Jen by mne zajímalo, jak ta pošta pozná, že adresát nežije, když neví, kdo ve skutečnosti tím adresátem je. Protože pokud pošlu doporučený dopis Janu Novákovi v Dlouhé ulici našeho města, tak v jednom domě bydlí hned tři.
A aby to bylo komplikovanější, tomu prostřednímu to můžu klidně poslat na firmu do Balbínovy ulice.
O obyčejných dopisech nemluvě - ty se doručují do schránky a nikoliv osobě.
To s tím přece vůbec nesouvisí. Buď pošta nějak pozná, kterému z nich to má doručit (třeba je tam uvedeno ještě datum narození), nebo to nepozná a ten problém musí řešit už dnes.
Dneska pošta neumí zjistit, že adresát už nežije. V budoucnu to nebude umět u vašich třech Janů Nováků, ale u 99,99 % to zjistit dokáže. To je pořád výrazný posun k lepšímu. Teda pokud se o tom musí odesílatel dozvídat od pošty, o čemž má pochybnosti, ale OK, asi to k něčemu potřebují. To datum úmrtí mi připadá jako nejméně důležitý údaj, podstatnější je, zda bude umět pošta pracovat se změnou jména a změnou adresy trvalého pobytu. Na ověření platnosti předloženého dokladu není potřeba přístup do základních registrů – databáze neplatných dokladů je veřejná a pro ověřování dokladů už existuje Ověřovací portál. Ale pořád mi připadá smysluplnější přístup do ZR pro poštu než pro banky.
Jenže pošta s identitou adresáta vůbec nepracuje. V podstatě nepotřebuje (u doručování zásilek) vědět, zda adresát žije, nebo jaké má trvalé bydliště.
Pokud posílám dopis Janu Novákovi do Balbínovy ulice, je úplně jedno, že má trvalé bydliště v Dluhé - a Jan Novák z Dlouhé tam to trvalé bydliště mít taky nemusí.
U zásilek je totiž jedinou identifikací jméno a příjmení (a ještě nemusí být napsáno úplné). Adresa je prostě místo, kde by pošta měla dotyčného zastihnout.
A tohle platí i pro doporučené dopisy
, ba i pro ty do vlastních rukou
(kde ta podrobnější identifikace chybí!).
Na běžné či doporučené
dopisy úplně stačí mít možnost ztotožnit toho, komu ten dopis předala: dopis pro Jana Nováka převzala Emílie Nováková
, případně psaní pro Evu Vávrovou převzala Eva Nováková
.
U dopisů do vlastních rukou
by to pak vedlo k podivnostem typu: Jan Novák, narozen 6. března 1956, trvale bytem Dlouhá, na adrese Balbínova ulice
; z toho by pošťák poznal, že to má odnést do Balbínovy, kde se mu prokáže průkazem starý pan Novák z Dlouhé.
Když napíšete na obálku jen jméno a příjmení, pošta ji nedoručí, protože nebude tušit ani do jaké obce ji doručit. Když tam napíšete jen adresu, pošta ji doručí – pokud je tam jen jedna schránka, tak do ní, pokud tam je více schránek, nechá zásilku na vhodném místě. Tolik k obyčejným zásilkám, o kterých ale nebyla řeč.
Řeč je o zásilkách, u kterých adresát potvrzuje jejich převzetí nebo o zásilkách do vlastních rukou. Tam pošta s identitou adresáta pracuje, protože musí vědět, komu zásilku předat nebo od koho vyžadovat podpis.
Na dopisy do vlastních rukou se vedle adresy (trvalého pobytu) a jména a příjmení běžně píše datum narození nebo rodné číslo. Protože tam mohou bydlet třeba otec a syn, se stejným jménem. A pokud se budou třeba soudit o dědictví, asi by nebylo dobré, aby si navzájem přebírali poštu. Pokud si necháte dopis poslat jinam, než na adresu trvalého pobytu, je nejjednodušší převzít si ho na té adrese. Pokud si ho půjdete vyzvednout na poštu, určitě vám nebude stačit občanka, protože z ní nemá pošťák jak ověřit, že jste skutečně adresátem vy. Takže po vás bude chtít minimálně výzvu k převzetí, která vám byla vhozena do schránky, abyste prokázal, že nějaký vztah k té adrese máte. A někdy možná nebude stačit ani to.
Promiňte, že jsem v příkladech nepoužíval celou adresu, včetně obce, čísla popisného, čísla orientačního a poštovního směrovacího čísla - ale Honza mi k tomu nedal souhlas. ;oD
Předně: dopis si nenecháváte poslat
, ten prostě někdo pošle - což platí obzvlášť pro ty doporučené a do vlastních rukou! A pošle to na takovou adresu, kterou má k disposici - což sice je většinou ta trvalá, ale rozhodně to není pravidlem. Načemu předsedovi SVJ chodí úřední pošta na adresu SVJ, kde nebydlí. Studenti VŠ uvádějí adresu na kolejích či studentském bytě (v jiném městě...), protože u rodičů se objevují jen občas, s balíkem prádla. Já jsem měl pět let všude adresu do práce, protože jsem dojížděl celý týden vlakem v 5:08 ráno odjezd, 18:52 příjezd - a na poštu jsem se jednoduše neměl jak dostat.
U doporučených dopisů s tím žádný problém nevzniká: pošťák to dá tomu, kdo si pro to přijde, a opíše si identifikační údaje.
U dopisů do vlastních rukou
nastávají přesně ty problémy, které popisujete - zejména proto, že se většinou odesílatel nenamáhá napsat více, než tu adresu. (A nejen, že vám to nedají na poště - takový dopis vám klidně odmítnou vydat u dveří. Nebo ne, když mají rozum
.)
Oklikou jsme skončili u druhé části těch podnětů od DIA: pokud si zřídíte konto telefinicky, banka pošle kurýra se smlouvou, a ten má, mimo jiné, ofotit občanku, aby potvrdil údaje, které jste uváděl do telefonu. Tu smlouvu vám ale neveze na adresu trvalého bydliště, leč na adresu, kde vás zastihne (doručovací adresu). Potřebné identifikační údaje má v papírech.
Pokud vám tím banka vytvoří i bankovní identitu
(= pro stát), potřebuje mít DIA možnost ověřit, že se to odehrálo správně.
Předně: dopis si nenecháváte poslat, ten prostě někdo pošle - což platí obzvlášť pro ty doporučené a do vlastních rukou!
Ve skutečnosti si je necháváte poslat, protože odesílatel vždy musí znát vaši adresu, kterou mu musíte sdělit, přímo či nepřímo. V případě dopisů typicky s různými barevnými pruhy, které byste radši nechtěl dostat, jako od různých úřadů či soudů, je to korespondenční adresa nebo adresa trvalého pobytu vedená v základních registrech (kterou tam opět uvádíte vy).
A pošle to na takovou adresu, kterou má k disposici - což sice je většinou ta trvalá, ale rozhodně to není pravidlem.
V takovém případě se postupuje způsobem, který jsem popsal v předchozím komentáři.
Načemu předsedovi SVJ chodí úřední pošta na adresu SVJ, kde nebydlí.
Protože ta pošta chodí na adresu instituce SVJ, ne jemu osobně.
A nejen, že vám to nedají na poště - takový dopis vám klidně odmítnou vydat u dveří. Nebo ne, když mají rozum.
U dveří vám ho vydají, když je to obálka s modrým pruhem (do vlastních rukou). Nebo když je to obálka s červeným pruhem (do vlastních rukou výhradně adresáta) a ukážete jim občanku. Pokud v adrese není datum narození nebo rodné číslo, vydá to pošta komukoli s tím jménem a adresou, protože nemůže vědět, zda na té adrese bydlí víc lidí stejného jména a komu z nich to patří. To je problém odesílatele.
Pokud vám tím banka vytvoří i bankovní identitu (= pro stát)
Nevytvoří. Vznik bankovní identity pro stát je podmíněn tím, že vás ověřil pracovník banky. Klidně někdy v minulosti, ale ta elektronická identita musí být spojena s ověřením pracovníkem banky, nestačí, aby to udělal kurýr.
Každopádně tam není trvalá adresa použita pro o identifikaci (i když to dělá úředník banky). Pro identifikaci se použije fotografie na občance, pokud ta sedí a občanka není vyhodnocena jako falešná, použijí se údaje na občance pro ztotožnění s identifikačními údaji státu. Dříve se to dělalo na základě jména, adresy trvalého pobytu a data narození nebo rodného čísla, dnes to banky mohou dělat na základě čísla průkazu. Používaly se k tomu i dva doklady vydané státem (k občance ještě pas, řidičák nebo třeba průkaz OZP) – nevím, zda je to povinnost vyžadovaná AML, nebo jestli to banky dělaly „pro jistotu“.
Takovych pismenek, abyste svetu prokazal, ze jste v zivote zjevne necetl zasady pro dorucovani. Namisto toho tu sirire sve bludy, ktere spolehlive rozstreli to, ze na vydani zasilky s pruhem staci ridicak nebo pas. A adresa se na ne neuvadi, racej si vsimnout ;-)
Tak jste si poplakal, a teď ještě kdybyste uvedl, co konkrétního jsem uvedl, co je v rozporu s těmi podmínkami. Navíc podmínky pro vydání poštovní zásilky jsou popsané trošku jinde.
I na vasem odkazu se pise o osobnim dokladu - nikoliv explicitne o obcance (s adresou pobytu). Adresa na obalce se totiz vubec neresi (neoveruje), resi se jen jmeno, prijmeni a pripadne datum narozeni - je-li uvedeno. Zda se, ze navzdory opakovanym poznamkam o tom, ze k prevzeti zasilky (s pruhem) jde namisto obcanky pouzit treba i ridicak nebo pas vam tahle malickost nedosla ;-) Cely ten vas konstrukt k trvalemu pobytu je nicim nepodlozeny blabol.
Ja krom textu z odkazu pracuji treba i s praktickou zkusenosti, a tu zadnym textem nenahradite. Vic jak tucet let jsem mel oficialni trvaly pobyt nekde, kde jsem se vubec nevyskytoval. Na postu jsem i pro obalku s pruhem sel rovnou z prace, na zaklade informace partnerky, ze ten papir nasla ve schrance. Stacilo rict jmeno aadresu, kam byl dopis poslan... a normalne jsem s nim odesel. Na zaklade obcanky, co na sobe mela adresu jinou.... a vcil mudruj, pohadkari ;-)
Holt ono do praktickeho zivota nestaci jen studovat teorie na internetu :-)
Danny: Teď už zbývá jen vyřešit záhadu, proč si myslíte, že když to tak fungovalo v jednom případě, na poště, kde vás možná znali, že to tak funguje úplně všude. Také je kouzelné, že něco dokládáte odkazem na stránky Pošty, ale když vás opravím a odkážu na tu správnou stránku, najednou jsou ty informace irelevantní.
Jinak víte, jak jsem zjistil, že to takhle funguje? Tak, že jsem jednou z práce šel rovnou na poštu, protože jsem věděl, že tam mám zásilku – a tu zásilku mi nedali, protože adresa na občance neseděla s adresou na zásilce. Takže jsem musel přijít ještě jednou s výzvou. A včil mudruj, pohádkáři.
Holt ono do praktického života nestačí myslet si, že jste zažil úplně všechno.
Zahada se nekona, neslo o jeden pripad. A i vase predstava, ze me na poste velkomesta znaji je mimo misu. Mozna jste ovlivnen svou zkusenosti z Celakovic, ale v Praze si vas na spadove poste fakt pamatovat nebudou. Mimoto i komentare okolo tu vasi teorii popiraji. Se svym pribehem jste tu sam jak kul v plote ;-)
Muj odaz byl mimochodem jen vice do detailu rozepsane to, co jsem vam odkazal ja. Chapu, delsi a detailnejsi texty jsou nad vase chapani ;-) A tak hledate kratsi vycucy, ktery jeste zvladnete procist. A i kdyz vam vic lidi okolo vyvrati vase mylne chapani, porat budete sve nesmysly placat... tak placejte dal, uz ted se moc tesime na dalsi pohadku od Jirsaka ;-)
Prostě klasický Danny. Nemá pravdu, ví to, ale stejně to bude okecávat. Pošta má na stránkách jasně uvedeno, že může po adresátovi chtít i výzvu k vyzvednutí zásilky. Uvedl jsem příklad, kdy to po mně chtěli. Ale Danny bude dál tvrdit, že když to nechtěli po něm, nemůžou to nikdy chtít po nikom. A na svých stránkách to má asi Pošta uvedené pro srandu králíkům. Výroková logika pláče (tvrzení o existenci Danny „vyvrací“ protipříkladem). Logika počínání Pošty veškerá žádná. A nad tím vším stojí neomylný Danny.
To bych od tebe čekal daleko přesnější informace. Pošta ti opravdu vydá dopis pouze podle toho, že se shoduje jméno na dokladu s tím na dopise. Pokud je do vlastních rukou, opíší si číslo tvého dokladu a dopis ti dají.
V případě podezření mají ještě ve vnitřních předpisech možnost, že se tě zeptají na ulici případně číslo popisné, na který je dopis adresovaný. Zbytek je o znalosti úřednic a o tom, jestli ví, že máš v rodině stejného jmenovce, že sem chodíš často atd. atd.
Vetsina lidi i neznalych uredniku laskuje s pojmy "trvaly pobyt" jako by se nechumelilo. Problem je ze v mnoha pripadech se tim dopousti diskriminace.
Napriklad naposledy obec mela svoz nebezpecneho odpadu a podminila to trvalym pobytem. Coz je samozrejme ptakovina. Staci mit oficialne hlasenou jakkoukoliv jinou formu pobytu v obci.
Manzelka nema trvaly doted (proste to neresila) a jedno dite taky ne.
Člověče, odložte někdy ty příručky a zákoníky, a běžte se podívat, jak to probíhá v praxi. ;oD
Nevytvoří. Vznik bankovní identity pro stát je podmíněn tím, že vás ověřil pracovník banky. Klidně někdy v minulosti, ale ta elektronická identita musí být spojena s ověřením pracovníkem banky, nestačí, aby to udělal kurýr.
Při založení konta po telefonu ověří pracovník banky číslo dokladu proti registrům (a zkontroluje tak, zda není hlášen jako kradený), a podle dalších údajů identifikuje klienta. To dělá pracovník banky.
Smlouvu předá kurýrovi, který zkontroluje (v praxi hodně zběžně) fotku, doklad ofotí, zkontroluje, že čísla sedí, nechá si podepsat smlouvu, a to celé doveze zpět.
v nance ještě jednou zkontrolují, že údaje na ofoceném dokladu sedí, založí klienta, založí mu konto - a vznikne bankovní identita (= interní).
Pokud klient (elektronicky) odsouhlasí podmínky a dovolí to, může tu identitu použít jako bankovní identitu
(= státovou).
Toť praxe (u některých bank). ;o)
Ne, takováhle praxe není. Pokud to proběhne tak, jak píšete, vznikne interní bankovní identita – a tím to končí. Pokud to pak chcete povýšit na (státní) Bankovní identitu, musíte se setkat s někým, kdo vás dodatečně ověří podle pravidel banky. Banka to eviduje, jakým způsobem byl účet založen, i kvůli AML. V běžném bankovním provozu vůbec nemusíte poznat, pokud máte méně ověřený účet, je to jenom nižší skóre do bodování podezřelosti transakcí. Narazit na to můžete třeba právě až při zřizování (státní) Bankovní identity. Pozor také na to, že ověřený účet u jedné banky si můžete založit třeba na základě ověřeného účtu z jiné banky. Nebo k následnému ověření přijde při nějaké následné návštěvě banky. Takže si ani nemusíte být vědom toho, kdy k tomu lepšímu ověření došlo.
Hm, hm.
Nejprve tvrdíš, že tě banka musí vidět na pobočce a pak napíšeš Pozor také na to, že ověřený účet u jedné banky si můžete založit třeba na základě ověřeného účtu z jiné banky. Takže vlastně nemusím na pobočku?
Tvůj generátor náhodných tvrzení koukám funguje jinak na výbornou.
nižší skóre do bodování podezřelosti transakcí
zřizování (státní) Bankovní identity
lepšímu ověření došlo
Kurýr, který ověří tvoji totožnost, ověření totožnosti vzdáleně přes jinou uznávanou autoritu jsou řádné způsoby ověření při zakládání účtu. Účet nemůže být aktivní, pokud není identita prokázána bez toho není ani smlouva o založení účtu účinná. Implementace AML je v rukou banky. Nic jako "lepší ověření" nebo bodóvé skóre podle způsobu ověření účtu při založení neexistuje v naše prostředí. Při aktivaci "státní bankovní identity" neprobíhá žádné dodatečné ověření, pouze je nutné, aby na sebe seděly údaje z registru obyvatel proti tomu, co má banka a banka je zase povinna mít údaje aktuální (vč. čísla dokladu), už tam ale neexistuje nic jako méně či více ověřený účet.
Považoval jsem za běžnou znalost, že když je ověření na nějaké úrovni provedeno jednou, stačí to a může se z něj vycházet i v dalších situacích, kdy je potřeba ověření na stejné nebo nižší úrovni.
Kurýr musí ověřit totožnost stejným způsobem, jako by to dělal bankovní úředník. Pak je na základě toho možné založit státem uznávanou bankoví identitu. Pokud kurýr ověří totožnost jen tak, jak jsou kurýři zvyklí při předávání běžných zásilek (často nijak), není to dostatečné. Ale to se z venku zase dá snadno přehlédnout, protože pro člověka je to kurýr jako kurýr a netuší, že jeden z nich je vázán nějakými přísnějšími pravidly.
Snad všechny banky poskytující BankID mají pravidla, co musí uživatelský účet splňovat, aby mohl být povýšen na státem uznávanou bankovní identitu. A mají popsaný postup, co dělat, pokud to váš účet nesplňuje. Určitě to mají pro to, že ta situace nemůže nastat…
Ve skutečnosti ti kurýři ověřují totožnost podle občanky poměrně dobře, stejně, jako průměrný bankovní úředník. Čistě z principu nemají ten cvik policajta, takže kontrola fotky je taková zběžná (pohlaví, věk a přibližně barva očí a vlasů odpovídá...
), zkontrolují číslo podle smlouvy, bydliště, ofotí (to by měli!) - a vyřízeno. Mimochodem: pokud přijdete převzít tu smlouvu na pobočku, bude jediným rozdílem to, že jednáte s bankovním úředníkem. Úkony udělá stejné...)
Ve skutečnosti kurýři totožnost podle občanky neověřují vůbec. Případy, kdy po mě chtěl kurýr doručující zásilku vidět občanku, bych spočítal na prstech jedné ruky. Víc bylo případů, kdy chtěl slyšet alespoň jméno. Ale nejčastěji doručují na „dobrý den“.
Takže pokud vás při ověřování totožnosti ověřoval kurýr podle občanky, bylo to pravděpodobně na základě smlouvy s bankou a ten kurýr vás ověřil stejným způsobem, jako by vás ověřil přímo někdo z banky. Nebo-li to bylo ověření podle postupů banky a má to požadovanou platnost.
Že to ten kurýr udělal nedbale je možné, ale to už zpětně nikdo nezjistí.
O to právě jde. Když vám kurýr přivezl smlouvu, vy jste ji podepsal a kurýr ji zase odvezl zpět, nešlo o žádné ověření totožnosti a bankovní identitu na základě toho nezískáte. Pokud kurýr ověřil vaši totožnost stejným způsobem, jako to dělá úředník v bance, pak na základě toho bankovní identitu získat můžete. Zkrátka není kurýr jako kurýr.
kurýr, který ověřuje totožnost není ledajaký běžný kurýr, ale musel projít školením, zpravidla vyžaduje tvůj podpis do tabletu a občanku si občas i ofotí či oskenuje. Tuhle službu poskytuje několik doručovatelů.
Není nic jako povýšení účtu na bankovní identitu. I u běžných účtů již ověření klienta musí být dostatečně a průkazné. Bankovní identita se neváže k samotnému bankovnímu účtu, ale k jeho držiteli či disponentovi (ikdyž často je možné jí zapnout/vypnout právě v administraci bankovního účtu), číslo účtu se ani druhá strana nedozví. Aby bylo možné použít bankovní identitu, musí banka tvé údaje nahlásit do registru obyvatel a ten jí musí potvrdit, že údaje jsou správné a aktuální, až tehdy je možné ten účet použít pro bankovní identitu.
Ty pravidla se váží k samotného přihlašování, při ověřování přes bankovní identitu musí samotné přihlašování splnit řadu podmínek podle dané úrovně. Je pak na bance, jestli zavede autentizaci pro všechny (stejně jí k tomu donucují jiné zákony) nebo naopak jen pro případ ověření bankovní identity (to je třeba případ ČSOB nebo rajfky).
Což o to, banky mají na stránkách kdejakou hloupost...
Ona bankovní identita
(= ke státu) ve skutečnosti není žádné povýšení
té bankovní identity (= interní, identity klienta), ale v podstatě jen službou, kterou banka poskytuje klientům.
Tedy: pokud banka splní (zákonem) daná kritéria, může poskytnout klientům službu, kdy je u tzv. NIA
(nekamenujte mne za zjednodušení, vím, že se to změnilo!) ověřen vůči státu.
Ale rozhodně to není ani automatické (kdo to nechce používat, prostě si tu službu neaktivuje), ani žádné povýšení jedné identity na druhou.
Některé banky tu službu aktivovaly rovnou všem, u kterých splnily kritéria.
K tvrzením píšou to různé banky o svých produktech na webu / píše to o svých podmínkách Česká pošta na webu, ale já na to mám jiný názor, takže je pravda, co tvrdím já nemám žádný protiargument. U nich jsou totiž už všechny argumenty zbytečné.
Odkázal jsi https://www.ceskaposta.cz/rady-a-navody/podminky-pro-vydani-zasilky-/-poukazane-penezni-castky, kde se jasně píše, že
Poštovní zásilku Česká pošta vydá:...adresátovi, který nepředloží Výzvu*, ale prokáže se osobním dokladem,
tj. stačí osobní doklad a zásilku ti vydají. Nic jako shodná adresa nebo výzva v ruce se nevynucuje. A ani nemůže, protože tady máme nějaký zákon, že jo. Doručení konkrétní osobně je pak doplatková služba, viz ceník.
Argumentuješ tady nějakou reklamštinou, kterou jsi někde slyšel. ČS na svém webu o povýšení účtu nic nepíše https://www.csas.cz/cs/o-nas/bezpecnost-ochrana-dat/bankovni-identita (a tady ti dokonce říkají, jak to máš udělat korespondenčně https://www.csas.cz/cs/caste-dotazy/jak-bankovni-identitu-ziskam). Stejně tak nikde o povýšení účtu nepíše žádný z našich systémových bank.
Bankovní identita se k účtu neváže. To, že některé banky (ČS, ČSOB aj.) aktivovali bankovní identitu všem svým klientům je věc, kterou jim zákon umožňoval, tj. opt-out přístup. Tak rozhodli v parlamentu.
Jenže to se píše u obyčejných zásilek. My se ale bavíme o zásilkách, kde příjemce potvrzuje převzetí.
AirBank i RB o povýšení účtu píšou. A ČS také: https://www.csas.cz/cs/o-nas/bezpecnost-ochrana-dat/bankovni-identita#/50e066/id/mimo-banku To korespondenční založení je závislé na úředně ověřeném podpisu. Tedy je tam opět důvěryhodný způsob ověření totožnosti.
Co tam máte dál?
ani u dopisů do vlastních rukou se neověřuje adresa, nejenže to znám v písmenkách, nechávám si tak i pravidelně posílat voličský průkaz, protože prostě na své trvalé adrese jsem asi jen na dovolenou.
Kde u těch bank čteš o povýšení účtu? :) Vždyť tam to slovo ani není snad použito. To je ale jedno, bankovní identita se neváže k účtu, ale ke kontaktu, můžeš jí použít i pokud tam žádný účet nemáš (teoreticky, netuším, jestli banky v rámci zjednodušení procesu tohle nabízí, ale implementované to některé mají) a u AirBank to třeba kolega používá bez účtu.
Markentingové sdělení je občas prostě trochu nepřesné, smiř se s tím.
Když vám pošťák předá dopis na adrese uvedené na obálce, nepotřebuje nijak ověřovat adresu. Když na poštu přinesete výzvu k vyzvednutí zásilky, nepotřebuje pošťák ověřovat adresu, protože ví, že jste tu výzvu získal na té adrese. Když vás pošťák zná, nepotřebuje ověřovat adresu. Nic z toho ovšem nedokazuje, že neexistují případy, kdy by tu adresu ověřoval, jako jednu z možností. Třeba když přijdete na poštu a řeknete jenom své jméno. Protože pak pošťák opravdu nemůže vědět, zda jen nejste někdo jiný se stejným jménem, jako adresát.
Slovo „povýšení“ tam samozřejmě použito není, protože je to jenom zkratka použitá v téhle diskusi. Tři banky ze tří, na které jsem se díval, mají na svých stránkách popsaný postup, jak z běžného uživatelského účtu klienta banky, který nemá nárok na použití Bankovní identity, protože ho banka nemá dostatečně ztotožněného, udělat uživatelský účet klienta, který bude dostatečně ztotožněný na to, aby mohl být používán jako Bankovní identita. Když něco přeřadíte z nižší do vyšší kategorie, říkává se tomu povýšení. Myslíte, že tam ten postup všechny tři banky mají popsaný proto, že vědí, že nikdy nebude potřeba? Protože už mají všechny klienty ztotožněné tak, aby jim rovnou mohli dát Bankovní identitu? Proč by ty banky vymýšlely pravidla, jak to udělat a popisovaly to na stránkách?
Marketingové sdělení je sice občas trochu nepřesné, ale nestává se, že by si tři banky nezávisle na sobě vymyslely a na webu pracně popsaly proces, o kterém vědí, že nikdy nebude potřeba. To je jak kdyby si tam vymysleli nový typ účtu, popsali jeho vlastnosti na webu, v produktových podmínkách – a kdybyste přišel na pobočku, že ho chcete, řekli by vám, že banka takový účet banka vůbec nenabízí, že to je jen trochu nepřesné marketingové sdělení.
Jenže ty banky opravdu nemají dvojí metr na identity. Pokud splní technické podmínky, tak prostě mohou nabídnout ověření vůči státu - a reálně to platí pro všechny jejich identity. Jednotlivý klient už nemusí dělat další úkony. (Kromě případů, kdy ta banka něco odflákla, ale takový klient by neměl mít přístup k více službám.)
Pokud jsou tam nějaká omezení, pak jsou spíše těžko řešitelná - například klient je cizinec, a podobně.
Jasně, banky mají všechny klienty ověřené stejně, a proto nezávisle na sobě vymyslely (ne zrovna jednoduchý) postup, jak ty nedostatečně ověřené klienty, kteří neexistují, doověřit na dostatečnou úroveň. A ještě ten postup popisují na webových stránkách.
Pak ještě zbývá možnost, že se mýlíte a banky vědí lépe než vy, jak mají ověřené klienty. To ale zřejmě pokládáte za nemožné. Tak si to klidně dál myslete, já věřím víc bankám než náhodnému diskutujícímu.
Nevěřte si, chcete-li. ;o)
Stačí to podrobněji zkouknout. Když to trochu zjednoduším (a vynechám technikálie, které musí splnit banka jako taková), tak banka musí ověřit klienta podle dokladu a zkontrolovat i ten samotný doklad - proto má přístup k registru dokladů. To ale přesně koresponduje s podmínkami, které klient musí splnit pro to, aby si vůbec mohl založit účet. Tedy není tam nic navíc.
Přibyla jen jedna věc: klient musí bance udělit souhlas s předáváním údajů. To některé banky umí vyřešit na dálku, například v mobilní aplikaci, jiné radši donutí klienta dostavit se na pobočku, další to mají ve svých podmínkách, takže klidně mohou tuhle službu poskytnout (skoro) všem svým klientům.
O tom, že to je opravdu takhle jednoduché svědčí i to, že pokud tuto službu nechcete, je někdy její deaktivace přímo popsána jako odvolání souhlasu
.
Stačí vědět, že si vymýšlíte. Žádný registr dokladů neexistuje. Je databáze neplatných dokladů, kam ale banky nepotřebují žádný přístup, protože je přístupný pro všechny. Banky poskytující Bankovní identitu mají přístup do základních registrů, kam ale získaly přístup právě až s poskytováním bankovní identity.
Když argumentuji tím, že kdyby měly banky všechny klienty ztotožněné tak, že nepotřebují mít proces na doztotožnění klienta, aby mu mohly začít poskytovat službu bankovní identity, mohl byste jako protiargument přijít s nějakým věrohodným vysvětlením, proč tento proces mají popsaný. Ignorováním tohoto argumentu a vymýšlením si neexistujících registrů mne fakt nepřesvědčíte.
Možná bude problém taky v tom, že si myslíte, že banky poskytují svým klientům jedinou službu – běžný účet pro fyzickou osobu. Jenže banky poskytují i jiné služby, u kterých třeba nemusí být potřeba tak přísné ověření totožnosti fyzických osob (třeba proto, že se jedná o účet pro právnickou osobu).
Nevím, zda všechny, ale banky, se kterými jsem přišel do styku, si člověka prověřují i v případě, že zakládá firemní produkt, nebo je jen disponentem u firemního účtu.
Uznávám, že pojem registr dokladů
byla ode mne zkratka, ale banky zkrátka dělají dva úkony: ověří (předpokládám, že v registru osob), že souhlasí údaje na dokladu s číslem (částí čísla...), a druhém registru, že doklad není neplatný.
Pokud klient (osoba, člověk) dodá platný doklad (OP...) - pominu, že některé banky trvají na dvou dokladech, ba dvou dokladech s fotkou - má v podstatě vše, co potřebuje. (Možná kromě toho souhlasu klienta.)
Ono to doztotožnění potřebují nejen pro identitu
, ale i pro některé jiné nabízené produkty. Ale fakticky jde jen o jediné: kliente, přines sem svůj platná občanský průkaz!
(Pozor, to byla zase zkratka.)
Dříve banky neměly přístup do základních registrů. Totožnost tedy ověřovaly jen na základě toho, co bankovní úředník viděl na dokladu. Plus mohly ověřit, zda doklad není neplatný. Dnes mají přístup do registru obyvatel (minimálně kvůli bankovní identitě, ale asi i kvůli AML, když ho kvůli tomu má získat i pošta), takže žádné ověření v databázi neplatných dokladů nepotřebují dělat, protože to, zda je doklad platný, se dozví už z ROBu.
Jistěže to doztotožnění potřebují i pro jiné produkty. O tom ale nebyla řeč. Řeč byla o tom, že doztotožnění vůbec existuje. J ekouzelné, když celou dobu tvrdíte, že neexistuje, a teď se najednou tváříte, že je to naprosto samozřejmé, že existuje. Ale hlavně že vám to nakonec došlo.
Ne, banky neověřují, jestli souhlasí údaje na občance s číslem dokladu. "Pouze" ověří platnost dokladu (interně jsou školeni na všechny typy dokladů a jak je rozeznat, prakticky to dnes už dělá speciální skener), ověří, jestli není kradený. Načtou si adresu z číselníku adres, přepíšou údaje z občanky.
Nemají ale přístup na žádné api, kde si mohou ověřovat osoby libovolně. Registrace do bankovní identity probíhá tak, že vlastně své údaje pošlou státu a ten jim řekne, ok, souhlasí, tady je přístup pro toho daného člověk. Pokud nesouhlasí, musí vyzvat klienta, aby je navštívil, přepíšou aktuální údaje z dokladu a zkusí to znovu.
Třeba PSD2 nebo AML vyžaduje i u některých produktů více dokladů totožnosti, to bankovní identita nikoliv, ta vyžaduje pouze občanku.
Před pár lety nám tady přistálo PSD2 a o pár let později ještě přišlo rozšíření SCA. Nezávisle na tom tady máme podmínky ČNB, ZoKB, AML, kartových asicoiací aj. Teď se připravujeme na PSD3 (ano, implementace již běží).
To vše dohromady nutí banky už dlouho to s bezpečnostní myslet vážně. Bakovní identita tady je v hlavách kolem bankovní asiciace již nějakou dobu a její rychlý vznik (z pohledu legislativy) právě umocnilo to, že banky již stejně musí splňovat přísné požadavky na přihlašování a ověřování klientů a ty se rok od roku zpřísňují, jak ubývají výjimka a jak se obor posouvá.
V případě bankovní identity nejde vůbec o to, že by účet nějak "povýšil" či byl "bezpečnější" než normálně (přihlašování přes sms je stejně už podle PSD2 jen na dočasnou výjimka, která končí letos v pololetí), ale o to, že hlavně musí proběhnout párování kontaktních údajů s NIA a registrace klienta do NIA. Tohle je totiž trochu problém, banky dlouhodobě trpí s tím, že mají neaktuální kontaktní informace (lidé nenahlašují změny, nové občanky a hlavně se tady objevil RUIAN), účty u nich mají otevřené cizinci a v registru obyvatel jsou chyby (bohužel), proto někdy tě banka může vyzvat k návštěvě pobočky.
Pro banky je způsob přihlašování dlouhodobě citlivé téma, protože mají i klienty, kteří prostě nepoužívají moc telefony a počítače a moc jim nechtějí dávat klacky pod nohy. Bankovní identitu banky využili právě jako argument, letos si s tím už ale nepomůžou, za pár měsíců končí další výjimky a prostě budou muset zvednout bezpečnost a to také nemá nic společného s bankovní identitou.
Aby nedošlo k mílce, já pro ty banky pracuji dlouhé roky právě v tomhle. Nerozumím tomu, proč máš potřebu se dohadovat o něčem, o čem vlastně sám nic nevíš, přiznáváš to, snažíš se argumentovat nějakou parafrází a nějakými zkratkovitými termíny na reklamních stránkách.
V případě bankovní identity nejde vůbec o to, že by účet nějak "povýšil" či byl "bezpečnější" než normálně
Výborně, takže jste vyvrátil něco, co tu nikdo netvrdil.
hlavně musí proběhnout párování kontaktních údajů s NIA a registrace klienta do NIA
Tedy proběhne jakési doztotožnění, kdy banka získá větší jistotu, kdo je vlastně ten klient. Je to tedy jakési povýšení identity nebo účtu u banky, protože dříve si banka myslela, že je to asi pan Novák, po doztotožnění už si je tím jistá. (To je trochu nadsázka, ve skutečnosti to není tak, že by si banka nebyla jistá údaji, které má, jenom jí nepasujou na údaje o občanech evidovaných v ZR.)
hlavně se tady objevil RUIAN
Neobjevil. Adresní část RUIANu je jenom evoluce UIR-ADR, který už tu byl před čtvrt stoletím. Jestli banky objevily standardní adresy až s RUIANem, to je jejich problém.
Nerozumím tomu, proč máš potřebu se dohadovat o něčem, o čem vlastně sám nic nevíš, přiznáváš to
Vzhledem k tomu, že jste má tvrzení nakonec potvrdil, tak o tom asi něco vím.
nějakými zkratkovitými termíny na reklamních stránkách.
Já neargumentuji zkratkovitými termíny na reklamních stránkách. Argumentuji existencí procesu, který je popsán na samostatné stránce. Ano, reklamní stránky nebývají úplně přesné. Ale nestává se, že by vznikaly reklamní stránky popisující neúplně snadný proces, přičemž ten proces by vůbec neexistoval a nebyl by potřeba. To je jako kdyby automobilka měla na svých webových stránkách uvedeno, že svolává k opravě auta, kterým se na palubní jednotce ukáže chyba E748659, a podrobně popisovala, jak mají majitelé aut s takovou chybou postupovat – přičemž taková chyba by se nikdy na palubní jednotce objevit nemohla a automobilka by to věděla, třeba proto že chyby jsou kódované jinak. Ne, to se opravdu nestává. A už vůbec se to nestane u třech nezávislých automobilek. Takže když tři různé banky uvádějí na webových stránkách „co dělat, když jste náš klient, ale nemůžete si aktivovat bankovní identitu“, zjevně může nastat situace, kdy je nějaká osoba klientem té banky a nemůže si bankovní identitu aktivovat. A stránky pak popisují, jak má klient svůj klientský účet u banky povýšit tak, aby ho mohl používat i jako bankovní identitu. Banky tomu neříkají „povýšení“, ale povýšení to je, protože ten klientský účet získá nové možnosti a klient je lépe ověřen. A proběhne to právě tím doztotožněním, tedy tím, že banka dokáže s jistotou propojit identitu klienta s jeho identitou u státu (tedy v ROBu), což předtím nedokázala.
vždyť jsi s tím sám přišel, cituji:
Pokud to pak chcete povýšit na (státní) Bankovní identitu, musíte se setkat s někým, kdo vás dodatečně ověří podle pravidel banky.
A teď říkáš, že to nikdo netvrdil? Sám jsi přišel s termínem povýšit účet a sám jsi to obhajoval, že to mají někde napsané. A děláš to znovu.
To není žádné doztotožnění, ale spíš synchronizace. Časté problémy jsou třeba v trvalé adrese, musí se shodovat na písmenko, ale historicky se jedna a tatáž adresa psala trochu různé, u měst se neuváděla městká část atd. Banka si je identitou dost jistá už jen ověřením dokladů. Pokud doklad bude kradený, tak je úplně jedno, že se spáruje s NIA, že?
Nikoliv, doteď se banky RUIAN nemuseli řídit, dokonce museli akceptovat i doklady, které ještě neměli standardizované adresy (ano, i takové doklady jsou) a banky nepotřebovali tuhle normalizaci dělat, dnes již musí a třeba pro Bankovní identitu z tohoto důvodu je potřeba nová občanka, s těmi původními knížkami, které ještě mohou být platné ti bankovní identitu nezaloží.
Potvrdil? Co jsem ti potvrdil, že na poště ti bez výzvy nedají dopis? Nebo, že o žádné povýšení účtu nejde ač pořád tvrdíš opak?
Pokud si tedy u banky vezmu kreditní kartu, je to také povýšení účtu, protože tím získám nové možnosti?
vždyť jsi s tím sám přišel, cituji:
Kde je v té citaci něco o bezpečnosti?
To není žádné doztotožnění, ale spíš synchronizace.
Když je to získání dalších údajů, abyste dokázal osobu s dostatečnou mírou jistoty ztotožnit s osobou v základních registrech, je myslím „doztotožnění“ docela dobrý název.
Časté problémy jsou třeba v trvalé adrese, musí se shodovat na písmenko, ale historicky se jedna a tatáž adresa psala trochu různé, u měst se neuváděla městká část atd.
Ne, to v rozumné implementaci opravdu problém není. Za prvé, různé reprezentace adres používané veřejnými institucemi jsou vzájemně převoditelné. Za druhé, současná vyhláška o psaní adres platí už od roku 2012. Za třetí, většina lidí neví, jak adresu správně napsat, ale to řeší RUIAN nebo dříve UIR-ADR, který ty různé zápisy normalizuje. Za čtvrté, banka používá adresu, která je napsaná na dokladu, kde je napsaná správně. Ale i když máte adresu poskytnutou člověkem a ne z dokladu, převedete ji s pomocí RUAINu na standardní adresu a problém je vyřešen.
Pokud doklad bude kradený, tak je úplně jedno, že se spáruje s NIA, že?
Pokud bude doklad kradený a bude to nahlášené, nebude v ROBu evidován jako platný doklad. Pokud to nebude nahlášené, nebo ani v databázi neplatných dokladů.
doteď se banky RUIAN nemuseli řídit,
Nemuseli neznamená nemohli.
z tohoto důvodu je potřeba nová občanka, s těmi původními knížkami, které ještě mohou být platné ti bankovní identitu nezaloží
Důvodem není adresa, ta se dá převést na standardizovanou adresu kdykoli. Problém je v tom, že tyhle doklady nejsou v ROBu evidované.
Co jsem ti potvrdil, že na poště ti bez výzvy nedají dopis?
Nic takového jsem ale já netvrdil.
Nebo, že o žádné povýšení účtu nejde ač pořád tvrdíš opak?
Ano, to jste potvrdil. Potvrdil jste, že uživatelský účet u banky může být ve stavu, kdy neumožňuje využívat některé služby banky. A pak to můžete změnit, že účet získá nové možnosti. Tomu, když vylepšíte možnosti něčeho, se občas říká „povýšení“. Třeba když svou internetovou přípojku ze 100 Mbit/s změníte na 250 Mbit/s, říká se tomu povýšení.
Pokud si tedy u banky vezmu kreditní kartu, je to také povýšení účtu, protože tím získám nové možnosti?
Kreditní karta není vlastnost uživatelského účtu u banky. Ale třeba když budete mít k nějakému běžnému účtu právo vidět transakce, které tam probíhají, a získáte právo i transakce podepisovat, je to povýšení účtu.
Občanky mají už dost dlouho platnost 10 let, jenom u osob starších 70 let je platnost 35 let. Starší doklady platí jen pro občany narozené před rokem 1936, a devadesátiletí lidé asi banky při zakládání bankovní identity úplně nezahltí.
Čekal bych, že banky budou mít přístup k ROBu přes standardní rozhraní, tedy pro ztotožnění osob budou používat metodu robCtiPodleUdaju
. Ta přijímá adresu ve formátu referenčního odkazu na RUIAN, takže nic jiného, než adresu převést – a to ne na normalizovanou textovou podobu, ale přímo na číselný kód – asi nezbývá. No a pro normalizaci adresy bych čekal využití volání služby ruianVyhledejAdresu
, takže tu normalizaci ve skutečnosti neprovede banka, ale RUIAN.
Proste tomu postakovi krom jmena sdelite i adresu, kam mel byt dopis dorucen. Konce pribehu o udajnem problemu :-) Tedy konec te vasi teoreticke pohadky. Hezky otevreme oci a probereme se do reality, kde adresa na obcance u listovnich zasilek fakt nikoho nezajima. Uz dnes mame i v zakladnich registrech mit dorucovaci adresu jinou. A stat tam proste dorucovat bude. A podle obcanky ji beztak neoverite. Ja chapu, ze nezvladate priznat svuj fail v tom vasem pribehu o dorucovani, ale ono proste tady ta prakticka implementace funguje jinak, nez se tu snazite vylicit. A mate to tu popsane nejen ode me ;-) A naposledy, polopaticky, ze to snad i vy pochopite - postakovi staci libovolny osobni doklad za vsech okolnosti - tedy nejen s obcankou, ale i s pasem anebo treba ridicakem si tu zasilku bez potizi vyzvednete. Postak si opise cislo dokladu a to mu ke stesti bude stacit.
Můj fail? Danny, vy jste tu argumentoval informacemi na webu České pošty. Když jsem vás upozornil, že informace na webu podporují mou verzi, otočil jste, že to, co Pošta uvádí na webu, je nepodstatné. Takže web uznáváte jako relevantní argument pouze tehdy, když podporuje vaši verzi. A tomu říkáte můj fail?
Pošta musí zajistit, že zásilku vydá jen adresátovi (nebo někomu, kdo ho může zastoupit), a to zejména u zásilek do vlastních rukou. Pošta tu zásilku fakt nemůže vydat někomu jinému jenom proto, že se náhodou jmenuje stejně. Je do určité míry na pošťákovi, jak ověří, zda jde o správného adresáta. Jak by se vám líbilo, kdyby vám byl adresován třeba dopis o pokutě, vyzvedl by si ho někdo za vás, vy byste se o tom tedy nedozvěděl, ale začalo by vám běžet penále, nemohl byste se bránit, a dozvěděl byste se o něm až v okamžiku, kdyby byl kvůli exekuci několikanásobně větší. A to celé jenom kvůli vašemu hloupému nápadu, že by se dopisy do vlastních rukou doručovaly komukoli, kdo se tak jmenuje.
Jediné, čím stále argumentujete, je to, že vy nemáte jinou zkušenost. No, to ale nic neznamená. Vaše zkušenost opravdu není určující a nerozhoduje o tom, co je a co není možné. OK, vy jste se s tím nesetkal, že by nestačil doklad totožnosti. Já jsem se s tím setkal a Pošta to má popsané i ve svých podmínkách na webu. Taháte za velmi krátký konec provazu, velmi dobře to víte, ale radši budete za hlupáka, než byste přiznal chybu.
Vy tvrdíte něco, Pošta na svém webu uvádí něco jiného. Hm, opravdu těžké dilema, kde tak asi bude pravda? A jaký že to máte argument? „Já jsem se s tím nesetkal.“
Akorát že to vůbec není těžké rozhodování. Pro ostatní, protože to, že jste se s něčím nesetkal, není žádný argument, a protože Pošta možné způsoby ověření na svých stránkách uvádí proto, aby adresáti věděli, jak se mohou prokázat. A pro vás to také není těžké rozhodování, protože vy máte svou pravdu a nic vás nepřesvědčí.
Cituji z https://www.ceskaposta.cz/rady-a-navody/podminky-pro-vydani-zasilky-/-poukazane-penezni-castky:
Poštovní zásilky, jejichž převzetí příjemce stvrzuje a u kterých odesílatel nezvolil doplňkovou službu „Do vlastních rukou výhradně jen adresáta"
[následuje ustanovení pro zmocněnce].
Adresátem je fyzická osoba
Poštovní zásilku Česká pošta vydá adresátovi, který předloží Výzvu a prokáže se osobním dokladem, nebo
Kdo tu tedy neumí číst?
Cist neumite vy. Presneji receno jste takovy ulhany demagog, ze jste z te takzvane citace cast vynechal. Tu podstatnou za lomitkem.
Cela ta odrazka totiz zni: adresátovi, který předloží / nepředloží Výzvu a prokáže se osobním dokladem, neboZe by vam web ceske posty serviroval jiny obsah je vysoce nepravdepodobne, takze muzeme s klidem prohlasit, ze jste patologicky lhar :-)
Týká se to jen složenek. Celý ten seznam je totiž uveden následujícím textem:
Poštovní zásilku / poukázanou peněžní částku Česká pošta vydá:
Takže když je v seznamu něco oddělené lomítkem, část před lomítkem se vztahuje na zásilky, část za lomítkem se vztahuje na složenky.
Jinak by ta věta totiž vůbec nedávala smysl. V čem by se podle vás lišila od věty „adresátovi, který nepředloží Výzvu a prokáže se osobním dokladem“?
Vyznam toho lomitka je ciste vas vyklad :-) Ktery nema - jak uz tu zminili i jini v diskuzi okolo - v praxi oporu. Proste jste si vyfabuloval svou teorii. Vyzvu na poste proste neresi. Stejne jako neresi adresu na dokladu, protoze jak uz padlo taky mnohokrat, zasilka do vlastnich rukou fakt nemusi jit na adresu trvaleho pobytu. Jinde zminene volicske prukazy jsou zrovna typicky use-case. Nesmyslna je predevsim ta vase ryze teoreticka argumentace o veci, kterou moc vyzkousenou nemate a snazite se z pismenek vytriskat nejakou svou pravdu.
Ano, je to jen můj výklad – jediný logický výklad toho textu. Příště, než se budete o význam nějakého textu hádat, zkuste se nad ním také nejdřív zamyslet.
Moje teorie je podpořená praxí. Bohužel, vaše zkušenost, že jste se s něčím nesetkal, neznamená, že to neexistuje. Naopak jeden jediný výskyt stačí na potvrzení toho, že se to může stát.
Stejne jako neresi adresu na dokladu, protoze jak uz padlo taky mnohokrat, zasilka do vlastnich rukou fakt nemusi jit na adresu trvaleho pobytu.
To právě řeší ta výzva. To jste za celou dobu nepochopil?
Nevyhoda teoretiku casto byva prave v tom, ze nejsou moc polibeni praxi a v tomto konkretnim pripade jste dokonce prokazal, ze tu problematiku ani nemate poradne nastudovanou :-) Ono kdybyste namisto zkracenych vycucu cetl cele podminky, tak se tam o tom ze se prokazuje jenom jmeno, primeni a pripadne dalsi identifikator (explicitne zminene datum narozeni) take docete. Naopak adresa se jako identifikator nepovazuje. Prave proto na poste vystacite nejen s obcankou, ale muzete tam stejne tak prijit i s pasem ci ridicakem - kde ty udaje jsou take. Narozdil od adresy, na ktere jste se zabednil. I tam se krom jineho doctete, ze tu vyzvu nepotrebujete. Ono to vysvetluje i vyznam toho lomitka ve vasem vycucu, kterym tu sermujete.... proste neumite spravne precist a pochopit psany text. Chapu, ono prezvejkat 133 stranek muze byt pro vas uz narocnejsi uloha...
Škoda, že jste se nad tím nejprve nezamyslel, jak jsem vám doporučil v předchozím komentáři. Třeba byste pak v diskusi o doporučených dopisech do vlastních rukou neargumentoval ustanovením platným pro zásilky, které nejsou do vlastních rukou.
NIkde tam není napsáno, že se prokazuje jméno, příjmení případně další identifikátor. Prokazuje se, že jste adresátem. Přičemž jméno, příjmení a případně další identifikátor jsou jenom součásti adresy.
Pořád tu tvrdíte, jak nejsem schopen něco správně přečíst a pochopit psaný text, přitom si pletete zásilku se složenkou, obyčejnou zásilku s dodáním zásilky do vlastních rukou. Tak si tu klidně blábolte dál, ale beze mne.
Ale je, to jen vy tomu v podstate uz pravnickemu textu v souvislostech nerozumite. A v kombinaci s tim, ze mate viditelne nulovou praktickou zkusenost s dorucovanim korespondence na adresu odlisnou od te v obcance ze sebe akorat delate blbce :-) Ja si nepletu nic, volicky prukaz si na ruzne adresy (a tedy i dodaci posty) stejne jako jiny zde diskutujici nechavam posilat uz spoustu let. Myslite si, jakej jste chytrak - ale ve skutecnosti se projevujete jako praxi nepolibeny hnup :-)
Je to výklad, který je konzistentní v rámci celého toho dokumentu.
A je to ostatně jediný výklad, který tady byl napsán. Protože každému, kdo chtěl napsat ten jiný výklad, došlo, jaký nesmysl by to byl. Dokonce i Danny, který je jinak znám tím, že při obhajobě svých výmyslů je chopen napsat hodně velkou hloupost, neměl odvahu napsat, že ta věta má stejný význam, jako kdyby tam vůbec nebyla.
Kdybyste si poradne precetli cele postovni podminky - coz vam cini stale jiste obtize - tak tu nemusite meditovat nad zkracenym vycucem, ktery sam o sobe smeroplatny vlastne stejne neni. V pripade jakehokoliv sporu se bude postupovat prave podle tech podminek, nikoliv podle toho vycucu, kterym tu porad vcelku nesmyslne sermujete :-)
A ze vyzvu k vydani zasilky proste nepotrebujete, clanek 26 odstavec 9 nic takoveho nerika. Neni tam ani carka o tom, ze nejakou vyzvu musite predlozit. To, ze je clovek adresatem se prokazuje podle clanku 23, odstavec 1 - a tam se dost jasne hovori jen o prokazovani udaju, ktere jste schopny vycist nejen z obcanky, ale take pripadne z pasu ci ridicaku. Pokud zvladate prace s mnozinami a prunik, tak tech udaju k prokazovani, co najdete na vsech zminenych dokladech mnoho nemate. Ale poste staci a stacit budou...
A adresa na obalce je ve smyslu tech pravidel pouze mistem dodanim, nic vic - a poste je ukradene, jaky vztak k mistu dodani mate. Rozhodne se neprovadi nejake overovani ve vztahu k nejakemu osobnimu dokladu, protoze by to v nekterych situacich ve smyslu odstavce 23, odstavce 1 ani mozne nebylo. :-)
Jedine, kdy vam vyzva pomuze je situace, kdy se nepotvrzuje prevzeti zasilky. Pak predlozeni samotne vyzvy i bez dokladu je podminka dostacujici pro vydej zasilky ve smyslu clanku 24 odstavce 11. Akorat tam uz zadny dalsi doklad nepotrebujete, ze?
Jo panacku, kdyz neumite poradne cist, to je pak tezky. Ale postovni podminky zakladnich postovnich sluzeb jste stale nepochopil, jak tu spolehlive prokazujete.
Ne, výzva není nutná k vyzvednutí dopisu ani u dopisů do vlastních rukou. Není to v zákoně, nemají to ve svých podmínkách (jen jako možnost nikoliv nutnost) a jestli to po tobě někdy tak chtěli a neustoupili, možná jo, jednotlivá pochybení se stávají.
Na průvodky k dopisům se dá vepsat datum narození a trvalá adresa adresáta, aby ověření mohlo být přesnější.
Očividně jsi žil v iluzi, že pošta je v tomhle spolehlivá, ne není.k U firemní pošty to je ještě horší. Na přepážkách fungují stejně jako před 50 lety a nic se na tom nezměnilo.
Ne, výzva není nutná k vyzvednutí dopisu ani u dopisů do vlastních rukou.
Když polemizujete s tvrzením, že výzva je nutná, jistě dokážete odkázat, kde někdo něco takového tvrdil.
Já jsem totiž nic takového nenapsal, celou dobu píšu jenom to, že Pošta může tu výzvu požadovat jako jeden ze způsobů ověření adresáta. Když ji nepředložíte, jsou i jiné způsoby ověření – a když se nezdaří ani jeden, pošlou vás z pošty domů, ať přijdete s něčím, podle čeho vás ověří (třeba s tou výzvou a nebo s číslem zásilky).
Očividně jsi žil v iluzi, že pošta je v tomhle spolehlivá, ne není.
Ne, nežiju v iluzi, že je pošta stoprocentně spolehlivá. Ale také nežiju v iluzi, že jakýkoli Václav Novák přebírá poštu za jakéhokoli jiného Václava Nováka jak ho napadne.
U firemní pošty to je ještě horší.
Což je celkem logické, protože ještě nikdy si žádná firma nepřišla na poštu pro zásilku. Vždycky si tam přijde nějaký člověk, který může být a nemusí zástupce té firmy. Tedy je tam další zřetězení a další místo, kdy není zcela jistá vazba mezi dvěma entitami (fyzickou osobou a firmou).
Na přepážkách fungují stejně jako před 50 lety a nic se na tom nezměnilo.
To není pravda, před čtyřiceti lety klidně dali na poště zásilku komukoli z rodiny, vždyť se přece s pošťačkou známe a bydlíme ve vedlejší ulici. To později přestalo fungovat, nějakou dobu se to ještě dalo usmlouvat, ale pak už ani to ne. (Což je zajímavý kontrast s doručováním předem zaplacených zásilek, kde když po vás nepotřebují podpis, dají tu zásilku komukoli, kdo jde zrovna kolem a projeví o zásilku zájem.)
Staci skocit o par prispevku vyse. Cituji: "Adresa je řešená tou výzvou". Ne, ta vyzva je pouze doplnkovy kus papiru, ktery k vydani zasilky vubec nepotrebujete. Vase teoretizovani o tom, kterak na prepazce sahodlouze resi to, jestli vam dopis vydaji je snuska blabolu, na kterych jen dokazujete ze jste clovek plny teorii, ale o praktickem zivote vite prdlajz :-)
Některé banky tu službu aktivovaly rovnou všem, u kterých splnily kritéria.
No,dneska už si to ty banky spíš nedovolí.
Ono nejde ani tak o to, že bu člověk měl jiný názor, ale neměl protiargument
, jako spíše o to, že na webu jsou produkty popsané hodně zjednodušeně a často reklamštinou
. Když pak prostudujete podmínky konkrétního produktu podrobně, často zjistíte, že je to malinko jinak
Akorat ze zasilky do vlasnich rukou se vubec na adresu trvaleho pobytu dorucovat nemusi. Pocita s tim treba i OSR. Staci do podani udat adresu jinou... a pak postakovi zustane k overeni max. uz jen to datum narozeni. Na poste pri prebirani zasilek (i tech z uradu) nikdy nikdo neresil, trvaly pobyt jsem mel hodne dlouho jinde nez adresu pro dorucovani a zadny problem s tim nebyl. U prepazky si jen opsali cislo z dokladu. K prevzeti staci treba take pas... kde adresu nemate vubec.
Ono jak funguje dorucovani v praxi je obcas velmi vzdalene tem vasim teoriim. Rodny list meho ditete napr. posta proste vhodila do firemni (!) schranky u domu, kde ani nesouhlasilo cislo popisne na obalce, k doruceni jim stacilo chybne cislo orientacni a proste to dal nikdo neresil. A samozrejme se bavime o listine, ktera jde v obalce s pruhem...co se navic mela vratit odesilateli, pokud ji nelze dorucit. Pri komunikaci s uradem jsme na chybu v adrese prisli a napadlo nas dojit se k tomu baraku zeptat, jestli to tam neni... a bylo.
Ve skutecnosti trvale bydliste uz dlouho neexistuje. Existuje "pobyt" s nejakym pridavnym jmenem dle typu a "bydliste". Pojmy "trvale bydliste" a "prechodne bydliste" byly kdysi davno za totace kde clovek na kazdy presun potreboval bumazku.
A trvaly pobyt adresat nemusi mit ani cely zivot i kdyz ma hlasen nejaky "pobyt" at uz je to jakkakoliv forma.
Je povinne ho nekde mit. "...měl by to člověk měnit pokaždé, když je někde souvisle déle, než pár měsíců...". - To se opira o co? Rada lidi ma desitky let bydliste uplne jinde nez pobyvaji. A je to naprosto v poradku. Neni ani zadny racionalni duvod proc to vymahat.
Jina vec jsou "Obcane EU" a "cizinci" (rozumime-li timto pojmem obcany tretich zemi). To ale neni predmetem meho prispevku.
Dokonce už občan ČR trvalé bydliště mít nemusí – může trvalý pobyt ukončit: https://www.mvcr.cz/clanek/ukonceni-trvaleho-pobytu.aspx Primárně je to určeno pro ty, kteří dlouhodobě žijí v zahraničí. Ale jsou dobrodruzi, kteří to absolvují i v ČR. Akorát s tím asi leckdo nepočítá, takže si s tím určitě užijí dost problémů. Ale někdo tu cestu proklestit musí :-)
Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území
- a má to jen evidenční charakter. Problém je, že bez toho asi nebudou umět vydat OP, kde to je povinný údaj.
Ta povinnost mít trvalá pobyt
platila donedávna (pát let?), ale stejně tam nebyly žádné sankce. Zrušilo se to především na podnět obcí, kterým se množili lidé hlášení na úřadě.
To tedy opravdu nemusí. Doručovatel hodí do schránky oznámení a někdo s příslušným dokladem si pro zásilku přijde. Pravda, musí to vlastně řešit v tom smyslu, že netuší, do které schránky má to oznámení hodit ale předpokládám, že pokud dotyční Novákové mají schránky oddělené, adresáti ví, že musí do adresy psát třeba i číslo schránky.
Tož já předpokládám, že půjde pouze o údaje k bankovní identitě - pokud bance povolím tu identitu použít směrem ke státu
(a měl bych také mít možnost říct, v jakém rozsahu, tedy jaké údaje ta banka může sdílet - protože GDPR).
Pokud by měla DIA mít možnost zkoumat, jakou mám u jaké banky identitu, pokud jsem nepovolil použití k ověřování u státu
, pak by to vskutku bylo zlé. Protože to je jen mezi mnou a bankou - a státu, nebo nějaké agentuře do toho nic není.
GDPR rozhodně není valná (natož všeobjímající
) ochrana soukromí! (Ani jsem to netvrdil.)
Ale je pravda, že pokud banka umožní použít bankovní identitu (= tu v bance) jako bankovní identitu
(= vůči státu), tak vám dá pěkně obsáhlé podmínky, kde jí to musíte dovolit - včetně rozsahu předávaných údajů. (To je ten text v právničtině, kterej skoro nikdo nečte...) To podle GDPR udělat musí.
Nicméně mám dojem, že to, co potřebuje DIA jaksi navíc, je mít možnost ověřit, jak vás banka ověřila
, tedy získat přístup u údajům o samotném procesu ověření identity klienta. Tím by se totiž dalo efektivně omezit kradení (kopírování) identit. Jenže právě tyhle údaje jsou pod bankovním tajemstvím - a vlastně nejde o data klienta (chráněná GDPR), ale banky (chráněná tím tajemstvím
).
11. 4. 2024, 21:39 editováno autorem komentáře
nejlepší máte bankovní identitu nepoužívat.. jo, lidi jsou pohodlní a hodí se jim to.. ale je to asi podobné jako (příklad) .. když si nenainstaluji do mobilu žádnou aplikaci - sebevíc tvrdící, jak je bezpečná, zkontrolovaná na viry, z oficiálního store atd.. - tak se mi nemůže stát, že "nějaká aplikace" v mobilu mi bude krást data.
o nějakém phone jail-breaking, dev tools, možnosti, že tam je už od výrobce pro zjednodušení nemluvím.. zkrátka.. když někdo nemá TOOLS - tak nemá (či má naprosto min. šanci) toho zneužít.
Vsechna ta "tajemstvi" jsou jen dana zakonem a pokud se zakony z vule zakonodarce zmeni, pak s tim neudelate jaksi nic. A dostatecnym sdelenim o tom, jake udaje se predavaji je z pohledu GDPR mj. prave to, co se do zakona napise. U zakonneho zpracovani udaju to staci. Ona neznalost zakona neomlouva...
Mimoto, i kdyby statni aparat GDPR porusil, sankce mu ze zakona nehrozi. Zakonodarce si to do zakona dal, GDPR to umoznuje... aneb z MPSV takhle skrze webovou aplikaci utekly osobni udaje lidi z pracovnich agentur. Postihu se bat urad nemusi.
Mimochodem, co vlastně bude znamenat " Pošta si bude sama schopna zjistit, "???
Snad se tím proboha nemíní to že si bude pošta automaticky zjišťovat u každé zásilky kterou přijme k odeslání, jestli adresát nežije.
Protože tím by přetěžovala státní registry asi tak podobně, jako to dělají nyní připojované aplikace - třeba elektronický OP, nebo nedávné přihlášky na SŠ.
Nebo se tím míní "pouze ty zásilky" u kterých "adresát nebyl zastižen"? Ale těch je u liknavosti naší drahé pošty taky dost,.to často značí jenom že pošták nechtěl /neměl čas/ zvonit a čekat...
A nebo tedy jak? Další varianta, je asi tak obdoba Poštácké pohádky od pana Čapka, jestli jí znáte...
Jestli dovolíte, to ale nedává smysl. U nás je ca 10 milionů lidí, ovšem z nich, i těm nezletilým lze posílat dopisy doporučené a do vlastních rukou..
Ještě jednou - každému z nich lze kdykoli takový poslat.
Čili nápad - si takové osoby poprvé "ztotožnit" a potom o nich jenom odebírat změny nic neřeší - i to "převzetí změny" je dotaz do státních registrů.
Ale co je horší, Česká pošta si pochopitelně nemůže vytvářet lokální kopii státních registrů, a tu si - jak asi míníte synchronizovat pro stažení změn. To by bylo tak děsivé porušení pravidel GDPR, že by se to muselo zakázat.
Ostatně se obávám, že i jen povolení této služby "prostě se Česká pošta " podívá do státních registrů na stav občanů a jejch trvalou adresu" z hlediska GDPR protiprávní..
Dělá to takhle spousta institucí, když to bude navíc dělat i Česká pošta, pro ZR to nic neznamená. Pokud ta instituce má nárok na ty údaje, je zcela legální, že je má lokálně uložené. U pošty je zcela v pořádku, že má jména a adresy osob, kterým doručuje. Je otázka, jak dlouho má mít ty údaje po posledním doručení – to je jediná věc, o které se dá bavit.
Bavíme se o tom, že ten přístup bude mít Česká pošta v zákoně. A z hlediska GDPR nebude žádný problém to obhájit. Teoreticky může nastat případ, že by zákon byl v rozporu s GDPR (GDPR je – stejně jako každá směrnice EU – nadřazené běžným zákonům), ale to by muselo být opravdu extrémní porušení pravidel GDPR, nějaké úplně bezdůvodné zpracování osobních údajů. Použití osobních údajů pro to, aby se zásilky nedoručovaly někomu, komu nepatří, se do zmocnění GDPR do národního zákona v pohodě vejde.
To je možná něco trochu jiného - jistě že Česká pošta má v tomto nárok na osobní údaje, které potřebuje pro doručení zásilky - ovšem pouze ty, údaje které jí sdělí odesílatel (edy jméno a adresu příjemce. Což ale dokonce může být naprosto jiná adresa, než je trvalá. Prostě "nějaká adresa", kde ten člověk zrovna má být (třeba na dovolené, nebo třeba do basy. To právě platí dodneška.
Ovšem těžko bude Česká pošta obhajovat svůj nárok získávat tyto osobní údaje ze státních registrů. Protože není státní*veřejná instituce, ale pouze státní podnik, což je dost velký rozdíl. Na ty prostě nárok nemá. Ostatně - k čemu by jí vlastně byly? Na to aby si kontrolovala a odmítla přijímat dopisy pro mrtvé, to je spíše morbidní záležitost., že si jí ani nedovedu prakticky představit . A jak jsem psal, tak zjištění trvalé adresy z registrů pro ní není relevantní taky. - má doručit dle údajů na obálce. Jestli nedoručí, je pak věcí odesílatele, aby si u příjemce zjistil, co se s příjemcem stalo..Ceská pošta není žádná detektivní kancelář, že áno???
K údajům v základních registrech (i k těm neveřejným) mají přístup i instituce, které nejsou státní – např. banky kvůli Bankovní identitě nebo MojeID.
K čemu by jí ty údaje byly? Třeba k tomu, aby věděla komu dopis doručit. Odesílatel třeba odešle dopis na jméno a adresu svobodné ženy, a ona se mezi tím vdá a přestěhuje – jak může pošta vědět, že ta paní s jiným příjmením a jinou adresou trvalého pobytu je pořád ta samá? V základních registrech si to může ověřit. Že má obálku vrátit odesílateli? Ale co s tím má co dělat odesílatel – v době, kdy to poslal, byly ty údaje správně. Dopisy pro mrtvé nemusí pošta odmítat při přijímání, ale třeba by nemusela obálky s pruhem vhazovat po deseti dnech uložení do domovní schránky s tím, že si je tam mrtvý vyzvedne. Mimochodem, důvod „adresát zemřel“ je už dnes jeden z důvodů, proč vám může pošta vrátit zásilku jako nedoručitelnou. Bude docela fajn, když to ověří i v registrech a nebude zásilky s touto poznámkou vracet v případech, kdy adresát žije.
Pokud to srovnáváte s Bankovní identitou, tak by to smysl mělo, a určitě by se dalo diskutovat o tom, kolik to ty banky stálo a stojí , jaké použily vlastní technické řešení, jaká mají bezpečnostní i personální zajištění proti zneužití, a podobně, k čemu ony to používat smějí nebo nesmějí
A ted se tedy ale vracíme k tomu, co jsem napsal nahoře hned v první větě "..Mimochodem, co vlastně bude znamenat " Pošta si bude sama schopna zjistit, "???
Konkrétně - i vůči tomu co jste popsal Vy. Takže kdo konkrétně, kteří zaměstnanci České pošty tohle oprávnění k přístupu dostanou?? To snad jako třeba listonoška ,(často brigádnice) která si před roznosem takhle od počítače prolustruje adresáty na své štaci, aby ty dopisy nemusela tahat s sebou? Nebo, po návratu a jen u těch nedoručených si to "projede " pošťačka za přepážkou?
Ale hlavní otázka co s tím jako tyhle pracovnice potom bodu dělat?? Jak už jsem napsal, Česká pošta není detektivní kancelář, ale ani ten bájný pošták z Čapkovo Poštovní pohádky, aby si její pracovníci pracně zjišťovali novou adresu příjemce a hledali třeba ho celý rok po celé republice. Na to už Česká pošta zaplaceno nedostane a zadarmo to dělat nebude.
Ovšem, v čem tkví ohromné zneužití, že si takhle pracovníci na poštách budou moct lustrovat přes státní registry svoje známé, popřípadě ty informace shánět pro někoho třetího. Jak asi víte, současný systém státních registrů tomu zabránit nedokáže, ten a pouze může ale na osobní žádost občana sdělit "že si ty údaje o něm zjištovat "někdo" z České pošty...
No není to moc hezká představa..
Kdo by k tomu měl přístup by bylo určeno vnitřním předpisem. Stejně jako u jiných institucí. Stejně jako u jiných institucí by byl přístup auditován. Výše jsem psal o dopisech do vlastních rukou, které jsou evidovány v systému Pošty. Také jsem psal o předávání dopisu na přepážce, když nesedí údaje na předkládané občance s údaji na obálce. Nevím proč sem taháte nějaké detektivní kanceláře a Čapkovo pošťáky.
Nicméně v důvodové zprávě k návrhu zákona jsou uvedeny povinnosti Pošty ve vztahu k zákonu o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Takže to vypadá, že si spíš někdo vybájil to zjišťování, že adresát nežije.
Z obcanky bude maximalne zkoumano jmeno, prijmeni a mozna tak jeste datum narozeni, bude-li udano. Zadny dalsi udaj nikdo resit nebude, protoze proste a jednoduse dopis do vlastnich rukou vubec nemusi jit na adresu, co mate na obcance napsanou. A pro ten dopis si muzete prijit i s jinym osobnim dokladem - pasem ci ridicakem, kam se adresa drzitele ani nepise. Urednik se koukne na jmeno a mozna i datum narozeni, opise cislo dokladu, co predlozite a tim cela ta hra konci. Ono na vic ani nema cas, kdyz mu tam ve fronte stoji X dalsich lidi.
Jirsakovo pohadky o tom, kterak postaci provadi nejake sofistikovane overovani prijemce zasilek si nechte pro deti, ty tomu mozna uveri :-)
V téhle diskuzi je úplně největší bžunda to, že se potkali nejméně dva takovíhle https://xkcd.com/386/
Zároveň je to vlastně největší slabina diskuzí na Internet Info.
Došly brambůrky, takže jdu dělat něco smysluplného.