tak zcela jistě se žádné obvinění o nehospodárnosti konat nebude
Zaznamenal jsme případ, kdy nové zastupitelstvo po volbách obvinilo předchozího starostu, že obec zadlužil příliš. Takže jistotu opravdu nemáte.
Většina obyvatel celé republiky, nejenom malých obcí, bere úvěry a provoz na dluh jako samozřejmost, protože se tak děje na celostátní úrovni, na krajské úrovni a nikoho tedy nepřekvapí, že je totéž i na úrovni regionální a místní, bohužel.
To, že se něco bere jako samozřejmost, neznamená, že je to považováno za správné. Třeba zrovna u toho státního dluhu je lidem ze všech stran vtloukáno do hlavy, že je špatný. Dále to, že lidé považují něco za normální v osobních financích nebo u komerčních firem, neznamená, že po veřejných institucích nebudou chtít pravý opak. Snad každému je jasné, že když chce firma zvýšit svoji efektivitu, může sice proškrtat nějaké zbytné výdaje, ale především musí investovat. Jakmile jde o veřejné prostředky, drtivá většina lidí najednou zná jenom škrtání výdajů a asi si myslí, že se veřejný sektor zefektivní bez investic.
Pokud obec použije úvěr např. na přístavbu školy (navíc obvykle s tím, že dostane i dotaci, kterou je potřeba vyčerpat v daném termínu), tak zcela jistě se žádné obvinění o nehospodárnosti konat nebude. Samozřejmě pokud jdou peníze na nějaké zjevné nesmysly, tak ano.
Většina obyvatel celé republiky, nejenom malých obcí, bere úvěry a provoz na dluh jako samozřejmost, protože se tak děje na celostátní úrovni, na krajské úrovni a nikoho tedy nepřekvapí, že je totéž i na úrovni regionální a místní, bohužel. Doba, kdy se napřed šetřilo a pak teprve utrácelo, je nenávratně pryč. Dneska se napřed utrácí a pak splácí (občas ale taky ne a hradí se jenom úroky z úvěrů, viz rozpočet ČR).
Máte nějaký doklad o tom, že je to nejčastější postup? Já jsem zaznamenal, že se zastupitelstva naopak bojí obce zadlužovat, protože je pak následující zastupitelstvo obviní z nehospodárného nakládání s veřejnými prostředky. Takže použít našetřené peníze je bezpečnější a jednodušší. A většina obyvatel uslyší na to, že obec logicky nemůže investovat do něčeho, na co nemá peníze, a musí na to ušetřit.
No tak se podivame na nejaka ta absolutni cisla. I kdyby "neco" tam nahodou usetrili, tak v tech ani ne sedmi milionech rocne to bude nevyznamna castka. A i z detailu je zrejme, ze v takove male obci proste moc penez nazbyt neni. Aneb z druhe strany ne kazda obec je bohata :-) Ano, tohle je jista dan za velkou rozdrobenost samosprav a troufam si rict, ze tam vznikaji velke ztraty co se verejnych penez tyce. Kazda sranda neco stoji.
Může to tak být, ale taky nemusí. Stačí se podívat na rozpočty té konkrétní obce za posledních pár let a je jasno, jestli skutečně na něco šetří, anebo prostě mají peněz tolik, že je nelze jen tak utratit. Zdaleka ne každá malá obec je nutně chudá.
Jinak obvykle obce svoje větší investiční akce neřeší tím, že by šetřily a pak je realizovaly. Nejčastější postup je ten, že se akce uskuteční hned a obce si pak běžně berou úvěr, když svoje peníze nemají. Nikdo nebude čekat X let na nějaké našetření, navíc s rizikem, že proběhnou volby a nové zastupitelstvo ty našetřené peníze rozhází jinde.
Takže žádná dotace není potřeba, ale když ji můžete využít, tak se ještě jejím využitím pochlubíte. Přístup, že správně je to, co vyhovuje právě vám, bohužel není aplikovatelný na celou demokratickou společnost. Alespoň v demokracii. V diktatuře by to šlo, ovšem jen za podmínky, že zrovna vy byste byl ten diktátor.
Male obce, malo prostredku. Co cekate... za malo penez hodne muziky? ;-) Mozna se podivejte i na koeficienty v rozpoctovem urceni dani, ktere tyhle kotehulky proste znevyhodnuji. Resp. je tlaci do stavu, kdy se bez dotace defacto ani neuprdnete, ale dotace se prerozdeluji minimalne z rozpoctu kraju, ale typicky spis na celostatni urovni. No a pak zalezi, jak moc vas tam maji "v centru deni" radi ;-)
Jinak samozrejme ty mista "bez chodniku" najdete i v Praze. Jen se musite dohrabat nekam dal nez na Vaclavak :-) Jo a ten odpad... v Praze se vybere 1,4 miliardy... ale celkove naklady v tehle oblasti jsou nejake 2,1 miliardy... no hadejte, odkud se dorovna rozdil.
Čím menší hustota obyvatel, tím vyšší náklady veřejných služeb na hlavu a to dost zásadně. Pokud vezmeme dva extrémy, tedy blokovou výstavbu typu Vinohrady v Praze a zástavbu čistě rodinných domů, tak ty výdaje na hektar veřejného prostoru (chodníky, ulice, osvětlení, parky, kanalizace, vodovod, plyn, elektrika - vše výstavba i údržba) jsou v blokové výstavbě oproti RD jen dvojnásobné. Ale hustota obyvatel je v blokové výstavbě skoro 10x vyšší. V přepočtu na hlavu je to tedy nějaký pětinásobek. Základní daň z nemovitosti je přitom stejná u bytu i RD a naopak koeficient je vyšší u velkých měst. Tedy ve výsledku je ta daň z nemovitosti na vesnici opravdu trestuhodně nízká a ta kvalita veřejného prostoru tomu odpovídá.
Podobně je to z odpadem, náklady na odvoz jsou v Praze násobně nižší (pamatujte na tu 10x hustotu), vyvážet popelnice denně z bytových domů je levnější, než to jednou za týden sbírat jednotlivě po rodinných domcích.
daň z nemovitosti je u nás trestuhodně nízká
Ta nízká daň z nemovitosti v ČR zcela odpovídá tomu, jak se obce a města starají o jejich rozvoj. Nevím odkud jste, pokud z Prahy, tak se někdy vypravte do středočeského kraje za Říčany a v Mukařově doprava směr Sázava a tam si ty obce projeďte.
To je oblast kde jsou chatové osady ve větší míře, než rodinné domy a čas se tam zastavil v 70 letech. Tedy jen ten čas, kdy obce něco dělají, to jak zvyšují daň z nemovitosti se jaksi nezastavilo.
Dostat se k nemovitosti bez vozu, který má světlou výšku menší než 18+ cm jaksi nejde, protože nikde nejsou cesty a všude jen vyježděné koleje, tu přes louku, tu přes les tu přes nějaký cizí pozemek apod. A obcím je to zcela ukradené a nikde cesty dělat nehodlají. Jen vyžadují to, že fekálie musí likvidovat fekální vůz, který tam odmítá jezdit, protože tam prostě úzkýma "cestama" neprojede aniž by si o stromy neorval auto.
Odvoz odpadu? 1x za 14 dní za 1200 kč ročně... v Praze mě to stojí polovinu. Nedovedete si představit, jak to vypadá po pár dnech v létě, kdy se odpad navrší do hromad 2x přesahující velikost popelnic. Vyvážet to častěji nehodlají, takto to prý stačí. Smrad, vosy a mouchy se tu můžou posílat na export.
Veřejné osvětlení nebo chodníky? Utopie. Chodíte všude po neosvětlené silnici bez krajnice a čekáte, kdy si vás na přední masku namaže nějaký náklaďák.
Takže daň z nemovitosti ve spojitosti s "trestuhodně nízké" bych tu fakt nepoužíval. Ta je tu k poskytovaným službám extrémně vysoká.
Tak třeba já na to čekám, a má to pro mne daleko větší význam, než třeba možnost parkovat auto na ulici prakticky zadarmo. Tak to holt je, že se z veřejných peněz platí věci, které mají význam pro jednoho ale pro jiného ne, a u jiné věci placené z veřejných peněz je to zase opačně.
Zrovna majitelé nemovitostí na to přispívat nebudou, protože dan z nemovitosti je příjmem obce, tohle se bude platit ze státních peněz. A pokud jde o daně, vybral jste snad ty dva nejhloupější příklady – daň z nemovitosti je u nás trestuhodně nízká, pak se místo toho musí zdaňovat práce, což je špatně. No a živnostníci toho na daních také moc neplatí – porovnejte si, kolik má stát ze stejné práce zaměstnance a živnostníka.