Domnívám se, že zajistit kvalitní WiFi by bylo mnohem levnější, než 5G, neboť by stačilo to 5G chytit vně vlaku a WiFi6/7 systém pro vagón vyjde na desetinu, než 5G vysílač. A díky VoWiFi by neměl být problém s voláním, alespoň by vznikl tlak na operátory, aby tuto funkcionalitu přestali omezovat jen na ČR.
"WiFi6/7 systém pro vagón vyjde na desetinu" to je dost odvážné tvrzení :).
Už teď někteří dopravci používají dvojici modemů jako Teltonika RUTX50 pro celý vlak, ale bojuješ tam s tím, že LTE nemá dostatečnou kapacitu pro připojení celého vlaku, pro 5G naopak sedí spousta klientů než jeden velký modem.
V našich podmínkách proběhla řada testů s dopravci a právě varianta 5G opakovače a posílení 5G infrastruktury poskytuje nejlepší výkon, cena naopak je srovnatelná s Wifi variantou, která je zase technicky velice komplikovaná, z provozovatele se stane malý ISP a legislativně to není moc, to jsi předpokládám ve své kalkulaci vůbec nezohlednil.
nikoliv každý, ale vlakový dopravce poskytující wifi cestujícím již ano, dá se to považovat za doplňkovou službu, která je placená právě z té primární (prodej lístků). Jedná se o službu informační společnosti a ať chceme nebo ne, vztahují se na to nějaká pravidla, které dopravce musí dodržet.
Vždyť Regionjet i České dráhy mají WIFI uvedenou v podmínkách použití jako doplňkovou službu, mají vyznačené soupravy/vlaky, kde je poskytována a ČD při její nefunkčnosti dokonce poskytuje finanční náhradu. V rámci veřejných soutěží je wifi dnes i často součástí plnění.
Veřejné WiFi jsou nesystémové řešení. Telekomunikační služby mi poskytuje telekomunikační operátor, tak chci, aby mi ty jeho služby fungovaly pokud možno všude. A ne že budu muset každou chvíli hledat, jestli tam funguje nějaké náhradní řešení a jestli dokáže nahradit zrovna tu službu operátora, kterou jsem chtěl použít.