Ministr vnitra Jan Hamáček a pražský primátor Zdeněk Hřib dnes podepsali memorandum o dlouhodobé spolupráci na projektech Portál občana a Portál Pražana. Jak jsme na Lupě dříve informovali, městská firma Operátor ICT, která pro Prahu zajišťuje IT aktivity, od vnitra získala zdrojové stojící za Portálem občana. Nyní obě strany uvádí, že toto propojení má na straně Prahy ušetřit až 15 milionů korun.
Operátor ICT na Portálu Pražana pracuje od roku 2019, má ho jako součást nově schválené strategie, a vypsal na něj zakázku na 27 milionů korun.
“Portál Pražana bude transakční částí portálu praha.eu. V cílovém stavu se bude jednat o prostředí, které na jedno místo sjednotí roztříštěné elektronické služby a umožní jeho uživatelům komunikovat z jednoho místa, bez ohledu na to, zda danou životní situaci řeší s Magistrátem hlavního města Prahy, městskou částí hlavního města Prahy nebo městskou organizací hlavního města Prahy,” uvádí hlavní město. Do aplikace se mají integrovat i současné projekty Moje Praha a Změňte.to.
Výstupem spolupráce vnitra a pražského magistrátu má mimo jiné být “společný vývoj některých služeb a systémových komponent, jejich sdílení a propojení obou portálů, například napojení Portálu občana na rezervační systémy HMP, napojení na systém Lítačka a publikace údajů z něho uživatelům Portálu občana a tak dále.” Celé znění memoranda je k dispozici zde (PDF).
Kritické zde bude získat přístupy ke všem agendám, datům, městským firmám a podobně. Operátor ICT proto detailně neuvádí, kdy a jaké funkce chce do Portálu Pražana integrovat. Někde se musí vypořádávat i s uzamčením na dodavatele (vendor lock-in) a dalšími problémy.
Ministerstvo vnitra se chlubí, že do Portálu občana integrovalo už asi 130 služeb. Nedávná zpráva NKÚ ale říká, že reálně jich pro občany je třicet, protože vnitro započítává i ty, na které portál jen přesměrovává. Portál občana používá jen 0,5 procenta dospělých občanů.
Operátor ICT chce pilotní verzi Portálu Pražana odstartovat 1. září, původně se počítalo s létem. Pilot vyjde na 15 milionů. Vnitro pražskou aplikaci popisuje následovně:
“V pilotní fázi Portál Pražana nabídne občanům možnost elektronických podání pražskému magistrátu. Půjde například o oznámení o konání shromáždění, žádost o záštitu primátora, žádost o informace dle zákona 106/1999 nebo žádost o potvrzení platnosti nájemní smlouvy v bytě hlavního města Prahy. Rovněž bude možné rezervovat si termín návštěvy úřadu online, konkrétně na odboru dopravněsprávních činností. Portál také nabídne možnost propojit profil Portálu Pražana s profilem Lítačky, kde si bude moci občan například ověřit platnost kuponu. S rozvojem dalších funkcionalit se počítá v následujících letech.
V okamžiku zveřejnění pilotní verze dosáhnou náklady na její spuštění necelých 15 milionů korun. Právě možnost převzít funkcionality z Portálu občana představuje úsporu nákladů zhruba 10 až 15 milionů korun. V praxi to znamená nejen zabezpečení autentizace občana do Portálu Pražana prostřednictvím datových schránek nebo státní eIdentity, ale zejména možnost připojení na registr obyvatel, registr osob, portál na eGSB (státní integrační platforma, která propojuje veřejné agendové informační systémy mezi sebou) a některé základní funkce portálu, např. dlaždice na hlavní straně Portálu občana nebo individualizovaný kalendář.”