná ustál, kdyby hned na začátku vyřadil lidi mladší 80 let a zbyli by ti, kteří se registrovat můžou, plus pár pokusníků.
Chci videt genia, ktery implementuje FIFO frontu v pripade, ze jsou dodavky na konkretni misto nezaruceny (fluktuace v dodavkach vakcin, neni jasna logistika, v systemu nejsou vsechna ockovaci mista ani znama kapacita) a zaroven musi brat ohled na to, ze konkretni lidi maji svoje casove preference ...
však já s vámi souhlasím, že ta MOŽNOST (nikoliv povinnost) použít eIdentitu by tam být měla, v tomhle jsem myslím zajedno..
v čem se asi rozcházíme je, že vy asi předpokláte, že eIdentitu má zřízenu "dost lidí", já předpokládám, že skoro nikdo, minimálně v cílovce 80+ to podle mě nelze vůbec očekávat.. ale přesto, ta možnost by tam měla být, z řady důvodů, včetně těch, které správně uvádíte..
Úředníci by měli být na řadě až jako předposlední. Po nich už jenom dealeři pojištění, konzultanti a samozvaní poradci, kteří by nikomu nechyběli a svět by byl bez nich hezčí.
Úředník může jet na home office po telefonu a mailech. Nakupovat jídlo apod. potřebuje jako kdokoliv jiný. Ale udělal by houby při blackoutu, kdy mu počítač a telefon budou k ničemu. Na energetickým dispečinku, velíně elektrárny atd. musí být několik lidí, fyzicky přítomných a v kontaktu. Operátora jadernýho reaktoru těžko operativně nahradíte, u úředníka stačí chytnout prvního maturanta před úřadem a dát mu jednodenní školení.
Stejně tak nenahradíte hasiče, doktora, zdravotní sestru,...
Druhý důvod, proč úředníky nechat na konec je, že se na home office s nikým nepotkává a pokud onemocní, tak se to nešíří. Na rozdíl od lidí, kteří musí fyzicky do práce a potkávají se s ostatníma... On se po VPNce těžko peče chleba, udí salám, chytá ryba, opravuje auto,...
Pokud vynechám seniory, tak prvně zdravotníci a záchranáři, pak výroba potravin a energetika, pak obchod, pak služby, pak ostatní výroba, pak THP z firem (mohli vyčkávat na home office, ale firma bez nich má problém s ouřadama a zákazníkama) a pak možná úředníci, pokud na ně zbude. Stejně jsou přemnožení a když něco člověk dělá, tak to jde tím líp, čím míň blbců s razítkem se kolem motá.
Taky by bylo pro příště fajn, kdyby tam jasně napsali, které číslo se tam má od které pojišťovny zapsat - od OZP na průkazce 20místné číslo nebylo validní, nakonec na dotaz v OZP stačilo napsat první šestičíslí rodného čísla, ale to asi až po úpravě. Nejdříve jsme to testovali telefonicky - totální neúspěch: do 9:00 hod. tam nabíhal automat a pak obsazeno. Pomoc ze Života 90 to zabalili hned po té a prý to tam říkalo, že to spustí znovu až po 12. hodině. ráno ve Studiu 6 na ČT24 speciál říkali, že je 5 teleonistek na celé Brno!!! Přitom to mohli domluvit s call centry pojišťoven. Možná - nestačila by registrace z chytrých mobilů přes eroušku nebo jinou aplikaci, potažmo přímo SMSkou?
Opravdu bych rád věděl, které číslo se bude příště pro širší veřejnost (prioritní skupiny či dál) zadávat pro pacienty od VZP, kam patřím. Registrovali jsme se až v 10 hod. a šlo to pěkně. Jak často tam člověk musí kontrolovat, jestli není volný termín.
A také bych požádal, pokud si to tady někdo z kompetentních bude číst, aby si mohl člověk, který provádí registraci, mohl předem rozmyslet na základě adres, ale třeba i mapky, kde je pro něho nejvhodnější očkovací místo. Adresy bych s ohledem na nevidomé preferoval, protože s mapou screen readery - odečítací programy nekamarádí. Díky.
Vážně se zkoušel zaregistrovat někdo, kdo není 80+?
Proč by to dělal, když stejně termín nemohl získat.
Systém je mizerný, pravidla špatná a ještě se nedodržují (SZÚ), ale můžou za to lidi, kteří chtějí ochránit své seniory. Jste se pomátl?
Je to fatální selhání koordinátora pro vakcinaci a ministra zdravotnictví.
Třeba já jsem se zkoušel zaregistrovat (a 80 mi není). Dělal jsem to proto, protože na webu žádná informace o tom, že se nemůžu zaregistrovat, napsána nebyla. Naopak před spuštěním registračního systému byly na různých místech informace, že kdy budete vyzváni k výběru termínu závisí na několika faktorech, samozřejmě na věkové skupině, ale bylo tam zmiňováno i pořadí registrace. Pokud chcete, aby vám lidé systém hned na začátku shodili, je myslím tohle ten nejefektivnější způsob – nastavit pravidla tak, že z dřívější registrace plyne výhoda.
Oni regulérně blokuji VPNčka + D na https://securityheaders.com/?q=https%3A%2F%2Fregistrace.mzcr.cz%2F&followRedirects=on
To zas někdo dostal kšeft jak u edalnice.cz
Nechapu, kam temi dotazy mirite. Kdyz vam praskne voda v byte, tak budete radsi, kdyz bude v narizene karantene instalater, nebo urednik? Vetsina uredniku dnes vali na homeoffice a nejak si nedokazu predstavit, na co bych se potreboval fyzicky potkavat s urednikem. Za posledni rok jsem resil hodne papirovani a vsechno se dalo vyresit elektronicky.
Mne to teda prijde, ze udelali stejnou chybu jako s dalnicnima znamkama. Kdyz spusti system k nejake konkretni hodine a jde o zalezitost na kterou spousta lidi ceka, tak tam v tu chvili proste vznikne pretlak. Klidne to mohli spustit o den driv, at se ta vlna trochu splosti a nechat lidi treba jenom zaregistrovat s tim, ze si termin holt vyberou pozdeji.. Bych teda rekl... Takhle si zbytecne vytvorili spicku a tu neustali. I kdyz by jim normalne 20 SMS/sekundu nejspis stacilo, neni to zas tak malo. S tim se da zvladnout 50 tisic lidi za hodinu.
A už jste někdo zaregistroval, že hra "připrav o co nejvíce času lidi 80+ a jejich blízké, kteří je registrují" má další vyšší level ?
Dnes mi ve 14:30 přišla tato SMS:
"Dobrý den, Vámi vybraný termín očkování 19.1.2021, <Jméno Příjmení> byl zrušen
z důvodu nedodaní vakcíny. V současné chvíli nejsme schopni poskytnout náhradní termín. Pro nový termín sledujte internetové stránky Nemocnice Vyškov p. o. v sekci novinky. Velice se tímto omlouváme za případné komplikace. SMS je generována automaticky, neodpovídejte na ni. Děkujeme za pochopení. "
Místo <Jméno Příjmení> bylo skutečné jméno.
A dle očekávání výběr jiného termínu se nedaří a objevuje se chyba "..id duplicate..."
Ono je to vůbec nemálo zajímavé, stran té proklamované informace "elektronicky a co nejjednodušeji". Nejmenovaný úřad má na stránkách "žádost můžete poslat i bez zaručeného elektronického podpisu". Ale na pobočce vám řeknou: "ne, bez zaručeného elektronického podpisu nelze". Nejsou schopni ani zajistit informovanost všech zaměstnanců, protože dotazem na vedení bylo následně zjištěno, že lze.
Taky jsem se “zúčastnil” té státní loterie o očkování a mám zkušenosti jako ostatní a můžu jen kroutit hlavou. Času na vývoj a přípravu bylo dost, rozsah úkolu měl jasné limity, zatížení bylo předvídatelné, velikost aplikace směšná,...
Co mě tedy asi hlavně zarazilo, bylo zcela amatérsky nezvládnuté odesílání potvrzovacích SMS. Ubohá vizitka jak autorů a o operátorech ani nemluvě. Jejich štkaní “my nevěděli, nikdo nám nic neřekl”, to mě tedy nasra1i !
Pokud tam je popsaná capcha, tak stránka není přístupná (např. pro nevidomé, používající k čtení obtrazovky screen readery) a je to proti jakémusi nařízení (neumím) o přístupnosti webových stránek pro postižené. Doufám, že se to při spuštění další vlny pro širší veřejnost, včetně prioritních skupin, kam mnozí spadají (např. diabetici) opraví, resp. zruší. Autentifikace přes SMSku je i tak pro tyto lidi velkou komplikací, kterou troufnu si říct nějak zvládnou, i když zvl. mezi seniory budou i ti, kteří nezvládnou.
Pracujete na home-office?
A když dopracujete, tak zůstáváte sedět doma? Včetně celé rodiny? Děti nechodí do školy - ani prvňáci? Nepřišli vám odečíst vodoměry? Ani ten instalatér nebyl potřeba?
Ani úředníka nezaškolíte za půl hodiny a pokud má "v hlavě" rozdělanou práci, tak to ani jednoduše a rychle nepředá. A nejde jen o "šoupání lejster".
15. 1. 2021, 14:44 editováno autorem komentáře
Státní úředníci, řekněme "infrastrukturní" by měli být hned na začátku, v podstatě mohou (ne vždy!) být důležitější než ti zdravotníci. A pokud se někde stane, že mají "rozočkovanou" vakcínu a nikoho po ruce, je lepší nabrat nejbližšího člověka, který má zájem, než tu vakcínu nechat "zteplat".
Tím naznačuji, že není vždy očkování "mimo pořadí" hanebností.
A kde máte ostatní kartičky? Já mám takové pouzdro, které je tvořeno kapsičkami, do kterých si dávám různé kartičky a těch je: platební karta, různé průkazky do knihovny, průkazky na dopravu, různé věrnostní karty do lekáren ... taky se tam dají skladovat vizitky ... doporučuji! Zdravotní kartičku potřebujete při různých příležitostech - asi moc nechodíte k doktorům, to vám přeju a taky kdyby se vám něco stalo, bez toho vás víceméně neošetří, protože si to nemůžou vyúčtovat. Ale abych vás uklidnil: k registraci na očkování budete potřebovat spíše rodné číslo - není jasné, u kterých zdravotních pojišťoven číslo a kde rodné číslo, většinou stačí RČ 2) i já občas něco hledá, zvláště optiku a o té bych také měl vědět, kde je. No, jestli si budete muset vyřídit zdravotní kartičku, to vám nezávidím ... Ale třeba ji ještě najdete ... Držím palce.
doplnění k bodu 2), dle Dzurilly dostali úkol vytvořit ten registrační systém těsně před vánoci (sic!), takže registrace neměla běžet na na čem..
jinak samozřejmě souhlas snad se vším.. je to dost FAIL ze strany vlády, že to nepřipravovala minimálně od léta, kdy bylo jasné, že v podstatě jedinou cestou je očkování.. důsledky, které tady vidíme materializované v tomhle nedodělku jsou toho poměrně jasným důkazem..
1) ok, to je ale taky špatně
2) není přece nutné nic propojovat, prostě se mělo nechat na zdravotních pojišťovnách, aby se o to postaraly, ony samy by pak i věděly, kdo očkován byl a kdo ne. Pojišťovna by pak pouze předala nemocnicím informace o tom, kdo je na kdy rezervovaný, nic co bz nedělal současný systém.
Dnes po 8. hodině mi to nabídlo co by nejbližší Fakultní nemocnici Plzeň. Např. Domažlice, Klatovy, nebyly v seznamu. Někdy kolem 8:46 při opakovaném pokusu se dostat na krok po kterém dostanu potvrzení termínu se na seznamu očkovacích míst objevila nemocnice Domažlice. BOMBA!
Tohle by stálo za prověření - šidí nás systém, nebo někdo kdo s ním pracuje? Proč si radší nepronajali obyčejné call-centrum s nějakým automatickým systémem?
- Rodný číslo v URL
- Odesílání URL do Google Analytics
A jak znám ty naše pitomce, místo aby dali checkboxy se seznamem dostupných očkovacích míst, budou mít zájemci pět registrací a budou se camrat, jak velký je zájem. A až se začne očkovat, budou brečet, že 4/5 lidí vycouvaly...
Btw, už zajistili vakcíny, jehly a stříkačky. Teď už to padne jenom na tom, že nebude čím dezinfikovat míst vpichu...
Ale to víte že ošetří... V případě urgentních stavů Vás musí ošetřit, i kdybyste zdravotní pojištění neměl. No a pak je většinou dost času si u pojišťoven ověřit, jestli u nich jste pojištěný, či ne. VZP vede centrální registr, kde se dá i zjistit, pokud nejste pojištěný přímo u nich, u které jiné z těch dalších šesti ZP jste pojištěný...
Samozřejmě by pojišťovny věděly kolik je aktuálních volných míst na daném očkovacím místě, na to stačí, aby místo poskytovalo seznam termínů a časů a pojišťovny by si jen konkrétní termín a čas zaregistrovaly, nemuselo by se při tom vůbec předávat nic než třeba číslo pojištěnce, které je dostatečným identifikátorem a zároveň když náhodou unikne, tak se nic zásadního nestane.
Přes pojišťovny to funguje v okolních zemích, tuším v některých částech Německa, takže to jde, jen se musí chtít...
Registrační systém očkovacího místa by pouze poskytl informaci, že 1. 2. 2021 má volné tři místa, registrační systém pojišťovny by pak řekl, ok, tak mi na zablokuj místo pro mého klienta, který se identifikuje kódem "HOPSINKOVASTAVA", pro očkovací místo zcela anonymní údaj a pojišťovna si ho spáruje s dotyčnou osobou, aby věděla, kdo už na očkování byl. Já tedy teď nevím, proč řešíme nakládání s osobními údaji, když ten současný systém s nimi zachází jak vidle s hnojem.
PS. sorry za pozdní odpověď, mail přišel až dnes a diskuzi jsem nekontroloval...
Nevím o tom nic, smlouvu jsem nepodepisoval. Ale vážně o těch dvaceti SMS pochybuju. Já jsem třeba dostal smsku po dvaceti minutách. Každopádně ten prvotní nápor měli a mohli všichni zúčastnění předvídat není to parta dětí na pískovišti a snad profilci!? A weby rezervačního systému ten nápor zvládly, co se nestačilo byly SMS a Reservatic.
Tak se teď odpoledne pokouším rezervovat mamince termín. Vše probíhá OK. Nevím, jestli je možné změnit mobil - dovoluje to, ale nevím, jestli to pak nevyvolá chybu - původně jsem to ráno registroval na svůj mobil, ale vidím, že výsledek je stejný. Je to holrzně pomalý. Nakonec to vypíše buď Oops! Něco se pokazilo. Pracujeme na nápravě. a nebo 500 Internal Server Error
If you are the administrator of this website, then please read this web application's log file and/or the web server's log file to find out what went wrong.
Nejspíš to je prostě přetížený nebo to úplně zhupslo? Nevím, do té míry tomu nerozumím.
Termíny tam jsou, ale nejsou dostujpné.
Zkusil jsem si zaregistrovat účet - už jsem ani nedoufal, že se to podaří, když jsem mě při příští návštěvě stránky ptal, jaké že si přeju heslo - to se totiž zobrazuje až na další stránce, v dalším kroku - nejdříve zadáváte dvakrát heslo. Zkusil jsem se přihlásit i přes Facebook, ale to se taky vůbec nepodařilo. Moc mě na tom nezáleží, abych tam měl účet, ale když to je možné, proč to neotestovat, že ...
No, pane Babiš, blbne to!!! - nebylo to jen těch pět minut, co to mělo výpadek.
1) pokud by to bylo na pořadí, to bych raději nenechal očkovat ani sebe, natož staré lidi. Nedokážu si představit situaci, kdy vím, že jsem třeba dvacátý v pořadí, ale nevím v jakém čase, takže klidně mohu čekat 5 hodin v očkovacím centru, mezi lidmi, kteří mohou být přenašeči, místo toho, abych přišel na třetí odpoledne a ve čtvrt na čtyři odcházel domů.
2) registrace je zbytečný mezikrok, informace o občanech má jak stát, tak zdravotní pojišťovny, vytváří se tak zbytečná a duplicitní databáze lidí
3) ano, jako je to v některých okolních státech, vůbec neměl být vytvářen systém pro nějakou rezervaci nebo alespoň ne pro 80+ a rizikové skupiny, ale měly se o to postarat pojišťovny a ty měly obeslat své pojištěnce a očkování s nimi domluvit.
4-7) souhlas
8) tady bych viděl problém ani ne tak v dodavateli jako spíše v tom, že jak už to u téhle chaoticky řízené vlády bývá zvykem, tak požadavek na takový systém přišel pět minut před dvanáctou nic lepšího se v daném čase nedalo zvládnout, ale možná se taky mýlím a dodavatel je prostě lopata.
9) to by nemělo nastat, datum a čas očkování si volíte vy, takže jestli si to naplánujete na den služebky, je to vaše chyba.
Ad 1) Pořadím se myslí pořadí při registraci do systému. Podle zpráv z médií to má fungovat tak, že ti, co se dřív zaregistrovali, budou mít přednost při výběru termínu. Nebo-li to, že se tam všichni nahrnuli v pátek v 8:00, byl záměr. Lidé byli motivováni k tomu, aby přesně tohle udělali.
Ad 2) No jo, když my si tu hrajeme na absolutní ochranu osobních údajů, kdy nesmí jít propojit údaje o jednom člověku z více systémů – a pak se divíme, že to opravdu nejde. Netvrdím, že tam nejsou i nějaké technické překážky. Jenom mi připadá trochu zvláštní divit se, že nejde propojit databáze, když jediné, co se v e-governmentu za posledních deset let opravdu posunulo vpřed, je právě to aktivní bránění propojování různých databází.
Takhle to udělat nejde, protože máte M očkovacích pracovišť a N pojišťoven. Nebylo by dobré, aby se před očkovacím pracovištěm s kapacitou 20 lidí sešlo 20 pojišťěnců VZP, 20 pojištěnců ZPMVČR, 20 pojištěnců OZP…
Nicméně aby se to dalo vyřešit lépe, muselo by se s to, že bude potřeba zabezpečit očkování, začít řešit v létě a ne týden před dodávkou první vakcíny. Tam je ten největší problém.
18. 1. 2021, 20:37 editováno autorem komentáře
Takže by se musel propojit systém pojišťoven a registrační systém. Navíc registrační systém by se musel od pojišťovny dozvědět, kdo je registrován (jinak tam v termínu očkování budou stát 4 lidé a tvrdit, že ten termín mají zaregistrován právě oni). Řešitelné to je předáváním čísla pojištěnce, což je ovšem osobní údaj. Předávat osobní údaje je možné buď se souhlasem jejich držitele nebo pouze v případě, že to povoluje zákon.