Online výuku kvůli nedostatku techniky vynechává asi 50 tisíc žáků základních a středních škol

17. 3. 2021

Sdílet

Dítě - klávesnice - notebook - škola Autor: Depositphotos

Dotace státu i aktivita neziskových organizací či rodičů výrazně zlepšila podmínky pro zapojení žáků základních a středních škol do online výuky. Kvůli chybějící technice nebo nedostatečnému připojení k internetu se jí ale stále neúčastní přibližně 50 tisíc žáků českých základních a středních škol. Vyplývá to ze zprávy České školní inspekce.

„Podíl těchto žáků se pohybuje okolo 3 %, nejhorší je situace v nematuritních oborech SŠ,“ popisuje inspekce. „Zejména díky rozsáhlým finančním intervencím, které umožnily dovybavit školy digitální technikou a tuto techniku v případě potřeby zapůjčovat, je míra vlivu problémů s digitální technikou mnohem menší, než tomu bylo na jaře 2020,“ dodává. Tehdy šlo podle inspekce asi o 250 tisíc žáků.


Autor: Česká školní inspekce

Neznamená to, že všichni tito žáci jsou úplně mimo vzdělávací systém. Údaje inspekce mluví o tzv. synchronní online výuce, tedy situaci, kdy se žáci mají připojovat k online vyučovacím hodinám v reálném čase. Součástí distančního vzdělávání jsou podle inspekce ale i další aktivity – ať už online, nebo i bez využití technologií.

Úplně mimo vzdělávání může být podle odhadů inspekce přibližně 10 tisíc žáků. „Některá šetření realizovaná neziskovými organizacemi nebo vysokoškolskými pracovišti dospěla k číslu ještě vyššímu,“ přiznává inspekce s tím, že lepší data by mělo přinést dotazníkové šetření ministerstva školství.

Peníze z ministerstva i pomoc neziskovek 

Na zlepšení vybavení měla podle inspekce vliv částka 1,3 miliardy Kč, kterou loni v létě školám na nákup techniky poskytlo ministerstvo školství. Pomohly i neziskové společnosti, například program Ucimeonline.cz iniciativy Česko.digital, který organizoval sbírku techniky pro děti.

„Podíl žáků, kterým byla zapůjčena digitální technika (školou nebo prostřednictvím školy), byl cca 3,5 % (nejvíce na neúplných ZŠ – cca 5 %, nejméně na nematuritních oborech SŠ – cca 1,5 %),“ uvádí inspekce. Další techniku pak koupili rodiče nebo ji obstaraly právě neziskovky.

Zlepšilo se i vybavení učitelů, říká inspekce, podle které už téměř všechny školy dostatečnou techniku mají, „… i když její technické parametry mohou být různé.“  

„Optimálním stavem je vybavení, které umožňuje učitelům v případě nutnosti realizovat on-line distanční výuku z domova, ovšem s využitím školní digitální techniky, nikoli techniky své vlastní,“ říká inspekce.

„Na základních školách se z více než tří čtvrtin jedná o školní digitální techniku. Na středních školách jde o školní techniku z méně než tří pětin. Podíl škol, kde by digitální techniku neměla dostupnou alespoň většina učitelů, je nižší než jedno procento, přičemž mezi nimi převládají střední školy,“ popisuje současný stav.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).