Naprosto souhlasím. Pěšky chodím po Praze kdykoli je na to počasí. Do 30 minut je to prakticky nejrychlejší způsob dopravy, kolikrát lepší než MHD.
Potíž aut je nejen smrad a hluk, ale zabírají strašně moc místa na to, jak malou mají přepravní kapacitu. V tomto je kolo sice trochu lepší, ale stále ne tak, jako jít pěšky. A je to zadarmo, bez nutnosti aplikace na šmejdech jako Android nebo iPhone :-)
> Místo toho, aby si udělali pěknou procházku zadarmo
Já po Praze jezdím v typický pracovní den 7 km tam a 7 km zpět, některé dny ale najedu třeba i 35 - a řekl bych, že většina lidí to bude mít podobně, těch 7 km je standardní vzdálenost ze sídliště do centra. To je pěšky na mnoho hodin, na kole není problém i ve městě držet cestovní rychlost kolem 16 km/h. (samozřejmě mám několik vlastních kol, nebudu si půjčovat pokaždé bikesharingové kolo s pochybnou ergonomií a údržbou).
Cyklostezka neni jenom nova cesticka podel zurciciho potucku, s mustkem, zvirakty podel cesty a panoramatickym vyhledem na sluncem zalite mesto, ale taky treba pruh na chodniku nebo na okraji silnice. A tech je teda sakra potreba. Prinejmensim proto aby smysluplne navazovaly a dalo se po nich bezpecne jezdit.
Kdyz si ma clovek vybrat jestli jet po kocicich hlavach mezi stovkou troubicich aut nebo se motat po chodniku mezi davem turistu, tak to neni nic moc volba. Jakmile je tam ale pruh, treba i uzkej, tak jsou dana pravidla a je jasne co delat.
Tak ono to hlavně nijak MHD odlehčit nemůže, protože je to minimálně v Evropě s výjimkou několika měst, které se dají spočítat na prstech jedné ruky, prostě blbost. Zelení fanatici sice budou říkat že ne, milion "argumentů" typu "proč to nejde" a vytahovat až do konce světa příklad Kodaně (kde to tak je jen díky tomu, že se tam tohle vyvolalo uměle a na úkor všech ostatních včetně MHD). Kolo bude vždycky doplněk, s mizivým dopravním výkonem. Ale někdo cítí "dotace" na rádoby "sdílenou ekologickou ekonomiku". Takže jde jen o prachy jako vždycky. Ne náhodou kola dnes v jednotlivých městech nabízí buď aktivistické skupinky navázané na různé neziskovky a v pozadí na Zelené (čekají na dotace) nebo velcí hráči, kteří to můžou nějakou dobu dotovat ze svého (protože čekají na dotace).
Kdo chce na kole jezdit, dávno jezdí a i kdyby bylo v každé ulici pět cyklostezek, stejně z aut či mhd na ta kola už nikdo prakticky nepoleze. Ono se stačí podívat, co za existence na těchto "sdílených" kolech jezdí a taky jak.... provoz nejsou schopni sledovat, předpisy neznají, chodník je pro ně dálnice, povinná výbava často žádná, jediné co umí je být agresivní či arogantní když jim něco někdo řekne. A co mě taky pěkně štve, že se pak ty krámy válí všude, ideálně přivázané tak, že trčí řidítky do chodíku nebo u sloupů a značek u přechodů a na frekventovaných místech
Koukam ze jak nekdo zaslechne slovo dotace, tak se mu zatmi pred ocima a prestane premejslet :-)
Ofo jede na normalnim komercnim modelu, s zadnyma dotacema nepocitaji. A magistrat jim nic nenabidnul, jedine co Ofo potrebovalo bylo povoleni aby ta jejich kola mohla volne parkovat na ulici.
> Kolo bude vždycky doplněk, s mizivým dopravním výkonem.
Proč? Podle mého pozorování je to hlavně memetický problém (fyzickými schopnostmi být nemůže - já jsem typický nerd s nadváhou, totální nesportovec, kde kdo mě předjede, a přitom po Praze denně jezdím).
> a i kdyby bylo v každé ulici pět cyklostezek
Hlavně už proboha ne další cyklostezky! :-( To, co se staví v Praze, je tragické, a kvůli zákonné povinnosti stezku použít, to situaci akorát zhorší.
> ale taky treba pruh na chodniku
Ano, já vím, denně na takové narážím. Například tady, tady, tady, tady, nebo třeba u Přípotoční, kde se po ní courají chodci (byť hned vedle mají stezku pro pěší), na Podolském nábřeží, Generála Šišky nebo v Týnci nad Sázavou, kde je na jednom kilometru asi 8x přerušená a musí se dávat přednost výjezdu ze sídliště (něco jako tohle).
> A tech je teda sakra potreba.
Kdyby byly kvalitní (vyřešené najíždění a sjíždění bez obrubníků, cyklostezka podél hlavní silnice bude mít přednost stejně jako tato silnice, žádné Cyklisto sesedni z kola, absence pejskařů a náhodně pobíhajícícíh dětí), tak nejspíš pomůžou (především protože to umožňuje volný průjezd autům na silnici). Ale takových kvalitních stezek znám v Praze jen pár. Naprostá většina je buď neutrální nebo dokonce aktivně škodlivá. (kdyby neexistovala povinnost ji využít, opět bych se na to díval jinak -- stačilo by ji prostě ignorovat)
> pruh na okraji silnice
Ve dveřní zóně aut a s bordelem (štěrk, sníh)?
Tak auta jsou největším znečistovaťelem velkých měst a zdrojem rakoviny. Nanočástice a aromatické uhlovodíky. Cyklista může maximálně překážet ale určitě nešíří aktivně rakovinu. A to nemluvím o borcích s odmontovaným filtrem pevných částic, kerých je možná půlka. Za to by se mělo zavírat do Krymu natvrdo.
1) Některým slušným lidem se ekluje podporovat mafii zvanou DPP, takže VHD v Praze pro ně znamená těch několik vlakových linek, které mají v centru nulové pokrytí.
2) Když přijedu do cizího města na tři dny autobusem (tedy bez svého kola) (ano, bohužel občas takové věci musím dělat), tak si asi nebudu kupovat jejich roční jízdenku.
3) MHD je v Praze dotovaná podstatně víc než kola, takže pro nedotované služby bude problém jí cenově konkurovat. Lze jí ale konkurovat morální a technickou kvalitou (což se OFO moc nepovedlo, protože prý mají malý košík, nízko sedlo a malou obsluhovanou oblast).
-Na téma výšky sedadla jsem nic nepsal ! víte co je metr čtverečný ?
-už v prvním příspěvku jsem psal že Město chce aby tyhle půjčovny byly stejně drahé nebo levnější než MHD aby odlehčili MHD. Takže ano nepsal jste to to bylo vztažené k městu. Město taky dotace nebere jako přípěvek pro klubu přátel a fanoušků MHD ani cyklistickýc Marxistů
-o tom že by žlutá půjčovna nebo zůžový sdílecí spolek nemohl či nesměl dostat dotace také nic nepadlo
Tady jde o možnost rychlého přesunu na krátkou vzdálenost třeba v hodinách kdy MHD jezdí v dlouhých intervalech. Takže 10Kč není v porovnání s půlhodinou čekání někde na tramvaj nebo stovkou za taxíka (kerej by stejně přijel až za čtvrt hoďky po zavolání, pokud nejsme přímo v centru). Prostě praktičnost a rychlost takové přepravy nejde myslím nahradit ničím...
1) ano a proto je MHD tak vytížená
2) ano to jsou ti cizinci o kterých je řeč.
3) ikdyž utra levicový Auto*mati mají plnou pusu toho jak je kolo levnější . Tak růžový nebo žlutý zatím levnější nevychází. Ani teoreticky ani prakticky . Už jen pro poměr osoba\m² .
Tady jde o to že kolo je pro někoho součástí jeho životního stylu. Stejně jako pro někoho fotba, rybaření , šachy, vaření, šití atd.... ....otázka je jen jestli někdo stojí nohama na zemi nebo bloumá po vzdušných zámcích.
> Sedadlo si muzes nastavit.
Na PrahouNaKole někdo psal, že i nejvyšší poloha je tak na člověka 180 cm. Ale říkám, nezkoušel jsem to.
3) Nepočítáš dotace, externality a úspory z rozsahu. Navíc já netvrdím, že bikesharing je levnější než MHD (protože má režii na řízení firmy, rozvážku, zdemolovaná a ukradená kola) - ale vlastní kola jsou.
V dlouhých intervalech jezdí jen večer....
-na kolo těžko polezete v obleku pokud jedete z\na ples\divadla\koncertu\kina
-na kolo nemáte co lézt ani po jednom pivu!
....takže pravděpodobnost že se ocitne pozdě večer někde , oblečený "na kolo", ani s 0,1promile. Budete chtít jet, jet na vzdálenost kterou člověk s tou plečkou ustojí. Bude solidní počasí a bude tam rychleji než 30mint čekání+ doba jízdy tramvají je z množiny s opravdu vysokou četností výskytu. Možná v celém Brně nebo Praze bude i 20takových lidí. To je základ business plánu jak vyšitý.
To že vymyslíte teorii o které nemůže říci že není pravdivá z toho ale nedělá věc použitelnou v praktickém životě nebo podnikatelsky vhodnou teorii.
Proč s jednorázovou jízdenkou? Já vím, že Pražané nemají zrovna dobrou pověst, ale takové trubky, aby si kupovali jednorázové jízdenky místo lítačky, tak to zas nejsou.
Na jednorázovou jízdenku tam jezdí hlavně cizinci (například my, z Brna). Ale já tam na kole nepojedu, protože to tam neznám. Představa, že v Sherwoodu sednu na kolo a dojedu na Strahov nebo na Olšany? Jako já se svojí znalosti Prahy? Já jsem rád, že trefím na tramvaj. A předpokládám, že to bude stav většiny lidí, co do Prahy jezdí natolik občas, aby se jim nevyplatila lítačka.
Zeptám se jinak: opravdu si myslíte, že je nějak výrazná skupina lidí, co by se po Praze ráda pohybovala na kole a dnes jezdí MHD na jednorázové jízdenky?
Vzhledem k tomu, ze se DP pri planovani grafikonu ridi statistikou, tak kazdy kdo ji nevyuzije prispeje bud ke kratsi souprave, delsimu casovemu intervalu nebo treba i zmene trasy. Cili hlasit neni potreba vubec nic, DP si to zjisti sam. Cili kazdy kdo kdo MHD nepouzije ji odlehci. A to se driv nebo pozdeji nekde projevi.
Jestli myslis ze to k necemu bude, tak se muzeme bavit o tom, jak velke musi odlehceni byt, aby DP realne usetrily.
Ale takto detsky se ptas schvalne, ze? ;-)
> Jako já se svojí znalosti Prahy?
Já zase neznám například Hradec Králové nebo Příbram. Přesto jsem se v těchto městech dostal úspěšně na kole tam, kam jsem potřeboval. Mám totiž navigaci (tu bych si do neznámého města vzal i když bych plánoval jet MHD čistě pro případ změny plánu/problémů).
> na kolo těžko polezete v obleku
Tohle už jsem dvakrát dělal (maturita, imatrikulace). Taky už jsem si dvakrát oblek přivezl na nosiči a převlíkl se na místě. Víckrát jsem na sobě oblek neměl :-)
> takže pravděpodobnost že se ocitne pozdě večer někde , oblečený "na kolo", ani s 0,1promile
Například mně se tohle děje docela často (asi tak každý brmlabí meetup nebo když jdu dělat nějaký zásah co se kvůli výpadku musí udělat v noci). Alkohol nepiju.
Jako je fakt, že lidi jsou už opravdu vymazaní. Platit za to, že musím šlapat na kole. Místo toho, aby si udělali pěknou procházku zadarmo (většina těch cyklosharing pozérů na tom stejně jezdí trasy max 2-3 zastávky MHD, čili pohodlně pěšky se to dá, ale na to jsou líní) nebo jet MHD (ta pro ně není dost nóbl, ale ostatním ji cpou). Auto u těchto existencí raději nezmiňuji, při jejich umění jezdit na kole ať se raději drží od volantu dál.