Stát spustil slibovaný online systém, ve kterém se lidé mohou registrovat na očkování proti nemoci COVID-19. V první vlně se mají registrovat senioři starší 80 let.
Online formulář je možné vyplnit od 8:00 ráno. Zatímco úvodní stránka povětšinou funguje (potvrzují to i statistiky serveru Hlídač státu), uživatelé, kteří se hned po startu snažili přihlásit, hlásili často, že na zaslání prvního PIN kódu museli dlouho čekat (i přes 20 minut i déle).
Podle informací zveřejněných v 8:35 na oficiálním twitterovém účtu Chytré karantény je problém v malé kapacitě rozesílání PIN kódů: „Piny rozesílá rezervační systém postupně. V tuto chvíli je ve frontě více než 40 000 sms. Operátoři je rozesílají rychlostí 20 SMS za vteřinu. Řešíme další navýšení kapacity.“
O půl hodiny později Chytrá karanténa oznámila, že se podařilo zvýšit kapacitu na 200 SMS za vteřinu.
Přetížená a nedostupná je podle některých i linka 1221, která slouží k informování veřejnosti o COVID-19 a má seniorům s registrací k očkování pomáhat. Uživatelé hlásí i další problémy:
Pokusil jsem se registrovat dědečka na očkování. Nefunguje to: Zadáte číslo. Do 5 minut nic nepřijde. Zadáte podruhé. Po 10 minutách přijdou dva kódy. Ani jeden nefunguje. @vdzurilla #očkování #COVIDー19 #egov #worstpractice
— Jakub Mráček (@jakubmracek) January 15, 2021
Kolega z práce se snaží registrovat své rodiče a neprojde mu validace rodného čísla - není dělitelné 11. Registrují se ročníky <1941
— Milan Černil (@milanec_) January 15, 2021
"Vzhledem k tomu, že kontrolní číslice se u rodného čísla přidává až od 1. 1. 1954, lze ověřit dělitelnost jedenácti až u těchto čísel."
Já jsem se dostal až k rezervaci termínu. Mám vybranou FN Motol, ale není možnost vybrat úkon, možnost očkování tam není. Reload vede k "Za chvíli jsme zpět" nebo zas k rezervaci termínu na úkon, který není možno vybrat.
— Jirka (@CerJira) January 15, 2021
Registrace očkování je nečekaně svižná a nespadla. Jen teda nefunguje - v prvním kroku se vyplňuje telefonní číslo, ale nejde odeslat.
— Petr Soukup (@petrsoukup) January 15, 2021
Podle informací na oficiálním twitterovém účtu Chytré karantény byl zájem uživatelů v prvních minutách opravdu značný. „Během první dvou minut od spuštění 75 000 návštěv na rezervačním systému k očkování. V tuto chvíli již přes 500 lidí vybírá své konkrétní očkovací místo,“ stojí v tweetu zveřejněném 19 minut po spuštění systému.
AKTUALIZACE 9:25 - Po necelé hodině a půl od startu systém uživatelům hlásí, že kapacita rezervací byla u všech očkovacích míst vyčerpána.
Začala a už asi i skončila. Zkusili jsme to nadvakrát ve dvou různých nemocnicích. Když web začal fungovat, dostali jsme v obou případech tohle: pic.twitter.com/z8bB1vO4zH
— Rézina Koudelková (@trif) January 15, 2021
Zkusil jsem 3 mista (z toho jedno mimo Phu), vsude stejny.
— Radek Zajic (@zajdee) January 15, 2021
Podle údajů z twitterového účtu Chytré karantény se za prvního hodinu registrovalo 44 tisíc lidí a bylo vytvořeno 2 000 rezervaci na očkování. „Jen co přijdou nové vakcíny budou otevřené i další nová místa pro registraci na očkování,“ doplňuje tweet.
Podle České televize některá očkovací centra prozatím ani první termíny nevypsala a v systému v pátek ráno bylo jen 47 center.
AKTUALIZACE 10:50 – Podle informací Chytré karantény získalo termín očkování 3 tisíce lidí. Další z 65 tisíc registrovaných mají dostat termín, až dorazí další vakcíny.
AKTUALIZACE 11:45 – Mobilní operátory o plánovaném masivním rozesílání SMS zpráv předem nikdo neinformoval, napsal na Twitteru zástupce T-Mobilu Petr Jonák:
O hromadnem rozesilani SMS s PINem nas dopredu nikdo neinformoval. Jakmile nasi technici zjistili napor sms, okamzite kapacitu sami navysili. Ted pocet sms prudce poklesl. Mimochodem puvodni kapacitu si takto sjednala spolecnost, ktera sms agreguje, nikoliv my v @TMobile_CZE https://t.co/nxOKAH2qiF
— Petr Jonak (@petr_jonak) January 15, 2021
Podle výkonného ředitele Asociace provozovatelů mobilních služeb (APMS) Jiřího Grunda se stát s operátory spojil až poté, co zjistil, že má s rozesíláním SMS kapacitní problém:
Rozesílání ověřovacích SMS pro stát zajišťuje jejich smluvní partner firma ATS Telcom. Rychlost odesílání má ATS takovou, jakou si u operátorů obejednal. Možná by příště pomohlo, kdyby operátorům stát o nápadu požadovat SMS ověření řekl dříve, než hodinu po spuštění systému. https://t.co/MLc4NyGmVz
— Jiri Grund (@JiriGrund) January 15, 2021
Od 15. ledna se mohou k očkování hlásit obyvatelé České republiky, kteří jsou starší 80 let. Od února se může registrovat široká veřejnost.
AKTUALIZACE 13:10 – Vývojář Filip Šedivý na Twitteru zveřejnil postup, kterým se mu podařilo zaregistrovat, i když nesplňuje podmínku dosažení věku 80 let:
V CRS se mi podařilo najít chybu, díky které je možné projít registračním formulářem i přesto že rodné číslo odpovídá mému věku tj. 24 let. PIN 2 také přišel. pic.twitter.com/020UJ388VZ
— Filip Šedivý (@filipsedivy) January 15, 2021