podle mě u soudu uloz.to spíše uspělo než neuspělo, Dilia a další požadovali, aby uloz.to bylo povino kontrolovat veškerý obsah a zabránit ukládat obsah, na které mají organizace autorská práva, což je zhola nemožné a otevřelo by to pandořinu skříňku, to naštěstí i soud odmítl. Povinnost zabránit nahrání konkrétních děl podle názvu souboru a ještě pouze v případěch, kdy tak rozhodl soud je za mě úspěch a ne neúspěch.
Tak to mi vysvětlete, proč z kopírky, disku, foťáku, paměťové karty... platím autorský poplatek, když mám podle vás právo kopírovat jen volná/vlastní díla.
Důvod, proč poplatek existuje je právě zákonné právo na vytvoření vlastní kopie pro soukromou potřebu. Jenže protože se náš autorský zákon zasekl někde v polovině 20. století, nějak se neřeší, že vznikly levné, efektivní a snadno dostupné nástroje šíření, se kterými se nepočítalo.
Ale kupříkladu nahrát si pořad z televize pro vlastní potřebu je zcela legální i u autorský chráněného díla. A to jsme zase u toho, že v tom současná technika brání mému právu, protože současné televize nahrávky šifrují klíčem konkrétního kusu, takže na žádné jiné televizi ani stejném modelu nahrávku nepřehrajete, přesto, že na to máte zákonné právo.
Současný autorský zákon je zastaralý paskvil.
a to celé na náklady ulož.to? Shazan je pouze hudba, což je podstatně jednoduší na vzorkování, filmy to je jiná písnička. Pro Shazan to je jejich obchodní model. Když už jsi schopný něco detekovat, máš další problém prokázat jestli to licenčně použít můžeš nebo ne, jestli uploader má na to licenci nebo nemá. Znáš takový SW i pro filmy? Viděl jsem pokusy, ale nic dobrého.
Náklady na SW a HW jsou hodně vysoké, aby tohle financova samo uloz.to jen jako externí povinnost, tj. zhola nemožné.
to ale opravdu neumí. Dětské porno se detekuje přes naučené filtry, které odhalují podezřelá díla a operátor to pak potvrzuje.
Rozlišit konkrétní film od traileru, od pořadů s recenezemi filmů nebo jiným video obsahem se stejnými hercemi není vůbec žádná zábava a spolehlivost je velice malá.
Takovouhle věc jsme pro konkurenta zkoušeli implementovat a těch možných scénářů je velice mnoho a zatím se musí kontrolovat ručně.
:-D Shazam je krám, který pozná akorát nejrozšířenější popové fláky a to ještě jen z vhodného audia. Výsledný systém by stejně dokázal detekovat jen omezenou množinu děl (těch natrénovaných, u čehož mimochodem vyvstává otázka, kde legálně sehnat trénovací data ;-)), stejně jako požadovaný výčet podle jména. A mimochodem "krátký vzorek" podle autorského zákona lze legálně použít ve vlastním (jiném či odvozeném) díle.
A k té detekci: Před časem jsem hledal název skladby z úvodu 3. dílu F. L. Věka. Žádný dostupný online nástroj to nepoznal - logicky, jeden z nejvýznamnějších českých barokních skladatelů Šimon Brixi totiž není nikde indexovaný, není moc z čeho. Tohle jeho Regina Coeli nahrál 1968 Supraphon na LP, následně byl kousek použit v F. L. Věkovi. 1993 LP zdigitalizovala jedna brněnská firma a prodávala na CD, ovšem zkrachovala ještě v 90. letech. Žádnou jinou nahrávku jsem nedohledal (a že jsem se snažil).
A pointa? Podle autorského zákona je nahrávka z 68. *pravděpodobně* stále autorsky chráněna. Je to 55 let od vydání, což nebude splňovat požadavek na 70 let od smrti. Přesto je od 12. 2. 2021 dostupná na youtube s komentářem "(c) 1968 SUPRAPHON a.s. Auto-generated by YouTube.". Měl jsem štěstí, že jsem LP našel online v antikvariátě na druhém konci republiky a že mi to poslali poštou a kupodivu to došlo v celku. Z YT bych měl mít právo si to pro svou soukromou potřebu stáhnout (v ČR, tuším např. ve Francii nee), nicméně přestože platím výpalné na každém datovém nosiči pro má data, YT stahování aktivně brání.
Pokud by ten detekční software nahrávku poznal (což nepozná, protože nemá vzory, ze kterých by se tohle naučil), tak má nahlásit tu nahrávku na YT nebo nemá? Kdo je teď vůbec držitelem práv, dokážete to dohledat? A co výjimky na užití díla třeba při výuce? A když proženu film nějakým vhodným filtrem, třeba převedu z barvy do odstínů šedé nebo do negativu nebo zrcadlově převrátím, co s tím? To už je odvozené dílo, ale *pravděpodobně* bez licence.
Čili naprogramovat automatický filtr, který by měl rozumnou efektivitu, *je zhola nemožné*. Filtr na názvy vyjmenovaných děl je nejrozumnější řešení. A pak samozřejmě požadavek nepřenášet zodpovědnost za díla na zprostředkovatele služby, ale trestat ty, kteří zákon reálně porušili.
Tenhle rozsudek je rezignací na práci Policie při dohledávání konkrétních pachatelů. Dává mi smysl asi stejně, jako nechat volný prodej střelných zbraní, ale po sérii útoků samopalem přikázat všem prodejcům zbraní, aby nikomu neříkali, že je mají skladem...
A 70% tech vasich detekci je false positive ... ze? Takovy youtube (napriklad) mi tvrdi, ze si ve sve zemi (jaka to je se prubezne meni) nesmim prehrat ... treba aktualne nemeckou hymnu. Pricemz ... na statni symboly se zadna autorska prava uplatnovat nesmi.
Ty pelisky a dalsi tam samozrejme jsou a budou, jen se to nebude jmenovat pelisky.avi, ale trebas tt0167331.zip. Tem chytrejsim dojde, ze ten prezentovany nazev neni ciste nahodny ;D.
Az budou drzitele prav ochotni poskytnout obsah lidem zpusobem a za cenu kterou akceptuji, budou ti lide ty penize posilat jim. Ale drzitele prav ty penize zjevne nechteji.
V tyhle Vasi rovnici ale trosku faliruje fakt, ze koncovy "zakaznik" v cene kazdeho prazdneho media (disku) plati povinne "vypalne" kolektivnim spravcum dane a to i kdyz v zivote nestahne jediny film. Stahovani/kopirovani audiovizualniho dila pro vlastni potrebu (narozdil od sireni) u nas trestne dle autorskeho zakona neni a naopak je explicitne povolene. To byste musel prislusnou pasaz autorskeho zakona nejdriv zrusit - a s tim samozrejme zrusit onen poplatek z prazdnych medii, kteri si kolektivni spravci autorskych prav na to konto prolobovali... jsou to pro ne takove easy money ;-)
"Zhola nemožné" to není, jen chápu že to zrovna uložto rozhodně nechce umět. Přesto podobně jako aplikací shazam můžete z krátkého vzorku detekovat libovolnou hudební skladbu dají se z krátké audiostopy nahraného video souboru detekovat libovolná autorská díla i celé filmy a díky tomu, že se analyzuje pouze audiostopa to není ani tak hardwarově náročné. Uložto prostě jen takovou technolgii odmítá prakticky nasadit protože by okamžitě zrušil svůj výnosný obchod s gigabajty pirátského materiálů za jehož stahování lidé ochotně platí.
8. 8. 2023, 11:42 editováno autorem komentáře
Takze kdyz ti nevyhovuje cena rohliku tak si ho proste vemes? Nekdo investuje miliony do produkce filmu a pak prijde nejaky nymand a ten film ukradne s odduvodnenim ze 79Kc za listek do kina je moc… co takhle respektovat vlastnicke pravo? Kdyz na neco nemam tak to neukradnu. A vymluvy o tom ze stahovani v CR je legalni jsou jenom vymluvy, soudy jiz x krat rozhodli ze pokud vis ze ten obsah je nelegalni tak te to stahovani neomlouva.
Nevím, jestli Facebook / YouTube používá tuhle službu - spíš nějakou podobnou vlastní. Ale specielně FB mi několikrát u nahraného videa tvrdil, že je audio stopa v rozporu s autorskými právy, ačkoli byla legálně naprosto v pořádku. Takže autorská díla se detekovat dají, akorát výsledek jaksi neodpovídá realitě.
Jako ze spustite disk, nechate na ten disk lidi uploadovat co chteji, a stahovat z nej co chteji a kdyz to chteji delat rychleji, chcete za to nejaky peniz, pripadne to oblozite reklamou? Co je na tom spatne?
Neni spis spatne legislativa, kterou dodrzuje presne 0 osob? Udelal bych domovni prohlidku u kazdeho sveraka, ktery vykrikuje jak je okradan, a beda ze by nebyl schopen dolozit, kde tu kopii(i papirovou) vzal. To bychom se pobavili ze? A totez u vsech zalobcu a soudcu.
OSA provadi rozuctovani vybranych penez dalsim kolektivnim spravcum (DILIA, OOA-S, OAZA...). Navic v obecne rovine se bavime o audiovizualnich dilech, na ktere se toto "kopirovaci" pravo ze zakona vztahuje. Aneb nahrat si film z televize nelegalni taky neni, ze? :-) Vsak i proto kolektivni spravci pravidelne tlaci na to, aby se nejaky poplatek odvadel ze vseho mozneho. Ono totiz te kopii audiovizualniho dila pro osobni potrebu se zabranuje ponekud komplikovane a to kolektivni spravci dobre vedi, ze...? ;-)
Upřímně, nechápu pořádně ani pirátskou scénu, že za touto službou dokáže stát. Uložto doslova zdecimovalo a vysálo to co technologicky tvořilo pirátskou scénu díky peer-2-peer, decentralizovaným řešením adresace jako kademlia a podobným technologiím prakticky nedotknutelnou a nezastavitelnou ... uložto to jen zničilo a všichni jsou nuceni stahovat nákladně nebo rychlostí mizerných 300kbps :-) jak se s takovým stavem i ten "pirát" může vůbec spokojit nechápu. Omezení zásahu uložto do pirátské scény paradoxně tuto scénu posílí a donutí ji používat technologie a komunikační protokoly výrazně vyspělejší a pro daný účel daleko vhodnější, především ale nezávislé na snadno zacílitelném komečním subjektu.
8. 8. 2023, 11:55 editováno autorem komentáře
Kdybyste mel pravdu, tak si PCR muze vyzadat logy stahovani tech konkretnich souboru, za pomoci dat z data retention indetifikovat koncoveho uzivatele u poskytovatele pripojeni a prislusne je sankcionovat :-) Ani by to nedalo zas tak moc prace. Ale ono realne si tu a tam doslapli maximalne na ty, co pouzivaji torrent. Protoze tam dilo nejen stahujete, ale take sirite dal, ze? ;-) Kdyby to bylo tak jednoznacne, jak nam tu popisujete, proc teda nikdo nepostihuje sosace audiovizualnich del?
Zcela jste preskocil volne uziti dila pro osobni potrebu, ktere autorsky zakon explicitne pripousti. Ale pokud mate pocit, ze vyklad je mylny - napiste i na CZNIC, ze to maji na svem webu spatne ;-)
Já jsem nikde nepsal, že máte právo kopírovat jen volná/vlastní díla.
Psal jste obecně o pekaři a rohlíku. Základní chyba vaší úvahy je v neustálém matlání fyzického a duševního vlastnictví dohromady, což jsou prostě z podstaty věci zcela nesrovnatelné entity. Je to jako divit se, že sochař nedostane rodičovskou dovolenou po vysochání lidské postavy. Stejně, jako vytvořit a distribuovat autorské dílo je nesrovnatelné s vytvořením a distribucí rohlíku je nesrovnatelná výroba sochy s početím člověka. Proto vaše tvrzení o kradení rohlíku v takto nesmyslné paralele je jako mluvit o zákazu sahat na jakýkoliv jiný, než vlastnoručně upečený nebo koupený rohlík. Takhle to nefunguje. Díla v televizi, na YT, na streamovacích platformách jsou zveřejněna. A já mám právo dělat si jejich kopie. A je to právě v souladu s odváděním autorských poplatků z médií.
Zákon je naštěstí napsaný tak univerzálně, že tohle řešit nemusí.
Aha a proč má tedy Autorský zákon novelizaci platnou k 5.1.2023 zákonem 429/2022 Sb., která vznikla právě za účelem zahrnutí dosud meimplementovaných témat kolem digitálních kopií, streamování (směrnice OnlineSatCab) nebo třeba digitální výuky (celý nový paragraf upravující právo škol mít pro studenty i učitele online digitální archiv)? Mimochodem je tam nový paragraf o šíření děl nedostupných na trhu - to je záslužné, avšak jsem zvědavý, kdo si troufne zveřejnit díla, která se na trhu mohou objevit prakticky kdykoliv. Zmiňoval jsem tu už LP od Supraphonu, které se nedalo sehnat (krom velkého štěstí v antikvariátě), ale najednou ho Supraphon zařadil do e-shopu.
To ale neznamená, že vám to autor musí umožnit.
Tak zaprvé se tu nebavíme o tom, co mi umožňuje autor, ale o tom, že mi to znemožňuje výrobce zařízení. To jsou jaksi dvě různé osoby. No a pak v zákoně je uvedeno právo na archivní kopii. To je mi jistě upřeno, pokud např. DVD obsahuje nějakou ochranu.
V něčem by se dal modernizovat, ale ne ve věcech, o kterých jste psal.
Ve věcech, o kterých jsem psal a vy jim neporozuměl. Celkově by měl být postaven tak, aby se vyvážila práva autorů i uživatelů. Je to vlastně debata o opensource vs. closed source. A aby neobsahoval nevymahatelná nebo nekontrolovatelná ustanovení. Např. jak zajistit, aby dílo opravdu bylo na trhu nedostupné. To knihovna nemá šanci uhlídat, čili každým zpřístupněním čehokoliv podle tohoto paragrafu se vystavuje nečekanému a nepředvídatelnému postihu.
Vážení, netušíte někdo, jak pan Jirsák nakupuje? :-D
Soudě podle množství bludů, které tu stíhá psát asi jedině dovážkovou službou. Nedokážu si totiž představit obchod, kde by měl prodavač trpělivost neustále odpovídat na otázky typu:
"Chtěl bych si koupit rohlík, můžu na něj sáhnout? A můžu sáhnout na ty sáčky u rohlíků? A smím sáhnout na ten jogurt? A dovolíte mi sáhnout na mlíko? A můžu sáhnout na tu dotykovou pokladnu? Klidně sáhněte na ty peníze, co vám podávám, za chvíli budou vaše, tak vám to dovoluji..."
Ještě štěstí, že dveře už jsou většinou na fotobuňku, jinak by se nedostal ani dovnitř. Venku by mu neměl kdo dovolit sáhnout na kliku... A teď si představte jeho dilema, když stojí ve vedru na návsi přímo před pumpou s nápisem "Pitná voda" a široko daleko nikdo, kdo by mu dovolil na ni sáhnout...
A to se pozna jak? Schvalne, tady mate odkaz, a nahodte analyzu legality http://download.nohavica.cz:8080/praha2006/audio/prazska_palena_2006.torrent
Mohl bych to nahodit samozrejme jako magnet, ale to byste byl v haji uplne ze?
Ano, to je ono. V době, kdy jsem to hledal, to na webu Supraphonu ještě nebylo (ono to tehdy nebylo ani na YT). Je fajn, že Supraphon postupně stará díla digitalizuje a přidává do e-shopu (což se mimochodem s videi neděje...).
Ze zvědavosti jsem to zkusil Shazamem prohnat a k mému velkému úžasu nahrávku na YT Shazam poznal. Taktéž jsem zkusil z YT nahrávku "F. L. Věk - ukázka", kde právě skladba zní, a tu už Shazam poznat nedokázal... Jinak řečeno, použitelné to je jenom na originálních nahrávkách.
Vyse konstatujete, ze stazenim audiovizualniho dila (o kterych je celou dobu rec, neb i diskutovany rozsudek se jich tyka) je porusen zakon, coz je v rozporu mj. s tim, co mate na odkazu z osvetovych materialu CZNIC. Vase tvrzeni je ve zcela obecne rovine a jako takove samozrejme samozrejme neplati - jednoduse proto, ze jste ve sve obecnosti vynechal ty pripady, kdy s tim de jure problem vubec neni. Za domaci ukol ty vyjimky muzete do sveho obecneho vyroku doplnit.
kdepak v zákoně se definuje, že stažením nelegálně zveřejněného autorského díla je porušen zákon? Stejně tak, máš soudní rozhodnutí, kdy někdo dostal trest za legální stažení (již měl zakoupenou kopii třeba na nosiči) nelegálně poskytnutého díla? V naše zákoně se zdroj kopie prostě neřeší, možná si to pleteš s německou úpravou, kde to řeší (viz Quellenfrage).
A timto jste diskuzi zacyklil. CZNIC na svem webu v clanku pojednavajicim o autorskem pravu pise, ze stahovani trestne neni. Dokonce to mate zopakovane i v dalsim dile. Tak kdo ma pravdu? Vy tu vlastne chcete naznacit, ze CZNIC siri nepravdive informace.
A muzete prosim v kontextu vasich tvrzeni vyse odkazat na konkretni rozsudky, kdy byl tedy stahovac soudem postizen? :-) A prosim vynechte ty, kteri provozovali nejaky peer-to-peer software, protoze tam dochazi nejen ke stahovani, ze? ;-) Ono to trosku to nezapada to tech vasich tvrzeni, jak je tezke stahovace chytat a ze se na postihy rezignovalo, ze?
A i tak vam pravnici reknou, ze to az tak jednoznacne neni a vice se o tomto polemizuje i v diplomovych pracech (budoucich) pravniku. Proste to vase "je to jasny" ve skutecnosti az tak jasny neni, ze? ;-) V nasem pravnim prostredi je stale nutne individualne posoudit kazdy pripad a nejde to s odkazem na ACI Adam C-452/12 sfouknout tak, ze cokoliv stazene z ulozto je automaticky nelegalne ziskane. Pricinou toho stavu je absence prislusne legislativni upravy (narozdil napr. od Nemecka), pripadne i judikatury nasich soudu. Pausalizovat na zaklade rozhodnuti SDEU nelze.
V odkazovanem textu mate prave to, ze je vinu bezpodminecne nutne prokazat. Tedy prokazat, ze uzivatel chtel dilo skutecne ukrast a vedome stahoval nelegalne sirene dilo. Nejde to zpausalizovat tak, ze stazenim z uloz.to porusite zakon. To jste na urovni Babise a jeho vsetci kradnu. Ale ono i na uloz.to muzou byt dila, ktera tam autor umistil s tim, ze naopak ma zajem je timto kanalem sirit.
Ale pausalizujete. Protoze jste jednoduse preskocil prave tu pasaz, ze je treba prokazat, ze koncovy stahovac skutecne a nadevsi pochybnost vedome stahoval dilo, ktere je zverejnene nelegalne.
Jasne a ulozto je jediny misto, kudy se nelegalne ziskana autorska dila siri :-) A mozne reseni jsem popsal vyse. Byznys ulozto vesele pobezi dal, metadata s vyhledavanim budou jinde, formalne to nebude nijak propojene... a pro ulozto to bude technicky nezjistitelne, co tam realne je (narozdil od dnesniho stavu, kdy tam maji primo nesifrovany obsah)... to sem zvedav, co si na nich vezmete pak ;-)
Jak lidi vesele (ne)plati Netflixum tu mate clanek vedle. Zaplatil jeden, koukalo jich pet... :D
A z cehopak jste dovodil, ze to uzivatele nebudou ochotni podstupovat? :-) Uz dnes existuji ruzna mj. diskuzni fora tohoto typu... ve finale to muze litat treba i formou nejake facebookove skupiny. Cest, jak si predat odkaz je spousta a nema smysl domyslet vsechny varianty. Do ulozto platite primarne za rychle stahovani, je jedno ceho. Primy odkaz ke stazeni z ulozto ci jine obdobne platformy muze lezet kdekoliv.
ještě dodávám že aplikace SHAZAM se schopností identifikovat z úryvku zvuku rozsáhlejší umělecká audio díla je tu s námi už dlouhých 24 let, ano , ... není to žádný moderní zázrak, vyžadující enormní výkon a rozsáhlé neuronové sítě, je to technologie ještě z minulého století. A uložto o ní těch 24 let jakože nic neví ;-) Divím se, že jim tyhle výmluvy tak dlouho prochází, při uploadu dělají mnohem náročnější úpravy jako třeba reenkódování videa pro účel low bitrate streamování. To se se náročností na výpočetní výkon s jednoduchou detekcí vzorku audiostopy nedá ani srovnat, rozdíl je jen v tom že jedno dělat ve svém zájmu chtějí a to druhé ne.
8. 8. 2023, 11:49 editováno autorem komentáře
To ale byly rozsudky soudů nižší instance, ne? Ústavní soud teď rozhodoval jenom o tom, zda ulož.to má ústavou dané právo vydělávat na porušování zákonů (jinými). ÚS rozhodl, že takové ústavní právo nemá. A že to, že se to ve většině případů toleruje, neznamená, že není možné jim to v konkrétních případech zakázat.
Máte na mysli tohle: Staropražští chorregenti - 18. století (Supraphonline)?
Ono ze Supraphonu toho má identifikováno YT poměrně dost - možná napřímo.
Skoro bych řekl, že se nechá YT použít jako identifikátor hudby: nahrajete ukázku a on to najde. Je celkem úspěšný.
8. 8. 2023, 13:42 editováno autorem komentáře
V tyhle Vasi rovnici ale trosku faliruje fakt, ze koncovy "zakaznik" v cene kazdeho prazdneho media (disku) plati povinne "vypalne" kolektivnim spravcum dane a to i kdyz v zivote nestahne jediny film.
To mu ale nedává žádná práva. A SDEU už výslovně stanovil, že tento poplatek nelze vnímat jako poplatek za nelegálně získaná díla.
Stahovani/kopirovani audiovizualniho dila pro vlastni potrebu (narozdil od sireni) u nas trestne dle autorskeho zakona neni a naopak je explicitne povolene.
To není pravda. Užití pro osobní potřebu není povolené obecně, ale pouze za splnění určitých podmínek. Díla šířená nelegálně těmto podmínkám nevyhoví.
Mýlíte se, je to tak, že se na boj se zmiňovanými přečiny rezignovalo. Pouze se občas udělá nějaká akce, aby nikdo nemohl říct, že se to neřeší vůbec – ale drtivou většinu těch přečinů nikdo neřeší.
Naopak, analyzovat logy je daleko pracnější. Policie by si musela vyžádat logy od provozovatele úložiště, pak dohledat ISP, požádat o logy ISP… A pak hlavně dokazovat, kdo přesně z rodiny tam ten soubor nahrál. Vypsání lístečku za stěrač špatně zaparkovaného vozidla a jeho vyfocení je proti tomu nic.
Ze vy coby programator nedokaze domyslet zpusoby automatizace podobne cinnost je fakt trapny :-) Zrovna treba ti cmaralove se zrovnatak resi technickymi prostredky a jde tak resit i ty kapsare - aneb investuje se treba kamer do atd. Akorat je pak humbuk kolem toho, ze policie pouziva nejaky software k tomu, aby zaznamenaneho pachatele precinu identifikovala, ze? ;-) S logy/daty to muze byt podobne, realne ty zadosti jsou jak pres kopirak, meni se jen zajmovy identifikator. U toho neni ani moc potreba premyslet - a narozdil od tech listecku za sterac to vyridite v teple kancelari a nemusite litat venku v desti ;-)
Ale jak mate vyse odkazano, Policie investuje - treba prave do software, co umi rozpoznavat obliceje a parovat je s evidenci obyvatel. Coz je pomerne elegantni kladivo i na ty kapsare a sprejery, ze? :-) Ono kdyz vas pak nejaka kamera nekde zachyti (coz se samozrejme deje) a software nasledne identifikuje... tak to razem dostava jiny rozmer, nez kdyz mate jen to video a maximalne po vecerech muzete listovat v kartotece.
Ono by vas rychle preslo nadseni, kdybyste kvuli kazdemu downloadu musel coby koncovy uzivatel dane sluzby chodit i jen podavat kazdy tyden vysvetleni. A samozrejme ISP je povinnen koncoveho uzivatele identifikovat na urovni toho, komu sluzbu prodava a takoveto "freeckove" tady mam NAT a za nim padesat lidi je z pohledu poskytovatele verejnych sluzeb prestupek, za ktery i muzou litat nemale pokuty. Ono ten stejny "problem" je i s identifikaci tech, co obsah nahravaji - a kupodivu chytat nahravace policie zvlada, tak proc by nezvladla stahovace?
Priklad s vyderacem u Iva vam dosti faliruje v tom, ze ten vysoce pravdepodobne nedelal nikdo naprimo z domaci pripojky ;-) A ono ty anonymizacni nastroje jsou mozna dobre na skryti identity vyderace, ale celovecerni film v ve FullHD/4K byste pres to asi stahovat dva dny nechtel.... zvlast pokud si k tomu platite kabelovku, co da stovky megabit... ze? :D Ale ono se to stahovani audiovizualnich del nesankcionuje prave proto, ze trestne (minimalne zatim) neni. Nikoliv proto, ze by byl problem pachatele dohnat... jak se tu snazite tvrdit.
Odpoved mate vyse. Vas pohled, ze to je jasny jako facka se uplne na pravde nezaklada. A to vam potvrdi i spousta pravniku - tedy osob, co jsou v oboru narozdil od vas vzdelani.
"Sousede, haló, jste doma? Já jen potřebuji svolení k použití vašeho zvonku. Nebojte, nezcizím vám ho." Konečně jsem pochopil, proč třeba v Chile místo zvonění tleskání. To nedotknutí se bez svolení majitele si o srandu přímo říká. "Děti, dovoluji vám jíst z mých talířů, mými příbory, mnou připravené jídlo, dobrou chuť. Ale maminko, my jsme přece také tvoji." Přitom stačilo napsat místo sahat slovo použít.
10. 8. 2023, 15:47 editováno autorem komentáře
Bezte poucit ty predevsim pravniky z odkazu vyse... :-) Jasne, cloveku co se kolem podobnych veci nejak pohybuje (treba vam) to kristalove jasne bude, ale zkuste to vysvetlovat beznemu frantovi uzivatelovi nekde od Bruntalu ;-)
Takovych "koncu" uz bylo... ono i techniky sireni se v case upravuji a prizpusobuji, ze? Aneb na ulozto vam placnou zaheslovany zip s obfuskovanym filename a metadata proste budou jinde... uzivatele budou dal platit za rychle stahovani binarnich blobu (na tom ty sluzby vydelavaji), ale uz nebude tak snadne ukazat na konkretni soubor s tim, ze ten obsahuje chranene dilo. Jeden kanal zabijete, dalsi dva vzniknou.
Soudni rozsudek, ktery jste si vy odkazal vyse se tem prazdnym mediim take venuje, ono jima to i zaclo, ze? Takze realny dopad toho vaseho scenare o absolutnim sesnerovani muze byt pri jeho idealistickem teoretickem naplneni i o tom, ze narok na ten poplatek kolektivnim spravcum zanikne, nebo radikalne snizi. Kdyz nepujde poridit kopii pro osobni potrebu, zanikne na nej narok... nebo minimalne nebude v takove vysi co dnes. Ta cepel ma ostri z obou stran, ze? ;-) Rozsudek toho rika vic nez jen tu tezi o nelegalnosti kopie audiovizuelniho dila z nelegalnich zdroju...
Jiste, a proto nam o kousek vyse pisete, cituji: "Dál budou platit poplatky za nenahraná média, ale nebudou mít co na ně nahrát". Z toho vyroku to vase povedomi o ruseni poplatku coby dusledku primo tryska proudem :-) Akorat ze vubec.
Ale to by platilo i na strane autoru. Realne by tak prisli o pomerne jisty a stabilni zdroj prijmu, ktery navic neni nijak zavisly na kvalite produkovaneho dila, ze? :-) Protoze tlak na razantni snizeni te platby v momente, kdy pravo na volne uziti dila prokazatelne nebylo mozne efektivne vyuzivat by se dostavil velmi rychle. A soud i toto rozebral, ostatne to byl primarni vstupni bod te zaloby k SDEU - zda-li poplatek neni neumerne vysoky. Aneb k tomu, aby se ten poplatek z media vybiral nestaci jen napsat na papir, ze to pravo mam... a pak to to zaridit tak, abych jej efektivne uplatnit nemohl.
Stejne tak stale "bezi" moznost stahnout si ty dila odvysilana na streamovacich sluzbach z tech alternativnich neoficialnich ulozist. Takze to neni o tom, ze by s prichodem streamovacich sluzeb lidi prestali stahovat. Navic ty sluzby resi jine problemy - treba sdileni uctu mezi vice lidmi, ze? A samozrejme ten vecny souboj je taky nejake penize stoji. Aneb to vzdycky na jedne strane vymyslite za velky peniz zpusob, jak neco omezit... a za par hodin ci dni nekdo vymysli celkem levny zpusob, jak to prolomit.
A nebojte, prave tu argumentace, ze dila stejne utikaji skrze nedokonale zabezpeceni se nasledne pouzije pro to, aby poplatek byl zachovan takovy jaky je. On ten vas priklad s neprolomitelnou ochranou (aka nemoznosti si neco nahrat) byl jaksi chimerou a vy to jiste dobre vite... takovych pokusu uz bylo, vymyslelo se to jako nikdy... dopadlo to jako vzdycky :D
Jasně, ulož.to je jediné místo, se kterým se autoři soudí… To, co jste popsal výše, nebude většina uživatelů ochotná absolvovat. Takže o většinu uživatelů ulož.to přijde, a zbydou mu tací, kteří by si por korunu nechali koleno vrtat a kteří mají podvádění jako sport, takže budou různě vymýšlet, jak podvádět na ulož.to. To je opravdu super uživatelská základna.
Jak lidi vesele (ne)plati Netflixum tu mate clanek vedle. Zaplatil jeden, koukalo jich pet... :D
Zkuste si ten článek přečíst. Nebo aspoň jeho nadpis. Přesně na tenhle článek jsem totiž myslel, když jsem psal to, co jsem napsal.
A jak se definuje to vase "pouziva forum"? :-) Spousta tech veci funguje tak, ze v read-only pristupu ani nepotrebujete zadnou registraci... ze? A jako bonus vam to zindexuji i ruzne crawlery, takze lidi nic slozite prolezat nemusi - proste daji do sveho oblibeneho vyhledavace to, po cem zrovna touzi a ono jim to pozadovany vysledek proste vyplivne.
A resite porad jen ty Pelisky a tech par starych a i v TV vecne reprizovanych veci, ale ono tam z druhe strany pribyvaji stale nove a nove veci. Vcetne treba originalni tvorby z Netflixu, HBO a dalsich. Dovozovat z tohoto rozsudku, ze ulozto bude najednou kvuli tem par starym filmum na zavreni je smesny :-) V tomhle smeru plati, ze vyhrana bitva opravdu neznamena vyhranou valku.
Z toho, ze to zabalili nekteri nemuzete dovozovat, ze to zabali vsichni. Zrovnatak z jen ze samotneho roztouciho zajmu o VOD nemuzete dovozovat upadek zajmu o "tradicni" stahovani. Zrovnatak stale frci i "tradicni" prodejni kanaly ve forme DVD/BluRay - ono kdyby ne, tak by sekce novinek treba na CSFD by zela prazdnotou, ze? Ale ono tomu tak jaksi neni, dokonce i nase verejnopravni televize v ramci sve edice stale produkuje nove a nove tituly.
S lavickou jste si vybral blby priklad :-) To, ze dam lavicku na svem pozemku pred svuj dum automaticky neimplikuje, ze sem ji tam umistil proto, aby si tam na ni kdokoliv, kdo jde zrovna okolo sedal a to presto, ze lavicka implicitne k sezeni urcena je. Proc by mi mel otirat lak na prknech - to je nejake zakladni lidske pravo si sednout kde chci? ;-)
Zatimco z Vaseho prispevku o chlup vyse je patrne, ze vy to zjevne nechapete ;-)
...neocekavam, ze prislusnik PCR bude superman, co ma nabiflovanou komplet legislativu... to nezvladaji ani lepe placeni profesionalni pravnici :-) Ale o tom rec nebyla...
Pan Jirsak se tu tvari tak, ze zatimco u audiovizualniho dila ma na prvni dobrou odlisit nelegalni distribucni kanal od legalniho (a vy jste mu defacto pritakal)... tak v pripade rozliseni soukromeho hmotneho majetku od komunalniho se vykrucuje... :-) Pritom jde v zasade o totez... nemelo by se merit stejnym metrem... ? ;-) S mobilem v kapse se nikdo nemuze zrovnatak vymlouvat na to, ze nevedel o tom, ze je na soukromem pozemku a ne v komunalnim parku, ze? :-)
A vy si fakt myslite, ze je ve schopnostich prislusnika PCR znat veskerou legislativu, co u nas plati? A samozrejme v reakcich prislusnika se (umerne platu, co za svou cinnost ma) projevi i lenost, ze? Kazdopadne PCR neni instituce, ktera by mela kompetenci pravo vykladat - to prislusi vylucne soudum. PCR je soucasti moci vykonne stejne jako X dalsich uradu a ve vykonu k chybam dochazet muze - a od toho tu jsou soudy, aby tyto chyby korigovaly.
To ale nic nemeni na obsahu teto zdejsi veskrze uz akademicke diskuze. Pokud vyzadujeme po obcanovi, aby na internetu odlisil legalni distribucni kanal od nelegalniho, muzeme po nem analogicky pozadovat, aby odlisoval soukromy majetek od toho urceneho k verejnemu uziti - v kontextu tech reci, ze na cizi se nesaha...
Protoze jak vidno, Jirsak to bere tak, ze cizi audiovizuelni dilo se bez souhlasu autora nestahuje, ale na cizi lavicky se bez analogickeho souhlasu seda... :-) Proste nekdy je neopravnene uziti cizi veci v poradku, nekdy ne.
Jasne, takze podle svych metrik a zpusobu zivota hodnotite nekoho, kdo i s ohledem na to, co umi bere mozna i petinu toho, co berete vy... ;-) Nebo snad ve vasem korporatu makate za minimalku? Asi ne... a verte, ze lidi, co s temi penezi, za ktere byste vy neprezil oni vyjit musi a proste i jinak premysli. V mnoha ohledech. Proste vam uniklo, ze vas plat normalni prumerny clovek nema a jeho mysleni je tim zakonite ovlivneno. A treba prave tou blbosti, ze si na fakture k novemu disku precte, ze cas jeho ceny plati jakemusi kolektivnimu spravci za to, ze by si tam potencialne mohl ukladat cizi dila...
Podle aktuálního znění autorského zákona 121/2000 §47 už tu povinnost aktivní kontroly mají. Doposud podle zákona o některých službách informační společnosti 480/2004 §5 měli jen povinnost obsah mazat, pokud je o to oprávněná osoba požádala. Ale tuto povinnost nedodržují a tak zákonodárci přitvrzují.
Zhola nemožné to určitě není, ale úplně triviální to asi taky nebude. Zrovna namátkou to Vesničko má středisková na YouTube je a u YouTube stačí fakt málo. Už mi smazal video z auto kamery natočené v létě krátce po rozjezdu. Ventilátory klimatizace hučely naplno, měl jsem stažené okna asi v 70 km/h, ať se to rychle vyvětrá, takže další velký zdroj hluku. Rádio v tom kraválu bylo takže neslyšitelné, ale YouTube to poznal zablokoval.
Ulozto umi identifikovat treba soubory s detskym pornem a stejnym zpusobem umi identifikovat i jakykoliv autorsky chraneny film. Zatimco u detskeho porna neni problem ho mazat u autorsky chranenych del se to nedeje protoze je to jejich zivobyti. Takze nejake reci o nejakych dodatecnych nakladech jsou zbytecne.
8. 8. 2023, 13:40 editováno autorem komentáře
Mr jirsak, poslal jste mi jiz poplatek za me autorske dilo ktere tu ilegalne pouzivate? Jelikoz jsem si nejak nevsiml, tak prepodkladam, ze se jeste dnes pobezite udat, a reknete si o nemene 10 let.
Licence mych prispevku je totiz jednoznacna, 1M Eur za kazce nacteni panem Jisakem, pro ostatni gratis. Tudiz pachate skodu velkeho rozsahu.
Ne, žádnou kopírku na rohlíky doma nemáte. A kdybyste měl, byl by to úplně stejný problém, jako u autorských děl – protože někdo měl náklady s tím, aby ten rohlík vyrobil, a když vy teď z toho rohlíku máte užitek, ale náklady jste nezaplatil, nemůže fungovat trh. Ten kdo ten rohlík upekl, to už příště neudělá, když z toho nic nemá.
platím autorský poplatek, když mám podle vás právo kopírovat jen volná/vlastní díla.
Nikoli. Podle zákona máte právo kopírovat i cizí díla, pokud jsou zveřejněná, jde o běžný způsob užití díla a není to nepřiměřený zásah do práv autora (a pokud nejde o typ díla, na který se vztahují další omezení).
Já jsem nikde nepsal, že máte právo kopírovat jen volná/vlastní díla.
Jenže protože se náš autorský zákon zasekl někde v polovině 20. století, nějak se neřeší, že vznikly levné, efektivní a snadno dostupné nástroje šíření, se kterými se nepočítalo.
Zákon je naštěstí napsaný tak univerzálně, že tohle řešit nemusí.
A to jsme zase u toho, že v tom současná technika brání mému právu, protože současné televize nahrávky šifrují klíčem konkrétního kusu, takže na žádné jiné televizi ani stejném modelu nahrávku nepřehrajete, přesto, že na to máte zákonné právo.
Ne, nemáte na to zákonné právo. Když si tu nahrávku pořídíte, neporušujete tím autorská práva autora. To ale neznamená, že vám to autor musí umožnit.
Současný autorský zákon je zastaralý paskvil.
V něčem by se dal modernizovat, ale ne ve věcech, o kterých jste psal.
Danny: Protože je to pracné a výsledek by byl hubený.
Proč nikdo nepostihuje kapsáře, šmelináře nebo vandaly s fixy či spreji? Proč nikdo nepostihuje špatně parkující řidiče? Protože je to pracné a náhodný postih pár jedinců by nic nezměnil. To ale neznamená, že drobné krádeže, kreslení tagů na cizí majetek nebo parkování v křižovatce není přečinem.
Kapsari, smelinari i vandalove s fixy a spreji se samozrejme prubezne resi - ostatne obcas to probehne i zpravama (Jenom podobne zpravy nejsou az tak zajimave, ze? Holt zpravy jsou take dnes spise reality show... ale to je jiny pribeh). A ten boj ve fyzickem prostoru da podstatne vic prace, nez analyzovat nejake logy. Rozhodne to neni tak, ze by se na boj s vami zminenymi preciny rezignovalo.
Vážně jste si myslel, že si nikdo nevšimne, že jste od „tohle je realita roku 2023 u Policie ČR a městských policií“ uhnul k „teoreticky by se to dalo řešit takhle, kdyby do toho Policie chtěla investovat“? Chápu, že pro vás jako pro síťaře to končí zjištěním IP adres, nicméně Policie by musela přes identifikaci uživatelů konkrétních IP adres pokračovat až k prokázání, že upload spustil konkrétní člověk.
Škoda, že jste nepřispěl do diskuse k článku o vyděrači, který vydírá Iva Lukačeviče a Seznam. Mohl jste Ivovi a Policii poradit, že si mají říct o logy a mají hotovo.
Tak to musíme být národ miliardářů, všichni sprejeři platí dennodenně pokuty a sprejují dál. Když všichni špatně parkující řidiči každý den platí pokutu a další den zaparkují zase špatně.
Stahování nelegálně zveřejněných děl je užitím díla dle autorského zákona, ke kterému ovšem dotyčný nemá oprávnění.Tudíž jde o porušení autorského zákona a tedy o přestupek nebo trestný čin. O protiprávnosti nějakého jednání nerozhoduje to, jestli vy víte o případu, kdy takové jednání bylo potrestáno.
Vyse konstatujete, ze stazenim audiovizualniho dila […] je porusen zakon
Ne, výše konstatuju, že stažením nelegálně zveřejněného autorského díla je porušen zákon. Pokud ty změny, kdy vám z textu neustále vypadávají omezující podmínky, děláte nepozorností, měl byste při čtení a psaní být mnohem pečlivější. Pokud je to záměrné překrucování, tak byste se měl na diskusi úplně vykašlat.
coz je v rozporu mj. s tim, co mate na odkazu z osvetovych materialu CZNIC
Já se řídím zákony a rozhodnutími soudů. Snad uznáte, že to má trochu větší váhu, než nějaké osvětové materiály.
Vase tvrzeni je ve zcela obecne rovine a jako takove samozrejme samozrejme neplati - jednoduse proto, ze jste ve sve obecnosti vynechal ty pripady, kdy s tim de jure problem vubec neni. Za domaci ukol ty vyjimky muzete do sveho obecneho vyroku doplnit.
Já jsem tam ty výjimky doplnil už při psaní komentáře. To vy jste je odstranil. Takže za domácí úkol je tam zase vrátíte zpátky.
V zákoně stanovuje § 29 odst. 1 jako podmínku pro využití výjimky nebo volného užití to, že to nesmí nepřiměřeně zasahovat do práv autora. To, že jednání, které je důsledkem porušení autorských práv, zasahuje nepřiměřeně do práv autora, mi připadá evidentní (nicméně rozhodovací praxe českých soudů byla dříve taková, že i nelegální zdroj tříkrokovým testem prošel). Nicméně od roku 2014 už je v tom jasno, protože Soudní dvůr EU výslovně řekl, že pořízení kopie z nelegálního zdroje představuje nepřiměřený zásah do práv autora, tudíž se na ně nevztahuje výjimka pro užití pro osobní potřebu, protože nejsou splněné podmínky pro uplatnění takové výjimky (tedy tříkrokový test, v našem AZ § 29). Viz rozhodnutí SDEU ve věci ACI Adam C-452/12.
Nikoli, to, že upozorním na vaše překrucování textu, není zacyklení diskuse. Na vaši otázku, kdo má pravdu, zda informační materiály CZ.NIC, nebo zákon a soud, už jsem vám odpověděl – pravdu má zákon a soud. Vážně vám musím takovou samozřejmost opakovat? Vážně byste se hájil u soudu tím, že sice Soudní dvůr EU rozhodl takhle, ale vy jste četl na webu, že je to jinak?
To, že vytvoření kopie z nelegálního zdroje nespadá pod volná užití, konstatoval SDEU v případu ve věci ACI Adam BV a další už v roce 2014. Docela dost se o tom tenkrát psalo. Měl byste si to dostudovat.
Psal jste obecně o pekaři a rohlíku.
Což nejsou volná/vlastní autorská díla ani to není vhodné přirovnání. K volným dílům by se dala přirovnat věc, která nemá známého vlastníka.
Základní chyba vaší úvahy je v neustálém matlání fyzického a duševního vlastnictví dohromady, což jsou prostě z podstaty věci zcela nesrovnatelné entity.
Nikoli, např. z ekonomického hlediska je to plně srovnatelné.
Někdo vynaloží určitou práci, aby vytvořil něco, o co mají ostatní zájem, mají z toho užitek. Následně chce ostatním lidem poskytnout možnost získat ten užitek, výměnou za to, že mu zaplatí – a tím se pokryjí náklady, které měl s tvorbou. Psal jsem teď o fyzickém vlastnictví nebo o duševním? O obojím. protože to funguje v obou případech úplně stejně – lidé pracují, a výsledky své práce poskytují ostatním výměnou za peníze.
Stejně, jako vytvořit a distribuovat autorské dílo je nesrovnatelné s vytvořením a distribucí rohlíku je nesrovnatelná výroba sochy s početím člověka.
Je to plně srovnatelné. Obojí vyžaduje nějakou práci autora/tvůrce/výrobce a další vstupy, které představují další náklady, protože v nich je zahrnuta zase práce někoho jiného.
Proto vaše tvrzení o kradení rohlíku v takto nesmyslné paralele je jako mluvit o zákazu sahat na jakýkoliv jiný, než vlastnoručně upečený nebo koupený rohlík.
Ale přesně tak to s fyzickými věcmi funguje. Na cizí věci se nesahá – pokud to nemáte dovolené od jejich vlastníka.
Díla v televizi, na YT, na streamovacích platformách jsou zveřejněna. A já mám právo dělat si jejich kopie. A je to právě v souladu s odváděním autorských poplatků z médií.
Ne, vy nemáte právo dělat si jejich kopie. Vy děláním kopií neporušujete zákon. To ale neznamená, že vám vlastník práv musí umožnit udělat kopii. Žádné takové právo v zákoně opravdu není.
Aha a proč má tedy Autorský zákon novelizaci platnou k 5.1.2023 zákonem 429/2022 Sb., která vznikla právě za účelem zahrnutí dosud meimplementovaných témat kolem digitálních kopií, streamování (směrnice OnlineSatCab) nebo třeba digitální výuky (celý nový paragraf upravující právo škol mít pro studenty i učitele online digitální archiv)?
Protože Parlament ČR shledal užitečné to tam doplnit. Což ale neznamená, že podle předchozího znění zákona nemohly třeba streamovací platformy existovat – což dokazuje např. to, že zjevně existovaly.
Tak zaprvé se tu nebavíme o tom, co mi umožňuje autor, ale o tom, že mi to znemožňuje výrobce zařízení. To jsou jaksi dvě různé osoby.
Jenže autorská práva drží autor nebo jím určená osoba. Užití pro osobní potřebu by (kdyby to zákon nepovolil) byl zásah do práv autora. Žádná třetí osoba s tím nemá nic společného.
No a pak v zákoně je uvedeno právo na archivní kopii.
To by ovšem bylo něco jiného, než záznam vysílání. A hlavně v zákoně žádné takové právo není.
Celkově by měl být postaven tak, aby se vyvážila práva autorů i uživatelů.
Není žádný důvod, proč by uživatelé měli mít nějaká jiná práva, než která jim poskytne autor.
V odkazovaném textu není nic o tom, že by to nebylo jednoznačné. Pouze se tam uvádí, že uživatel někdy nemusí být schopen rozlišit, zda jde o legální či nelegální zdroj. Což ovšem nemění nic na tom principu, to je v právu běžná věc. Proto se třeba také rozlišují úmyslné a neúmyslné trestné činy. No a poznat, že ulož.to není oficiální distribuční místo filmu Pelíšky, není zas tak těžké.
V našem právním prostředí vždy rozhoduje soud o tom, zda nějaký čin byl trestným činem, vždy se to posuzuje individuálně. Třeba i v případě vraždy, a asi nebudete tvrdit, že vražda není trestným činem.
Každopádně vy jste tvrdil, že stažení z internetu nikdy nemůže být trestným činem, jsem rád, že jsem vám konečně vysvětlil, že to není pravda.
V odkazovanem textu mate prave to, ze je vinu bezpodminecne nutne prokazat.
Chápu, že pro vás to může být překvapení. Pro mne to, že vinu je nutné prokázat u soudu, žádné překvapení není.
Nejde to zpausalizovat tak, ze stazenim z uloz.to porusite zakon.
Proto jsem to také takto nepaušalizoval.
To jste na urovni Babise a jeho vsetci kradnu.
Ne, nejsem. Já jsem nic takového netvrdil.
Ale ono i na uloz.to muzou byt dila, ktera tam autor umistil s tim, ze naopak ma zajem je timto kanalem sirit.
Samozřejmě.
Samoobsluha má přímo v názvu, že se obsluhujete sám. Prodejce vám tedy souhlas s tím, abyste na zboží sahal, dává už tím, že ten obchod vybuduje jako samoobsluhu a otevře ji pro veřejnost. Bohužel někteří pak nechápou, že to neznamená, že mohou na přímo rukama (bez např. jednorázových rukavic) sahat na nebalené potraviny.
Klika od dveří je také určena k tomu, aby se na ní sahalo.
To, že potřebujete souhlas vlastníka, neznamená, že musí být explicitní. Sám jste našel několik příkladů, kdy je ten souhlas implicitní. Většina lidí to zvládá bez problémů rozlišit a balený knedlík z regálu samoobsluhy si do nákupního košíku vezmou, ale v restauraci knedlíky cizím lidem z talířů nekradou. Věřím, že to zvládáte rozlišit i vy.
Aha, takže když se vám zrovna hodí z toho vašeho nesmyslu výjimka, tak stačí říct, že se to myslelo implicitně? No jasně. Tak to vám raději explicitně prozradím, že moje klika pro vás explicitně povolená není :-).
Co je implicitně akceptovatelné je nastaveno kulturně. Jak známo, kultura se buduje mimo jiné pomocí práva, čili vzájemnou uzákoněnou dohodou, co je ve společnosti akceptovatelné a co ne. To se dále u jednotlivců upravuje podle jejich zkušenosti, např. ve společnosti, jako je ta naše, kde se často pouze zavede pravidlo, ale nikdo ho nekontroluje a netrestá pak řada lidí nabývá dojmu, že je jim implicitně povolené parkovat na chodníku či trávě.
Proč to píšu? Protože pokud se bavíme o tom, jak má být nastavený (autorský) zákon, pak je zcela nesmyslné argumentovat implicitními pocity jednotlivce.
jinejmuf: Ne, to není žádná výjimka. To je naprosto normální věc, že lidé chápou, že lavičky na ulicích město umísťuje proto, aby se na nich sedělo; zboží v regálech samoobsluhy je proto, aby si ho zákazníci dali do košíku a koupili; odpadkové koše na ulici jsou porto, aby se do nich dávaly odpadky; výtah v domě je proto, aby jím lidé jezdili. Drtivá většina lidí tento koncept bez problémů chápe a ví, že když někdo něco dá veřejně přístupné, aby se to používalo k účelu, který je u dané věci obvyklý, zároveň tím dává svolení k takovému užití. Drtivá většina lidí bez problémů chápe, že na lavičku, která je venku na ulici, si mohou sednout, ale nesmí si ji odnést domů.
Protože pokud se bavíme o tom, jak má být nastavený (autorský) zákon, pak je zcela nesmyslné argumentovat implicitními pocity jednotlivce.
Jenže my se nebavíme o tom, jak má být nastavený autorský zákon. My se bavíme o tom, jak nastavený je. A to základní nastavení autorského zákona je stejné, jako u fyzických věcí. Tedy za prvé vychází z toho, že ten, kdo vykoná nějakou práci, má právo na užitek z té práce. To je věc široce akceptovaná naší společností, mnozí lidé by se dokonce divili, že by to mohlo fungovat i jinak. Za druhé stanovuje, že ochranu tohoto práva zajišťuje stát. Opět to funguje stejně pro hmotné věci i duševní vlastnictví, jen pro hmotné věci to funguje daleko déle. Stát tím u hmotných věcí říká, že není vaší povinností fyzicky ubránit svůj majetek před tím, kdy by vám ho chtěl vzít někdo jiný. I pokud ukradne váš majetek, stát říká, že právně je ten majetek pořád váš a stát se bude snažit zloděje dopadnout, potrestat a donutit ho k náhradě škody (jak se to státu daří či nedaří je jiná věc). U nehmotných věcí se v podobě autorských práv zavedlo stejné pravidlo – není povinností autora hlídat své dílo a fyzicky zabránit jeho kopírování, ale pokud někdo bude dílo užívat neoprávněně, stát se bude dotyčného snažit dopadnout, potrestat a donutit ho k náhradě škody (dovětek o tom, jak se to státu daří či nedaří je stejný).
To první, že ten, kdo pracuje, má nárok na plody své práce, je v naší společnosti tak hluboce zakořeněné, že to žádný zákon nezmění. Je to vnímané jako naprosto přirozená věc. Teorie o tom, že by bylo hezké upravit autorský zákon tak, že budou moci autorská díla hromadně užívat i ti, kterým k tomu autor nedal svolení, absolutně nechápou tenhle princip. Kdyby k takové změně zákona došlo, budou to autoři brát tak, že stát přestal hájit jejich přirozená práva – a postarají se o ně sami. Tak, jak se to dělalo s autorským dílem dříve; tak, jak se to ještě dříve dělalo s hmotnými věcmi – prostě tvoje je jenom to, co fyzicky ubráníš.
Dávalo by smysl modernizovat autorský zákon v tom, že by omezil zákonné licence a volná užití – zejména užití pro osobní potřebu. To zasahuje do práv autorů, která vnímáme jako přirozená. Důvod, proč to v historii vzniklo, byl ten, že byly vysoké transakční náklady na získání licence. Kdyby si někdo musel kvůli vytvoření kopie kazety dopisovat s autorem papírovou poštou, nevyplatí se mu to. Dneska jsou technické možnosti, jak takovou dodatečnou licenci získat na pár kliknutí, a není problém si už při nákupu vybrat, jestli chci film na jedno shlédnutí, na měsíc nebo trval s právem vytvořit si 10 kopií. Tak zrušme kopie pro osobní potřebu, ponechme jen nutné technické kopie, a je to. Tím přirozeně zaniknou i poplatky z nenahraných médií, protože k nim nebude existovat opodstatnění. A bude to daleko srozumitelnější a nikdo se nebude vymlouvat na kopie pro osobní potřebu. Ostatně u softwaru žádné kopie pro osobní potřebu nejsou, a chybí někomu?
Ne. Jsou obchody, kde zboží podává prodavač, stejnětak je dost lidí, kteří nechápou, že svému nevychovanému děcku smí dát rohlík z regálu až po zaplacení. Lavičky? Jsem teď na dovolené, lehátka u moře jsou tu dvou typů, jedna jsou placená, druhá máme v ceně hotelu, oboje jsou volně na pláži. Řekněte mi která jsou která! Aha, ono to implicitně zjistit nejde. Musí vám to někdo říct/naučit. Odpadkové koše? A smím teda dát do žluté popelnice shnilá jabka? A co autobaterii? To jsou přece taky odpadky. Ne? Proč? Protože je to dané nějakou domluvou/předpisem/vyhláškou?
No a pokud se bavíte o aktuálním znění zákona, tak není potřeba se bavit. Znění je volně dostupné, včetně jejich výkladů a ohledně závazného výkladu okolo Ulož.to, je vše podstatné v článku. O čem má smysl se bavit, je legitimnost a s tím související široká akceptovatelnost zákona a jeho aktuálního znění. Vzhledem k míře netrestaného a netrestatelného porušování je zjevné, že aktuální podoba zákona prostě neplní svou funkci a nefunguje. A co se týče nelegálního stahování, každý právník začátečník vás z toho vyseká, když nebudete hned od začátku hloupě vypovídat.
Kopie pro osobní potřebu u sw nejsou, protože je dnes běžným standardem, že vás licence sw opravňuje opakovaně požadovat přístup k instalačkám a protože je životnost/instalovatelnost sw omezená. Naopak hudba a video se nedají snadno opakovaně získávat ze stejného zdroje např. proto, že se očekává jejich mnohem dlouhodobější ukládání a za 10 let si svůj oblíbený film z neexistující služby nestáhnete.
Navíc vytvořit identickou kopii písně včetně not jen podle poslechu je mnohem snazší, než vytvořit identickou kopii programu včetně zdrojáku.
Vaše bezmezné preferování autora nad uživatele by na normálním trhu vůbec nemohlo fungovat. Kdyby byl kdysi stejným způsobem ochráněn vynálezce kola, chodili bychom dneska pěšky.
Drtivá většina lidí dokáže rozlišit pultový prodej od samoobsluhy. Dokonce zvládají i takové špeky, jako třeba pultový prodej masa a uzenin uvnitř samoobsluhy. Pokud to někdo nezvládá, má opatrovníka, který nakupování (a všechny ostatní každodenní činnosti) řeší za něj. S lehátky jste to zdá se rychle pochopil (možná po něčím důrazném upozornění), že když nevíte, tak na to nemáte šmatat. Takže pořád stejné – někomu to patří, ten má právo s tím dělat cokoli, ostatní nemají právo s tím dělat nic. To je základ, a teprve nad tím základem má vlastník možnost některá (nebo všechna) svá práva poskytnout někomu dalšímu. Někdy je k tomu poskytnutí potřeba stostránková smlouva a hejno právníků, někdy stačí šoupnout zboží do regálu a všichni, kdo chodí nakupovat, už vědí co a jak. I s odpadkovými koši je to pořád stejné – ve výchozím nastavení s nimi nesmíte dělat nic, protože nejsou vaše. Teprve pak může přijít město a říct, že do tohohle koše smíte vyhazovat věci, ale jenom takové, které jsou plast. Kdyby to tak nefungovalo a vy jste si s košem mohl dělat, co chcete, i když není váš, musel by u každého koše stát nevyhazovač a fyzicky se s vámi poprat, kdybyste tam chtěl vyhodit něco jiného.
Pokud se nepotřebujete bavit o aktuálním znění zákona, začněte u sebe a nebavte se o něm.
To, že spousta lidí zneužívá toho, že se dodržování zákona nevymáhá, neznamená, že zákon není legitimní. Zkuste říct, že od teď se bude platit jen za poctivou práci rukama, a kdo pracuje hlavou, nedostane nic, protože duševní vlastnictví lze přece snadno zkopírovat, a uvidíte, jaké pochopení pro takovou změnu lidé budou mít.
Pro software neexistuje užití pro osobní potřebu od té doby, co má software speciální úpravu v autorském zákoně. Takže dnešní licence na to opravdu nemají vliv. Nepamatuju se, kdy jsem naposledy software instaloval z instalaček (čímž předpokládám myslíte fyzické instalační médium, dnes DVD nebo USB disk). Netuším, proč by se hudba a video opakovaně nedaly získávat ze stejného zdroje, proč byste je nemohl získávat třeba stejně, jako ten software. Když máte dnes film nebo hudbu formou předplatného a služba zkrachuje, za deset let si je také nepustíte, pokud si je nepořídíte znova. To samé když si zaplatíte jednorázové shlédnutí. A už dnes si můžete koupit i licenci, která vás bude opravňovat vytvářet si pro sebe další kopie. Takže už dnes většinové způsoby distribuce nepotřebují vytváření kopií pro vlastní potřebu a zároveň umožňují autorům takovou možnost vám poskytnout. Kopie pro osobní potřebu se dnes nejvíc uplatní u těch, co si nahrávají pořady z televize – a to nepovažuju zrovna za způsob konzumace obsahu budoucnosti. A i to je technicky řešitelné bez zákonné úpravy volného užití.
Navíc vytvořit identickou kopii písně včetně not jen podle poslechu je mnohem snazší, než vytvořit identickou kopii programu včetně zdrojáku.
Film je na tom ovšem stejně, jako software, a přitom pro film také platí výjimka pro užití pro osobní potřebu.
Vaše bezmezné preferování autora nad uživatele by na normálním trhu vůbec nemohlo fungovat.
U fyzických věcí to funguje velice dobře. Vy totiž zjevně nechápete, jak to funguje. Vy si asi představujete, že rovnovážný stav je takový, že autoři a uživatelé mají práva zhruba půl na půl. Jenže ve skutečnosti je rovnovážný stav takový, že veškerá práva má jen autor a uživatelé nesmí nic, co jim autor nedovolí. Například proto, že záleží na autorovi, jestli vůbec nějaké dílo vznikne. V téhle situaci vy přicházíte za autory a chcete, aby se části svých práv vzdali. Aby dílo zveřejnili a tím umožnili jeho citování, parodování, užití ve školních představeních nebo kopírování pro osobní potřebu. Když jim chcete nějaká práva vzít, musíte ale nabídnout nějakou protihodnotu. Tou protihodnotou je to, že na sebe stát převezmu to břímě fyzické ochrany autorských děl. To se zdá výhodné pro obě strany – autorům se uleví, protože nebudou muset fyzicky bránit přístup k autorským dílům, stát zase získá větší rozšíření autorských děl mezi lidi, což má pozitivní vliv na kulturu, vzdělanost apod. No jo, jenže v posledních (už) desítkách let stát není schopen svou část závazku plnit. Proto se autoři vrací k tomu, že si díla budou chránit sami – a tak se začalo používat DRM.
Když pochopíte a celá společnost pochopí, že o zveřejňování autorských děl rozhodují autoři, ať je zákon jakýkoli, pak můžeme nastavit pravidla tak, aby s nimi byli autoři spokojení a publikovali co nejvíc. Jakoukoli snahou získat víc, než chtějí autoři připustit, možná krátkodobě získáte víc z již publikovaných děl, ale vzápětí se to projeví na neochotě autorů publikovat nová díla a dál zpřístupňovat ta díla, nad kterými ještě mají moc.
Já nikoho převychovávat nepotřebuju. ulož.to v dnešní podobě dříve či později skončí (diskutujeme pod článkem o tom, že k tomu má zase o krok blíž), další podobní vykukové též. A cílová skupina, která díla z ulož.to stahuje, na darkweb nepůjde. Místo toho si předplatí Netflix, kde si filmy přehrají jen na certifikovaném zařízení, budou platit přesně podle toho, kolik jich doma je a kolik mají zařízení, a kterékoli dílo jim z nabídky kdykoli zmizí. Takže budou mít práva tak sešněrovaná, jak jen to jde. Dál budou platit poplatky za nenahraná média, ale nebudou mít co na ně nahrát. Třeba pak zastánci toho, že je potřeba ještě víc omezit práva autorů, budou mít konečně pocit, že vyhráli.
A nebojte, prave tu argumentace, ze dila stejne utikaji skrze nedokonale zabezpeceni se nasledne pouzije pro to, aby poplatek byl zachovan takovy jaky je.
Jenže ten poplatek není za nelegálně získaná díla.
Vaše představa, že pirátění je pořád stejné, jenom se mění forma, se jaksi míjí s realitou. ulož.to prohrává jeden soud za druhým, zatímco si lidé předplácejí Netflix, Spotify, Disney+, HBO a další. Netflix úspěšně zasáhl proti sdílení svých účtů. Ne, dlouhodobě to piráti prostě nemůžou vyhrát, protože autoři nebudou svá díla poskytovat platformám, které je nedokážou ochránit. Takže jediné, čeho mohou piráti dosáhnout, je to, že poskytovatelé obsahu budou mít ještě komplikovanější a dražší ochrany.
Hochu, místo krádeže můžeš dle terminologie ČT věc poponést. Podle tuším Wolnera? Třeba lavičku, zřejmě až na vlastní zahradu. Prostě sis naběhl se zákazem sahat na cizí věci bez autorova svolení. Jo a pozor na červená tlačítka od "zvonku", ať nevyhlásíš požární poplach. Ne vždy jsou zakrytá.
Dovodil jsem to z toho, že už dnes existují diskusní fóra tohoto typu, a používá je řádově méně lidí, než ulož.to. Zřejmě vám uniká, že jde o to, jak složité to je. Dost lidí je ochotno udělat to, že napíše do adresního řádku ulož.to, do vyhledávače Pelíšky, klikne na prví odkaz a už se mu stahuje film. Řádově méně lidí je ochotno prolézat různá fóra, tam hledat odkazy, stahovat to, pak to ještě rozšifrovávat…
A jak se definuje to vase "pouziva forum"? :-)
To, že ho dokáže najít a alespoň jednou tam vleze.
On to není jen jeden rozsudek. Někteří jiní provozovatelé podobných služeb už to zabalili. Navíc vy sledujete bitvy o jednotlivá díla, jenže válka se vede o to, kdo bude mít kolik uživatelů a jak je dokáže monetizovat.
Ten s přezdívkou: Nemůžu za to, že si pod „svolení“ představujete stostránkovou smlouvu a nechápete, že svolení lze dát i jinak.
Ale zajímalo by mne, jak to tedy s venkovními lavičkami máte. Myslíte si, že si na ně můžete sedat? A proč? Myslíte si, že na ně můžete kreslit? A proč? Myslíte si, že si je můžete odnést? A proč?
Pokud je ta předzahrádka viditelně oddělená od veřejného prostoru, její majitel zjevně nesouhlasí s tím, aby tu předzahrádku užíval někdo jiný, natož aby si tam sedal na lavičku. Chápu, že vy se zase budete divit proč – vždyť je to přece něčí vlastnictví, tak ho může užívat kdokoli – ale tak to holt v naší civilizaci chodí, že o užívání majetku rozhoduje jeho vlastník.
Danny: Normální člověk pozná, že když je lavička za zamčeným plotem, vlastník si nepřeje, aby za ten plot někdo lezl a sedal si na tu lavičku. Stejně tak pozná, že ulož.to není oficiální distribuční kanál filmu Pelíšky. Normální člověk, když si není jistý, jestli je lavička určená pro veřejnost, nebo zda je film legálně ke stažení, tak si na lavičku nesedá a film nestahuje. Není to tak těžké. No a pokud by to někdy přeci jen nepoznal, soud samozřejmě posuzuje konkrétní situaci a přihlédne k tomu, jestli dotyčný mohl vědět, jaká je situace.
Chodím na jedno fórum, které se věnuje vpodstatě produkci pro minority a řešili jsme tam ne/legálnost zdrojů v souvislosti s uloz.to. Můžu tě ujistit, že mnozí nemají představu o dané problematice . Takže bych byl opatrný s vynášením verdiktů. Uloz.to je pro mnohé modlou. Pokud je možné, tak já mám raději oficiální distribuční kanály hlavně na YT. Je to ale tím, že mě třeba Barbie nechává chladným.
Danny: Jsem zvědav, na co se budete vymlouvat teď. Že jste chtěl ukázat, že když faktuře nerozumíte vy, jak jí má rozumět někdo jiný?
Měl jste celkem čtyři způsoby, jak poznat, že se mýlíte. Za prvé dočíst položky faktury až do konce, kde byste se dozvěděl, že AO je autorský poplatek, zatímco RECFEE je recyklační poplatek. Za druhé jste se mohl podívat k položkám jako CPU, skříň, základní deska nebo zdroj, u kterých byste našel položku RECFEE, ale není tam položka AO – a třeba by vám došlo, že za CPU ani skříň se poplatek za nenahraná média neplatí. Za třetí, mohl jste si sečíst částky u RECFEE, což je 5 × (1,50 Kč + 1,50 Kč + 1,50 Kč + 1,50 Kč + 4,00 Kč + 1,50 Kč) = 57,50 Kč, což je zvláštní shodou okolností zrovna částka uvedená zrovna u položky „recyklační poplatek“ na konci faktury, a částky 5 × 28,71 Kč = 143,55 Kč, což je na halíř přesně zrovna částka uvedená na konci u „autorský poplatek“.
Nebo čtvrtý způsob, nechat si to vysvětlit jak malý kluk ode mne.
Šanci přijít na svou chybu sám jste dostal, ale kvůli své neschopnosti připustit si, že byste se mohl mýlit, jste ji propásl. Zvládnete alespoň reparát?
AO - autorský poplatek a RECFEE - recyklační poplatek je vypočten u každé položky, které se týká a sečten na konci faktury. Nevidím, že by tam někdo něco dal špatně.
Právě a jenom ten řečený SSD je zatížen jak jedním tak druhým. A autorský poplatek opravdu není recyklační poplatek...
13. 8. 2023, 09:27 editováno autorem komentáře
Reparat byste si mel udelat vy, treba uz jen proto ze vam kompletne uniklo, o cem vlastne debatujete. A rec byla o tom, ze si na fakture precte o AO a ciste na zaklade toho koncovy spotrebitel nabude dojmu, ze si prece zaplatil... takze jste tu sice napsal peknou slohovku, ale o necem zcela mimo diskuzi :-)
Verejne prostranstvi ale neni definovano tak, ze jde o jakykoliv neoploceny protor, to jste si tu definici hodne zgumovatel. To, jestli se soukromy pozemek stava verejnym prostranstvim se urcuje na zaklade deklaratorniho aktu dle 84 odst. 2 pism. s) zakona č. 128/2000 Sb. o obcích - a nikoliv na zaklade toho, jestli to je ci neni oplocene. To, ze na pozemek muzete bez zabran vstoupit z nej automaticky verejne prostranstvi necini.
Tudiz ani nemuze automaticky platit vas zaver. To, ze umisti majitel lavicku na neoplocenem pozemku opravdu neznamena automaticky souhlas s tim, ze na ni muze sedet kdokoliv. To jste jen nazorne demonstroval, jak si sam pravy druhych vytirate zadek a vidite jen pravo sve zadnice si sednout :-) Stejne jako treba ponechane klicky v zapalovani v odemcenem aute nedava automaticky souhlas k tomu automobil uzit kymkoliv, kdo jde zrovna kolem, ze?
Danny: Ano, to jste připomněl jeden z nesmyslů, které jste napsal – že si na faktuře přečte, že „cas jeho ceny plati jakemusi kolektivnimu spravci za to, ze by si tam potencialne mohl ukladat cizi dila“. Vidíte to někde na té faktuře od CZC? Nebo chcete tvrdit, že když někdo vidí na faktuře „AO“ nebo „autorský poplatek“, vidí v tom nějakého kolektivního správce?
Pak jste si popletl autorský poplatek a recyklační poplatek. Místo abyste přiznal, že jste se spletl, zkoušíte to hloupě zamluvit.
Takže toho nechte, radši zkuste sebereflexi. Překvapivě jsem vám vysvětlil to samé, co FJ. Jediné co je na faktuře zatizeno položkou AO je SSD. Pokud je něco direktivne nařízeno, je to prostě nařízeno. Pokud se vám to nelíbí, oslovte tvůrce direktivy nebo svého poslance/senátora. Ale proč bych měl koukat na problém vasima očima, kdyz mám na věc svuj vlastní názor, to opravdu netuším....
13. 8. 2023, 14:12 editováno autorem komentáře
Komentujete neco, o cem se diskuze vubec nevede. Diskuze se vede o tom, ze AO na fakture mohou nekteri spotrebitele vnimat tak, ze uz si za stazeni odkudkoliv zaplatili. Ne o tom, k cemu je AO vazane. A jestli se vam to jejich vnimani nelibi, zkuste je oslovit a vysvetlit jim to... a radim sednout do auta a zacit objizdet venkovske hospody ;-)
Líbí se mi tvé POKRYTECTVÍ. Po jednom chceš, aby uznal chybu, ale sám daného skutku nejsi schopný. Vše začalo tvým vyjádřením, že se na cizí věci, bez autorova povolení, nesahá. Což ale ne vždy platí. K lavičce za zamknutým plotem jsi dospěl ty v rámci své "obhajoby". App...Už zase zamykáš plot? U nás v plotě míváme branku, bránu. Jiný kraj, jiný mrav.
Ten s přezdívkou: Zase jste vedle. Danny si položky na faktuře popletl, to je chyba, kterou vidí všichni. Naproti tomu v našem sporu, jestli se na cizí věci sahá nebo nesahá bez vlastníkova svolení, nevíme, čí tvrzení je chybné. Vy jste nenapsal nic, co by ukázalo, že je to tak, jak tvrdíte vy; já jsem evidentně nepřesvědčil vás.
Ta branka v plotě obvykle slouží k tomu, aby se mohla odemknout a bylo možné skrz plot projít, nebo aby se zamkla a průchodu skrz plot zamezila.
Pokud se podle vás na cizí věci může někdy sahat bez souhlasu vlastníka a někdy nesmí, zajímalo by mne, kde a jak je to v zákoně konkrétně rozlišené.
Přes zákony jsi tu snad ty? Minimálně jsi se do té pozice sám pasoval. Myslíš, že je každý aspekt lidského konání nějak paragrafově definován? Silně pochybuji. Uvedu jeden nejednoznačný příklad. Ve městě jsou instalovány umělecké předměty pouze s popiskami. Jak jednoznačně poznám, zda si daná díla mohu osahat, když na nich není vysloveně uvedeno, zda na ně ne/lze sahat? Nezkoušej na mě, že to, co není vysloveně zakázané, je automaticky povolené. Platí to totiž i obráceně. Babo, raď.
Vážně si myslíte, že taková věc, jako kdo smí nakládat s něčím majetkem, není určená zákonem? K čemu by pak celý koncept vlastnictví byl?
Jak jednoznačně poznám, zda si daná díla mohu osahat, když na nich není vysloveně uvedeno, zda na ně ne/lze sahat?
Jednoduše. Když to není vaše a když nemáte svolení od vlastníka, nesaháte na to. To tvrdím celou dobu. Pokud by vlastník chtěl povolit sahání na ta díla, napíše to k těm popiskům.
Nezkoušej na mě, že to, co není vysloveně zakázané, je automaticky povolené. Platí to totiž i obráceně.
Jako že co není povolené, je automaticky zakázané? Nemůže platit obojí najednou pro stejné případy.
Ty absolutně nechápeš psaný text a pořád tvrdíš tu svoji "pravdu". Viz lavička před domem, kterou jsi nakonec umístil za zamknutý plot. Nebo třeba, že věci, které jsou určené k danému účelu, se smí používat bez autorova svolení. Přitom i to lze aplikovat na známou lavičku. Jde o to, že jsme tě upozornili na hloupost, kterou jsi hnal do absurdit a my jsme se přidali. Já pro pobavení.
Přestaňte pořád svoje chyby svádět na jiné. Já psaný text chápu. O lavičce před domem jsem nejprve předpokládal, že je na veřejném prostranství. Jenže z další diskuse vyplynulo, že představa byla taková, že ta lavička je na zjevně soukromém pozemku – třeba za tím zamčeným plotem.
Nebo třeba, že věci, které jsou určené k danému účelu, se smí používat bez autorova svolení.
Takový nesmysl jsem v životě nenapsal, to pořád opakujete akorát vy. Já jsem psal, že když někdo umístí lavičku na veřejné prostranství, zjevně ji tam umisťuje proto, aby si na ni každý mohl sednout, a tím pádem dává k posezení na té lavičce svolení. Ale už to není svolení k tomu, abyste si tu lavičku třeba odnesl domů.
Pokud vy si na lavičky na veřejném prostranství zásadně nesedáte, protože si myslíte, že si sednout nesmíte, je to vaše věc. Ovšem zajímalo by mne, jak to děláte třeba s chůzí – to nad chodníkem levitujete, abyste chodník nepoužil, nebo jak to děláte, abyste nevyužil cizí věc?
Tvrdíte, že jste mne upozornili na hloupost, ale nenapsal jste nic, co by na mém tvrzení bylo hloupé. A vůbec jste nenapsal, jak to tedy podle vás je. Smíte tedy používat cizí věci bez svolení jejich vlastníka? Nebo nesmíte?