Prima posunula zákaz přetáčení reklam až na červen

23. 2. 2022

Sdílet

TV Prima Autor: Karel Choc
  • 7:27 – Doplnili jsme vyjádření O2.

Televize Prima posunula datum, od kterého bude u operátorů vyžadovat omezení nebo přímo zákaz přetáčení reklam na svých stanicích. Místo 1. března se tak stane 1. června. 

„Rozhodli jsme se vyjít vstříc žádostem některých operátorů, pro které je zavedení nového technického řešení komplexní s ohledem na jejich platformy pro různá zařízení. Konečný termín zavedení nových pravidel pro omezení přetáčení obchodních sdělení stanovujeme na 1. června 2022. Věříme, že tímto rozhodnutím získáme navíc dostatek času, aby operátoři mohli připravovaná řešení odladit a otestovat. Zároveň to všem umožní vysvětlit chystané změny divákům a zákazníkům,“ vysvětluje Vladimír Pořízek, komerční ředitel skupiny Prima.

„Stále rostoucí trend zpětného sledování pořadů a s tím spojeného přetáčení reklam v kombinaci se všeobecným trendem růstu cen, který zvyšuje náklady na produkci pořadů, je pro naši skupinu nadále neúnosný. Zatímco operátoři na nabídku zpětného přehrávání bez reklam lákají v reklamních kampaních nové zákazníky, my mezitím každoročně přicházíme o stovky milionů korun z neodvysílané reklamy,“ dodal Vladimír Pořízek.

Omezení přetáčení reklam skupina Prima zavede souběžně u všech IPTV operátorů. S operátory, kteří potřebné technické řešení implementují, se domluvila na snížení objemu reklamy zobrazované divákům při zpětném zhlédnutí pořadů. Diváci uvidí přibližně třetinu reklamního bloku. 

Na obchodní politice jednotlivých operátorů pak bude, jaké balíčky s možností přetáčení reklam svým zákazníkům nabídnou. K dispozici mají celkem čtyři varianty. 

Varianta 1: Televizní reklamy budou moci uživatelé přeskočit během zpětného sledování po méně než polovině přehrávání reklamního bloku. Bude-li například osmiminutový, po třech minutách bude divákovi umožněno jej přetočit.

Varianta 2: Standardní TV reklama během zpětného sledování bude nahrazena aktuální jinou online reklamou, v rozsahu 1,15 minuty ve čtyřech reklamních blocích do hodiny, což je takřka třikrát méně, než je na Primě zvykem.

Varianta 3: Operátor vykoupil práva na možnost přeskakování reklamy při zpětném sledování, a diváci tak mohou sledovat Primu dál, jak byli dosud zvyklí.

Varianta 4: Pokud operátor žádnou z těchto variant není schopen zabezpečit (například z technických důvodů), musí přetáčení reklamy během zpětného přehrávání programu zakázat. Diváci uvidí všechny reklamní spoty tak, jak byly přehrány ve standardním vysílacím čase.

„Zároveň s tímto krokem jsme zintenzivnili aktualizaci programových schémat, divákům se tak při zpětném zhlédnutí načte vždy přesný začátek pořadu, a nebudou tedy muset ztrácet čas jeho hledáním. Pokud diváci chtějí nadále sledovat oblíbené programy skupiny Prima bez reklam, mohou také využít placenou službu iPrima Bez reklam,“ dodala televize Prima v tiskovém prohlášení.

V roce 2021 měla IPTV příjem více než pětina všech domácností. V cílové skupině 15–39 let má IPTV příjem téměř třetina lidí. Zpětné zhlédnutí (timeshift) tvoří více než polovinu sledovanosti u IPTV. 

„Kompenzace od operátorů za přeskočenou reklamu byly do března letošního roku pro komerční skupinu Prima nulové,“ dodala mluvčí Primy Gabriela Semová.

Jediný operátor, který se požadavkům Primy postavil, byla společnost O2. „Odklad nových požadavků Primy na pravidla pro přetáčení pořadů ve zpětném zhlédnutí považujeme za správnou věc, za kterou jsme bojovali a ze které profituje především divák. Je zřejmé, že nový tržní standard pro podmínky distribuce televizních kanálů v prostředí IPTV je nutné projednat a připravit mnohem důkladněji, což si žádá mnohem více času. Jsme rádi, že jsme pomohli především divákům,“ řekla redakci Digizone mluvčí O2 Kateřina Mikšovská.

Televize ani operátor nekomentují současný stav vzájemných jednání.

Tématu přetáčení reklam se bude věnovat také středeční odpolední seminář Hospodářské komory, z něhož přineseme aktuální informace.

Chcete mít každé ráno v mailu přehled aktuálních článků z Lupy? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze i týdenní přehled nebo také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).