Pražské metro je kompletně pokryto mobilním signálem LTE a 5G. V posledních dnech došlo na zavedení konektivity do posledních stanic Rajská zahrada a Černý Most a přilehlých tunelů. Výstavba byla dokončena s předstihem, původně se s akcí mělo skončit koncem roku 2022.
V rámci metra včetně tunelů, vestibulů či eskalátorů je k dispozici LTE. 5G signál je v 56 z 61 stanic. Chybí v úseku stanic Bořislavka – Nemocnice Motol na trase A. Data nejsou k dispozici na stanici Jiřího z Poděbrad. DPP tam plánuje revitalizaci a signál bude zaveden až po stavebních pracích.
Práce na zavedení signálu do metra začaly v roce 2015. Po dřívějších letitých tahanicích se utvořilo konsorcium tří operátorů T-Mobile, CETIN, O2 a Vodafone společně Dopravním podnikem hlavního města Prahy.
Náklady činily více než půl miliardy korun, složily se na ně operátoři. Tento vklad berou jako investici.
V metru byly instalovány stovky kilometrů kabelů, přes tisíc antén a více než 2500 dalších pasivních prvků jako jsou DC bloky, splittery a další. Na instalaci vyzařovacích kabelů se podívejte v naší galerii. K dispozici máme i starší fotoreportáž.
“Veškeré práce na výstavbě LTE sítě probíhaly pouze během pravidelných nočních výluk metra, které trvají přibližně tři hodiny. Po dobu lockdownu a zkráceného provozu metra mohli technici pracovat zhruba o hodinu déle, nicméně obdobně jako jiné profese se museli popasovat také s pandemií covid-19 a personálními výpadky, kvůli kterým se zkomplikovala práce a někdy i odsunulo spouštění stanic do provozu. Instalace neprobíhaly každou noc, přednost někdy měly rekonstrukce, opravy stanic či tunelů a veškeré činnosti nezbytné pro zachování plné provozuschopnosti metra,” shrnuje za operátory T-Mobile.
“Instalace ve stanicích nebo tunelech není jediná činnost, kterou operátoři museli zajistit. K technologii bylo potřeba propojit všechny stanice optickými propoji, nainstalovat switche, integrovat technologii do sítě operátorů. Bylo nutné splnit veškerou legislativu spojenou s instalací technologie do prostředí pražského metra, protipožární předpisy a další.”
Některá zajímavá fakta:
- Technici v traťových tunelech nainstalovali téměř 114 km vyzařovacího kabelu a dalších více než 120 km kabeláže pro antény a propojky do tunelů
- Vyzařovací kabely v tunelech drží více než 114 tisíc úchytek
- Signál na nástupištích a ve vestibulech stanic šíří téměř 1200 antén
- Součástí sítě je dalších více než 2500 pasivních prvků jako DC bloky, splittery, tappery, couplery, MBC1 konvertory apod.
- Na celém projektu pracovalo celkem 25 projektantů a více než 200 montážníků a dělníků, rozdělených do pracovních čet o cca 8–10 lidech.
- Ve stejnou chvíli v metru pracovalo na 6 různých místech 6 pracovních čet s celkem až 70 pracovníky
- Stanice s nejmenším počtem antén: Pražského povstání – 9 antén
- Stanice s největším počtem antén: Můstek – 36 antén
- Nejjednodušší tunel na pokrytí: obecně ty nejkratší, tj. Muzeum – Hlavní nádraží (425 metrů)
- Nejsložitější tunel na pokrytí: Nádraží Holešovice – Kobylisy (2748 metrů)
- Nejjednodušší stanice na pokrytí: I. P. Pavlova
- Nejsložitější stanice na pokrytí: Hlavní nádraží z důvodu vysokých stropů a rozděleného nástupiště
- Hlavní projektový manažer celého projektu, Martin Štébl z T-Mobile Czech Republic, v průběhu instalací nachodil po stanicích a tunelech přes 700 km