Aktualizováno 16:30: přidáno vyjádření CETINu z tiskové konference
Řádově tisíce lidí už od včerejšího odpoledne mohou narazit na problém v síti O2. Situace je nepříjemná především proto, že jde o klienty operátora, kteří jsou zrovna v zahraničí. A to jsou dost často firemní zákazníci. Firma chce výpadek zákazníkům kompenzovat.
„Kvůli poruše na straně dodavatele mezinárodní konektivity mají naši zákazníci v cizině od odpoledních hodin problémy s přihlášením do mobilní sítě. Vzhledem k tomu, že porucha je na komunikačních uzlech zajišťujících kromě roamingu i mezinárodní hovory, jsou tito zákazníci nedostupní i pro volání z Česka,“ tvrdí mluvčí operátora Hany Farghali.
O2 se podle Farghaliho snaží ve spolupráci s Cetinem, který operátorovi mezinárodní konektivitu dodává, situaci vyřešit. Během odpoledne se dařilo propojit přibližně pětinu hovorů. „Některé z tisíců nepropojených hovorů jsou opakované pokusy o spojení. Není tak možné říct, kolika zákazníků se problémy dotýkají,“ dodává pro ČTK Farghali.
Výpadky ale pokračovaly i během dneška. „Z důvodů poruchy, která zasáhla mezinárodní ústředny CETIN v Praze i v Brně, mají zákazníci O2 CZ a O2 Slovensko v zahraničí problémy v případě volání v mobilní síti. Tito zákazníci jsou nedostupní i pro volání z Česka a ze Slovenska. Porucha v tuto chvíli zasahuje volání zákazníků v roamingu. Mezinárodní provoz se v průběhu noci podařilo ve značném rozsahu obnovit. Společnost CETIN společně se svými dodavateli i nadále pracuje na odstranění problému s maximální prioritou. Společnosti O2 a zejména všem dotčeným zákazníkům O2 CZ a O2 Slovensko se velmi omlouváme,“ tvrdí mluvčí majitele infrastruktury Tereza Gáliková.
Infrastrukturní firma uspořádala dnes k problému i malou tiskovou konferenci. Podle šéfa CETINu (a dlouholetého technického šéfa Telecomu i Telefóniky) Petra Slováčka jde o vážný výpadek, který ve své kariéře nezažil. „Systém pro mezinárodní volání jsme nasadili před několika měsíci a fungoval bez problémů. S americkým dodavatelem pracujeme nepřetržitě na odstranění problému,“ uvedl Slováček.
Volání do a z ciziny řeší CETIN prostřednictvím dvou ústředen v Praze a v Brně. Ty se vzájemně zálohují. Včera ale přišlo dosud z nezjištěných příčin k přetížení jedné z ústředen, což se rychle přeneslo i na druhou ústřednu. Podle zástupců firmy tak mohlo jít o softwarovou chybu nebo hackerský útok.
Tento týden jde už o druhou operátorskou komplikaci. O víkendu se s problémy potýkalo zase kabelové UPC. To mělo problémy v serverovně a víc než půl dne vypadávalo internetové připojení a doplňkové televizní služby.