Proč Češi nechtějí platit za televizi? Stačí jim výběr v DVB-T2

23. 8. 2023

Sdílet

Sledování televize, divák - ilustrační foto Autor: Pixabay

Široká nabídka volně šířených televizních stanic je dlouhodobě nejčastěji uváděným důvodem, proč diváci nechtějí využívat placené služby. Potvrdily to také aktuální výsledky výzkumu Atmedia Index za první pololetí letošního roku.

Počet Čechů, kteří nechtějí využívat služby placené televize, je dlouhodobě poměrně stabilní. V prvním pololetí letošního roku to bylo 44 % diváků ve věku 15–69 let, předloni ve stejné době a ve stejné divácké skupině 46 %. „Digitální pozemní vysílání má v České republice dlouhodobou tradici a stabilní pozici, což se v následujících letech pravděpodobně nijak nezmění,“ domnívá se Pavel Müller, ředitel výzkumu a marketingu společnosti Atmedia.

Čeští diváci mohou v terestrické nabídce bezplatně sledovat desítky programů, od plnoformátových po tematické. Do oficiálního elektronického měření sledovanosti je zapojeno 36 stanic. „Na druhou stranu však počet diváků uvádějících tento důvod rok od roku klesá. Ještě před dvěma lety se pod něj podepsalo 67 % neplatících diváků, to je o pět procentních bodů více než v letošním prvním pololetí,“ upozorňuje Pavel Müller.

Kromě dostatečné nabídky volných programů je dalším nejčastěji zmiňovaným důvodem neochota platit za televizní příjem. Konkrétně tím argumentovalo 46 % diváků sledujících televizi prostřednictvím digitálního pozemního vysílání. 

Třetina příznivců bezplatného vysílání pak uvádí, že je placená televize drahá. „I v tomto případě se ovšem za poslední dva roky postoj diváků k placené televizi proměnil. V prvním pololetí 2021 bylo totiž diváků, kteří nechtěli platit za televizní příjem, případně považovali placenou televizi za drahou, podstatně více. Konkrétně 54 %, respektive 40 %,“ počítá Pavel Müller.

V příštích 12 měsících plánuje přejít k některému z operátorů placené televize 10 % diváků, kteří v současné době sledují pouze volně šířené televizní stanice. Dalších 24 % ještě neví a zbývající dvě třetiny plánují zůstat u digitálního pozemního vysílání.

Výzkum pro mediální zastupitelství tematických televizních stanic Atmedia realizovala výzkumná společnost ResSolution/Nielsen metodou CAWI. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 3898 respondentů (internetová televizní populace ve věku 15–69 let, vědí, jaký mají typ TV příjmu) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo ve dvou vlnách za první a druhé čtvrtletí roku 2023 (5.–19. 4. 2023, 3.–16. 7. 2023, 28.–31. 7. 2023).

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).