odjakživa stát poskytuje část svých odpovědností/služeb obyvatelům právě formou pobídek, dotací.
Na dotaci není nic špatného jen poslední a je to běžný mechanismus, jak může stát zajistit něco, aniž by to sám platil celé. To, že je poslední dobou módní házet všechny dotace do jednoho pytle a tvrdit, že jsou špatně na tom nic nemění.
Vždyť snad nikde na světě nefunguje plně tržní prostředí, vždy tam je potřeba nějaká intervence státu, který potřebuje nějak využít peníze, které vybírá. Je v tomhle úplně jedno, jak se ten vztah nazve, jestli stát si bude objednávat přímo služby, kupovat zboží v obchodech nebo stanoví podmínky a peníze bude nárokově vyplácet. Nerozumím tomu, proč jedna varianta je najednou strašně špatná a škodlivá.
Dotace jsou pouze hloupý zpusob, jak napravit část chyb, které se udělali dříve ( v tomto případě při vedení dopravního sektoru a telekomunikačního sektoru; např. správné nastavení podmínek přidělování licencí by bývalo část toho problému vyřešilo - a tak podobně u řady dalších zvoranych rozhodnutí státu).
jenže koleje jsou omezený zdroj, na většině tratí jezdí jediný dopravce, tam kde je konkurence, jsou tam stejně jednotky dopravců a vstupní náklady jsou obrovské, nelze tedy mluvit o plně tržním prostředí.
Stát se pokoušel to vyřešit domluvou, pokoušel se dotlačit k lepšímu signálu operátory (tam opět není konkurence a nekonkurují si v pokrytí kolejí), ale ti namítají, že část problému není u nich a pokrytí tratí už výrazně zlepšili kvůli podmínkám v poslední dražbě licencí.
Teď to stát zkouší dělat formou dotací pro dopravce. Přeci jen pokrytí signálem je z velké části služba státu lidem, kdyby se to nechalo pouze na trhu, tak máme signál ve městech a na dálnicích, což tady už kdysi bylo. Ne vše se dá řešit trhem. Bavit se můžeme jen o formě jak motivovat firmy, aby ty služby poskytovali.
Nechápu, proč stát dotuje v tomhle soukromé dopravce. Měl by je dotovat nanejvýš v oblasti služby kterou poskytují, dotace na levnější a spolehlivější veřejnou dopravu by jistě byly fajn.
Dotace na mobilní signál pro soukromé firmy je nesmysl. Buď to ti podnikatelé zákazníkům zařídí, nebo nezařídí, kdyby existovalo skutečné konkurenční prostředí, tak zákazník k tomu přihlédne při výběru dopravce anebo nepřihlédne. Ve stávající podobě je to hloupost, plýtvání státními penězi a zbytečné narušování konkurenčního prostředí trhu.