Google v Evropě změnil podobu výsledků vyhledávání, v Androidu dává výrazněji vybrat výchozí prohlížeč nebo vyhledávač a uživatelům dává možnost odmítnout sdílení dat o jejich chování napříč službami Googlu.
Firma musela změny přijmout v souvislosti s nařízením o digitálních trzích (Digital Markets Act, DMA, 2022/1925), které v Evropské unii od půlnoci na 8. března plně vstoupí v účinnost. Má mimo jiné omezit zneužívání dominance velkých online služeb k prosazování dalších služeb stejné firmy.
Google tak ve výsledcích vyhledávání nově nesmí na prominentních místech nabízet odkazy na svůj srovnávač zboží, vyhledávač letenek nebo ubytování v hotelech. Musí dát srovnatelný prostor konkurenčním agregátorům.
V mobilním systému Android také Google začíná zobrazovat tzv. choice screen – tedy možnost volby výchozího prohlížeče a vyhledávače. Obrazovka se uživateli ukáže při prvním nastavování nového zařízení.
Google také nově nesmí automaticky propojovat data o chování uživatelů z různých služeb, například z vyhledávání a prohlížeče Chrome. Pokud uživatel chce firmě dovolit tato data napříč službami sdílet, musí to povolit v nastavení svého účtu.
„Když jsou tyto služby propojené, mohou za určitými účely sdílet vaše data mezi sebou a s dalšími službami Google. Všechny typy údajů, které jsou popsány v zásadách ochrany soukromí společnosti Google, mohou být sdíleny mezi propojenými službami. Patří sem i údaje o aktivitě, když jste přihlášeni, jako jsou hledané výrazy a sledovaná či poslouchaná videa,“ popisuje Google v nápovědě.
Propojení mohou uživatelé nanstavit mezi těmito službami: vyhledávání, YouTube, reklamní služby, Google Play, Chrome, Nákupy Google a Mapy Google. Souhlas s propojením se Google snaží od uživatelů získat také prostřednictvím vyskakovacích oken, která se jim mohou zobrazovat.