Dotace státu i aktivita neziskových organizací či rodičů výrazně zlepšila podmínky pro zapojení žáků základních a středních škol do online výuky. Kvůli chybějící technice nebo nedostatečnému připojení k internetu se jí ale stále neúčastní přibližně 50 tisíc žáků českých základních a středních škol. Vyplývá to ze zprávy České školní inspekce.
„Podíl těchto žáků se pohybuje okolo 3 %, nejhorší je situace v nematuritních oborech SŠ,“ popisuje inspekce. „Zejména díky rozsáhlým finančním intervencím, které umožnily dovybavit školy digitální technikou a tuto techniku v případě potřeby zapůjčovat, je míra vlivu problémů s digitální technikou mnohem menší, než tomu bylo na jaře 2020,“ dodává. Tehdy šlo podle inspekce asi o 250 tisíc žáků.
Neznamená to, že všichni tito žáci jsou úplně mimo vzdělávací systém. Údaje inspekce mluví o tzv. synchronní online výuce, tedy situaci, kdy se žáci mají připojovat k online vyučovacím hodinám v reálném čase. Součástí distančního vzdělávání jsou podle inspekce ale i další aktivity – ať už online, nebo i bez využití technologií.
Úplně mimo vzdělávání může být podle odhadů inspekce přibližně 10 tisíc žáků. „Některá šetření realizovaná neziskovými organizacemi nebo vysokoškolskými pracovišti dospěla k číslu ještě vyššímu,“ přiznává inspekce s tím, že lepší data by mělo přinést dotazníkové šetření ministerstva školství.
Peníze z ministerstva i pomoc neziskovek
Na zlepšení vybavení měla podle inspekce vliv částka 1,3 miliardy Kč, kterou loni v létě školám na nákup techniky poskytlo ministerstvo školství. Pomohly i neziskové společnosti, například program Ucimeonline.cz iniciativy Česko.digital, který organizoval sbírku techniky pro děti.
„Podíl žáků, kterým byla zapůjčena digitální technika (školou nebo prostřednictvím školy), byl cca 3,5 % (nejvíce na neúplných ZŠ – cca 5 %, nejméně na nematuritních oborech SŠ – cca 1,5 %),“ uvádí inspekce. Další techniku pak koupili rodiče nebo ji obstaraly právě neziskovky.
Zlepšilo se i vybavení učitelů, říká inspekce, podle které už téměř všechny školy dostatečnou techniku mají, „… i když její technické parametry mohou být různé.“
„Optimálním stavem je vybavení, které umožňuje učitelům v případě nutnosti realizovat on-line distanční výuku z domova, ovšem s využitím školní digitální techniky, nikoli techniky své vlastní,“ říká inspekce.
„Na základních školách se z více než tří čtvrtin jedná o školní digitální techniku. Na středních školách jde o školní techniku z méně než tří pětin. Podíl škol, kde by digitální techniku neměla dostupnou alespoň většina učitelů, je nižší než jedno procento, přičemž mezi nimi převládají střední školy,“ popisuje současný stav.