Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nenašel v loňských tendrech na vysílací práva fotbalu a hokeje nic, co by bylo v rozporu se zákonem. Ligová fotbalová asociace nakonec po konzultacích s úřadem změnila dlouholetý model prodeje práv.
V oblasti ledního hokeje antimonopolní úřad šetřil podněty od České asociace hokejistů, hokejového klubu Dynamo Pardubice a společnosti Relmost. Vadila jim především centralizace a prodej tzv. marketingových práv (vysílací, reklamní, osobnostní a jiná práva) k extralize a 1. hokejové lize.
V případě extraligy úřad dospěl k závěru, že centralizace prodeje práv je v podstatě nezbytná, a v případě reklamních práv byla postoupena pouze jejich malá část. Hokejová práva prodává pro Asociaci profesionálních klubů ledního hokeje společnost BPA. Výběrové řízení na marketingového partnera bylo v souladu se zákonem.
Soutěž o práva na extraligu byla pro období 2023/24 až 2027/28, přičemž tato práva byla rozdělena do jednotlivých balíčků. „Tento způsob prodeje, jakož i délku postoupení, považoval úřad za odpovídající pravidlům na ochranu hospodářské soutěže,“ uvedl ÚOHS v tiskové zprávě.
Ve vztahu k vysílacím právům k 1. lize dospěl úřad k závěru, že tato práva nemusí být prodávána v rámci transparentního a nediskriminačního výběrového řízení. Důvodem je nižší prestiž těchto práv, jsou takzvaně neprémiová. „Na rozdíl od vysílacích práv k extralize jsou tato práva méně atraktivní a je o ně snížený zájem mezi vysílateli. Společnost BPA tak může vstupovat při jejich prodeji do bilaterálních jednání s jednotlivými vysílateli,“ vysvětlil úřad.
Od roku 2022 se antimonopolní úřad zabýval podnětem fotbalové Slavie, které vadil dosavadní model prodeje práv. Fotbalová asociace před lety bez otevřeného výběrového řízení uzavřela smlouvu s firmou Pragosport, jíž poskytla exkluzivní práva s možností jejich přeprodeje televizním stanicím.
„LFA s úřadem opakovaně komunikovala a přislíbila mu, že prodej audiovizuálních práv svých členů bude pro nadcházející sezóny uskutečňovat na základě výsledků transparentního a nediskriminačního tendru,“ popsali úředníci následný vývoj.
Fotbalová asociace se soutěžním úřadem diskutovala také rozsah a způsob rozdělení práv do jednotlivých balíčků, které by byly nabízeny k prodeji, časové období (počet sezón), způsob prodeje (napřímo či prostřednictvím přeprodejce jako doposud) apod. Úřadu předložila několik variant tendru.
Úřad považoval za minimální standard alespoň zajištění přístupu všech potenciálních televizních vysílatelů k poptávce po samostatném balíčku televizních vysílacích práv k ligovým soutěžím v nezávislém, transparentním a otevřeném tendru. Postavil se ale proti záměru, aby vítěz audiovizuálních práv mohl po čtyřech letech uplatnit opci na další dva roky.